Popularny post sam.podolsky Napisano Sierpień 16, 2011 Popularny post Udostępnij Napisano Sierpień 16, 2011 Witam serdecznie,tematyką robót bezwykopowych zajmuję się już 3 lata. Chciałem przedstawić jeden z projektów - pojazd do inspekcji kanalizacji. Jeśli nazwałbym go robotem pewnie byłoby to przesadą. System składa się z panelu operatorskiego (z reguły duży samochód z agregatem, monitorami - do wyświetlania tego co widzi kamera umieszczona na pojeździe, drukarką, nagrywarką, ogrzewaniem etc.) oraz małego pojazdu poruszającego się w rurach. Połączenie realizuje się przewodowo (bardzo rzadko bezprzewodowo), co czyni "prawie robota" pojazdem sterowanym przez teleoperatora. Czy inspekcja rurociągów często się zdarza? Całkiem sporo się tego wykonuje - podczas odbioru rurociągu oraz gdy się stanie coś złego. Pojazd Sterownik pojazdu: układ oparty o uC ATmega32 Komunikacja: RS-485, sterowanie prędkością pojazdu, kierunkiem, intensywnością oświetlenia Napęd: 4 silniki Sanyo Denki 103G770 Sterowniki silników: 4 układy oparte o L297 i L298 Koła: wytoczone z aluminium PA11 na tokarce, opony z LEGO System wizyjny: dowolna kamera pozwalająca osiągnąć wyraźny obraz, nie ma sparametryzowanych wymagań (użyłem płytkowej kamery SHARP) Oświetlenie: w kanałach jest ciemno; równomierne oświetlenie uzyskane dzięki pierścieniowi LED Obudowa: tutaj są ścisłe wymagania na kształt, materiał, szczelność; w moim przypadku w pełni zaprojektowana, nie wykonana ze względu na koszta Zasilanie: 24V DC przekazywane przewodami Panel operatorski - interfejs Obudowa: walizka z demobilu Monitor: LG 15.1" Procesor: dwurdzeniowy Intel Atom 1.6 GHz Karta graficzna, dźwiękowa etc. : zintegrowana na płycie głównej Łapanie obrazu: karta DVR Interfejs użytkownika: w pełni wodoodporna klawiatura ze zintegrowaną myszą Dysk: SSD 32 GB Zasilacz ATX (fajna zabawka!): napięcie wejściowe 6-30 V, moc 300 W Panel operatoski - zasilanie w ogóle 350 Watt'ów tylko i wyłącznie z pasywnym chłodzeniem, dzięki czemu cała walizka może być wodoodporna 14 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Sabre Sierpień 16, 2011 Udostępnij Sierpień 16, 2011 Czegoś nie rozumiem, po co pokazujesz, że klawiatura jest wodoodporna jeśli robot nie jest nawet na wilgoć odporny, nie wspominając już o wodzie. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ProeXtreme Sierpień 16, 2011 Udostępnij Sierpień 16, 2011 Pojazd ma jeździć widocznie w suchych rurach natomiast wodoodporny panel operatorski może być używany nawet w deszczu. Zastanawia mnie jak daleko ten "kret" może odjechać od panelu operatorskiego? Jak ten pojazd pokonuje "zakręty"? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
remek Sierpień 17, 2011 Udostępnij Sierpień 17, 2011 Zastanawia mnie jak daleko ten "kret" może odjechać od panelu operatorskiego? Jak ten pojazd pokonuje "zakręty"? Właśnie - czy nie jest on trochę za długi? Opisz może jego zastosowanie i średnice kanałów w których masz zamiar go używać. Mi się niekiedy przytyka odpływ ø50, więc to by się chyba nie przydało 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
sam.podolsky Sierpień 17, 2011 Autor tematu Udostępnij Sierpień 17, 2011 Zastanawia mnie jak daleko ten "kret" może odjechać od panelu operatorskiego? Podczas inspekcji roboty jeżdżą nawet do 150 metrów. Jak ten pojazd pokonuje "zakręty"? Inspekcji dokonuje się do studzienki do studzienki na prostych odcinkach. Opisz może jego zastosowanie i średnice kanałów w których masz zamiar go używać. Roboty tego typy jeżdżą w średnicach nie mniejszych niż 100 mm. Więcej informacji o profesjonalnych systemach tutaj Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
ProeXtreme Sierpień 17, 2011 Udostępnij Sierpień 17, 2011 Podczas inspekcji roboty jeżdżą nawet do 150 metrów. Twój robot jak daleko jest w stanie pojechać? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
sam.podolsky Sierpień 17, 2011 Autor tematu Udostępnij Sierpień 17, 2011 Mój robot to prototyp. Ideą jest wypracowanie rozwiązań a nie ich konkretna realizacja. Nie ma znaczenia zasięg robota, gdyż osiągnięcie 150 metów nie stanowi żadnego problemu - stosuje się bęben napędzany silnikiem elektrycznym z licznikiem obrotów, na który nawinięty jest przewód w jednym oplocie. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
masterkr Sierpień 17, 2011 Udostępnij Sierpień 17, 2011 Nie znam się na warunkach pracy, w których przyjdzie mu się poruszać, ale wydaje mi się, że lekki skręt kół by się przydał. Wiadomo, że z wielu przyczyn (choćby niemożności idealnego ustawienia go na "starcie") robot po kilku metrach zacznie najeżdżać na zaokrąglone boki rur i będzie dachował, może obrócić się o 180 stopni itd. No chyba, że w takim wypadku w celu naprostowania będzie ciągnięty za kabel. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
small-man Sierpień 17, 2011 Udostępnij Sierpień 17, 2011 Jeżeli zjeżdża to zapewne jedne koła zwalniają 😃 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OldSkull Sierpień 18, 2011 Udostępnij Sierpień 18, 2011 Mimo wszystko wydaje mi się, że pod ziemią zawsze znajdzie się trochę wilgoci, więc wypadałoby chociaż zabezpieczyć elektronikę robota, aby za szybko sam się nie strawił od elektrolizy. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
sam.podolsky Sierpień 18, 2011 Autor tematu Udostępnij Sierpień 18, 2011 że lekki skręt kół by się przydał Robot bez żadnego problemu może się obracać. W porównaniu do tego co widać na zdjęciach może być o połowę krótszy. Mimo wszystko wydaje mi się, że pod ziemią zawsze znajdzie się trochę wilgoci, więc wypadałoby chociaż zabezpieczyć elektronikę robota, aby za szybko sam się nie strawił od elektrolizy. Zgadzam się. Niestety projekt został na razie zakończony z przyczyn finansowych. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
niciki Wrzesień 4, 2011 Udostępnij Wrzesień 4, 2011 Co do inspekcji rurociągów, to pewien doktor na PG jest kierownikiem firmy, która się zajmuje takimi rzeczami. Poniżej link do strony z artykułem pt: "INTELIGENTNE TŁOKI WIELOFUNKCYJNE DO DIAGNOZOWANIA RUROCIĄGÓW PRZESYŁOWYCH". Polecam lekturę! http://www.ndt-imbn.com/portal/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,38/Itemid,84/ Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!