Skocz do zawartości

Mini-Z


danioto

Pomocna odpowiedź

Witam,
od kilku dni intensywnie próbuję wdrożyć się w temat kół i opon z modeli RC, jednak nigdzie nie mogę znaleźć dokładniejszych ich wymiarów niż tylko skala... Jak to jest z tymi wielkościami (średnicą, szerokością i wielkością otworu na oś)? Czy to ja nie umiem szukać, czy to jest aż tak oczywiste, że nikt tego nie podaje?

Mam jeszcze jedno pytanie. Jak to jest z twardością? Dobrze rozumiem, że podawany przy oponach kąt to jakiś kąt określający twardość opony? Gdzie lepiej spisują się twarde, a gdzie miękkie opony? Mógłby ktoś rozwiać moje wątpliwości?

Link do komentarza
Share on other sites

1)Kola kupuje sie do konkretnej skali modeli i wszystkie sa takie same, wiec sprzedawcy raczej nie umieszaja wymiarow. Jak ktos ma model 1:10 to kupuje kola do modeli 1:10 i nie musi patrzec na wymiary. Ja moge dac wymiary wlasnie do kola 1:10. Wymiary na inne nie znam i niestety nie wiem gdzie szukac.

2)Twardosc opon jest wyrazana w R (np. 24R). W robotach jeszcze takich kol nie uzywalem, wiec na razie moge powiedziec,ze "mietkie" sa po prostu bardziej przyczepne, a twarde mniej.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Zdaje się, że standardowa opona mini-z w skali 1:28 ma średnicę zewnętrzną około 25mm, a wewnętrzną około 20mm. Szerokość to od 8.5mm do 11mm, w zależności od rodzaju (są różne grubości). Co do twardości opon to im większy stopień podany przy danej oponie tym opona jest twardsza - np 10st to bardzo miękka opona, a 60st to już dość twarda. Oczywiście im bardziej miękka opona, tym ma lepszą przyczepność, ale o wiele szybciej się ściera.

Zresztą tutaj masz spis oryginalnych opon do mini-z wraz z podanymi szerokościami i twardością:

http://www.kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/mini-z/pdf/mr015_02_tire_wheel_vol6-200903.pdf

A co do otworu w feldze, to nie mam pojęcia, ale chętnie się dowiem - przy okazji, jak rozumiem, na kołach które nie są napędzane stosuje się łożyska, tak? Bo widziałem, że na ebay'u można kupić łożyska do mini-z, ale tam jest chyba z 50 różnych rozmiarów a nigdzie nie znalazłem listy, który typ pasuje do której felgi, a która felga do której opony 😉

P.S: wiem, że trochę odkopałem, bo temat z lutego, no ale może akurat pomogę autorowi tematu.

Link do komentarza
Share on other sites

Oj, pomożesz! Dzięki 🙂

Nmzc, też tego szukałem niedawno i zajęło mi to trochę czasu nim trafiłem na tego pdfa (strona kyosho jest jakaś mało logicznie rozplanowana...), bo faktycznie nikt nie podaje nigdzie wymiarów bo w 99% przypadków kupującego to nie interesuje, tak jak wspomniał ktoś wyżej już.

Link do komentarza
Share on other sites

Dobra, wszystkie wymiary bardzo ładnie widać na tym manual'u, ale jedno mnie nurtuje: jakie są standardowe osie na których montuje się felgi do mini-z? Czasami przeglądając e-bay'a zauważyłem, że są dostępne felgi wraz z nakrętkami na ośkę, tylko nie wiem jakie mają być te ośki... Czy ma ktoś taką informację i chciałby się podzielić?

Link do komentarza
Share on other sites

Dobra, wszystkie wymiary bardzo ładnie widać na tym manual'u, ale jedno mnie nurtuje: jakie są standardowe osie na których montuje się felgi do mini-z? Czasami przeglądając e-bay'a zauważyłem, że są dostępne felgi wraz z nakrętkami na ośkę, tylko nie wiem jakie mają być te ośki... Czy ma ktoś taką informację i chciałby się podzielić?

Przyłączam się do pytania - wiem, że do tych felg stosuje się łożyska, ale nie wiem w jakim rozmiarze, a chętnie się dowiem.

Link do komentarza
Share on other sites

Dobra, wszystkie wymiary bardzo ładnie widać na tym manual'u, ale jedno mnie nurtuje: jakie są standardowe osie na których montuje się felgi do mini-z? Czasami przeglądając e-bay'a zauważyłem, że są dostępne felgi wraz z nakrętkami na ośkę, tylko nie wiem jakie mają być te ośki... Czy ma ktoś taką informację i chciałby się podzielić?

Przyłączam się do pytania - wiem, że do tych felg stosuje się łożyska, ale nie wiem w jakim rozmiarze, a chętnie się dowiem.

Łożyska to przednia oś 2mm tylna 3mm [źródło]. Nas interesuje tylna bo jest napędowa (na przedniej koła kręcą się swobodnie na łożyskach, na tylnej razem z osią). Z tym że gwint na który nakłada się koło ma mniejszą średnicę, widać to tutaj:

EDIT: Gwint ma średnicę 2mm [źródło].

Pytanie to czy średnica otworu na kole który wchodzi na wał jest mniejsza od 3mm (zakładając że wał rzeczywiście ma 3mm)? Zastanawia mnie to ponieważ na obrazku poza śrubokrętem i konstrukcją z silnikiem widać 3 elementy: Koło, nakrętkę na wał oraz "takie coś" w kształcie litery T, wsuwane na wał. Czy jeśli chcę kupić oś z nakrętkami, to czy potrzebuje "tego czegoś" aby nieruchomo zamontować koło?

Innymi słowy, czy jeśli wyjmiesz tylną oś, założysz na nią koło i skręcisz nakrętką, to koło nieruchomo trzyma się osi?

EDIT:

Z tego zdjęcia felgi od mini-z o średnicy 20mm:

Wynika z proporcji, że otwór ma około 58px*20mm/300px = 3,86mm. Jest to więcej niż 3mm więc rozważany element jest niezbędny do montażu koła na tą oś.

Skoro tak się sprawy mają to zastanawiam się nad samodzielnym wykonaniem felg i osi.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

No kolego! Jesteś "sponsorem" mojego dzisiejszego dnia! To Twój pierwszy post na forum, a jaki merytoryczny:) Dzięki wielkie za fotkę oraz za tego pdfa "źródło" - wiele on wyjaśnia.

Szkoda, że nie masz felgi by to pomierzyć wszystko, bo liczenie z pixeli obrazka, to takie średnio dokładne jest 😉 to, że Ci wyszło 3.86 nie oznacza, że w rzeczywistości tam nie może być np. 3mm (co by wynikało z pdfa). Poza tym, wałek powinien być ciasno umocowany na łożyskach, a nie na tym otworze który ma 3.86 (pewnie dlatego jest właśnie większy niż 3mm, bo wałek ma 3mm i tyle ma też wewnętrzna średnica łożyska). Zauważ, że zewnętrzny otwór (ten, do którego wchodzi łożysko) ma na zdjęciu 6mm (bo 90px*20mm/300px=6mm), czyli tyle ile zewnętrzna średnica łożyska ze zdjęcia).

Ja sobie zamówiłem MZH130G-N3.5 (to są felgi przednie, z offsetem 3.5mm) jakiś czas temu, więc jak tylko będę je miał w ręce to pomierzę wszystko i dam znać jakie są rzeczywiste wymiary otworów.

Tak BTW, to ciekawe są felgi do mini-z AWD - mają otwór na "prostokątny wałek", podobny do tych stosowanych w plastikowych silnikach z przekładniami solarbotics.

Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki za miłe powitanie 🙂

Zauważ, że zewnętrzny otwór (ten, do którego wchodzi łożysko) ma na zdjęciu 6mm (bo 90px*20mm/300px=6mm), czyli tyle ile zewnętrzna średnica łożyska ze zdjęcia).

Słusznie! A to by oznaczało, że w koło można wcisnąć łożysko o zewnętrznej średnicy 6mm, wewnątrz np. wał 3mm i to się może trzymać. W teorii.

Ja sobie zamówiłem MZH130G-N3.5 (to są felgi przednie, z offsetem 3.5mm) jakiś czas temu, więc jak tylko będę je miał w ręce to pomierzę wszystko i dam znać jakie są rzeczywiste wymiary otworów.

Z niecierpliwością czekam, daj też znać jak mocno siedzi w nich takie łożysko jeśli masz jakieś pod ręką 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki za miłe powitanie 🙂
Zauważ, że zewnętrzny otwór (ten, do którego wchodzi łożysko) ma na zdjęciu 6mm (bo 90px*20mm/300px=6mm), czyli tyle ile zewnętrzna średnica łożyska ze zdjęcia).

Słusznie! A to by oznaczało, że w koło można wcisnąć łożysko o zewnętrznej średnicy 6mm, wewnątrz np. wał 3mm i to się może trzymać. W teorii.

No tak właśnie mam zamiar zrobić - akurat w moim przypadku, chcę aby koło się obracało swobodnie, na nieruchomym wałku. Planuję zrobić takiego "szaszłyka":

Na śrubkę M3 która ma 3mm średnicy nakładam łożysko 3x6mm (do końca, w sensie do głowki), potem felgę, potem znów takie łożysko, potem nakrętkę M3 i w ten sposób będzie mi się to wszystko trzymać kupy (przynajmniej w teorii). Następie tę śrubkę chcę przełożyć przez otwór w kątowniku (mocowanie koła), a z drugiej strony znowu nakrętka, albo tuleja dystansowa (z otworami z obu stron, by łączyła obydwa równoległe kątowniki). Powinienem wtedy uzyskać (przynajmniej w teorii) nieruchomy wałek zamocowany do kątownika, a na tym wałku obracające się swobodnie koło na łożyskach. Ale to tylko teoria..

Ja sobie zamówiłem MZH130G-N3.5 (to są felgi przednie, z offsetem 3.5mm) jakiś czas temu, więc jak tylko będę je miał w ręce to pomierzę wszystko i dam znać jakie są rzeczywiste wymiary otworów.

Z niecierpliwością czekam, daj też znać jak mocno siedzi w nich takie łożysko jeśli masz jakieś pod ręką 😉

No właśnie nie mam takiego łożyska (nie mam żadnego), bo nie chciałem zamawiać na ślepo 30 różnych rodzajów, jak nie znałem wymiarów tej felgi - przyjdą felgi, to wtedy będę się martwił o łożyska 😉

P.S: felga którą zamówiłem ma 3.5mm offsetu, bo zamierzam od jej wewnętrznej strony zamocować zębatkę jeszcze (o grubości 3mm) - niestety nie mam zdjęcia felgi od wewnętrznej strony, ale zakładam, że ten offset to po prostu taka wystająca "piasta" o jakiejś tam średnicy, na którą będę mógł nałożyć zębatkę (otwór odpowiednio powiększę, a dla usztywnienia posłużę się klejem, by się obracała razem z kołem).

Jak to się wszystko uda, to super, a jak nie... to będę toczyć felgi 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.