Skocz do zawartości

Zasilanie silników DC - robot mobilny


andyy92

Pomocna odpowiedź

Cześć, mam pytanie zapewne banalne, ale wolę się dopytać.

Mam taką platformę Robot

W specyfikacji napisane jest, że zasilanie silników maks. 6V ( rozumiem, że te 6V dotyczy dwóch silników a nie tylko jednego ? )

Aktualnie zasilam silniki z baterii 9V i nie jestem pewny czy to dobrze. Zauważyłem, gdy włączę program do jazdy jeden z silników kręci się trochę szybciej czy ten problem może powodować, zbyt duże napięcie ?

Link do komentarza
Share on other sites

1. Link nie działa

2. Bateria 9V nie nadaje się do zasilania silników (po raz Nty w ciągu kilku ostatnich dni...)

3. Różnice w prędkościach obrotowych silników są nieuniknione jak nie ma sprzężenia zwrotnego i kontroli prędkości

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

No ale o co jeszcze pytasz? Dostałeś koszyczek na 5 baterii AA, a z całą świadomością podłączyłeś śmieszne pudełeczko 9V które nie dość że teoretycznie ma za wysokie napięcie to jeszcze jest makabrycznie przeciążone i napięcie rzeczywiste to pewnie ze 4V (mierzyłeś to podczas pracy silników czy wierzysz napisom na obudowie baterii?). Dostałeś odpowiedź, że ta bateria się nie nadaje. Dowiedziałeś się, że silniki nie muszą być identyczne i nie będą kręcić się tak samo dopóki coś nie będzie kontrolować ich szybkości obrotowej i aktywnie jej regulować. Nawet te 7.5V z koszyczka jest tylko teorią - w zależności od obciążenia i stopnia rozładowania będzie dużo mniej. Na mostku - jeżeli kupisz taniochę - spadnie ze 2V i silniki zobaczą może 5V jak dobrze pójdzie. To o co właściwie pytasz? I jaki sens ma zdanie "..te 6V dotyczy dwóch silników a nie tylko jednego". Jaka to różnica ile silników, skoro łączysz je równolegle?

Link do komentarza
Share on other sites

Nie zasilaj silników z baterii alkalicznych -- dają zbyt mały prąd, rozładowują się za szybko i równie dobrze możesz po prostu wrzucać pieniądze do pieca. Użyj "akumulatorków" typu NiCd, NiMg albo NiMH -- nie tylko mają wyższy prąd, nie tylko mają większą pojemność, ale jeszcze możesz je wielokrotnie ładować. Do tego mają napięcie około 1.2V, więc jak ich włożysz do tego koszyczka 5, to będziesz mieć akurat 6V.

Link do komentarza
Share on other sites

"..nie tylko mają większą pojemność.."

Niestety nie. Za możliwość wielokrotnego ładowania płacimy m.in. pojemnością 😥 Chemia ogniw pierwotnych jest wydajniejsza. Bateria AA zawsze będzie miała więcej mAh niż akumulator tej samej wielkości. Chyba, że liczysz całkowitą pojemność zsumowaną za 500 cykli ładowania 😉 Wtedy wychodzi rzędy wielkości więcej 🙂

http://www.tme.eu/pl/Document/d3b3edbc5c72954dbfb0ff1a6877282c/BAT-LR6_DR.pdf

Tu dostajesz prawie 3Ah z AA (co prawda przy 50mA) - żaden NiMH nie ma przy tym szans. A do tego dodatkowo dochodzi niższe napięcie akumulatorów (1.2→0.9V)więc energia liczona w [Wh] jest jeszcze mniejsza.

Co do prądów rozładowania to zwykle w akumulatorach jest lepiej, ale te superfajne o największych dostępnych pojemnościach (wciąż jednak gorszych niż ogniwa alkaliczne) też mają poważne ograniczenia, a pojemności podawane przez producentów w kartach katalogowych mierzone przy całkiem niedużych obciążeniach.

Nie uwzględniam oczywiście akumulatorów "krzak" o pojemnościach 4.5Ah w AA.

Link do komentarza
Share on other sites

No i znowu palnąłem głupotę bez sprawdzania -- przepraszam. Ale mimo mniejszej pojemności, to jednak niklowe akumulatorki nadają się do napędzania małych silników znacznie lepiej, niż powszechne baterie alkaliczne, a są chyba najłatwiejszą w eksploatacji i do zdobycia alternatywą.

Oczywiście mamy jeszcze wszelkiego rodzaju baterie litowe, czy nawet akumulatory kwasowo-ołowiowe, no ale te są zazwyczaj droższe i trzeba się nimi opiekować żeby zachowały dobre własności, nie wspominając już o specjalnych ładowarkach i układach zabezpieczających przed uszkodzeniem.

Link do komentarza
Share on other sites

"..mimo mniejszej pojemności, to jednak niklowe akumulatorki nadają się do napędzania małych silników znacznie lepiej.."

Święta prawda. Właściwie każdy planujący przygodę z silniczkami, robotami i serwami powinien - zamiast kupowania jakiegoś "zestawu" - zacząć od uzbierania pieniędzy na akumulatory i dopasowaną do nich ładowarkę. Plus multimetr oczywiście.

Można dyskutować o typie, liczbie, pojemnościach itd.. ale ta zasada ta powinna być wydrukowana gdzieś na frontowej elewacji naszego Forum i może wtedy skończyły by się skazane na porażkę próby z bateryjkami 9V.. Chociaż, pewnie nie bo teraz też wielu łapie za klawiaturę zamiast poświęcić 5 minut na przejrzenie kilku worklogów.. 😐

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.