Skocz do zawartości
michcioh

Zasilanie ZK-4WD

Pomocna odpowiedź

Cześć,

Zakupiłem model podwozia ZK-4WD (taki jak tu: https://botland.com.pl/pl/podwozia-robotow/7289-chassis-rectangle-4wd-4-kolowe-podwozie-robota-z-napedem.html). Obecnie jeździ. Otrzymują prąd z 4 AA za pomocą dwóch mostków L9110S. Każdy silnik podpięty bezpośrednio do mostków, by móc ewentualnie korygować pracę konkretnego silnika programowo, gdyby pojazd samoczynnie skręcał. Okazało się, że chyba zbyt ambitnie, bo pojazd jedzie do przodu bez problemu. Mam dwa tematy, proszę o poukładanie mi w głowie:

1) jakie zasilanie będzie najlepsze jeśli chodzi o prędkość pojazdu? Próbowałem podpiąć Li-Po 3,7 V, jechał wolniej niż na alkalicznych 4 x AA. Przy czym na AA nie jeździ jakoś super szybko. Spodziewam się, że demonem prędkości nie będzie. Natomiast obserwacja silników po uruchomieniu tylko z jednej strony daje nadzieję, że może coś da się jeszcze coś zrobić, by wyciągnąć maksymalną "moc", bo kręcą się dość szybko. Czy mogę wykorzystać inne baterie, które umożliwią uzyskanie lepszych efektów? Czy producent AA też tu ma znaczenie? Wiem, że np. mój aparat fotograficzny nie zadziała na zwykłych paluszkach, ale na innych (CR-V3) już tak. Rozumiem, że chodzi o to, ile prądu na raz baterie mogą pobrać? Czy tutaj też mogę uzyskać lepsze osiągi stosując baterie AA o większej ilości mAh? Co w temacie zasilania takiego robota można powiedzieć o dwóch bateriach CR2032?


2) czy jeśli użyję tylko jednego mostka L9110S i jedno napięcie wychodzące z mostka rozdzielę na dwa silniki jednej strony, drugie na dwa silniki po drugiej stronie, to czy uzyskam spadek wydajności?

Mam świadomość, że pytania mogą być naiwne, ale gdzie jak nie tu.

Pozdrawiam,
Michał

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Może od końca:

52 minuty temu, michcioh napisał:

2) czy jeśli użyję tylko jednego mostka L9110S i jedno napięcie wychodzące z mostka rozdzielę na dwa silniki jednej strony

Te silniki nie są jakieś górnolotne i nie ma gwarancji że mają podobne parametry. Jeżeli masz taką możliwość to lepiej zasilaj je osobno.

52 minuty temu, michcioh napisał:

1) jakie zasilanie będzie najlepsze jeśli chodzi o prędkość pojazdu?

4 bateryjki AA mogą dać z 6 V, Lipol max 4,coś V więc jest różnica. Jak już masz doświadczenie z Lipolami to najlepiej daj tam 2 ogniwa, będzie 7,4V. Fakt więcej niż przewidziano, ale możesz to zbić PWM. Podobny zabieg masz w kursie dot. budowy robotów, popatrz jak tam jest zrobiony program - jest programowe ograniczenie PWM, dzięki któremu masz pewność że nie przekroczysz wartości granicznej. A zawsze na chwilę można nagiąć zasady i miałbyś w robocie nitro 😅 tylko nie za długo. Silniki w robocie chyba są identyczne, więc będziesz mógł przenieść program bez większych zmian.

  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Dziękuję! Rozumiem, że te Lipole są po prostu "mocniejsze", więc wyciągnę max co mogę. No i można ładować! A CR2032? Pomysł bez sensu? 😉 

Edytowano przez michcioh

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

CR2032 mają pojemność chyba z 235mAh, to wystarczy na kilka minut jazdy.

Poszukaj pakietu LiPol albo 2 baterii LiIon i do nich koszyczków, pojemność z 2500mAh na ogniwo i będziesz mógł jeździć do woli. Jeżeli będziesz robił zakupy to możesz od razu kupić jakiś woltomierz z wyświetlaczem żebyś wiedział kiedy trzeba podładować akumulatory, albo zmontować własny wskaźnik na komparatorach.

Myślę, że nawet ogniwa Litowo Jonowe mogą być dla Ciebie lepsze, można je później wykorzystać np. w latarce (niektóre tak się zasila). Łatwo też je zamocować dzięki wspomnianym koszyczkom, tylko że pewnie musiałbyś poszukać do nich dedykowanej ładowarki.

  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Gieneq napisał:

CR2032 mają pojemność chyba z 235mAh, to wystarczy na kilka minut jazdy.

Poszukaj pakietu LiPol albo 2 baterii LiIon i do nich koszyczków, pojemność z 2500mAh na ogniwo i będziesz mógł jeździć do woli. Jeżeli będziesz robił zakupy to możesz od razu kupić jakiś woltomierz z wyświetlaczem żebyś wiedział kiedy trzeba podładować akumulatory, albo zmontować własny wskaźnik na komparatorach.

Myślę, że nawet ogniwa Litowo Jonowe mogą być dla Ciebie lepsze, można je później wykorzystać np. w latarce (niektóre tak się zasila). Łatwo też je zamocować dzięki wspomnianym koszyczkom, tylko że pewnie musiałbyś poszukać do nich dedykowanej ładowarki.

Dziękuję, bardzo mi pomogłeś!

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

No i zawsze warto zajrzeć do danych katalogowych. Producent mostka L9110 pisze, że spada na nim ok 2V. Tak więc z 6V na 4 świeżych bateriach AA silniki dostają w najlepszym wypadku coś około 4V. Z lepszym zasilaniem na pewno byłyby żwawsze. Akumulator litowy 2S jest tu chyba w sam raz i nawet bez żadnych ograniczeń PWM nie będzie to żadne turbo tylko normalna praca. Inna sprawa, że od plastikowych napędów za 5zł (chyba po tyle widziałem je gdzieś w Sieci) nie można zbyt wiele wymagać..

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, marek1707 napisał:

No i zawsze warto zajrzeć do danych katalogowych. Producent mostka L9110 pisze, że spada na nim ok 2V. Tak więc z 6V na 4 świeżych bateriach AA silniki dostają w najlepszym wypadku coś około 4V. Z lepszym zasilaniem na pewno byłyby żwawsze. Akumulator litowy 2S jest tu chyba w sam raz i nawet bez żadnych ograniczeń PWM nie będzie to żadne turbo tylko normalna praca. Inna sprawa, że od plastikowych napędów za 5zł (chyba po tyle widziałem je gdzieś w Sieci) nie można zbyt wiele wymagać..

Wymagać nie można, pełna zgoda, ale jak się może trochę rozchulać to trzeba korzystać 🙂 Cenna uwaga z tym spadkiem i notami katalogowymi. Co masz na myśli pisząc "Akumulator litowy 2S" ? 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Widzę że cena mostka jest całkiem niezła, 2 szt za 11 zł... bo gdyby szukać innego, z wiekszą wydajnością to cena nie bedzie już taka ładna.

2S oznacza 2 ogniwa, czyli 7,4V.

Jak na maksa naładujesz to bedzie miał tam z 8V czyli nawet z dużym spadkiem to spokojnie uzyskasz tyle samo co z 4 bateriami AA (6V), zostanie margines do ucięcia na PWM.

Jak będziesz miał już przygotowany układ, będzie jeździć to możesz ulepszyć swoją konstrukcję o sprzężenie od zasilania. W sytuacji gdy bedą sie rozładowywały akumulatory, możesz stopniowo zwiększać PWM tak by wartość średnia była taka sama. Np. 80% z 8V to cos innego niż 80% z 7,6 V. W tej drugiej sytuacji mógłbyś zwiekszyc margines PWM. Ale to temat na później, gdyż łatwo to dodać a nie jest niezbędne.

Tak jak napisał @marek1707 nie spodziewaj sie fajerwerków z tymi silniczkami, ale zawsze możesz się czegoś nauczyć 😁

Edytowano przez Gieneq
  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...