Skocz do zawartości

Zasilacz 5V z USB (+stabilizator) - kontrola pomysłu

matnik

Pomocna odpowiedź

Witam!

Chciałbym stworzyć takie małe coś, co z portu USB będzie pozyskiwać mi 5V stałego napięcia (przyda się do programatorów/płytek testowych etc.)

Na początku myślałem o przecięciu kabla USB i wyrwania plusa i minusa żywcem, jednak gdzieś obiło mi się o uszy, że przydałby się stabilizator. Nie usłyszałem jednak, czy to ma być stab. napięcia, czy prądu, jednak zakładam, że napięcia (domyślam się, że chodzi o wyregulowanie skoków napięcia - proszę o poprawienie jeżeli jestem w błędzie). W związku z tym przygotowałem taki sobie układzik:

Mam do niego następujące pytania:

1. Czy ten oto układ będzie spełniał swoją funkcję?

2. Po co są tam kondensatory C1 i C2?

3. Jaką pojemność muszą mieć kondensatory C1 i C2?

4. Jakie natężenie jestem z tego w stanie wycisnąć?

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi i cierpliwość (jestem mocno początkujący =) )

Nie będzie działać, spadek napięcia na stabilizatorze 7805 to chyba 2V, więc zasilać go musisz min 7V, kondensatory "wygładzają" napięcie, filtrują szpilki. Wartości można dobrać z noty katalogowej.

Z USB możesz bezpiecznie pociągnąć do 500mA. Stabilizator Ci nie potrzebny, z USB masz napięcie stabilizowane, dodatkowy kondensator nie zaszkodzi.

1. Jako że USB daje napięcie zasilające 5V, stosowanie stabilizatora sprawi, że układ nie będzie działał - tranzystor szeregowy w stabilizatorze się nie otworzy i żadnego prądu z USBka nie pociągniesz. Ja zasilam układy mikroprocesorowe bezpośrednio ze złącza, chociaż na pewno nie wpłynęłoby źle na pracę układu wstawienie między +5V a masę kondensatora rzędu kilkudziesięciu uF.