Skocz do zawartości

Przetwornica step-up - praktyczne użycie w minisumo


Pomocna odpowiedź

Napisano

Cześć,

przygotowuje się do mojego kolejnego minisumo. Będą w nim dwa silniki Pololu HP 30:1.

Ze względu na miejsce chciałbym użyć lipol 2s (7,4V). Przy czym silniki chyba najlepiej zasilać 9V (największa moc).

Pierwsze co nasuwa się to użycie przetwornicy step-up, ale niestety nigdy nie miałem z nimi doczynienia.

Poczytałem trochę i widzę 2 problemy:

- nie zaznałem przetwornicy, która uciągnie ok 5A. (zakładam prąd przy zatrzymanym wale na ok 2.3 A na silnik)

- w jednym z postów było wspomniane że do przetwornicy lepiej silników nie podłączać.

Mam pytanie czy ktoś ma z tym jakieś doświadczenie i mógłby coś polecić?

Pozdrawiam.

Maciek

świeżo naładowany lipol 2s ma 8,4V i posiadając dwa albo przy każdej okazji podładowując go nie zejdziesz poniżej 8V przy sensownej pojemności, ja mam 850mAh. Więc po co komplikować sobie życie przetwornicą dla 1V.

Bardzo słusznie, że się wahasz. Przetwornica podwyższająca ma w swojej kanonicznej postaci (nieizolowany step-up) jedną, ale za to poważną wadę: zupełny brak kontroli prądu wyjściowego. O ile w obniżającej możesz po prostu wyłączyć tranzystor i wyjście jest odcięte, o tyle tutaj istnieje stała ciągłość obwodu od wejścia, poprzez cewkę i diodę do wyjścia.

Zrobienie przejścia z 6V (bo musisz liczyć układ na najgorsze warunki czyli najmniejsze napięcie wejściowe) na 9V/5A nie jest trudne, bo współczynnik powielania jest mały. Nawet jeśli nie znajdziesz wprost scalaka ze zintegrowanym kluczem 10A, to dodanie zewnętrznego MOSFETa rozwiązuje sprawę. Z drugiej strony cewka przenosząca prawie 10A (tyle będzie płynęło w szczytach obciążenia 5A) nie będzie mała, dioda 10A to samo, do tego dobre i drogie kondensatory na wyjściu, rezystor pomiarowy prądu w kluczu itd.. - więc i pożytek z oszczędności miejsca żaden.

Gdybyś musiał zrobić ze 30-40V do silników krokowych - to co innego, ale tutaj przy różnicy 3V wcale bym się nie zastanawiał tylko wziął akumulator LiPol3S i zapomniał o problemach z PCB przy dużych i szybkich prądach, sprawnością itp przetwornicy.

Przy mniejszych prądach można próbować wykorzystać gotowe moduły z Pololu, są dość małe.

W najnowszym LFie napięcie dla silników mam stabilizowane przez takie cudo i problemów brak.

Niestety nie miałem jeszcze okazji zrobić pomiarów napięcia przy zmiennej pracy silników.

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...