Skocz do zawartości

Podstawy BASCOM


PrzemoN17

Pomocna odpowiedź

Witam, jestem nowym użytkownikiem forum, jak i nowy w szerokim dziale programowania i robotyki.

Zagłębiłem się w ten oto kurs: https://www.forbot.pl/forum/topics20/kurs-bascom-lekcja1-wstep-vt1057.htm i od niego właśnie postanowiłem zacząć swoją przygodę.

Mam odnośnie tego kursu pytanie, czego konkretnie potrzebuję?

Wiem, że będą mi potrzebne:

1. Programator AVR - zamierzam kupić taki pod USB, bo z tego co wyczytałem niektóre od razu zasilają układ napięciem 5V.

2. Mikrokontroler - zamierzam się do kupna ATTINY2313A-PU DIP-14, czy taki będzie odpowiedni? I czy jeśli nie będzie w moim sklepie akurat takiego to czy może być jakiś inny odpowiedni do programatora wyżej ?

3. Płytka stykowa prototypowa 690pol arduino (czy też będzie w porządku?)

4. Dioda Led (czym różnią się 3mm od 5mm, czy chodzi o długość drucików czy rozmiar diody i które powinienem kupić? )

5. Przewody

Czy potrzebuję czegoś jeszcze ? Proszę o jasną i przejrzystą odpowiedz i jeśli pomyliłem działy, proszę moderatorów o wyrozumiałość i przeniesienie tematu w odpowiednie miejsce. Pozdrawiam.

Link do komentarza
Share on other sites

Witaj na forum!,

obyś spędził tutaj niesamowite chwile i w niedługim czasie pojawił się na jakiś zawodach

Ad1. Z programatorów jest szeroki wybór, jeśli zaczynasz przygodę, to uważam, że nie warto budować go samemu, tym bardziej, że przez ostatni czas stały się one bardzo tanie. Z takich podstawowych mogę polecić :

*USBasp- niska cena, możliwość zasilania mikrokontrolera z programatora, napięcia do wyboru (3.3v-5v), jedyne co trzeba zrobić aby działał poprawnie, to wyłączyć cyfrowy podpis sterowników);

*STK500v2- Mam go do dziś, nie wymaga podpisów sterowników, świetnie się sprawuje jeśli chodzi o szybkość programowania, działa w środowisku Bascom, AVR Studio, Avr Dude,

*AVR ProgUSB v3- nowy produkt firmy And-Tech, ponoć szybki 😉, nie sprawdziłem, ale używa sprzętowego USB, więc raczej nie mijają się z prawdą.

*Warto dodać o programatorze LPT, który można skonstruować samemu, jedyny mankament to taki, że jeśli posiadasz nowy komputer, nie posiadający portu LTP, to możesz od razu o nim zapomnieć 😃

Ad2. Skoro podjąłeś się kursu, jaki jest zawarty na forum, to proponuje korzystać właśnie z ATtiny 2313, w oparciu o który jest prowadzony kurs. Na pewno zminimalizuje to błędy na początku "zabawy" z programowaniem. Z czasem będziesz pewnie chciał poznać inne peryferia takie jak np. ADC, którego niestety ATtiny nie posiada i to będzie dobry moment, aby poznać mikrokontroler Atmega 8 😉(to ta sama rodzina, programuje się tak samo, mają traka samą architekturę , różnią się wspomnianymi różnicami w peryferiach(rzeczy, które posiada nasz "mózg" wewnątrz struktury scalonej).

Ad3. Płytka, którą podałeś w zupełności Ci wystarczy 😉, jest sporawa, więc zamontowanie w późniejszym czasie rzeczy takich jak potencjometr, wyświetlacz LCD itp. nie będzie nastręczał kłopotów 😉

Ad4. Dioda led 3mm i 5mm różni się średnicą soczewki. Zazwyczaj większość diod posiada wyprowadzenia w postaci metalowych "nóżek" o znacznie większej długości niż parę mm 😃. Taka dioda posiada wyprowadzenie w postaci katody(-) i anody(+). Ta druga jest zawsze dłuższa od pierwszej, dzięki czemu łatwo zidentyfikować, co jest czym 🙂

Ad5. Jako przewody możesz zastosować skrętkę UTP lub jeśli chcesz wydać parę groszy więcej, to zaopatrz się w dedykowane przewody połączeniowe, do płytek stykowych 🙂

Ad6. Jest takie powiedzenie, że apetyt rośnie w miarę jedzenia, dlatego jeśli nie zniechęcisz się do robotyki, która sprawia, że człowiek rozwija swoje umiejętności, nie tylko umysłowe, ale i manualne, to polecam Ci zaopatrzyć się w przyciski(tact switch), diode RGB(trójkolorowa, kiedy wkroczysz w sterowanie tzw. PWM, będzie dobrą bazą do zrozumienia mechanizmów jakie nią sterują), Wyświetlacz LCD ze sterownikiem hd44780.

Pozdrawiam i życzę Ci wytrwałości w dążeniu do celu,
MacGyver

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za szybką odpowiedz, czyli jeszcze raz,moja lista zakupów to:

1. programator

2. mikrokontroler

3. płytka stykowa

4. diody led

5. rezystor 100Ω

6. kondensator 100µF

7. dwa tact switche

To chyba całość potrzebna do wykonania mrugającej diody 😉

Mam jeszcze jedną prośbę, czy mógłbyś/moglibyście wytłumaczyć mi ten schemat połączenia? W jak najbardziej prosty sposób,bo kilka rzeczy nie wiem jak ze sobą ugryźć, jeśli się da to proszę o jakiś prosty, kolorowy rysunek w paincie, albo coś. Muszę sobie na spokojnie ogarnąć ten schemat, żeby ruszyć dalej.

Schemat mrugającej diody

Link do komentarza
Share on other sites

Proszę Cie bardzo 😃, mam tak dobry humor dziś, że nic mi go nie popsuje 🙂.

Dodaj do listy jeszcze w tani multimetr, na pewno ułatwi ewentualne odnajdowanie usterek 🙂. Dzięki niemu będziesz w stanie sprawdzić jakie napięcie dochodzi do mikrokontrolera, jaki opór(rezystancje) posiada rezystor, czy między połączeniami nie ma zwarć/rozwarć, gdzie jest katoda, a gdzie anoda diody led, jakie wzmocnienie ma tranzystor, jaki prąd pobiera Twój układ 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Na Internecie możesz znaleźć artykuły jak czytać schematy.

Do Twojej listy dodałbym jeszcze jakiś buzzerek 🙂, inne wartości rezystorów (np. 1k, 10k, 100k itd.), switch'ów też trochę więcej, kondensatory też..., (np. 100nF, 100uF, 10uF, 1uF, 2,2uF, 22pF).

Jak chodzi o schemat, to jest on baaardzo prosty. do 20 nóżki uC (VCC) podajesz +5V, czyli właśnie VCC, GND to masa (-), masz tam włączony jeszcze kondensator - lepiej żeby był on 100nF - do filtracji zasilania uC (na płytce stykowej umieść go jak najbliżej pinu VCC). Do pinu 2 (PD0) masz podłączoną diodę LED i analogicznie przyciski do pinów 12 i 13 (PB0 i PB1).

Wyprowadzenia MISO, MOSI, SCK i RESET, to linie, które musisz podłączyć do programatora, aby móc zaprogramować mikrokontroler.

Jak masz jeszcze jakieś problemy, pisz.

PS. możesz zobaczyć

i
film.
  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za odpowiedzi, wydaje mi się, że już wszystko rozumiem. Niestety zakupy zrobiłem przed waszymi postami, więc będę musiał osobno dokupić multimetr i resztę duperelek, ale jak na razie mam wszystko do zbudowania tego prostego układu. Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam.

Edit. Jeszcze jedno pytanko, kolega napisał wyżej:

"*USBasp- niska cena, możliwość zasilania mikrokontrolera z programatora, napięcia do wyboru (3.3v-5v), jedyne co trzeba zrobić aby działał poprawnie, to wyłączyć cyfrowy podpis sterowników);"

Czy znajdę gdzieś na forum, jak "wyłączyć cyfrowy podpis sterowników"?

Link do komentarza
Share on other sites

Z tego co kojarzę, to na forum był gdzieś taki temat. Jeśli mi się tylko przewidziało, to jeśli masz Windowsa poniżej 8, to przed załadowanie systemu, wciśnij klawisz F8, wyświetli Cie się okno z opcjami do wyboru i gdzieś na przed ostatniej pozycji, będzie widniało coś w stylu "Uruchom system Windows, z wyłączonym cyfrowym podpisem sterowników". To jest bardzo proste, a w Windows 8 jakoś inaczej się to włączało 😋.

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.