Skocz do zawartości

Naprężenie łańcucha napędowego


Precel

Pomocna odpowiedź

Temat dotyczy napędu mojego robota https://www.forbot.pl/forum/topics53/robot-mobilny-500w-vt3645.htm

Więc mam takie pytanie jak poradzić sobie ze spadającym łańcuchem, rozpatruje dwie możliwości:

-pierwsza to regulowany rozstaw kół, dzięki czemu będę mógł naciągnąć łańcuch i pozostawić go tak naprężonego na stałe

-druga opcja to jakiś napinacz łańcucha. Biorąc pod uwagę że koła zębate będą kręcić się w obydwie strony na każdy łańcuch chyba będą potrzebne dwa napinacze, jeden od góry drugi od dołu łańcucha.

Pierwsza opcja zdecydowanie przysporzy mi wielu problemów konstrukcyjnych bo nie mam pojęcia jak zrobić żeby osie kół były przesuwane. Zdecydowanie wolałbym żeby osie były zamocowane na stałe bo to jest większa wytrzymałość mocowań i większa precyzja, raz się ustawi pozycję osi i już tak zostaną nawet przy silnych uderzeniach się nie przesuną. Dlatego też druga opcja była by lepszym rozwiązaniem ale nie mam pomysłu jak zrobić taki podwójny napinacz do łańcucha.

W sytuacji jak na powyższym obrazku, mniejsze koło (zębatka) jest przymocowane do silnika i obraca się w lewo jak i w prawo. Łańcuch sobie dynda bo jest o jedno ogniwo za długi a w łańcuchu rowerowym można skracać go co dwa ogniwa. Więc czy mógłby ktoś podsunąć mi pomysł na jakiś napinacz?? Nie wiem też zabardzo czy powinien on być zamocowany na sztywno czy na sprężynie jak np. przerzutka rowerowa.

Link do komentarza
Share on other sites

Ja bym zastosował właśnie coś jak przerzutka rowerowa, albo jakaś inna zębatka na sprężynie dociskająca nieco łańcuch od góry (przy okazji zwiększy to kąt opasania kółka). No a wydaje mi się, że napinacz jeden/łańcuch wystarczy.

Link do komentarza
Share on other sites

Witam, regulacja napięcia łańcucha została prawdopodobnie wymyślona 3 minuty po wymyśleniu samego łańcucha. Rozwiązań masz mnóstwo. Przyjrzyj się jak jest zrobiona regulacja napięcia łańcucha w motorze, niestety w twoim robocie ciężko będzie to zamontować.

Osobiście polecam rozwiązanie z ruchomą - skręcaną osią, stosowane np w rowerach wyczynowych, starych składakach i innych.

Jak zrobisz przesuwaną i przykręcaną oś to już twoja sprawa, ale rozwiązanie to jest najprostsze ze wszystkich.

Ja w swoim robocie zrobiłem regulację napięcia łańcucha właśnie tak z tą różnicą że to cały silnik(serwo) jest przesuwany na swoje miejsce i następnie przykręcany.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Według mnie, najprostsze i najbardziej niezawodne rozwiązanie to stałe osie kół a napięcie łańcucha regulowane poprzez odpowiednie przesunięcie silnika. Takie rozwiązanie jest stosowane w wielu maszynach. Rozwiązanie mocowania silników, pozostawiam twojej inwencji, bo sposobów na to jest co najmniej kilka 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

To było by dobre rozwiązanie gdyby nie fakt że silnik napędza dwa łańcuchy:

Ja pozostanę jednak przy opcji z napinaczem i konieczne będzie zastosowanie dwóch napinaczy które będą napinać łańcuch do środka. Tylko że aktualnie mam pustkę w głowie i nie mam żadnego pomysłu jak to wykonać. Dwa napinacze są potrzebne z uwagi na to że cały mechanizm kręci się w dwie strony. Gdybym zastosował tylko jeden który napina łańcuch np. od spodu do środka to gdy koła zębate zaczną się kręcić w lewo napinacz by się cofnął a górna część łańcucha była by luźna i w tej sytuacji jest potrzebny drugi napinacz który by docisnął łańcuch do środka

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli chodzi o napinacze, to chyba to będzie najprostsze rozwiązanie:

Na niebiesko stała (przymocowana do ramy) oś obrotu, od niej wychodzą ramiona, na ich końcu mniejsze zębatki, napinające a całość ściągnięta jakąś sprężyną (czerwony). Takie rozwiązanie ma zaletę taką, że samo dostosowuje się do łańcucha i potrzebnego naprężenia, ale jest też stosunkowo wiotkie, trzeba by mocno zabezpieczyć zestaw ramion przed siłami bocznymi.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

O i to jest całkiem dobry konkretny pomysł którego mi brakowało 🙂

Ale odrazu zacząłem się zastanawiać czy gdyby sprężynę zastąpić sztywnym połączeniem to czy spełniło by to swoje zadanie. Koła zaczynają kręcić się w prawo, górna część łańcucha zostaje naprężona i popycha górna zębatkę napinacza do góry a ta jednocześnie ciągnie dolną zębatkę też do góry i zabezpiecza łańcuch od dołu

Link do komentarza
Share on other sites

Raczej to nie zda egzamiu 😖

Natomiast można by było wykorzystać dwa pręty gwintowane i element ściągający, jaki jest np przy relingach w jachtach 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.