Ta strona używa ciasteczek (plików cookies), dzięki którym może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem i akceptuję
PROMOCJA30% rabatu na wszystkie książki Grupy Helion, kod: FORBOT30 Przejdź na stronę księgarni »

Kurs STM32 F4 – #3 – Sprzęt, konfiguracja środowiska

Programowanie 12.04.2016 Bartek (Popeye)

kursSTF4_3Rozpoczęcie programowania STM32 z użyciem bibliotek HAL oraz kreatora graficznego Cube nie jest możliwe bez odpowiedniego oprogramowania.

W tej części kursu przygotujemy sobie niezbędne narzędzia. Wcześniej omówimy jednak dokładnie zestaw Discovery, na którym będziemy pracować podczas kolejnych części kursu.

Nawigacja serii artykułów:
« poprzednia częśćnastępna część »

Kup zestaw elementów i zacznij naukę w praktyce! Przejdź do strony dystrybutora »

Płytka STM32F411E Discovery

W celu ułatwienia zapoznawania się z możliwościami swoich produktów, firma ST stworzyła dwie serie płytek rozwojowych: Nucleo oraz Discovery. O tej pierwszej więcej informacji znajdziecie w poprzednim kursie STM32 – opartym o biblioteki STD. Podczas tej serii zajmiemy się płytkami Discovery, a konkretnie tą z serii F4.

Zestaw elementów do przeprowadzenia ćwiczeń

Gwarancja pomocy na forum dla osób, które kupią poniższy zestaw!

Zestaw elementów do przeprowadzenia wszystkich ćwiczeń z kursu STM32 F4 można nabyć u naszego dystrybutora! Zestaw zawiera m.in. płytkę Discovery, wyświetlacz OLED, joystick oraz enkoder.


Kup w Botlandzie »

Płytki rozwojowe z serii Discovery są bardzo tanią i przystępną formą dostarczenia mikrokontrolera w stanie umożliwiającym prawie natychmiastowe rozpoczęcie pracy.

Poza samym obiektem naszego zainteresowania, jakim jest mikrokontroler, na płytce znajduje się wiele przydatnych dodatków. Całość składa się na przyjazną platformę, skutecznie ułatwiającą wejście w świat programowania STM32.

Wyposażenie płytki Discovery STM32F411E

Na płytce o wymiarach 97×66 mm otrzymujemy całkiem pokaźny zestaw dodatkowych modułów, układów scalonych i złącz. Przyjrzyjmy się teraz im z bliska. Na poniższym zdjęciu zaznaczyłem najważniejsze elementy. Dalszy przegląd dokonany jest z góry na dół, od lewej do prawej.

STM32F4_Discovery_4

Najważniejsze elementy płytki Discovery. Foto: Botland.com.pl

Podczas czytania tej sekcji warto mieć płytkę przed sobą
i przyglądać się z bliska opisywanym elementom.

Wbudowany programator ST-Link

Jednym z elementów wyposażenia każdej płytki Discovery jest programator/debugger ST-Link. Jest to urządzenie pozwalające na wgranie stworzonego wcześniej programu do mikrokontrolera oraz na podglądanie wnętrza układu podczas jego pracy.

STM32F4_Discovery_3

Sekcja programatora na płytce Discovery.

Część płytki widoczna na powyższym zdjęciu, to programator ST-Link. Kolorem pomarańczowym  zaznaczone jest gniazdo mini USB (opisane jako USB ST-LINK), przez które łączy się płytkę z komputerem podczas programowania układu.

Programowanie układów poza płytką

Bardzo przydatną funkcją zawartego tu programatora jest możliwość programowania układów zewnętrznych. Służy do tego zaznaczona na niebiesko listwa kołkowa (oznaczenie na płytce: SWD, listwa CN2), do której podpina się wyprowadzenia zewnętrznego mikrokontrolera, który ma zostać zaprogramowany. Aby przekierować programator na tę właśnie listwę, należy zdjąć obydwie zworki zaznaczone na fioletowo (listwa CN3).

Aby programować główny mikrokontroler zawarty na płytce
zworki muszą być założone.

Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że tworząc własny projekt oparty na mikrokontrolerze STM32 nie musimy do niego dokupywać programatora. Dostajemy taki wraz z każdą z płytką Discovery.

Dostarczony wraz z płytką Discovery programator
będzie współpracował ze wszystkimi mikrokontrolerami z rodziny STM32!

Pomiar prądu pobieranego przez układ

Pod obszarem programatora kolorem brązowym zaznaczono zworkę odpowiadającą za zasilanie mikrokontrolera oraz wszystkich peryferiów na płytce (zworka JP2).

STM32F4_Discovery_5

Miejsce, w którym można dokonać pomiaru prądu.

Miejsce to służy do pomiaru prądu pobieranego przez układ podczas pracy. Po zdjęciu zworki można w odkryte goldpiny wpiąć amperomierz i tym samym wygodnie, bez mechanicznych ingerencji w płytkę, zmierzyć prąd. Informacje na temat pomiarów multimetrem opisane zostały w kursie elektroniki.

Pamiętaj! Jeżeli którakolwiek z powyżej pokazanych zworek będzie zdjęta, zaprogramowanie mikrokontrolera na płytce Discovery będzie niemożliwe!

Dostępne przyciski

Na płytce znajdują się dwa przyciski, które zaznaczyłem kolorem żółtym. Przycisk po lewej ma kolor niebieski i podłączony jest do standardowego wyprowadzenia mikrokontrolera, co pozwala użytkownikowi na jego oprogramowanie. Przycisk znajdujący się po prawej ma kolor czarny i jest to przycisk resetu.

STM32F4_Discovery_5

Przycisk użytkownika oraz reset na płytce Discovery.

Wbudowane diody świecące (LED)

Pomiędzy przyciskami znajdują się cztery niewielkie fioletowe prostokąty. Są nimi zaznaczone diody świecące, oddane do użytku programisty.

Poza nimi, na płytce umieszczono jeszcze 4 inne LEDy, które pełnią funkcje informacyjne i użytkownik nie ma wpływu (a przynajmniej nie programowo) na ich działanie. Nie zostały one tu zaznaczone, ponieważ zajmiemy się nimi dokładniej podczas uruchamiania płytki.

STM32F4_Discovery_8

Cztery dostępne diody świecące.

Akcelerometr i magnetometr

Pomiędzy diodami LED, na czerwono zaznaczony jest trzyosiowy akcelerometr z magnetometrem. Z mikrokontrolerem komunikuje się za pomocą interfejsu I2C, a jego dokładniejszą specyfikację można znaleźć w dokumentacji modułu LSM303DLHC.

STM32F4_Discovery_9

Wbudowany akcelerometr z magnetometrem.

Żyroskop

Pod lewym przyciskiem widoczny jest kolejny układ scalony, zaznaczony szarym kwadratem. Jest to trzyosiowy czujnik prędkości kątowej, czyli inaczej żyroskop.

Do komunikacji z tym modułem użyty został interfejs SPI, a dokładniejsze informacje na jego temat znaleźć można w dokumentacji modułu L3GD20.

STM32F4_Discovery_7

Wbudowany żyroskop.

Cyfrowo-analogowy konwerter audio

Na prawo od żyroskopu, kolorem niebieskim zaznaczyłem CS43L22. Jest to przetwornik DAC pozwalający na generowanie sygnału dźwiękowego. Komunikacja z tym układem zrealizowana jest za pomocą protokołu I2S.

STM32F4_Discovery_6

Wbudowany konwerter cyfrowo-analogowy.

Zaraz pod tym układem znajduje się znaczących rozmiarów prostopadłościan, stanowiący wyjście układu DAC w postaci standardowego złącza audio jack 3.5mm.

Mikrofon

Ostatni wyróżniony układ (na fioletowo), to mikrofon. Po więcej szczegółów warto zajrzeć do dokumentacji modułu MP45DT02.

STM32F4_Discovery_11

Mikrofon wbudowany w płytkę Discovery.

Złącze micro USB

Na samym dole płytki, pomarańczowym kolorem zaznaczono kolejne złącze USB, tym razem w wersji micro. Wyprowadzenia tego złącza podłączone są do mikrokontrolera, pozwalając tym samym na wykorzystanie możliwości kontrolera USB będącego na wyposażeniu STM32.

STM32F4_Discovery_10

Kolejne gniazdo USB, tym razem micro.

Dzięki temu jesteśmy w stanie przesyłać dane za pomocą wirtualnego portu COM lub wgrywać program do mikrokontrolera z wykorzystaniem bootloadera. Oczywiście to tylko niektóre z zastosowań dostępnych dzięki zintegrowanemu kontrolerowi USB.

Podłączanie zewnętrznych elementów

Po bokach płytki znajdują się listwy typu goldpin, do których doprowadzono wszystkie linie mikrokontrolera. Dzięki temu można podłączyć zewnętrzne układy bezpośrednio do STM32.

Pozwala to na dołączenie do płytki praktycznie dowolnych układów, bez konieczności jakiejkolwiek mechanicznej ingerencji w postaci rozcinania ścieżek lub wlutowywania się w płytkę.

Niektóre ścieżki podłączone są do znajdujących się na płytce układów scalonych. Skutkuje to obecnością dodatkowych rezystorów i kondensatorów na tych liniach.

Może mieć to wpływ na pracę zewnętrznie podłączanych układów, dlatego przed podłączeniem czegokolwiek warto sprawdzić schematy płytki DiscoveryF4.

Mikrokontroler

Na sam koniec serce całej płytki Discovery – mikrokontroler STM32F411VET6. Na samym środku płytki, w 100 pinowej obudowie LQFP umieszczono  mikrokontroler z bardzo wydajnej rodziny F4. Informacje na temat wydajności układu warto porównać z pozostałymi STMami:

Porównanie wydajności rodzin STM32. Źródło: materiały prasowe STM32.

Porównanie maksymalnych wydajności rodzin STM32. Źródło: materiały prasowe STM32.

W poniższym zestawieniu postarałem się zebrać najbardziej interesujące informacje na jego temat:

  • rdzeń układu jest stworzony w architekturze ARM Cortex-M4 z jednostką wspierającą obliczenia zmiennoprzecinkowe (FPU),
  • maksymalna częstotliwość taktowania tego mikrokontrolera to 100 MHz,
  • wbudowane 512 Kb pamięci programu – pamięci Flash,
  • wbudowane 128 Kb pamięci danych – pamięci SRAM,
  • pełna gama peryferiów w postaci zaawansowanych timerów, przetworników ADC oraz interfejsów komunikacyjnych (I2C, I2S, SPI, USART, SDIO, USB),
  • mikrokontroler może być zasilany napięciem z zakresu 1.7 – 3.6V.
  • 77 na 81 portów IO deklarowane jest jako „5V-tolerant”. Oznacza, że na te piny mikrokontrolera możemy bezpiecznie podać sygnał o wartości 5V.

Dzięki temu ostatniemu do mikrokontrolera można podłączyć np. konwerter UART/USB pracujący w standardzie napięciowym 0-5V.

Trzeba jednak bardzo uważać w jakim trybie znajduje się pin mikrokontrolera, na który może zostać podane wyższe napięcie. Dla przykładu: podanie napięcia 5V na pin generujący sygnał PWM najprawdopodobniej spowoduje spalenie całego układu.

Jak widać, niewielkich rozmiarów płytka Discovery daje użytkownikowi spore możliwości. Mając na wyposażeniu wydajny mikrokontroler, 9DOF IMU oraz układy audio pozwalające zarówno na pobieranie (mikrofon) jak i generowanie (przetwornik DAC) sygnału dźwiękowego, stanowi ciekawą platformę do nauki programowania mikrokontrolerów.

Na tym zakończymy ogólny przegląd płytki, na której będziemy pracować w ramach tego kursu. Wszystkie niezbędne szczegóły zostaną omówione przy okazji konkretnych zastosowań.

Oprogramowanie potrzebne do pracy z STM32

W tej części artykułu opisany zostanie proces instalacji głównych narzędzi, które będą pomagać nam podczas tworzenia aplikacji na mikrokontrolery STM32.

ST-Link Utility

Program dostarczony przez firmę ST. Pozwala on między innymi na testowanie poprawności instalacji sterowników programatora, wgrywanie programu oraz czyszczenie jego pamięci.

Aktualną wersję oprogramowania można uzyskać na stronie producenta – przycisk Get Software na dole strony (aby móc pobierać oprogramowanie ze strony ST musimy posiadać tam konto). Instalacja przebiega standardowo. Na samym końcu procesu powinien uruchomić się dodatkowy instalator sterowników do obsługi ST-Link. Należy je zainstalować.

Jeśli instalator sterowników nie uruchomi się automatycznie,
należy je pobrać stąd i zainstalować ręcznie.

Sprawdzenie poprawności działania sterowników

Aby przetestować poprawność instalacji sterowników należy wykonać poniższe działania.

Krok 1. Za pomocą złącza mini USB podłączamy płytkę Discovery do komputera.

W tym momencie warto zwrócić uwagę na diody informacyjne na płytce.

Na prawo od złącza mini USB mała dioda LD2 z podpisem PWR informuje o obecności zasilania. Po podłączeniu powinna się świecić na czerwono.

Diody sygnalizujące pracę płytki.

Położenie diod sygnalizujących pracę płytki.

Dioda LD1 znajdująca się na lewo od złącza mini USB oznaczona jest napisem COM. Domyślnie świeci się na czerwono. Jej zadaniem jest informowanie o połączeniu pomiędzy płytką, a komputerem. Jeżeli komunikacja jest w toku, dioda zaświeci się na zielono.

Krok 2. Wchodzimy do menadżera urządzeń (prawy przycisk myszy na Mój Komputer > Menadżer urządzeń lub Mój komputer > Zarządzaj > Menadżer urządzeń).

Krok 3. W zakładce Urządzenia uniwersalnej magistrali szeregowej powinna widnieć pozycja o nazwie STM32 STLink.

Programator ST-Link wykryty przez system.

Programator ST-Link wykryty przez system.

Jeżeli na tym etapie komputer nic takiego nie wykrył,
należy ponownie spróbować zainstalować sterowniki programatora ST-Link.

Krok 4. Uruchamiamy program ST-Link Utility. Z menu wybierz opcję Target > Connect.

Panel główny programu ST-Link

Krok 5. Jeżeli wszystko poszło dobrze, to naszym oczom powinien ukazać się taki obraz:

Ekran programu ST-Link Utility po poprawnym połączeniu z płytką Discovery

Jeżeli program ST-Link pokazał błąd dotyczący połączenia, to należy sprawdzić, czy wszystkie 3 zworki, o których była mowa wcześniej są założone. Bez którejkolwiek z nich nawiązanie połączenia z mikrokontrolerem będzie niemożliwe.


Interesujące będą tu dla nas dwie sekcje. Pierwsza znajduje się w prawym górnym rogu panelu. Znajdują się w niej informacje dotyczące podłączonego mikrokontrolera.

Drugie warte uwagi miejsce to znajdująca się na samym dole konsola. Najbardziej interesującą dla nas (na ten moment) informacją jest to, że mamy nieaktualny firmware w programatorze na płytce i należy go zaktualizować.

Warto zwrócić również uwagę na diodę COM, która powinna wskazywać na aktywne  połączenie programatora z komputerem, migając na czerwono i zielono.

Krok 6. Wedle zaleceń wypisanych w konsoli, z paska menu należy wybrać:

ST-LINK > Firmware update > Device Connect

Prawdopodobnie wyświetli się komunikat, że programator nie jest w trybie Firmware Update i należy go zrestartować. Aby to zrobić, należy odłączyć płytkę od zasilania i podłączyć ponownie. Jeżeli się udało, panel powinien wyświetlać informacje jak na obrazku poniżej.

Panel aktualizacji firmware'u programatora.

Panel aktualizacji firmware’u programatora.

Po kliknięciu przycisku Yes aktualizacja powinna przebiec do końca bez żadnych problemów.

Krok 7. Odłączamy płytkę i podłączamy ponownie do komputera. Testujemy połączenie z ST-Link Utility. W konsoli nie powinna już wyświetlać się informacja o konieczności aktualizacji.

Narzędzie St-Link przydaje się szczególnie podczas testowania autorskich płytek w celu sprawdzenia czy programator jest się w stanie połączyć z mikrokontrolerem.

STM32CubeMX

Zapowiedziany w poprzednim artykule generator kodu od ST można zainstalować na dwa sposoby.

  1. jako osobny program,
  2. jako wtyczkę do Eclipse.

Różnica występuje tylko w okienkowości / modułowości, więc osobiście polecam zainstalować go na obydwa przedstawione sposoby i korzystać z tego wygodniejszego (dla Was).

cube_stm32

Jeśli ktoś jednak od razu wie, że chce korzystać z dodatku do Eclipse, może pominąć poniższą sekcję. Instalacja pluginu została omówiona niżej (w części dotyczącej SW4STM32).

Instalacja jako osobny program

  1. Instalator można pobrać ze strony producenta (tak jak poprzednio, na samym dole strony).
  2. Po rozpoczęciu instalacji może wyświetlić się komunikat o braku Javy w konkretnej wersji. Nie należy się przejmować sugerowanym numerem wersji, tylko zainstalować najnowszą dostępną ze strony, na którą prawdopodobnie przekieruje nas instalator.
  3.  Dokończyć instalację w standardowy sposób.

Instalacja w System Workbench for STM32

SW4STM32 jest nakładką na środowisko Eclipse. Pozwala na rozwijanie oprogramowania na mikrokontrolery z rodziny STM32.

Jest to jedyne w pełni darmowe środowisko oficjalnie wspierane przez ST, z możliwością importowania kodu wygenerowanego przez STM32CubeMX.

Instalacja Eclipse

Jeżeli na Twoim komputerze jest już zainstalowany Eclipse, możesz pominąć tę sekcję.

  1. Pobieramy Eclipse w wersji odpowiadającej systemowi operacyjnemu. Oficjalne źródła można znaleźć na stronie środowiska (odpowiednią wersję można wybrać klikając w odnośniki z prawej strony podanej witryny).
  2. Po rozpakowaniu należy przenieść pliki w wygodne dla siebie miejsce (środowiska Eclipse nie trzeba instalować).
  3. Jeżeli Eclipse nie chce się uruchomić z powodu braku odpowiedniej wersji Javy, należy pobrać JDK w odpowiedniej dla systemu wersji i zainstalować. W moim przypadku (Windows 10×64) zainstalowanie najnowszej wersji rozwiązało problem.

Instalacja SW4STM32


Sposób 1 – dedykowany instalator

Tworzymy konto na stronie OpenSTM32 (bez konta nie będziemy mieli dostępu do niezbędnych części forum). Następnie z działu download pobieramy instalator odpowiadający posiadanej przez nas wersji systemu (nie przejmujemy się tym, że instalator jest tylko pod Windows 7 – działa również z W8 i W10). Instalacja powinna przebiec standardowo.

Sposób 2 – nakładka na Eclipse

Krok 1. Po uruchomieniu środowiska Eclipse wybieramy Help > Install New Software…

Krok 2. W nowym panelu wybieramy znajdujący się z prawej strony przycisk Add:

Panel dodawania nowego oprogramowania w środowisku Eclipse.

Panel dodawania nowego oprogramowania w środowisku Eclipse.

Krok 3. Okno które pojawi się następnie wypełniamy podanymi niżej danymi:

Dołączanie wtyczki SW4STM32 do Eclipse

Dołączanie wtyczki SW4STM32 do Eclipse

Krok 4. Dalej należy zaznaczyć pozycje External Tools oraz OpenSTM32Tools i kliknąć Next.

Elementy do instalacji w Eclipse.

Elementy do instalacji w Eclipse.

Krok 5. Instalator przeanalizuje wszystkie składniki i wyświetli nam komunikat o tym, że nie może zainstalować niektórych z nich, ponieważ nie są zgodne z wersją systemu (tak powinno być). Przeklikujemy się przez dalszą część instalacji, akceptujemy warunki licencyjne i czekamy na zakończenie instalacji.

Krok 6. Na końcu Eclipse zasugeruje restart programu. Po nim wszystko powinno już być gotowe. Jeżeli podczas całego procesu pojawiły się jakieś błędy, to warto zajrzeć na stronę OpenSTM32 po więcej informacji.

Aby mieć dostęp do sekcji z powyższego odnośnika,
trzeba założyć darmowe konto i zalogować się na stronie OpenSTM32.

Plugin STM32CubeMX

W tej sekcji opisana została instalacja pluginu STM32CubeMX dla SW4STM32. Jeżeli postanowiłeś korzystać z samodzielnej instancji programu CubeMX, możesz pominąć tę sekcję.

  1. Pobieramy plugin ze strony producenta. Nie rozpakowujemy archiwum!
  2. Uruchamiamy środowisko Eclipse.
  3. Z belki głównego menu wybieramy Help > Install new software.
KursF4_3_9

Dodawanie nowego oprogramowania do Eclipse.

  • W nowym panelu wybieramy Add.
  • W kolejnym oknie klikamy Archive.
Dodawanie pluginu z pobranego archiwum.

Dodawanie pluginu z pobranego archiwum.

  • Teraz należy odnaleźć na dysku i wybrać pobrane wcześniej archiwum.
  • Potwierdzamy poprawność przyciskiem Ok.
  • W panelu dodawania nowego oprogramowania powinna pojawić się pozycja STM32CubeMX_Eclipse_Plugin. Należy ją zaznaczyć jak poniżej:
KursF4_3_11

Panel dodawania nowego oprogramowania.

  • Przeklikujemy resztę instalacji, zgadzając się po drodze na warunki licencyjne.
  • Restartujemy Eclipse.
  • Otwieramy zakładkę Window > Open Perspective > Other:
KursF4_3_13

Otwieranie panelu wyboru perspektyw.

Jedną z możliwych do wybrania perspektyw powinna być STM32CubeMX:

Wybór perspektywy STM32CubeMX

Wybór perspektywy STM32CubeMX.

Podsumowanie

W tej części kursu dokonaliśmy przeglądu wyposażenia płytki STM32F411E-Discovery, na której będziemy pracować w trakcie trwanie kursu. Zainstalowaliśmy także podstawowe oprogramowanie przydatne podczas pracy z mikrokontrolerami STM32.

W następnym artykule nauczymy się generować kod z programu STM32CubeMX, importować go do Eclipse’a oraz wgrywać tak stworzony program na płytkę Discovery. Tym samym napiszemy swój pierwszy program z wykorzystaniem bibliotek HAL! Jeśli nie zaopatrzyliście się jeszcze w elementy, to teraz jest ostatni moment na zakup zestawu – dalsza nauka bez równoległych testów praktycznych nie będzie miała sensu!

Kup zestaw elementów i zacznij naukę w praktyce! Przejdź do strony dystrybutora »

Dzięki za uwagę! Mam nadzieję że udało się Wam zainstalować wszystkie potrzebne programy bez większych problemów. W razie problemów, piszcie w komentarzach!

Autor kursu: Bartek (Popeye) Kurosz
Redakcja: Damian (Treker) Szymański

Uwaga! Po podłączeniu płytki Discovery do zasilania uruchamia się na niej fabrycznie wgrany program. Co on robi? Na odpowiedzi czekam w komentarzach!

Powiadomienia o nowych, darmowych artykułach!

Komentarze

kulawikm

21:08, 12.04.2016

#1

Po podłączeniu zasilania migają diody LED LD3-LD6.

Po naciśnięciu niebieskiego przycisku diody sygnalizują ruch płytki w daną stronę.

Edit: Dlaczego w tym kursie używacie czystego eclipse a nie AC6 System Workbench for STM32?

dzikus99

19:04, 16.04.2016

#2

Aby uniknąć kroku 5 z ostrzeżeniem w "Instalacja SW4STM32": w kroku 4 wystarczy rozwinąć "External Tools" i "OpenSTM32 Tools" i wybrać odpowiednie wersje. Np. dla Mac'a należy wybrać tak:

Magit

19:21, 25.04.2016

#3

Witam, na kiedy jest przewidywana kolejna odsłona kursu?

Treker
Administrator

9:48, 26.04.2016

#4

Magit, artykuł pojawi się w tym tygodniu :)

Bartek_Kurosz

15:43, 27.04.2016

#5

kulawikm napisał/a:

Edit: Dlaczego w tym kursie używacie czystego eclipse a nie AC6 System Workbench for STM32?

Pytasz dlaczego sugeruję doinstalowywanie pakietów do Eclipse, zamiast wykorzystać instalator z OpenSTM32? Szczerze mówiąc, nie zastanawiałem się nad tym zupełnie, ponieważ w efekcie końcowym nie różnią się one w swojej funkcjonalności niczym (przynajmniej ja nic takiego nie zaobserwowałem, a pracuję równolegle na dwóch maszynach z SW4STM32 zainstalowanym na różne sposoby i cały kurs testuję na obydwu).

marhef

17:38, 18.06.2016

#6

Dlaczego nie mogę pobrać pluginu do eclipse'a ze strony st?

Nie wyświetla mi się przycisk "get software" przy nazwie pliku.

Czy byłaby ewentualnie możliwość przesłania pliku na mail?

hansfreak

13:36, 19.06.2016

#7

u mnie podobnie może coś zmieniło się w polityce udostępniania Cube'a ?

Treker
Administrator

16:32, 19.06.2016

#8

marhef, hansfreak, jest to ewidentnie błąd po stronie STM. Są w trakcie zmiany swojej strony, mam nadzieję, że niedługo zostanie to naprawione. W międzyczasie jedyna działająca opcja to chyba ta, która została opisana w innym temacie (sprawdziłem, działa):

http://www.forbot.pl/forum/topics49/stm32cubemx-brak-mozliwosci-pobrania-softu-ze-strony-st-vt12877.htm#108472

lauba1

16:41, 16.07.2016

#9

Cześć,

Mam pytanie skąd można pobrać bibliotekę, którą oferuje st do mp3? Dokładnie chodzi mi o koder.

Tutaj info z strony, lecz mamy tylko dostęp do pdf-a :

https://my.st.com/content/my_st_com/en/products/embedded-software/mcus-embedded-software/stm32-embedded-software/stm32-standard-peripheral-libraries-expansions/stm32-mp3nl-cod.html

Z góry dzięki, pozdrawiam!;)

elektryczny22

16:05, 31.10.2016

#10

Witam, Przy kompilacji mam taki komunikat. Windows 10 x64. Na 2 PC mam to samo? Ktoś wie jak to usunąć ?

Treker
Administrator

15:46, 02.11.2016

#11

elektryczny22, sprawdziłeś, czy podczas uruchomienia Eclipse "jako administrator" problem również występuje?

Foadrian

21:51, 16.03.2017

#12

Cześć,

Potrzebuje waszej pomocy. Niestety w moim przypadku każda instalacja i próba uruchomienia czegokolwiek kończy się problemami. Do rzeczy.

Do aktualnie zainstalowanego Eclipse Mars (pod AVR) doinstalowałem SW4STM32.

Po imporcie projektu z CubeMx i próbie kompilacji otrzymuje następujące błędy:

Próbowałem sobie z tym poradzić ale poległem i pobrałem koleją wersję Eclipse.

Do "czystego" Eclipse doinstalowałem SW4STM32 i sytuacja się powtarza.

Zainstalowałem więć SW4STM32. jako samodzielny soft. Dokładnie to samo:

Domyślam się, że problem leży po stronie toolchain i Path. Niestety nie wiem jak sobie z tym poradzić.

P.S Może lepiej jak poświęcę wolny czas fotografii??

z góry dzięki.

[ Dodano: 17-03-2017, 20:15 ]

Ok. Skoro brak pomocy to zapytam inaczej. Czy po samodzielnej instalacji SW4STM32 lub instalacji jako plug-in do Eclipse, konieczna jest instalacja toolchain'a ?

Treker
Administrator

23:18, 18.03.2017

#13

Foadrian, brak odpowiedzi wynika z tego, że pewnie nikt nie trafił jeszcze na taki problem, a ciężko go rozwiązać, bo wynika z konkretnej konfiguracji na Twoim PC :( Przekieruję zaraz temat do autora kursu, może coś poradzi.

Foadrian

8:17, 19.03.2017

#14

Czy korzystacie z Eclipse skonfigurowanego jednocześnie dla AVR i STM32 ? Czy też dla każdej rodziny macie oddzielną "sztukę" Eclipse ?

Treker
Administrator

15:06, 19.03.2017

#15

Foadrian, ja aktualnie nie korzystam z kilku (bo ten do STM32 mi wystarcza), ale przyznam, że kiedyś jak potrzebowałem więcej, to z lenistwa miałem dwie osobne instalacje jeśli dobrze pamiętam ;)

Zobacz powyższe komentarze na forum

FORBOT Damian Szymański © 2006 - 2017 Zakaz kopiowania treści oraz grafik bez zgody autora. vPRsLH.