Skocz do zawartości

Arduino UNO przestało być widoczne dla komputera


Stahious

Pomocna odpowiedź

Dzień dobry, problem taki jak w tytule. Jeszcze do niedawna wszystko było w porządku i działało. Przez ostatni miesiąc arduino stało nieużywane, aż do dzisiaj, kiedy przyszedł mi zestaw kursu Arduino II z forbota. W zestawie jest zawarty zasilacz sieciowy - podłączyłem go do płytki, była wtedy też podłączona do komputera przez USB (nie jestem pewny czy była wtedy widoczna, nie sprawdzałem ani nic nie uploadowałem). Niestety w tym momencie oderwałem się i tak podłączoną płytkę zostawiłem na jakąś godzinę / dwie. Po powrocie była gorąca, a tak konkretniej to główny mikrokontroler - praktycznie się poparzyłem po dotknięciu go. Rozłączyłem wszystko i zostawiłem na kilka godzin. Teraz (już bez zasilacza sieciowego, tylko przez połączenie usb do komputera) próbowałem zuploadować jakiś banalny program, ale wyskakuje następujący błąd:

Cytat

avrdude: ser_open(): can't open device "\\.\COM3": Nie mo�na odnale�� okre�lonego pliku.
Failed uploading: uploading error: exit status 1

No i faktycznie, w IDE arduino nie są widoczne żadne porty, nie wykrywa płytki. Oto co próbowałem robić:

- Sprawdzałem czy płytka jest widoczna w menedżerze urządzeń - nie jest.

- Podpinałem do innych portów USB w komputerze (wszystkie działają dla innych urządzeń) - brak rezultatu

- Zwarcie resetu do masy na płytce i ponowne jej podłączenie - dalej nic

- Reinstall Arduino IDE - bez skutku

Czyżby płytka faktycznie się uszkodziła? Jeśli tak to z jakiej racji? Napięcie na zasilaczu to prawidłowe ok. 12V, nawet sprawdzone multimetrem. Żaden program nie był wtedy wgrany na płytkę. 

 
Jeszcze na końcu dodam, że po podłączeniu płytki do komputera świeci się dioda ON oraz obie diody: RX i TX. Po ponownym podłączeniu płytki do zasilacza, nagrzewa się do poziomu gdzie nie da się utrzymać na nim palca w około 30 sekund. Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki i odpowiedzi.

Pozdrawiam.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@Stahious Cześć, przepraszam za opóźnienie z akceptacją.

Jak się grzeje to jest zniszczone i nic z tego się nie uda. Ale pytanie jak do tego doszło. Jest szansa że Arduino leżało na czymś co powodowało zwarcie? Na pewno było to oryginalne Arduino?

13 godzin temu, Stahious napisał:

Napięcie na zasilaczu to prawidłowe ok. 12V

Polaryzacja jest dobra?

13 godzin temu, Stahious napisał:

była wtedy też podłączona do komputera przez USB

To jest normalne, nie powinno powodować problemów.

Link do komentarza
Share on other sites

3 godziny temu, Gieneq napisał:

@Stahious Cześć, przepraszam za opóźnienie z akceptacją.

Cześć, nic się nie dzieje 😉

 

3 godziny temu, Gieneq napisał:

Jak się grzeje to jest zniszczone i nic z tego się nie uda. Ale pytanie jak do tego doszło. 

Tego właśnie się obawiałem. Ale no cóż, nie zostaje nic innego jak znaleźć przyczynę

 

3 godziny temu, Gieneq napisał:

Jest szansa że Arduino leżało na czymś co powodowało zwarcie? Na pewno było to oryginalne Arduino?

Arduino leżało na drewnianym biurku, w plastikowej obudowie z forbota (dokupionej z proponowanych dodatków za jakieś 30zł do zestawu I części kursu Arduino), więc miejsce było odpowiednie. Tak, jest to raczej oryginalne Arduino - było dołączone do pakietu do kursu i było zapakowane w oryginalne pudełko.

 

3 godziny temu, Gieneq napisał:

Polaryzacja jest dobra?

Tak. Na samym zasilaczu +12.25V (minus przyłożony na zewnątrz, plus do środka), na Arduino podobnie - zmierzone napięcie między vin i gnd +11.3V.

 

Zastanawiam się teraz, czy możliwa jest wada fabryczna w Arduino? Chociaż przy podłączaniu tym samym wejściem baterii 9V nie było żadnych problemów. Tak czy inaczej dziękuję za chęć pomocy :))

Link do komentarza
Share on other sites

- wejście zasilania ardu jest przewidziane dla napięcia do + 7.5 V, to tak z praktyki.

- przyłożenie + 12V w to miejsce może spowodować bardzo silne nagrzewanie się stabilizatora 5V.

- policzmy, 12V - 5V daje 7V różnicy, pobór prądu np. 0.2A daje moc wydzielana na stabilizatorze 1.4 W, dużo za dużo na ten mały stabilizator.

- jak masz woltomierz to pomierz na gold-pinach jakie masz napięcie 5V i te 3.3v przy włączonym zasilaczu + 12V .

- uprocesor jeszcze nie wyparował ponieważ czasami w torze zasilania są bezpieczniki polimerowe na 200 mA.

 

 

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

A to ciekawe. Zasilacz (tak jak pisałem) był załączony w zestawie dedykowanym do Arduino. Na wyżej wspomnianej obudowie z Forbota również została napisana informacja "9-12 VDC".

 

Przy podłączonym zasilaczu na pinie 3.3V mam 3.3V. Natomiast na pinie 5V voltomierz pokazuje 11.25V.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Nie mogło wydzielać tyle ciepła, bo UNO nie pobiera samo w sobie tyle prądu.

Jak faktycznie nic tam nie nawywijałeś, a 12V mieści się w specyfikacji zasilania, to wyślij na rękojmię i się nie przejmuj.

Sam scalak pokazany na schemacie UNO ma max V=20V i zabezpieczenie wyłączające pracę przy przekroczeniu temperatury.

A jak faktycznie chcesz docelowo coś  mocno zasilać z wejścia Vin to jednak lepiej użyć zasilacza ~7V, wtedy jest szansa osiągnąć podobne obciążenie linii 5V jak przy zasilaniu z USB.

Link do komentarza
Share on other sites

20 godzin temu, Stahious napisał:

czy płytka jest widoczna w menedżerze urządzeń - nie jest.

Dopóki nie doprowadzisz do tego by była widoczna nie ma co próbować innych rzeczy.

 

44 minuty temu, Stahious napisał:

Przy podłączonym zasilaczu na pinie 3.3V mam 3.3V. Natomiast na pinie 5V voltomierz pokazuje 11.25V.

Wygląda na to, że zasilacz +5V dostał zwarcia ( natomiast zasilacz 3,3V przeżył). Co gorsza, duże napięcie (12,25V) poszło na resztę układu i pewnie narobiło szkód. Do dalszych prób zasilaj UNO tylko przez USB. 

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 30.03.2024 o 17:46, Stahious napisał:

Na wyżej wspomnianej obudowie z Forbota również została napisana informacja "9-12 VDC".

@Stahious Pamiętam że sprawdzałem ten parametr kilka razy i jest to poprawne. Można to znaleźć w jakiejś dokumentacji. A na pewno patrząc na schemat i element na który trafia napięcie. 

https://www.arduino.cc/en/uploads/Main/Arduino_Uno_Rev3-schematic.pdf

image.thumb.png.cc4ed65389324109d4decf0a82c76c37.png

Układ 1117 jest nawet do 15V:
image.thumb.png.2c900f1b466b5db26f29ea0119a69e41.png

Albo problem był w samym Arduino, albo w zasilaczu więc możesz to zgłosić w Botalndzie.

A tak z własnej praktyki, kiedyś też spaliłem oryginalne UNO podłączając je do takiego zasilacza. Po podłączeniu do innego było ok. Jest to trochę zastanawiające dlaczego Arduino rekomenduje tak duże napięcie dla liniowego regulatora. Z drugiej strony niektóre urządzenia dołączane do zaplniczki w aucie mają te same układy a tam jest bardzo zmienne napięcie 12V do 15V w piku i działają. Może losowy przypadek, tak bywa.

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję wszystkim za pomoc, sprawa właśnie została zakończona - przyszło nowe Arduino z Botlandu, uznali reklamację. Teraz na pewno będę je trzymał z dala od zasilacza 12V ;))

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.