Skocz do zawartości

Krokowy mitsumi m49sp-2k i L293D


leszcz

Pomocna odpowiedź

Cześć,

Mam dylemat bo nie wiem ile prądu popłynie do silnika na każdą z cewek.

W dokumentacji silniczka podają peak 1A ale podają też nieco inną rezystancję (4.6) niż jest podana na etykiecie silnika (6.4-zmierzone, zgadza się) dlatego obawiam się czy nawet napięcie 24V jest właściwe bo wychodziłoby, że przy tej rezystancji poleci 3.75A prądu przez cewkę...

L293D ma max 0,6A, peak 1,2A na kanał więc wolałbym przewidzieć ile rzeczywiście prądu popłynie zanim usmażę mostek.

Jeśli chciałbym ograniczyć natężenie to przy tej mocy (załóżmy 24v/1a) czego użyć żeby szło nie więcej niż 0,6a?

Link do komentarza
Share on other sites

Było już o tym wiele razy. Gdybyś chciał traktować uzwojenia silnika jak oporniki o pewnej rezystancji (tak jak próbujesz to robić), to wtedy sprawa jest prosta:

U=I*R

więc oczekując prądu 1A powinieneś do 6.4Ω cewki przyłożyć ponad 6V. Ponieważ na mostku spadnie przy tym prądzie jakieś 3-3.5V to zasilanie DC powinno wynieść ok 10V. Problem wydaje się rozwiązany, są jednak co najmniej trzy "ale":

1. Uzwojenia silnika nie są czystą rezystancją, tzn. dla prądu stałego są, ale nieobracający się silnik nie jest zbyt atrakcyjny. Jeżeli zaczniesz przełączać fazy i zmuszać silnik do obracania się, prąd w uzwojeniach nie będzie zmieniał się tak jak przykładane napięcie tylko zacznie się "spóźniać". Gdybyś nawet w zerowym czasie załączył te swoje 6V, prąd osiągnie maksimum wynikające z prawa Ohma dużo (wieleset mikrosekund) później - tak działa indukcyjność. Jeśli przełączania mostka zaczną zachodzić coraz szybciej, przez coraz dłuższe części okresu prąd będzie tylko narastał i w końcu w ogóle przestanie "dobijać" do wartości ustalonej prawem Ohma. To oznacza, że silnik osłabnie, bo przecież moment obrotowy na wale zależy od prądu. Im szybciej będziesz nim kręcił, tym będzie słabszy bo tym mniejszy prąd będzie przez niego płynął. Fajnie by było, gdyby prąd narastał szybciej, prawda? Od czego zależy prędkość narastania? Od indukcyjności uzwojeń - to jasne, ale tego zmienić nie możesz - chyba, że kupisz inny silnik. Na szczęście zależy też od przyłożonego napięcia. Tu dochodzimy do tajemniczych 24V. Gdybyś zasilił mostek z 24V, prąd będzie narastał szybciej. Niestety nie zatrzyma się jednak na 1A tylko poszybuje aż do 4A i to nie jest dobrze. Dlatego do zasilania silników krokowych prawie nikt już nie używa takich prostych układów jaki sobie wyobraziłeś. Gdy chcesz kręcić do kilkuset i więcej kroków/s musisz użyć źródła prądowego. To takie sprytne coś stabilizujące prąd a nie napięcie. Zobacz co się stanie gdy takie źródło będzie dysponowało napięciem "początkowym" 24V ale z ograniczeniem do 1A: załączasz uzwojenie i prąd nie płynie. Ponieważ źródło "chce" by płynął 1A, zwiększa napięcie do maksimum i na uzwojeniu jest przez chwilę 24V. Gdy tylko prąd osiągnie 1A napięcie jest automatycznie zmniejszane - mamy stan ustalony a wirnik silnika zaczyna wykonywać jeden krok. Prąd narósł bardzo szybko, bo uzwojenie "widziało" 24V ale został zatrzymany na poziomie 1A. Fajne, prawda? Dzięki temu możesz bardzo ponieść częstotliwość pracy silnika jednocześnie nie paląc uzwojeń przy mniejszych szybkościach i w zatrzymaniu. Właśnie dla takiego sterowania podawane są parametry silników krokowych (np. moment i maksymalne obroty) i stąd biorą się pozorne niezgodności z prawem Ohma. Bo 24V ma się nijak do prądu 1A w cewce 6Ω.

2. Możliwości mostka. Ten który wybrałeś ma 1A/kanał ale nigdzie nie jest powiedziane, że w takim razie możesz przez 4 kanały przepuścić 4A. Jeżeli przy tym prądzie na L293 spada ponad 3V, to w konfiguracji silnika krokowego bipolarnego będziesz miał czasem załączone oba uzwojenia i prąd 2A. Mostek będzie się grzał z mocą 6W. To naprawdę bardzo dużo a dla tej obudowy (DIP) to tragedia. Producent narysował specjalny wykres, gdzie widać, że nawet z nieskończenie dobrym radiatorem możesz ten scalak grzać tylko 5 Watami mocy a przy normalnej wielkości kawałku blachy (25°C/W) nie możesz przekroczyć 3W - wykres Figure 10 w danych katalogowych. Bez radiatora moc spada do 1W. Nic z tego, ten układ nie nadaje się do sterowania dwóch uzwojeń pobierających 1A.

3. Źródło prądowe. Żeby zrobić źródło prądowe układ musi wiedzieć jaki prąd płynie przez uzwojenia tak jak źródło napięcia "wie" jakie ma napięcie na wyjściu. L293 nie jest do tego przystosowany i musiałbyś obudować go nietrywialną elektroniką pomiarową. Do sterowania silników krokowych zostało zrobionych wiele innych układów. Jego brat L298 ma już możliwość pomiaru prądu a uzupełniony o swojego kolegę L297 tworzą razem zestaw idealnie nadający się do Twojego silnika. Duża obudowa z możliwością zapakowania radiatora, pomiar prądu, wygodne wejścia typu "kierunek" i "zrób 1 krok" oraz możliwość pracy cało- lub półkrokowej to jest to czego potrzebujesz:

http://www.st.com/st-web-ui/static/active/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000240.pdf

http://www.st.com/st-web-ui/static/active/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000063.pdf

Zostając przy L293 będziesz musiał korzystać z prawa Ohma i dać zasilanie ok. 10V, ugotować jajko na scalaku a silnik będzie miał sensowny moment może do 100 kroków (nie obrotów) na sekundę.

Oczywiście jest dużo innych scalaków do sterowania silnikami krokowymi. Nie muszą to być dwa tanie, duże i grzejące się dinozaury od ST. To tylko dość popularny przykład. Jeżeli chciałbyś kupić gotowy moduł to sterowania takim silnikiem, to pewnie połowa z nich opiera się właśnie na zestawie L297+L298. Może to niezły wybór na początek.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.