Skocz do zawartości
Treker

[Teoria] Mostek H (H-bridge) - kompendium dla robotyka

Pomocna odpowiedź

Dlaczego szukasz przekaźnika wysokoprądowego z cewką 5V skoro i tak masz zasilanie silnika 12V, a przekaźników DPDT na to napięcie jest mnóstwo.

IRF1010 to typowy tranzystor dużej mocy, którego ulubionym napięciem sterowania bramki jest 10-12V. Przy 4.5-5V jakie może dostarczyć procesor, ledwo budzi się do życia a to nie wróży dobrze przy obciążeniu dużym silnikiem. Wystarczy spojrzeć na charakterystyki. Może przy bardzo wolnym PWM lub wręcz pracy start-stop i prądzie kilka A jakoś to zadziała, ale ja bym zostawił go do czegoś większego i bardziej rozbudowanego (mostek z porządnym driverem?). Tranzystory są tanie a AVT nie jest ani jedynym ani też najtańszym sklepem. Tutaj masz wybór setek fajnych MOSFETów, połowa z nich jest o niebo lepsza od Twojego 1010:

http://www.tme.eu/pl/details/irf8734pbf/tranzystory-z-kanalem-n-smd/international-rectifier/

http://www.tme.eu/pl/details/ipd135n03lgatma1/tranzystory-z-kanalem-n-smd/infineon-technologies/

Jeśli chcesz sterować bramkę wprost z procesora (a dlaczego by nie - to proste i wygodne), szukaj tranzystora z małym napięciem progowym Vgs(th) i małymi pojemnościami. Jeżeli bardzo przywiązałeś się do 1010 i chcesz go mimo wszystko użyć, zbuduj driver z dwóch małych tranzystorków npn/pnp lub kup kawałek gotowego driverka z kilka złotych. Zawsze to jakaś nauka.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Mógł byś podać link do przekaźnika DPDT i przykładowego driverka? Z góry dzięki za pomoc.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam,
Jako że już gubię się w tej gigantycznej liczbie mostków H itp. mam pytanie.

Czy wspomniane w artykule (IRF7905: 2xN z Rds 20mΩ + np. IRF7324: 2xP)

nadadzą się do wysterowania silnika 7,2V max 6,6A?

Chciałbym sterować tym silnikiem za pomocą PWM.

Alternatywnie myślałem o połączeniu dwóch kanałów mostka L298,
ale podejrzewam że nie przeżyłby 6,6 Ampera.

Byłbym nawet gotów zaszaleć i kupić 2x L298 złączyć wszystkie 4 kanały w jeden,
ale pewnie to bardzo głupi pomysł, jak uważacie?

Proszę tylko o powiedzenie czy to zadziała,
jeżeli nie to byłbym wdzięczny za samo wskazanie numeru/nazwy mostka H dla tego silnika,
z góry ślicznie dziękuję.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Krzaczek, zainteresuj się VNH3SP30 (jeden na silnik), budowa własnego mostka to nie taka prosta sprawa, nie polecam dla początkujących.

L298 jest ok, ale ma bardzo wysoki spadek napięcia, ma 2 kanały nie 4.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

ps19, wielkie dzięki ten układ to dokładnie to czego szukałem.

PS. Wiem że L298 ma 2 kanały, w poprzednim poście napisałem, że wpadłem na głupi pomysł kupienia dwóch sztuk po 2 kanały każdy, więc ostatecznie miałbym 4 kanały po 2A, czyli moje docelowe 8A. No ale zaproponowany przez Ciebie układ jest znacznie ciekawszą opcją.

Jeszcze raz dziękuję

PPS. Znalazłem taki oto układ - jest to co prawda VNH2SP30 a nie VNH3SP30 - pytanie brzmi czy ten układ może zmieniać polaryzację na silniku (obracać nim w obie strony)?

allegro układ VNH2SP30

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

też mam w planie taki mostek, na ali po 3,25 USD, mam nadzieję że steruje obrotami w obie strony

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze jedno, prawdopodobnie ostatnie pytanie.

Znalazłem schemat podwójnego układu i wyraźnie na nim widać dwa pojedyncze układy (VNH2SP30), na podwójnym widziałem że ludziska odpalają silniki elektryczne, które mają pracować w obu kierunkach, ale nawet ze schematem nie jestem w stanie stwierdzić, czy na pojedynczym układzie da się obracać silnikiem w obie strony.

Osobiście wydaję MI się że jest to możliwe (szczególnie ze względu istnienia jednego wejścia PWM dla pojedynczego układu), ale nie zdziwiłbym się gdyby było odwrotnie.

Double Monster Moto Shield VNH2SP30 Scheme

Z góry dzięki za odpowiedzi i rady.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Tak pojedynczym układem uda ci się "obracać silnikiem" w dwie strony. VNH2SP30 to trochę lepsza wersja VNH3SP30.

Jednokierunkowy mostek miałby w swojej strukturze jeden tranzystor, a te mają 4 więc są dwukierunkowe.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

ps19, stokrotne dzięki dobry człowieku 😃

W takim razie czas na zakupy 😋

W tzw. międzyczasie znalazłem coś takiego Link przykłady różnych układów mostków H - może się komuś przyda.

Jeszcze raz dziękuję za pomoc.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...