Skocz do zawartości
klonyyy

Minisumo Haker2- worklog

Pomocna odpowiedź

Witam !

Piszę już drugiego workloga, ponieważ przy ostatniej konstrukcji udzieliliście mi tylu użytecznych wskazówek, że zbudowałem robota na czas, a nawet wziąłem udział w zawodach.

(za co bardzo Wam dziękuję 😉 )

Główne założeni konstrukcji:

-Ogólnie robot będzie płaski

-napęd będą stanowić przekładnie lub kupione silniki ( na początku spróbuję z tym pierwszym do pololki są dość drogie )

-czujniki tradycyjnie tsopy z LD271 sterowanymi przez attiny 13

- procesor atmega 16

- mostek h l298

-większość części będzie w SMD

Projektu raczej robić nie będę chyba że będzie to konieczne.

Poniżej przedstawiam schemat i proszę Was o jakieś wskazówki i podpowiedzi odnośnie schematu:

Z góry dziękuję

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

klonyyy

1) A nie lepiej czujniki obsługiwać jakimś większym prockiem? Np Attiny2313. Będziesz miał wtedy możliwość programowania procesora obsługującego diody.

2) Stabilizator daj jakiś LDO, np. LM1117-5V.

3) Wszystkie Vcc i GND uC powinny być połączone. Najlepiej jakby każde z nich miało oddzielny kondensator.

4) Wyprowadź sobie złącze USART od uC - przyda się przy debugowaniu 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
klonyyy

1) A nie lepiej czujniki obsługiwać jakimś większym prockiem? Np Attiny2313. Będziesz miał wtedy możliwość programowania procesora obsługującego diody.

1) To tiny 13 już sie nie da programować ? 🤣 Tylko nie wiem po co dawać większy jak mniejszy wypełni swoje zadanie?

2/3) Stabilizator i kondensatory już poprawiam.

4) Niestety na moim kompie nie da się ustawiać fusebitów, a one są raczej niezbędne do USART'a. 😕

Jeszcze jedno pytanie. Robić płytkę dwustronną czy jednostronna wystarczy?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

klonyyy będziesz mógł tylko raz, ponieważ trzeba ustawić pin resetu na zwykły I/O. Do tego wymagane są fusebity, więc i tak byś tego nie zrobił 😋

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Poprawiona płytka :

Stabilizatora użyję chyba jednak 7805 bo części kupować będę w lispolu a tam nie mają innych LDO w TO-263. Dzięki za ostrzeżenie z tym tini'akiem. 😉

Dałem 6 czujników i diod bo akurat mi całe attiny się zapełniło i nie "marnuje" się żaden port 🤣

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

klonyyy skoro masz wolne piny od kwarcu t2313 to dodaj ten rezonator. Nie pożałujesz 😉 Generowana częstotliwość będzie dokładniejsza.

Napisz do lispolu, a jeśli ich dostawcy będą mieli LDO na stanie to sprowadzą bez problemów 😉 (dla mnie sprowadzali LDO - LM2940-5, tranzystory IRF7319).

Złącza ISP polecam zmienić na 6-pinowe, ponieważ zaoszczędzisz sporo miejsca.

Daj większy kondensator przed stabilizator.

TSOP-om zupełnie wystarczą kondensatory 10uF (jeśli robisz płytkę w SMD, to zaoszczędzenie miejsca da ci dużo 😉 ).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

To tak:

- z tym złączem 6-pinowym chodzi Ci że będę podłączał do płytki same piny procka a zasilanie z zewnątrz ?

- kondensatory poprawię tak jak stabilizator. A jaki rezonator dać ? 😉

- i pytanie z poprzedniego posta którego nie zauważyłeś bo za szybko odpisałeś 😉 Robić płytkę 2-stronną czy jednostronna wystarczy?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

klonyyy:

- chodziło mi o to, żeby każdemu procesorowi dać złącze 6 pinowe (MOSI, MISO, SCK, RES, *Vcc, GND)

- Najlepiej sobie wyliczyć jaki będzie najdokładniejszy jeśli chodzi o generowanie częstotliwości. Liczysz to ze wzoru OCR = (Fq / F*2), gdzie F - to częstotliwość, którą chcesz uzyskać, Fq - częstotliwość rezonatora kwarcowego, OCR - wartość, którą wpisujesz do rejestru OCR (jeśli wyjdzie liczba z przecinkiem, to musisz zaokrąglić). Najlepiej znajdź taki kwarc, żeby po obliczeniach wyszła ci idealna częstotliwość bez zaokrąglania. Poczytaj również o prescalerach

- Lepiej zrób dwustronną, ale tutaj też trzeba to odpowiednio rozplanować (jednostronną byłoby dużo trudniej).

[ Dodano: 10-03-2012, 13:26 ]

klonyyy jeszcze sprawa co do sterowania diodami. Raczej będzie trudno (lub niemożliwe) zrealizować to tak jak ty masz na schemacie. Wszystkie tranzystory powinny być sterowane przez jeszcze jeden, który połączy ich kolektory.

Zobacz jak realizuje się multipleksowanie wyświetlaczy LED 😉

Ja na twoim miejscu zrobiłbym to tak:

Takie rozwiązanie jednak jest dosyć niewygodne. Polecam zaznajomić się z układami typu ULN2003 (7x Darlington).

Jeszcze znalazłem błąd w schemacie. Logikę mostka zasilasz z 7V.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Chyba jednak dam po 2 tranzystory, ponieważ jest je o wiele łatwiej umieścić przy diodach niż prowadzić ścieżki z układu. A jak Ty mi byś radził? 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

klonyyy chyba nie rozumiesz idei multipleksowania. Przy twoim rozwiązaniu musisz na każdym z wyjść uC generować 36kHz, co w przypadku AVR-ków jest chyba niemożliwe. Dlatego buduje się taki układ jak ci podałem. Na jednym tranzystorze generujesz częstotliwość, a na pozostałych tylko włączasz i wyłączasz poszczególne diody podczerwone.

Ja ci powiem, że prowadzenie ścieżek przy takim układzie jest straszne. Heavy tak ma i nie będę już budował układu sterującego diodami na pojedynczych tranzystorach, tylko własnie za pomocą ULN2003.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

No to rozumiem że muszę dodać jeszcze jeden tranzystor i ten dodany podłączyć do pinu z timerem a resztę od timerów odłączyć ? (wtedy wystarczy attiny13 jeśli nie będę używał resetu a chyba nie będę musiał jeśli dobrze myślę ) sorry, że nie załapałem o co chodzi - myślałem, że do każdego tranzystorami na górze trzeba dać taki jak na dole. Ale i tak chyba użyję ULN2003 tylko muszę datasheeta poczytać bo tylko zerknąłem na połączenia w samym układzie.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

klonyyy to co ci podesłałem to pełny schemat układu do sterowania diodami 😉 Tak to ma mniej więcej wyglądać. Ty chcesz mieć 6 czujników, więc potrzebujesz 7 wyjść uC (6 zwykłych I/O i jednego timera, który będzie generował częstotliwość).

Timerem generujesz częstotliwość, jeśli ustawisz stan 0 na np. IR1 to dioda IR1 zacznie nadawać 36kHz , jak ustawisz stan 0 na IR1 i IR2 to obie diody będą nadawały 36kHz. Dzięki takiemu rozwiązaniu wykorzystując jeden timer możesz sterować niezliczoną ilością diod 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

No to robię na tranzystorach i jednym dodatkowym 😉 dzięki za wskazówki.

Dobra przerobiłem schemat na taki :

Tylko że przy takim ustawieniu będę musiał sterować 3 diodami na raz co nie jest zbyt wygodne, bo gdy będę używał np 1 diody z tych trzech wtedy tamte dwie pozostałe zawsze przyczynią się do spadku napięcia i ta jedna używana będzie miałya słabszy zasięg (czujnik).Przynajmniej tak myślę ( ale nie wiem do końca bo ten spadek będzie chyba znikomy )

Znasz może jakieś lepsze pomysły bo ten chyba nie jest najlepszy. I od razu mówię że nie chciałbym sterować diodami przez mege 16 bo wtedy program na niej będzie strasznie nie czytelny.

A co do logiki mostka w Hakerze zasilałem ją 7v -dopiero teraz to zauważyłem ( na tym schemacie zaraz poprawię)

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Moglibyście mi podpowiedzieć, czy chociaż dobrze zaczynam płytkę (nie patrzcie na drobniutkie szczegóły typu ścieżka za blisko tylko jakieś totalne błędy) czy robić ją od nowa (jeśli tak to może jakieś wskazówki odnośnie nowej? ):

I pytanie : Czy dawać mostek i diody na bottomie czy topie ( na bottomie mam jakieś 3.5 cm do podłogi 😉 )

Sorry, że post pod postem, ale jak dodawałem do tamtego to nie zaznaczało, że nieprzeczytany.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

klonyyy na schemacie masz taki błąd jaki ja poczyniłem budując Heavy'ego 😉 Te rezystory podciągające bazy tranzystorów masz podłączone do 36kHz 😉 Poza tym NPN nie powinny mieć rezystorów podciągających do kolektora, a do emitera. Wynika to z faktu, że tranzystor NPN załącza się logiczną 1, a nie 0. Podciągając do Vcc dioda w momencie kiedy uC nic nie zrobi (pojawi się stan nieustalony) nie powinna świecić, a przy takim rozwiązaniu będzie niestety świeciła.

Poza tym tranzystor PNP zastąp NPN, a te NPN-y na PNP 😉

Myślę, że upchanie płytki w takich wymiarach będzie trudne, aczkolwiek zapewne wykonalne. Jeśli zależy ci na oszczędności miejsca to zainteresuj się układami ULN2003 i ULN2803 😉

Poza tym to kwarc w THT chyba mija się z celem. Tym bardziej, że jego ścieżki prowadzisz na warstwie TOP.

Kondensatory dla odbiorników dałbym tantalowe (mniejsze wymiary i mógłbyś z powodzeniem montować je na warstwie BOTTOM).

Elementy pasywne (rezystory i kondensatory) daj w obudowach 0805. Sporo miejsca więcej zyskasz 😉

Warto zmienić ogromne diody Schottky na odpowiedniki w SMD.

Co do zasilania diodek to sam zacząłem się zastanawiać czy byłby sens stosować oddzielny stabilizator dla nich. Rozmawiałem na ten temat z Barto i stwierdził, że jeśli chciałbym mieć jak najlepsze wyniki to oddzielny stabilizator wchodzi w grę, ale dla odbiorników.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...