Skocz do zawartości

Prośba o sprawdzenie schematu


gaski

Pomocna odpowiedź

Witam, jestem początkującym robotykiem.

Jak na razie mam za sobą kilka drobnych układów (głównie na atmega8).

Teraz chciałbym zabrać się za zrobienie jeżdzącego pojazdu z napędem na 4 silniki DC.

Wybrałem do tego silniki HL149 na 6V. Cały układ chciałbym zasilić jedną baterią 9V.

Przygotowałem, jak na razie pierwsza wersje, schematu wg którego chciałbym wykonać cały układ.

Nie jestem pewien, czy tak to wszystko powinno być, dlatego bardzo proszę o sprawdzenie 🙂 i pomoc jeśli coś jest nie tak.

Stabilizatory na schemacie to 7805 na 5V i 7806 na 6V.

Link do komentarza
Share on other sites

Stosowanie baterii 9V to niezbyt trafiony pomysł. Stosunek napięcia do pojemności zostawia wiele do życzenia. Stabilizatory nie LDO wymagają ~2V różnicy pomiędzy napięciem wyjściowym, a wejściowym. Także ty potrzebujesz 7V i 8V. Wliczając spadek napięcia na diodzie D3 na wejściach stabilizatorów masz 8,3V (na każdej diodzie krzemowej napięcie spada o ~0,7V). Napięcie na baterii będzie spadało wraz z jej wyczerpywaniem się, więc długo nie pociągniesz na tych bateriach.

1) Brak filtrowania zasilania uC

2) Łączenie Aref i Avcc nie filtrując żadnego z nich to zły pomysł

3) Zasilanie mostków wypadałoby filtrować (mimo, że w DS nie wspominają o tym)

4) Zasilanie przed stabilizatorami można by również lepiej odfiltrować.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli masz na myśli 9V baterię 6F22 z takimi "klipsami" na górze, to zapomnij jak najszybciej. To nie jest źródło przenaczone do zasilania jakichkolwiek silników. To już lepiej kilka paluszków AA a najlepiej zacznij szukać akumulatorków, bo majątek wydasz na zasilanie. Stabilizator 6V do silników jest tu kompletnie niepotrzebny. Nawet z 9V, przy tych mostkach silniki dostaną najwyżej 6V-7V więc po co jeszcze to sztucznie obniżać?