Skocz do zawartości

Silnik z przekładnią a sterowanie prędkością


Niko

Pomocna odpowiedź

Witam.

Chciałbym zapytać jak przekłada się odpowiedni dobór przełożenia silnika prądu stałego z przekładnią na możliwości poruszania się robota.

Moim celem jest napędzenie małego pojazdu silnikami prądu stałego 5V. Planowana średnica kół to koło 40mm. Myślałem o kupnie silniczków 48:1 (np. Dagu DG01D) w celu uzyskania wolnej prędkości. Czy mogę również sterować dodatkowo prędkością obrotów takiego silnika np za pomocą mostka L293D?

Chciałem jednak zasięgnąć przed zakupem Waszej rady w tej sprawie oraz zapytać dlaczego nie powinno się mocować kół bezpośrednio na wałku silnika (spowalniając obroty modułem L293D). Wiem, że obciążenie kół dla silnika bez przekładni jest zbyt duże, aby mógł on swobodnie pracować, ale chciałbym dokładnie zrozumieć/wyliczyć dlaczego. Na forbicie był kiedyś artykuł odnośnie przekładni, ale dotyczył głównie zmiany kierunku ruchu, oraz prędkości, ale w jaki sposób przekłada się to na moc?

Link do komentarza
Share on other sites

Silnik na wyjściu dysponuje jakimś momentem obrotowym (przez koła zamienia się w siłe). Oprócz tego koła, łożyska (tarcie statyczne i lepkie), jazda pod góre powoduje powstawanie siły przeciwstawiającej się sile napędowej. To co z niej zostanie jest zamieniane w przyśpieszenie. Jeżeli tarcie zje zbyt dużo napędu to pojazd nie będzie odpowiednio przyśpieszał lub też nie da rady pokonać pewnych wzniesień.

Na dole https://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y masz wzór z zależnością między mocą i prędkością obrotową a momentem.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

deshipu, Dzięki.

Chciałbym jeszcze wiedzieć czy mogę sterować prędkością silnika, który wymieniłem? I czy zmiana obrotów takiego silnika wpływa w jakiś sposób na jego moc? Tzn. czy silnik, który na wejściu analogowym modułu L293D dostanie najniższą wartość ma mniej/więcej siły aby np. wykonać jeden obrót koła?

Link do komentarza
Share on other sites

Ogólnie jeśli tylko możesz to celuj w zestaw silnik + przekładnia z dwóch powodów.

1: Właśnie przez sterowanie czy to napięciem czy PWM będziesz tracił moc przy niskich obrotach, a w takie prawie zawsze będziesz celował - przy 40 mm kołach 10 km/h to ok. 1500 rpm. Dopiero przy tego typu prędkościach wejdziesz w sensowne obroty.

2: Przekładnie mają swoje łożyska na wyjściu i te właśnie łożyska będą obciążać Twoje koła. Na wałkach silników są mało wytrzymałe łożyska ślizgowe, a każde obciążenie wałka powoduje deformację rotora. Może to za dużo na hobbystyczne zastosowania, ale daje pojęcie czemu w przemyśle używa się przekładni.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...