Skocz do zawartości
kamil-s

Mini Sumo - prośba o sprawdzenie schematu

Pomocna odpowiedź

kamil-s tragicznie słabo filtrowane zasilanie przed stabilizatorem i za nim. Sharpy pobierają (z tego co mi wiadomo) sporo prądu i zapewne wprowadzają niemałe zakłócenia. Dlatego należałoby również odfiltrować zasilanie za stabilizatorem. Na pojemności kondensatorów nie oszczędzaj, bo nie warto.

Mam nadzieję, że te cyfrowe Sharpy mają swoje mini-płytki z rezystorami i kondensatorami, które według DS są wymagane.

Jesteś pewien, że chcesz montować L7805? Nie lepiej jakiś LDO, który jest niedużo droższy? Np. LM2940-5.0V

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Uznałem że kwarc nie będzie potrzebny - to pierwszy programowalny robot więc boje się zamieszania z kwarcem.

Kwarc nie jest ci potrzebny do minisumo, ja zrobiłem ten błąd i wpakowałem kwarc 20MHz. Obliczeń za dużo nie ma, kwarc się uszkodził i miałem niezłą zagwozdkę na 3 dni, czemu robot szaleje, gdyby nie grabo to bym nie wpadł żeby się przełączyć na wew. taktowanie. Dowiedziałem się, że rezonatory są bardzo wrażliwe na wszelkie uszkodzenia mechaniczne.

Minisumo bez PWM mija się z celem, jeśli prędkość silnika przekracza 250-300RPM.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

właśnie na schemacie zastosowałem pwm - chyba dobrze podłączone ? jakie dać te kondensatorki przed i po stabilizatorze i dlaczego dać LM2940-5.0V

EDIT: tak sharpy mają swoje płytki 😃

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

kamil-s L7805 wymaga napięcia min. o 2V większego niż na wyjściu. W takim razie minimalną wartością zasilania będzie 7V. W pełni naładowany akumulator Li-Pol daje ~8,4V, ale po pewnym czasie to napięcie może spadać poniżej tych 7V i napięcie na wyjściu będzie również malało. Dlatego stosuje się stabilizatory LDO, czyli o niskim spadku napięcia. Wymagają one dużo mniejszego napięcia wejściowego do poprawnej pracy.

Te kondensatory daj o jak największej pojemności. Ja nie ograniczałbym (rada nie moja, a Barto) tego, bo im większe tym bardziej odciążysz akumulator.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

mogą być kondensatory ceramiczne 1000nF?

pwm nie może być do TXD i XCK? W tedy by było najlepiej dla pcb.

Miejcie litość z prockami jestem na etapie mrugającej diody led i chciałbym puść krok dalej budując robota. Myślę aby pwm zrobić w pętli (0 , czekaj , 1 , czekaj , 0 czekaj... itd.) Pd jaką końcówką powinno być podpięte?

z pinami w procku to mam problemy bo okazuje się że trzeba zachować jeszcze pełno innych reguł niż res, gnd, vcc na jaki temat szukać info aby się o nich dowiedzieć?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

kamil-s i w tym temacie wychodzi, że nie wiesz wszystkiego o swoim MS 😋

Tyle to trochę mało, bo to tylko 1uF... Szczerze to bym wpakował minimum 470uF, ale jakieś 1000-3300uF, by było świetnie dla akumulatora 😉

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

ok to dam 2200 uF o co chodzi z TXD i XCK ?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

kamil-s TxD i XCK to nie piny PWM. Taki tryb idzie uruchomić na wyprowadzeniach OCx uC. Chyba, że chcesz robić programowy PWM, co według mnie nie jest już tak efektywne.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

obok nazw pinów masz w nawiasach inne ich funkcje. PWM podłącz pod oc1a i oc1b ponieważ jest tam wbudowany generator pwm

edit

Piotrek był szybszy

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Co do pytania autora tematu:

XCK/T0 to:

- XCK to zewnętrzny zegar USART (dla USART w trybie synchronicznym)

- T0 - wejście zliczające dla timera T0

Natomiast TxD to wyjście szeregowe stosowane w transmisji UART. Linia która nadaje - wysyła sygnał.

O obsłudze PWM jest osobny temat na forum, wystarczy poszukać.

Zanim zadasz pytanie sprawdź datasheeta, a najlepiej poczytaj jeszcze helpy lub jakieś kursy dla AVR.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

No chyba teraz wszystko dobrze wrzucam tak dla pewności.

-Zmieniłem diody przy mostku bo te posiadam.

-Zmieniłem kondensatory przy mostku na większe.

-Zmieniłem stabilizator oraz kondensatory przy stabilizatorze.

-Poprawiłem czytelność - chociaż trochę 😃 .

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

kamil-s, ale dodaj również kondensatory ceramiczne obok tych elektrolitów. Elektrolit wraz z ceramicznym tworzą dobrą parę (tutaj podziękowania dla Nawyk-a za wytłumaczenie). Elektrolity są "wolniejsze" od ceramicznych. Dlatego daje się zawsze parę - elektrolit razem z ceramicznym 😉 Ten kondensator na logice mostka to dałeś trochę na wyrost, ale grunt, że więcej niż mniej 😋

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Na wyjściu są ceramiki tylko jak widać na schemacie podpięte przy pinach uC (i dobrze im bliżej tym lepiej), co do wejścia to przydało by się jakiś ceramik ok. 100-300nF za elektrolitem. Te elektrolity to jak do czołgu 🙂 W przypadku wejścia to jeszcze zrozumiałe, bo zasilasz silniki z napięcia przed stabilizatora więc dobry elektrolit się nie zmarnuje. Jednak do zasilania logiki nie potrzeba aż 2200uF, wystarczyło by spokojnie 10 a nawet 20x mniej 🙂 Ale jeśli nie posiadasz mniejszych, lub masz tyle miejsca na płytce to możesz zostawić.

Co do postu na wcześniejszej stronie co do elektrolitów odciążających akumulator to duże elektrolity stosuje się w przypadku poboru dużych prądów, w dodatku jeśli pobierany jest skokowo (wówczas elektrolit rekompensuje wydajność źródła zasilania). Ewentualnie gdy zasilamy coś na większe odległości. W tym przypadku tak wielki elektrolit do logiki jest zbyteczny.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Mogę prosić o sprawdzenie wersji ostatecznej - bo idę drukować i wytrawiać 😃 Dodałem ceramiki i zrobiłem pcb (nie sprawdzajcie połączeń) niektóre są niepołączone - połączę je kabelkami. mi chodzi głównie o grubość ścieżek.

ale pajęczyna 😃 upchnięte na płytce 3,5cm x 9 cm

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...