Skocz do zawartości

[Mostek H] Dobór mostka h do sterowania motoreduktorami 24V


ZALO

Pomocna odpowiedź

Cześć! Buduję duży pojazd gąsienicowy napędzany silnikami od wózka inwalidzkiego. Silniki 24V około 250W. Szukam już jakiś czas czegoś sensownego do ich sterowania, oczywiście PWM i podwójny mostek H. Pytanie skierowane do doświadczonych użytkowników forum, mianowicie, jaka jest najlepsza opcja żeby mówić o rozsądnej cenie i bezawaryjności?

Niedawno natrafiłem na taki układ: VNH3SP30 - Mostek H 30A, czy to się do czegoś nadaje, czy pierwszy porządny rozruch silników wyśle tego scalaka do krainy wiecznego krzemu? Układ wygląda na delikatny, w dodatku to smd, ktoś miał z nim styczność?

Zdjęcie mostka:

Silniki:

Link do komentarza
Share on other sites

Skoro zdjęcie mojego modułu to czuje się wywołany do tablicy 🙂

To, że jest SMD, nie ma nic do rzeczy jak chodzi o delikatność.

Potężne nóżki, duże pola lutownicze i sam ciężar scalaka sugerują coś zupełnie innego.

Niestety, nie polecam tego scalaka na tak wysokie napięcia. Prawdopodobnie byś go ubił ( chociaż dioda zabezpieczająca z pewnością by pomogła, ale nie wiem czy na pewno przeżyje przy zasilaniu 24V ). Scalak świetnie działa z zasilaniem 12V i wtedy 10A to żaden problem...

Nie liczyłbym na gotowy scalak, szczególnie podwójny. Raczej rozejrzyj się za mostkami z zewnętrznymi tranzystorami...

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Możesz wybrać każdą z tych opcji. Nie rozumiem dlaczego nas o to pytasz. Przecież sam wiesz najlepiej co umiesz, ile masz pieniędzy i ile czasu chcesz przeznaczyć na ew. naukę. Jeżeli nigdy nie robiłeś elektroniki od postaw albo nie czujesz tematu dużych prądów, to byłoby naiwnością sądzić, że zrobisz i pierwsza sztuka zadziała. A więc kolejne iteracje, nauka, poprawianie płytek, pieniądze, testy itd. Jeśli zapłacisz, kupujesz gotowy produkt z gwarancją działania i osiągania obiecanych parametrów. Zlecenie komuś to chyba najgorszy pomysł. Drogo, zwykle żadnych gwarancji i można się naciąć na amatora. Zawodowcy zwykle nie mają czasu na takie zabawy.

Ale zadam podstawowe pytanie: czy zajrzałeś choćby do kilku sklepów z artykułami dla konstruktorów. Kilka z nich jest nawet w naszym banerze reklamowym na topie strony. Próbuj TME, Botland, Kamami, Electropark, abc-rc, itd.. Pierwsze zapytanie przeglądarki o "sklep dla robotyków" daje więcej trafień niż mogę spamiętać. Jeśli nie będziesz mógł się zdecydować, pokaż co Ci się podoba, wrzuć linki a Koledzy pomogą na pewno.

Link do komentarza
Share on other sites

Właśnie takiej odpowiedzi oczekiwałem, sprawa jest dla mnie jasna, decyduję się oczywiście na zakup gotowego modułu.

Czy ten konkretny mostek spełni moje oczekiwania?

MOSTEK ebay

10-36V-12V-24V-36V-450W-High-Power-2-Way-PWM-DC-Motor-Driver-Board-Module

wshupu1594

Jaki zakłada się prąd rozruchu silnika albo prąd w momencie ich pracy pod maksymalnym obciążeniem? Ilu krotność jest to prądu znamionowego?

__________

Komentarz dodany przez: Treker

_allegro

Link do komentarza
Share on other sites

Akurat w przypadku silnika napędzanego DC, przy zatrzymaniu (stall current) masz prosto, bo to czysta rezystancja uzwojeń. Zatem I=U/R 🙁

Przy starcie jest trochę lepiej, bo prąd narasta ze skończoną prędkością zgodnie ze wzorem na szeregowy układ RL a jednocześnie silnik rusza wytwarzając coraz większą, własną sem. Jedno gdzieś spotyka się z drugim i prąd nie zdąży narosnąć do stall current, ale wszystko zależy od dynamiki obciążenia. Jeżeli silnik będzie mógł wystartować szybko, prąd będzie mniejszy (ale i tak liczyłbym chwilowo co najmniej U/R/2). Jeśli będzie rozpędzał np. koło zamachowe albo inny układ o dużej bezwładności, możesz spokojnie liczyć z czystego prawa Ohma.

Wiele też zależy od sterowania. Przecież nie musisz od razu dawać 100%. Soft start z delikatnym wchodzeniem PWM i sprzężeniem zwrotnym od prądu lub obrotów to chyba najlepsze co możesz zrobić. Przy konstrukcjach wyścigowych trzeba jednak liczyć się z dużymi prądami, mocami itd. Cóż, stanie na podium kosztuje 😐

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za odpowiedź, sprawa tych silników jest dla mnie rozwiązana, dobiorę do tego odpowiednie mostki, skompletuję resztę potrzebnych elementów i ruszam z budową pojazdu.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.