Skocz do zawartości

Schemat PCB - przepływ prądu w odcinkach obwodu


lucek20

Pomocna odpowiedź

Mam pytanie odnośnie schematu. Jaki prąd będzie płynął na poszczególnych odcinkach masy? Buduję sterownik który będzie sterował pompą 100 wat, gdzie prąd będzie około 8.5A, oraz trzema elektrozaworami,. Pytanie może głupie, ale nie jestem elektronikiem, mało tego nie kończyłem szkoły gdzie miałem chociaż trochę elektroniki. A informacja ta jest mi potrzebna do dobrania odpowiedniej szerokości ścieżek, A że ogranicza mnie powierzchnia, nie mogę wszędzie dać 120 millis.

Ja rozumiem to tak, że w punkcie 5 będzie płynął prąd ponad 11A. W punkcie 1,2,3 - po 500mA, 5 - 800 mA, a punkt 4? Proszę bez krzyku, po prostu jestem zielony.

I drugie pytanko. Chcę użyć optoizolatora. Znalazłem schemat na necie. Na podstawie go zbudowałem schemat poniżej. Nie rozumiem jednak czegoś. Rezystor R3(czerwone kółko). Jakim cudem będę sterował elektrozaworem skoro do bazy tranzystora dochodzi napięcie 5V? W takim wypadku elektrozawór będzie cały czas otwarty.  Czy źle to rozumiem, proszę o wytłumaczenie.

 

  1041411746_sterownikschematnanosimcopy.thumb.png.cbc164aeebeecd4805c286dcdc3748d9.png

Taki o to schemat tlp281 znalazłem i wszystkie tak wyglądają:

bte248-izolator-tlp281.thumb.gif.03e86c66e611aa5c1abace18dc37e067.gif

Edytowano przez lucek20
Link do komentarza
Share on other sites

1. Tranzystory BJT (NPN, PNP) są sterowane prądowo, a nie napięciowo, więc napięcie przyłożone nie jest kluczowe do prawidłowego działania układu (oczywiście musi mieć konkretną wartość, by tranzystor mógł osiągnąć nasycenie, ale 5V powinno w większości wypadków wystarczyć).

2. Jaki jest sens stosowania optoizolatora jeżeli łączysz masę wysokonapięciową z niskonapięciową? W takim przypadku transoptor nie będzie działał w pełni prawidłowo (masy powinny być osobne). Sam też ostatnio zrobiłem ten "błąd".