Skocz do zawartości

Zbieram uwagi na tematej mojej uniwerslanej płytki.


Treker

Pomocna odpowiedź

Witam,
dużo wolnego czasu, więc postanowiłem sobie zaprojektować uniwersalną płytkę, która będę używał w robotyce.

Jednak moje zdolności co do projektowania układów nie są tak duże jakie bym chciał , więc proszę Was o pomoc.

Czego oczekuję? Wskazania:

- co jest złe

- co nie potrzebne

- czego brakuje

- co powinno być inaczej

Wyjaśnię jeszcze tylko, że złącze SV3 to wyjście do drugiego modułu, na którym jest h-bridge.

Płyta główna.zip

Link do komentarza
Share on other sites

W takim wypadku radziłbym załączyć schemat, a nie layout pcb, bo na nim trudno cokolwiek wyczytać 😉 Widzę, że płytkę sam rysowałeś, każdą ścieżkę sam przeciągałeś 😃 Mi już od kilku projektów nie chce się bawić w rozkminianie ścieżek, wole sobie zrobić płytke dwustronną, ale za to na autoroute, duża oszczędność czasu, a i sama mozaika wygląda o niebo lepiej 😃

Link do komentarza
Share on other sites

W takim wypadku radziłbym załączyć schemat, a nie layout pcb, bo na nim trudno cokolwiek wyczytać 😉 Widzę, że płytkę sam rysowałeś, każdą ścieżkę sam przeciągałeś 😃 Mi już od kilku projektów nie chce się bawić w rozkminianie ścieżek, wole sobie zrobić płytke dwustronną, ale za to na autoroute, duża oszczędność czasu, a i sama mozaika wygląda o niebo lepiej 😃

Tak, a potem kombinuj z termotransferem na laminacie dwustronnym i z przelotkami.

Wg. mnie przesadziłeś z kondensatorami przy stabilizatorze. Jakieś super filtrowanie to ci potrzebne tak bardzo nie jest. Wystarczy 1/2 elektrolit i zwykły ceramiczny.

Link do komentarza
Share on other sites

Jakie to kombinowanie programy automatycznie tworzą dwie warstwy, potem tylko drukujesz na zwykłym papierze mozaikę płytki z punktami odniesienia naniesionymi na projekt, wiercisz ze trzy dziurki, które posłużą potem do wzajemnego ustawienia względem siebie dwóch kartek z mozaikami- na górze i dole laminatu:) trawisz, wiercisz potem kynarek w dłoń przy przelotkach i finito:D a wygląda to dużo bardziej estetyczne:D

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Płytka w ogóle jest dwustronna czy z przelotkami?

Schemat:

-27pF między AVCC/GND/AREF i koło PCF8574 , powinno być 100nf

-l1 brak oznaczenia, 10uH

-serwa zasilacz ze stabilizatora 7805, co powoduje, że cały syf z silników wchodzi ci w zasilanie układów cyfrowych i do tego możesz łatwo przeciążyć 7805 jak serwa są prądożerne i ci spadnie napięcie

-polecam używać max202 i 100nF w smd

layout:

-brak wypełnienia warstwy masą (polygon GND)

-u góry z prawej linie zasilania prawie się stykają (możesz przecież puścić tą dolną linię przez pada) , odległość między liniami powinna być podobna lub minimalnie mniejsza niz szerokośc linii. W kilku innych miejscach przy węższych ścieżkach jest podobny problem... może to prowadzić do problemów przy robieniu płytki domowymi sposobami

-najlepiej stosować kąt 45stopni przy zakręcaniu, nie 90stopni

Trochę dopracujesz i powinno śmigać aż miło

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

MirekCz, płytka jest jednostronna z zworkami.

-27pF między AVCC/GND/AREF i koło PCF8574 , powinno być 100nf

-l1 brak oznaczenia, 10uH

Fakt, ale to jest błąd czysto z gapiostwa, bo zamiast wstawiać elementy z biblioteki kopiowałem te co już są na schemacie i zapomniałem o wartościach, dziś poprawie i wieczorem wyśle nową wersję.

-serwa zasilacz ze stabilizatora 7805, co powoduje, że cały syf z silników wchodzi ci w zasilanie układów cyfrowych i do tego możesz łatwo przeciążyć 7805 jak serwa są prądożerne i ci spadnie napięcie

Te złącza do serwomechanizmów dodawałem już na koniec "bo było wolne miejsce" i zapomniałem, że one też mogą namieszać, dodam osobne złącze zasilania dla nich.

-polecam używać max202 i 100nF w smd

Poczytam o tym układzie, bo nie miałem z nim styczności i może podmienię.

-brak wypełnienia warstwy masą (polygon GND)

Szczerze mówiąc, trochę się bałem dać polygonu na bottomie, żeby nie zrobić jakiś zwarć przy lutowaniu i potem przy używaniu, ale w sumie płytkę będę cynował a potem pokrywał soldermaską, więc mogę dać polygon.

-u góry z prawej linie zasilania prawie się stykają (możesz przecież puścić tą dolną linię przez pada) , odległość między liniami powinna być podobna lub minimalnie mniejsza niz szerokośc linii. W kilku innych miejscach przy węższych ścieżkach jest podobny problem... może to prowadzić do problemów przy robieniu płytki domowymi sposobami

-najlepiej stosować kąt 45stopni przy zakręcaniu, nie 90stopni

Trochę jeszcze dopracuje położenie ścieżek, ale wydaje mi się, że aktualne rozmieszczenie w ostateczności też bym przełożył termotransferem.

Dzięki za rzetelne porady 😉

Szczęśliwego nowego roku!

Edit:

Wymienię max232 na max202 i dam 100nF w SMD. Może to i głupie pytanie, ale nie używałem nigdy kondensatorów elektrolitycznych w SMD - jaką wybrać obudowę w Eagle (jaki rozmiar), żeby się nie okazało, jak kupie części, że są one tak małe że nie mogę ich przylutować 🙂

Edit2:

Poprawiona wersja w załączniku, nie dałem na razie polygonu, bo wychodzi mi jakiś "brzydki" (w zależności od ustawień jest albo za 'gęsty', albo np. w niektórych miejscach wstawia mi małe kropki 🙄 ), muszę poczytać o ustawieniach.

Edit3:

Dodałem jakiś lipny polygon - nowe pliki w załączniku 🙂

Płyta główna.zip

Link do komentarza
Share on other sites

Chyba najpopularniejszym oznaczeniem rozmiarów kondensatorów tantalowych smd jest oznaczenie literowe:

A, B, C, D, E.

A to te najmniejsze.

kondensatory w formie beczek - zwykłe elektrolity - są niestety znacznie bardziej problematyczne. Stosuje się oznaczenia analogiczne do tantalowych - A, B aż do G bodajże (pewnie są jakieś dodatkowe typy). Czasami podawane są wymiary w mm - np. 4*5.8mm i wtedy sprawa jest prosta. W przypadku kiedy nazwa kondensatora to długi sznur cyferek i literek - rozmiar jest zakodowany w 4 ostatnich, wygląda to tak:

0405 to rozmiar B ~ 4x5mm

0505 to rozmiar C ~ 5x5mm

0605 to rozmiar D ~ 6x5mm

0806 to rozmiar E ~ 8x6mm

0810 to rozmiar F ~ 8x10mm

1010 to rozmiar G ~10x10mm

To przybliżenie nie jest wartością dokładną, raczej ma znaczenie poglądowe.

W Eaglu są te elementy wg. wszystkich oznaczeń - które wybierzesz, to już zależy od Ciebie - jedni wolą szersze pady bo pewniejsze, inni małe bo łatwiej się lutuje (szybciej się grzeje i mniejsze poduchy z cyny się robią)

Pamiętaj że literki na wierzchu takiego kondensatora nie świadczą o rozmiarze! W nich może być zakodowane napięcie maksymalne.

To wszystko co wiem na ten temat. Osobiście wole stosować tantale bo mi się je lepiej lutuje, w elektrolitach bardzo łatwo stopić ten plastik w podstawie i potem brzydko to wygląda.

Jeszcze kwestia kondensatorów ceramicznych i rezystorów - jest tam kilka rozmiarów: 1206, 0805 i 0603. Te ostatnie to prawdziwe maleństwa, te pierwsze to już krowy SMD, ja stosuję najczęściej 0805 i uważam że to najlepsze rozwiązanie.

Wszystko się da polutować, nawet rezystory 0603 (choć fakt że to dla masochistów), wystarczy tylko w miarę porządna lutownica i pęseta.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki, zaraz się za to zabiorę, w poście powyżej dodałem nową wersję plików z eagla. (z polygonem, max202, poprawionymi nazwami itd).

Dodano:

Jednak zrezygnuję z tych kondensatorów SMD przy max202, bo lepiej ścieżki i płytka wygląda z przewlekanymi.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie używasz tantalowych/elektrolitycznych tylko zwykłe 0805 ceramiczne 100nF. To samo możesz zrobić przy procesorze.

Jak masz pełen design SMD to dużo lepiej to wygląda, a rozważyć częściowe smd możesz z tego powodu, że zmniejszasz odległość kondensator-układ scalony i tym samym poprawia się działanie kondensatora.

0603 lutuje się bez problemów z dobrą pęsetą i cienkim grotem, chociaż jak chodzi o szybkość to 0805 szybciej się układa.

Link do komentarza
Share on other sites

Postanowiłem, że to co ma być w SMD będzie w 0805.

Ok, już zmieniłem jeszcze trochę pozmieniam kolejności na płytce i jutro podeśle ostateczną wersję.

Dzięki za pomoc.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeszcze kwestia kondensatorów ceramicznych i rezystorów - jest tam kilka rozmiarów: 1206, 0805 i 0603. Te ostatnie to prawdziwe maleństwa, te pierwsze to już krowy SMD, ja stosuję najczęściej 0805 i uważam że to najlepsze rozwiązanie.

Wszystko się da polutować, nawet rezystory 0603 (choć fakt że to dla masochistów), wystarczy tylko w miarę porządna lutownica i pęseta.

Hehe, mi z powodzeniem wystarcza transformatorówka z ciecnikm grotem i penseta za 2zł.

Link do komentarza
Share on other sites

A potem wielkie zaskoczenie że układ nie działa, albo że miedź od płytki odłazi.

Lutownicą do rynien i kombinerkami też da się przylutować, ale jak chce się coś robić profesjonalnie, to trzeba do tego używać odpowiednich narzędzi.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.