Skocz do zawartości

Zbieram uwagi na tematej mojej uniwerslanej płytki.


Treker

Pomocna odpowiedź

Witam,
dużo wolnego czasu, więc postanowiłem sobie zaprojektować uniwersalną płytkę, która będę używał w robotyce.

Jednak moje zdolności co do projektowania układów nie są tak duże jakie bym chciał , więc proszę Was o pomoc.

Czego oczekuję? Wskazania:

- co jest złe

- co nie potrzebne

- czego brakuje

- co powinno być inaczej

Wyjaśnię jeszcze tylko, że złącze SV3 to wyjście do drugiego modułu, na którym jest h-bridge.

Płyta główna.zip

Link do komentarza
Share on other sites

W takim wypadku radziłbym załączyć schemat, a nie layout pcb, bo na nim trudno cokolwiek wyczytać 😉 Widzę, że płytkę sam rysowałeś, każdą ścieżkę sam przeciągałeś 😃 Mi już od kilku projektów nie chce się bawić w rozkminianie ścieżek, wole sobie zrobić płytke dwustronną, ale za to na autoroute, duża oszczędność czasu, a i sama mozaika wygląda o niebo lepiej 😃

Link do komentarza
Share on other sites

W takim wypadku radziłbym załączyć schemat, a nie layout pcb, bo na nim trudno cokolwiek wyczytać 😉 Widzę, że płytkę sam rysowałeś, każdą ścieżkę sam przeciągałeś 😃 Mi już od kilku projektów nie chce się bawić w rozkminianie ścieżek, wole sobie zrobić płytke dwustronną, ale za to na autoroute, duża oszczędność czasu, a i sama mozaika wygląda o niebo lepiej 😃

Tak, a potem kombinuj z termotransferem na laminacie dwustronnym i z przelotkami.

Wg. mnie przesadziłeś z kondensatorami przy stabilizatorze. Jakieś super filtrowanie to ci potrzebne tak bardzo nie jest. Wystarczy 1/2 elektrolit i zwykły ceramiczny.

Link do komentarza
Share on other sites

Jakie to kombinowanie ❓ programy automatycznie tworzą dwie warstwy, potem tylko drukujesz na zwykłym papierze mozaikę płytki z punktami odniesienia naniesionymi na projekt, wiercisz ze trzy dziurki, które posłużą potem do wzajemnego ustawienia względem siebie dwóch kartek z mozaikami- na górze i dole laminatu:) trawisz, wiercisz potem kynarek w dłoń przy przelotkach i finito:D a wygląda to dużo bardziej estetyczne:D

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Płytka w ogóle jest dwustronna czy z przelotkami?

Schemat:

-27pF między AVCC/GND/AREF i koło PCF8574 , powinno być 100nf

-l1 brak oznaczenia, 10uH

-serwa zasilacz ze stabilizatora 7805, co powoduje, że cały syf z silników wchodzi ci w zasilanie układów cyfrowych i do tego możesz łatwo przeciążyć 7805 jak serwa są prądożerne i ci spadnie napięcie

-polecam używać max202 i 100nF w smd

layout:

-brak wypełnienia warstwy masą (polygon GND)

-u góry z prawej linie zasilania prawie się stykają (możesz przecież puścić tą dolną linię przez pada) , odległość między liniami powinna być podobna lub minimalnie mniejsza niz szerokośc linii. W kilku innych miejscach przy węższych ścieżkach jest podobny problem... może to prowadzić do problemów przy robieniu płytki domowymi sposobami

-najlepiej stosować kąt 45stopni przy zakręcaniu, nie 90stopni

Trochę dopracujesz i powinno śmigać aż miło

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

MirekCz, płytka jest jednostronna z zworkami.

-27pF między AVCC/GND/AREF i koło PCF8574 , powinno być 100nf

-l1 brak oznaczenia, 10uH

Fakt, ale to jest błąd czysto z gapiostwa, bo zamiast wstawiać elementy z biblioteki kopiowałem te co już są na schemacie i zapomniałem o wartościach, dziś poprawie i wieczorem wyśle nową wersję.

-serwa zasilacz ze stabilizatora 7805, co powoduje, że cały syf z silników wchodzi ci w zasilanie układów cyfrowych i do tego możesz łatwo przeciążyć 7805 jak serwa są prądożerne i ci spadnie napięcie

Te złącza do serwomechanizmów dodawałem już na koniec "bo było wolne miejsce" i zapomniałem, że one też mogą namieszać, dodam osobne złącze zasilania dla nich.

-polecam używać max202 i 100nF w smd

Poczytam o tym układzie, bo nie miałem z nim styczności i może podmienię.

-brak wypełnienia warstwy masą (polygon GND)

Szczerze mówiąc, trochę się bałem dać polygonu na bottomie, żeby nie zrobić jakiś zwarć przy lutowaniu i potem przy używaniu, ale w sumie płytkę będę cynował a potem pokrywał soldermaską, więc mogę dać polygon.

-u góry z prawej linie zasilania prawie się stykają (możesz przecież puścić tą dolną linię przez pada) , odległość między liniami powinna być podobna lub minimalnie mniejsza niz szerokośc linii. W kilku innych miejscach przy węższych ścieżkach jest podobny problem... może to prowadzić do problemów przy robieniu płytki domowymi sposobami

-najlepiej stosować kąt 45stopni przy zakręcaniu, nie 90stopni

Trochę jeszcze dopracuje położenie ścieżek, ale wydaje mi się, że aktualne rozmieszczenie w ostateczności też bym przełożył termotransferem.

Dzięki za rzetelne porady 😉

Szczęśliwego nowego roku!

Edit:

Wymienię max232 na max202 i dam 100nF w SMD. Może to i głupie pytanie, ale nie używałem nigdy kondensatorów elektrolitycznych w SMD - jaką wybrać obudowę w Eagle (jaki rozmiar), żeby się nie okazało, jak kupie części, że są one tak małe że nie mogę ich przylutować 🙂

Edit2:

Poprawiona wersja w załączniku, nie dałem na razie polygonu, bo wychodzi mi jakiś "brzydki" (w zależności od ustawień jest albo za 'gęsty', albo np. w niektórych miejscach wstawia mi małe kropki 🙄 ), muszę poczytać o ustawieniach.

Edit3:

Dodałem jakiś lipny polygon - nowe pliki w załączniku 🙂

Płyta główna.zip

Link do komentarza
Share on other sites

Chyba najpopularniejszym oznaczeniem rozmiarów kondensatorów tantalowych smd jest oznaczenie literowe:

A, B, C, D, E.

A to te najmniejsze.

kondensatory w formie beczek - zwykłe elektrolity - są niestety znacznie bardziej problematyczne. Stosuje się oznaczenia analogiczne do tantalowych - A, B aż do G bodajże (pewnie są jakieś dodatkowe typy). Czasami podawane są wymiary w mm - np. 4*5.8mm i wtedy sprawa jest prosta. W przypadku kiedy nazwa kondensatora to długi sznur cyferek i literek - rozmiar jest zakodowany w 4 ostatnich, wygląda to tak:

0405 to rozmiar B ~ 4x5mm

0505 to rozmiar C ~ 5x5mm

0605 to rozmiar D ~ 6x5mm

0806 to rozmiar E ~ 8x6mm

0810 to rozmiar F ~ 8x10mm

1010 to rozmiar G ~10x10mm

To przybliżenie nie jest wartością dokładną, raczej ma znaczenie poglądowe.

W Eaglu są te elementy wg. wszystkich oznaczeń - które wybierzesz, to już zależy od Ciebie - jedni wolą szersze pady bo pewniejsze, inni małe bo łatwiej się lutuje (szybciej się grzeje i mniejsze poduchy z cyny się robią)

Pamiętaj że literki na wierzchu takiego kondensatora nie świadczą o rozmiarze! W nich może być zakodowane napięcie maksymalne.

To wszystko co wiem na ten temat. Osobiście wole stosować tantale bo mi się je lepiej lutuje, w elektrolitach bardzo łatwo stopić ten plastik w podstawie i potem brzydko to wygląda.

Jeszcze kwestia kondensatorów ceramicznych i rezystorów - jest tam kilka rozmiarów: 1206, 0805 i 0603. Te ostatnie to prawdziwe maleństwa, te pierwsze to już krowy SMD, ja stosuję najczęściej 0805 i uważam że to najlepsze rozwiązanie.

Wszystko się da polutować, nawet rezystory 0603 (choć fakt że to dla masochistów), wystarczy tylko w miarę porządna lutownica i pęseta.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki, zaraz się za to zabiorę, w poście powyżej dodałem nową wersję plików z eagla. (z polygonem, max202, poprawionymi nazwami itd).

Dodano:

Jednak zrezygnuję z tych kondensatorów SMD przy max202, bo lepiej ścieżki i płytka wygląda z przewlekanymi.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie używasz tantalowych/elektrolitycznych tylko zwykłe 0805 ceramiczne 100nF. To samo możesz zrobić przy procesorze.

Jak masz pełen design SMD to dużo lepiej to wygląda, a rozważyć częściowe smd możesz z tego powodu, że zmniejszasz odległość kondensator-układ scalony i tym samym poprawia się działanie kondensatora.

0603 lutuje się bez problemów z dobrą pęsetą i cienkim grotem, chociaż jak chodzi o szybkość to 0805 szybciej się układa.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeszcze kwestia kondensatorów ceramicznych i rezystorów - jest tam kilka rozmiarów: 1206, 0805 i 0603. Te ostatnie to prawdziwe maleństwa, te pierwsze to już krowy SMD, ja stosuję najczęściej 0805 i uważam że to najlepsze rozwiązanie.

Wszystko się da polutować, nawet rezystory 0603 (choć fakt że to dla masochistów), wystarczy tylko w miarę porządna lutownica i pęseta.

Hehe, mi z powodzeniem wystarcza transformatorówka z ciecnikm grotem i penseta za 2zł.

Link do komentarza
Share on other sites

A potem wielkie zaskoczenie że układ nie działa, albo że miedź od płytki odłazi.

Lutownicą do rynien i kombinerkami też da się przylutować, ale jak chce się coś robić profesjonalnie, to trzeba do tego używać odpowiednich narzędzi.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.