Skocz do zawartości

Pomiar napięcia i natężenia prądu - INA219 + Arduino Leonardo


pisiorek

Pomocna odpowiedź

@marek1707 Poprawiłem schemat zgodnie z zaleceniami. Rzeczywiście, co do DS18B20, to zmieniłem wejście ADC w Arduino na wejście cyfrowe. Stabilizator przed izolatorami zasiliłem 9V z wyjścia wcześniejszego stabilizatora - LM7809. Proszę o sprawdzenie.

Cytat

Pytanie edukacyjne: jak wyglądają sygnały z transformatora odniesione do (mierzone względem) masy GND "powstającej" za prostownikiem dwupołówkowym i będącej "zerem" dla całego systemu?

Wydaje mi się, że się zmieniają z częstotliwością 50Hz.

Dzisiaj znalazłem w czeluściach warsztatu takie podzespoły jak na zdjęciu poniżej obok schematu, pierwszy z prawej, to właśnie takie trafo  jak z Twojego linku ale jednak za słabe żeby wykorzystać do tego mojego tematu. Dwa pierwsze z lewej są chyba przetwornicami DC/DC step down, ten trzeci element z lewej chyba też. Jak je bezpiecznie sprawdzić, jakim napięciem mogę na nie wejść, żeby ich nie spalić ? Ten większy scalak  na obu elementach ma oznaczenie JM56RF LM2576S, mniejszy scalak ma cyfry 748 1334.

 

pomiar_schemat.jpg

elementy.png

Link do komentarza
Share on other sites

Do pierwszych prób możesz ten transformator wykorzystać. Jest trochę mały, ale napięcie jest OK. Na pewno da radę zasilić poprzez prostownik/stabilizator 9V całe Arduino ze wszystkimi czujnikami. Na pewno możesz przetestować podłączenie stabilizatora 9V->5V i spróbować zasilić izolator. Dopóki napięcie na wyjściu prostownika (czyli wejściowe stałe dla stabilizatora 9V) nie spadnie poniżej 10.5V, to możesz działać.

LM2576 to scalak do przetwornic obniżających (buck, step-down) wytrzymujący na wejściu do 40V. O ile nie wstawili na wejścia słabszych kondensatorów, to możesz te moduły popędzić z czegoś nieprzekraczającego tych 40V. Napięcie wyjściowe ustawiasz potencjometrem, więc zanim cokolwiek podłączysz do wyjścia, ustaw miernikiem ile potrzebujesz. Przetwornice tego typu wymagają kilku woltów więcej na wejściu więc np. 5V zrobią z 12V czy 24V bardzo ładnie, ale już uzyskanie 10V z 12V może być problematyczne.

To trzecie to nie wiem, to może być coś podwyższającego i to większej mocy. Na drugim radiatorze siedzi pewnie dioda prostownicza. Podłącz wejście do 12VDC i zobacz w jakich granicach możesz potencjometrem ustawiać wyjście. Nie pomyl biegunowości, bo tego typu układy nie mają żadnych zabezpieczeń.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Tak, schemat jest OK. Tylko pamiętaj, żeby nie budować wszystkiego od razu, bo masz dużo do stracenia. Najpierw zrób system zasilania. Jak wszystkie napięcia będą OK, podłącz Arduino. Jeśli ono ruszy i będziesz miał program do skanowania wejść ADC i wypisywania liczb, podpinaj kolejne bloki. Każdy testuj przed podłączeniem następnego, żebyś nie stanął przed ścianą "nic nie działa i nie wiadomo dlaczego".

A z sygnałami z transformatora jeszcze pomyśl. Na pewno nie będzie to napięcie stałe 🙂 

 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

38 minut temu, marek1707 napisał:

A z sygnałami z transformatora jeszcze pomyśl. Na pewno nie będzie to napięcie stałe 🙂 

 

No, to tak jak napisałem, wydaje mi się, że będzie się zmieniać z + 9V na 0 z częstotliwością 50Hz - tętnienie.

Link do komentarza
Share on other sites

@marek1707 Sprawdziłem,  tak jak pisałeś, te trzy moduły które znalazłem w warsztacie. Te dwa obniżają napięcie DC, ten trzeci podbija napięcie do 35V. Pytanie, czy mogę te dwa wykorzystać w moim projekcie, bo spokojnie mogę zrobić na nim 5VDC z 9VDC, nie wiem tylko, czy jest to stabilizowane napięcie i nie będzie ten układ wprowadzał jakichś dodatkowych, niepożądanych zakłóceń ? 

 

Link do komentarza
Share on other sites

No właśnie dlatego starałem się oprzeć całość na stabilizacji liniowej. Zarówno główny zasilacz 9V jaki ten dla izolatorów są liniowe - to kosztuje grosze, ale w układach pomiarowych sprawdza się. Możesz to zrobić na tych wielkich modułach, ale one nie są do tego. To tania chińszczyzna bez żadnego filtrowania. Już same scalaki są trochę przedpotopowe i dają 50-100mV tętnień na wyjściu. To nie jest jakaś ich wielka wada - tak są skonstruowane i ktoś ich używający powinien wiedzieć że tak jest i radzić sobie. Jeśli miałbyś za tydzień pisać "Ogólnie działa, ale prąd mierzę z dokładnością 200mA, reszta to szum, co robić?" to jestem przeciw. Tak jak pisałem: już te tanie "magnetyczne" moduły pomiaru prądu są wystarczająco gówniane by strzelać sobie jeszcze w stopę tanią przetwornicą.

A jeśli koniecznie chcesz to sprawdzić, to znajdź jakieś źródło 12V, jeden moduł ustaw np. na 8-9V i zasil z niego Arduino a drugi na 5V i odpal z niego izolatory. Albo pojedź po całości: weź jedną przetwornicę, ustaw ją na 5V i zasil z niej wszystko.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.