gaski Napisano Marzec 18, 2012 Udostępnij Napisano Marzec 18, 2012 Witam, jestem początkującym robotykiem. Jak na razie mam za sobą kilka drobnych układów (głównie na atmega8). Teraz chciałbym zabrać się za zrobienie jeżdzącego pojazdu z napędem na 4 silniki DC. Wybrałem do tego silniki HL149 na 6V. Cały układ chciałbym zasilić jedną baterią 9V. Przygotowałem, jak na razie pierwsza wersje, schematu wg którego chciałbym wykonać cały układ. Nie jestem pewien, czy tak to wszystko powinno być, dlatego bardzo proszę o sprawdzenie 🙂 i pomoc jeśli coś jest nie tak. Stabilizatory na schemacie to 7805 na 5V i 7806 na 6V. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
pawcio0928 Marzec 18, 2012 Udostępnij Marzec 18, 2012 Przeczytaj to i wstaw jeszcze raz poprawiony schemat. https://www.forbot.pl/forum/topics20/dla-poczatkujacych-zaklocenia-w-pracy-mikrokontrolerow-poradnik-praktyczny-dla-robotykow-vt6913.htm Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
piotreks-89 Marzec 18, 2012 Udostępnij Marzec 18, 2012 Stosowanie baterii 9V to niezbyt trafiony pomysł. Stosunek napięcia do pojemności zostawia wiele do życzenia. Stabilizatory nie LDO wymagają ~2V różnicy pomiędzy napięciem wyjściowym, a wejściowym. Także ty potrzebujesz 7V i 8V. Wliczając spadek napięcia na diodzie D3 na wejściach stabilizatorów masz 8,3V (na każdej diodzie krzemowej napięcie spada o ~0,7V). Napięcie na baterii będzie spadało wraz z jej wyczerpywaniem się, więc długo nie pociągniesz na tych bateriach. 1) Brak filtrowania zasilania uC 2) Łączenie Aref i Avcc nie filtrując żadnego z nich to zły pomysł 3) Zasilanie mostków wypadałoby filtrować (mimo, że w DS nie wspominają o tym) 4) Zasilanie przed stabilizatorami można by również lepiej odfiltrować. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Marzec 18, 2012 Udostępnij Marzec 18, 2012 Jeśli masz na myśli 9V baterię 6F22 z takimi "klipsami" na górze, to zapomnij jak najszybciej. To nie jest źródło przenaczone do zasilania jakichkolwiek silników. To już lepiej kilka paluszków AA a najlepiej zacznij szukać akumulatorków, bo majątek wydasz na zasilanie. Stabilizator 6V do silników jest tu kompletnie niepotrzebny. Nawet z 9V, przy tych mostkach silniki dostaną najwyżej 6V-7V więc po co jeszcze to sztucznie obniżać? A przy okazji? Czy ten robot będzie coś jeszcze robił oprócz jeżdżenia prosto? Bo jakoś czujników żadnych nie widzę. Nie ma co wnikać w szczegóły, filtrowania itp bo na razie jakoś idei tej konstrukcji nie widzę. Czym zasilałeś swoje poprzednie układy i co one robiły? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
gaski Marzec 18, 2012 Autor tematu Udostępnij Marzec 18, 2012 poprzednie układy zasilałem właśnie baterią 9V, bo akurat miałem taką i klips do niej. no cóż w takim razie zaraz zamówię koszyk na 4 baterie AA i jego użyję. hmm jak na razie to ma jeździć, chociażby przy pomocy przycisków nie chciałem od początku robić czegoś porządniejszego, wolę próbować po trochu i w miarę czasu robić bardziej zaawansowane 🙂 a co do filtrowania mostków, to mógłbyś doradzić jakie kondensatory zastosować ? i gdzie je najlepiej umieścić. bo co do filtrowania zasilania mikrokontrolera to już trochę doczytałem i dodałem, co trzeba. aa i jeszcze jedno, czyli stabilizator dla mostków mogę spokojnie pominąć? edit. dzięki za dotychczasową pomoc i zainteresowanie tematem 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Marzec 18, 2012 Udostępnij Marzec 18, 2012 4 baterie dadzą Ci 6V - trochę mało nawet na zrobienie 5V, o silnikach nie wspominając. Jeśli z czasem dokupisz akumulatorki AA (i ładowarkę), zrobi się 4.8V - to już totalna mizeria. Koszyczek na 6 sztuk to minimum. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
gaski Marzec 23, 2012 Autor tematu Udostępnij Marzec 23, 2012 Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Schemat poprawiłem i wrzucam ponownie - byłbym wdzięczny za sprawdzenie. Dodałem odbiornik podczerwieni (TFMS5360 - na schemacie jako TSOP1736..), a piny ENABLE układu l293D podłączyłem do mikrokontrolera - zamiast na stałe do +5V. Dodałem też brakujące filtrowania zasilania. Zrezygnowałem z drugiego stabilizatora dla silników, ich zasilanie podłączę bezpośrednio z baterii. A co do baterii to 6xAA. (na schemacie pominąłem drugi układ l293D i podłączenie silników) Schemat: Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
piotreks-89 Marzec 23, 2012 Udostępnij Marzec 23, 2012 TSOP jest źle podłączony. Zajrzyj do noty katalogowej, tam masz poprawny schemat. Kondensatory elektrolityczne mają swoje symbole, chyba, ze dysponujesz ceramicznymi o pojemności 470uF (w co wątpię) 😋 W twoim układzie dioda D1 nie ma sensu. Filtrowania napięcia potrzebuje raczej VCC2 L293D. Te piny Y1-4 tak sobie będą wisiałby w powietrzu? 🤣 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
gaski Marzec 23, 2012 Autor tematu Udostępnij Marzec 23, 2012 Poprawiłem podłączenie TFMS5360 (przyznaje się bez bicia, że wcześniej nie zajrzałem do DS, tylko znalazłem jakiś "gotowiec" na google). Diodę D1 zastosowałem zgodnie z http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/zasilanie-mikrokontrolera.html aby zabezpieczyć przed odwrotnym podłączeniem zasilania. Ale, skoro gniazdo baterii podłączam na stałe, to chyba rzeczywiśćie dobrym pomysłem byłoby zrezygnowanie z niej. Czy do filtrowania VCC2 powinienem użyć kondensatora 100nF ? A co do pinów Y to cytuje z postu wyżej: "(na schemacie pominąłem drugi układ l293D i podłączenie silników) ". Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
piotreks-89 Marzec 23, 2012 Udostępnij Marzec 23, 2012 gaski masz rację, że dioda zabezpiecza układ przed zwarciem, ale przeanalizuj swój schemat. U ciebie dioda jest za VBat. Zasilanie mostka prowadzisz sprzed diody, a nie zza niej. Na dodatek stabilizator i elektronikę za nim już chronisz jedną diodą krzemową. Gdybyś dał tą diodę tak, aby VBat wychodziło z katody diody D1, to ma ona sens, choć nie do końca. Za każda diodą krzemową napięcie spada o 0,7V. W twoim układzie napięcie odgrywa istotną rolę. Na mostku tracisz ~2V, więc silniki już na tym tracą. Dając diodę na ich zasilanie tracisz kolejne 0,7V. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
gaski Marzec 23, 2012 Autor tematu Udostępnij Marzec 23, 2012 Masz rację, w moim schemacie jest błąd, chodziło mi o podłączenie diody D1 od razu przy + zasilania a dopiero do jej katody silniki i stabilizator. Rzeczywiście, spadek napięcie jest dosyć duży, czy w takim razie mogę całkowicie zrezygnować z tej jednej diody ? Gniazdo baterii będzie przylutowane na stałe, więc ryzyko złego podłączenia będzie raczej małe. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!