Jasperslon Napisano Listopad 12, 2021 Udostępnij Napisano Listopad 12, 2021 Witam aktualnie jestem w trakcie prac nad robotoem mobilnym którego zasilam z powerbanka o pojemności10000mAh/3.7V I 7000mAh/5V = 1A z tego powerbanka zasilane są takie podzespoły, jak arduino rev 3, raspberry pi oraz 4 silniki dc któr mają pobór prądu silnika bez obciążenia: 190 mA (maks. 250 mA), te silniki są połączone przez L298N - dwukanałowy sterownik silników - moduł 12V/2A i po napisaniu logiki silników podczas testowanie nie kręcą się równo, a przy skrętach zatrzymuja się i wydają dźwięk, takie objawy to za słabe zasilanie ? Chciałbym się upewnić czy na pewno dobrze myślę, czy jednak możę jest inna przyczyna ?
farmaceuta Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 4 minuty temu, Jasperslon napisał: podczas testowanie nie kręcą się równo, a przy skrętach zatrzymuja się i wydają dźwięk, takie objawy to za słabe zasilanie ? Moga byc roznice w obrotach...przy takich tanich czesto tak jest...co do dzwiekow to tez zalezy jaki pwm ustawisz..ale zmienilbyl koncepcje zasilania bo 1A to malo na calosc gdzie same silniki tyle na luzie maja pobrac wedlug tego co piszesz...zalatw sobie baterie lipo lub ze 3 ogniwa liion i polacz w szereg...bedziesz mial odrazu napiecie dla silnikow i jakas przetwornica zjedziesz sobie na napiecie dla logiki.. 1
_LM_ Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 12 minut temu, Jasperslon napisał: przy skrętach zatrzymuja się i wydają dźwięk, takie objawy to za słabe zasilanie ? Chciałbym się upewnić czy na pewno dobrze myślę, czy jednak możę jest inna przyczyna ? A to też zależy od mechaniki, tj nie rozumiem w jaki sposób robot skręca? Być może podczas skrętów będzie trzeba nieco zwiększyć PWM aby utrzymać stałą moc? 1
Jasperslon Listopad 12, 2021 Autor tematu Udostępnij Listopad 12, 2021 @_LM_ Robot ma napęd 4x4 jak w samochodzie i kiedy skręc w lewo to na lewych silnikach zmniejszam wypełnienie Pwm a z prawej zostaje takie same, albo inne kombinacje no ale wtedy warjuje, jedno koło się kręci drugie nie.
_LM_ Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 5 minut temu, Jasperslon napisał: Robot ma napęd 4x4 jak w samochodzie i kiedy skręc w lewo to na lewych silnikach zmniejszam wypełnienie Pwm a z prawej zostaje takie same Czyli rozumiem że niema osi skrętnej. A czy nie lepiej by było nie blokować kół a zmienić kierunek, czyli wyszłoby zakręcanie coś a'la czołg. Mógłbyś pokazać zdjęcie konstrukcji? 1
Jasperslon Listopad 12, 2021 Autor tematu Udostępnij Listopad 12, 2021 @farmaceuta No ale myślisz że pwoerbanki nie nadają się kompletnie do zasilania ? np takie powerban o pojemność nominalna [mAh]20000 Prąd wyjściowy [A]4.5 Napięcie wyjściowe [V]12 albo taki Napięcie wyjściowe [V]5, 9, 12, Pojemność nominalna [mAh]20000 Prąd wyjściowy [A]1.5, 2, 2.4 . Widziałem pare projektów zasilanych powerbankami iu zdawało mi się to wygodną opcją, ogólnie jeszcze w całm układzie mam kondensator elektrolityczny 1000uF 25V , rezystor 1K oraz diode.
Jasperslon Listopad 12, 2021 Autor tematu Udostępnij Listopad 12, 2021 (edytowany) @_LM_ to jest gotowe podwozie https://botland.com.pl/podwozia-robotow/7289-chassis-rectangle-4wd-4-kolowe-podwozie-robota-z-napedem-5904422310127.html no i nie ma osi skrętnej. Edytowano Listopad 12, 2021 przez Jasperslon
_LM_ Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 No czyli blokuje się, musisz zmienić logikę sterowania coś w stylu jak pisałem wyżej. 4 minuty temu, Jasperslon napisał: @farmaceuta No ale myślisz że pwoerbanki nie nadają się kompletnie do zasilania ? Ja bym to sprawdził w inny sposób: weź załóż na platformę miernik i sprawdź czy i o ile spada napięcie zasilania podczas manewrów, jeśli ten spadek nie będzie znaczący(no tu pojawia się pytanie ile to jest - powiedzmy około 1V) to może oznaczać zbyt małą moc silników no i oczywiście problemy spowodowane blokowaniem kół 1
Jasperslon Listopad 12, 2021 Autor tematu Udostępnij Listopad 12, 2021 @_LM_ No ale czy ten problem by występował przy jezdzie prosto w takim razie ? Co prawda jedzie prosto ale widać że, koła nie pracują równo ... nawet na początku trzeba mu lekko pomóc ruszyć . 1
ethanak Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 Ja bym zaczął od wywalenia L298N i włożenia tam czegoś, co nie zabiera połowy napięcia silnikom - zmierz napięcie na silniku przy pełnym wysterowaniu. 1 1
farmaceuta Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 8 minut temu, Jasperslon napisał: nawet na początku trzeba mu lekko pomóc ruszyć . No to ewidentnie pradu nie styka...powerbank to takie nieszczesliwe rozwiazanie zasilania dla silnikow...a roznice w predkosciach mozna rozwiazac programowo i czesto tak sie zdarza ze jeden silnik na tym samym pwm goni troche inaczej niz drugi... 1
_LM_ Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 (edytowany) 6 minut temu, ethanak napisał: Ja bym zaczął od wywalenia L298N i włożenia tam czegoś, co nie zabiera połowy napięcia silnikom - zmierz napięcie na silniku przy pełnym wysterowaniu Dokładnie, właśnie patrzyłem na notkę tego układu. Masz dwa rozwiązania: zastąpić go czymś bardziej przystosowanym do pracy z tak niskimi napięciami - nie wiem może jakiś driver MOS? - drugie rozwiązanie to podnieść napięcie zasilania tego układu L298. Biorąc pod uwagę że silniki są na nap 6V to ten L298 zasiliłbym co najmniej z 8V. EDIT: Tj 8V na część "mocową", 5 czy tam 3.3V na część logiki Edytowano Listopad 12, 2021 przez _LM_ 1
ethanak Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 Proponowałbym DRV8835, najlepiej dwa (oddzielne kanały na każdy silnik). Działa bardzo ładnie przy 5V. 1
farmaceuta Listopad 12, 2021 Udostępnij Listopad 12, 2021 25 minut temu, Jasperslon napisał: ogólnie jeszcze w całm układzie mam kondensator elektrolityczny 1000uF 25V , rezystor 1K oraz diode. A rezystor i dioda po co?? Gdzie?? 1
Pomocna odpowiedź
Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony
Utwórz konto w ~20 sekund!
Zarejestruj nowe konto, to proste!
Zarejestruj się »Zaloguj się
Posiadasz własne konto? Użyj go!
Zaloguj się »