Skocz do zawartości

Robot kołowy lub gąsienicowy - zestaw dla początkującego


pudelosha

Pomocna odpowiedź

Opcja plug&play to chyba to:

http://botland.com.pl/plytki-zgodne-z-arduino-dfrobot/2688-romeo-v2-all-in-one-controller-kompatybilny-z-arduino.html

Moduł jest polecanym wyposażeniem podwozia które wybrałeś. Wszystko-w-jednym: podłączasz zasilanie, czujniki, silniki i jazda. No, ale swoje kosztuje. Arduino zostanie Ci wtedy do innych eksperymentów a robot będzie samodzielną jednostką. Tam też są stare, bipolarne drivery, ale pasują do tych słabiutkich silników więc może i nie jest to jakaś wielka wada.

Nie wiem jaka jest Twoja granica oporu/wstrętu przez kabelkami. Montowanie na płytce stykowej to nie jest dobry pomysł na roboty z silnikami itp, ale ludzie robią takie rzeczy i przez chwilę nawet to działa. Może zanim zaczniesz zabawę, spróbuj zaliczyć kurs lutowania? Prędzej czy później trafisz na tę ścianę. Choćby żeby wlutować szpilki do modułu żeby potem połączyć go kabelkami lub włożyć go do płytki stykowej.

Link do komentarza
Share on other sites

Przegladajac forum dla zielonycn natknalem na sasiedni watek, ktorego autor ma podobne plany co ja 🙂

https://www.forbot.pl/forum/topics33/robot-arduino-z-wykorzystaniem-czujnika-odleglosci-vt12435.htm

Przegladnalem tez strone do ktorej odwoluje sie autor tego tematu i z tego co widze na zdjeciach to taka ilosc kabli jestem w stanie ogarnac 🙂 Wlasciwie caly projekt z tej sytrony to mniej wiecej to co chcialbym zbudowac.

http://www.arduinopolska.cba.pl/projects/robot_01/robot_01.html

W takim ukladzie sugerowany DRV8835 wydaje sie byc sensownym rozwiazaniem.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeszcze mam jedno pytanie co do DRV8835 i lutowania o ktorym wspomniales.

Czy do testowania robota moge wpiac piny bez lutowania czy moga pojawic sie problemy bo cos nie styka? Z ewentualnym lutowaniem pomoze mi ojciec ale to najwczesniej w weekend.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

pudelosha, musisz przylutować złącza do modułu DRV8835. Bez tego nie ruszysz. Później w ramach testów możesz spokojnie wpinać moduł w płytkę stykową. Nie licz jednak, że całość zadziała, jeśli tylko włożysz godlpiny do modułu i dociśniesz całość 🙁

Przy okazji polecam właśnie kurs lutowania. W kolejnym odcinku będzie pokazane jak właśnie lutować takie złącza: https://forbot.pl/blog/kursy

Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki 🙂 Sterownik silników zlutował mi ojciec ale kupiłem sobie też prymitywna lutownice bo muszę zlutować jeszcze kable do silników. Z kursu na pewno skorzystam 🙂

Mam jeszcze jeden problem ale nie jest związany z moim projektem Arduino ale dronem 🙂 Zeby nie mnożyć tematów napisze tutaj, może ktoś pomoże 🙂

Wczoraj dotarl do mnie nano dron z Chin. Zabawke kupilem na GearBest. Niestety od samego początku produkt był jakiś trefny. FPV w ogole nie dziala na moim telefone. Na telefonie kumpla też kicha. Potem zaczeły sie kolejne jaja bo dron podczas ładowania bezpośrednio z kabla zaczął krecić smigłami, mimo że był wyłączony. Po dwóch lotach i ładowaniach nagle jest trupem. Nie świeci sie, nie lata. No i zaczalem korespondować z Chinczykami w tej sprawie na co kazali mi nakręcić filmy, zrobić zdjęcia itp. Zacząłbym od zdiagnozowania czy bateria jest naladowania i czy ladowarka ja ładuje. Posiadam prymitywny woltomierz DT830D.

Bateria wyglada tak. 280mAh, gniazdo ma 2 male dziurki, nad nimi sa malutkie blaszki.

http://www.gearbest.com/rc-quadcopter-parts/pp_328849.html

Kabel do ladowania. Gniazdo widoczne na 3 zdjeciu.

http://www.gearbest.com/rc-quadcopter-parts/pp_232284.html

Czy za pomoca prostego woltomierza jestem w stanie sprawdzić czy bateria jest naladowania i czy kabel USB tez dziala poprawnie?

Link do komentarza
Share on other sites

Tak, musisz przestawić swój miernik na pomiar napięcia stałego (DCV czy jakoś tak), zakres 20V zacząć od prostego pomiaru napięcia akumulatorka. Albo włóż dwa cienkie druciki w otwory złącza albo tak zaostrz swoje sondy pomiarowe by dało się zmierzyć napięcie przez otworki z boku złącza. Bardzo ważne jest, by w żadnym wypadku nie zrobić zwarcia. Uważaj, powoli i delikatnie. Jedno zwarcie właściwie załatwia taki akumulator na zawsze.

Dobry akumulator powinien mieć od 3 do ok. 4V. Mniej oznacza niebezpieczne rozładowanie - one bardzo tego nie lubią i jeśli zmierzysz coś poniżej 2.8V, kiepsko to rokuje. Gdy zmierzysz powyżej 4V, akumulator jest naładowany i powinien latać.

W czasie ładowania napięcie powinno bardzo powoli rosnąć. W przypadku gdy podepniesz taki zdechnięty, w ciągu kilkunastu minut powinno narosnąć do 3.4-3.6V i na tym poziomie zostać przez dłuższy czas lekko rosnąc. Mniej więcej w połowie czasu ładowania przewidzianego przez instrukcję powinno dojść do 4.2V i tu się zatrzymać. Dalszy wzrost to uszkodzona ładowarka i trzeba akumulator szybko wyłączyć. Jeżeli dalej już nie rośnie to OK, w tym stanie powinien być jeszcze ładowany przez pozostały instrukcją czas. Czy ten kabel ma jakąś sygnalizację? Podejrzewam, że w produkcie za 1.8USD nie dało się zrobić nawet jednej LEDy.. Jeżeli po podłączeniu ładowarki/kabla napięcie aku nie rośnie, spróbuj z innym portem USB, innym kablem lub innym akumulatorem. Najlepiej gdybyś podłączył ten kabel do powerbanku z wyjściem USB, ładowarki sieciowej z takim wyjściem lub innego mocniejszego i pewniejszego źródła niż komputer.

Napisz co zdziałałeś.

BTW: Czy to "pokochanie" na fejsbuku jest konieczne?

Link do komentarza
Share on other sites

Może opisze cala sytuacje z tym dronem bo po tym co przeczytałem mam wrażenie ze zarżnąłem baterie, wiec zanim coś odpisze Chińczykom wolałbym wiedzieć na czym stoję i czy jest sens w ogóle reklamować ten produkt.

Mam dwa nano drony. Pierwszy z nich, Cheerson CX-10A kupiony na allegro sprawuje się bez zarzutu. Ma identyczna ładowarkę jak ta z powyższego linka, z ta różnica ze ma 2 dziurki zamiast 2 bolców. Drona da się naladować tylko wpinając w niego kabel a samo ładowanie następuje tylko gdy dron jest wyłączony. Ładowarka ma diode i świeci się na czerwono w trakcie ładowania. Gdy bateria jest pełna lampka gaśnie. Warte nadmienienia jest tez 150mAh jego baterii która ładuje się ok 5 min co było spora poprawa w stosunku do starego modelu.

Drugi dron (ten feralny) to JJRC H20W. Tutaj wszystko jest na odwrót. Dołączona do zestawu ładowarka ma 2 bolce. Dron ma 2 porty także z bolcami wiec aby go naładować trzeba za każdym razem wyjmować baterie. Ładowarka też ma diode ale świeci się ona tylko kiedy bateria jest naładowania, podczas ładowania nie powinna się świecić (tak pisze w instrukcji i tak to wygladalo podczas 2 ladowań).

Drugi port w JJRC jest teoretycznie bezużyteczny ale stwierdziłem ze użyje ładowarki od Cheersona aby nie wyjmować ciągle baterii. Ładowałem go gdy był wyłączony a mimo to śmigiełka zaczęły się wolno kręcić. Widząc to odłączyłem ładowarkę od Cheersona i naładowałem go dedykowaną ładowarką wyjmując uprzednio baterie. Tutaj pojawia się moje przypuszczenie ze wspomniana ladowarka uśmierciła baterie. Bateria JJRC ma 280mAh i co ciekawe producent mówi o 45 min jakie wymagane są do pełnego naładowania. Obie ładowarki nie są w żaden sposób opisane aby poznać ich parametry.

Wczoraj zanim napisałem posta szukałem w necie jak sprawdzić tą baterie i to co znalazłem zgadza się z tym co proponowałeś. Niemniej jednak gdy mierzyłem baterie woltomierz wskazywał równe 0. Czy zarżnięta bateria dałaby jakiś odczyt większy niż 0 a to oznacza że nie wsadziłem poprawnie sondy?

Kochanie na facebooku usunalem, mam nadzieje ze sam link może zostać 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Hm, podłączałeś ładowarkę od jednej zabawki do innej. Mogło się zdarzyć wszystko łącznie z odwrotną polaryzacją biegunów. Takie eksperymenty na żywych organizmach powinni robić albo bardzo doświadczeni albo bardzo bogaci ludzie. Pierwsi bo raczej ustrzegą się błędów, drudzy bo mogą za nie z łatwością zapłacić.

Stawiałbym na przypadek A. 0V nie rokuje dobrze. Oczywiście mogłeś coś źle podłączyć do woltomierza, ale może też być upalony kabel/złącze akumulatora na skutek jakiegoś zwarcia. Jeżeli aku ma rzeczywiście 0V to nic już z niego nie będzie. Ładowarka nawet nie zacznie go ładować (często mają jakiś swój wewnętrzny rozsądek, który każe im zaczynać pracę od napięcia >2.8V). Jak się okazuje - słusznie. Przy odrobinie doświadczenia i posiadaniu odpowiedniego sprzętu można spróbować podnieść ten akumulator (bez żadnej gwarancji powodzenia). Ty jednak spisz go na starty. Jedyna szansa to to, że jednak źle zmierzyłeś napięcie.

Co robi ta odpowiednia ładowarka po podłączeniu do aku? A co przed? Napisałeś, że dioda powinna świecić gdy aku jest naładowany. Co robi dioda gdy podłączysz kabel tylko z jednej strony do USB? A co się dzieje gdy podłączasz aku? Jeżeli w obu przypadkach LED świeci to ładowarka nie widzi podłączania więc albo urwany/upalony jest jakiś kabek akumulatora albo aku ma wewnętrzne rozwarcie (nie do naprawienia). gdy po podłączeniu gaśnie ale napięcie nie rośnie (możesz to zmierzyć?) aku ma zwarcie. Pamiętaj, że nie wolno wyrzucać zużytych akumulatorów do kosza na śmieci.

Aku mógł też zostać rozładowany do zera przez zwykłe zostawienie go we włączonym lataczu np. na całą noc.

Acha, podłączając obcą ładowarkę mogłeś też załatwić elektronikę/ścieżki/kabelki samego drona - to tak na pocieszenie.. Mam nadzieję, że zapamiętasz tę lekcję na długo 😐

Link do komentarza
Share on other sites

Jak wpinam dedykowana ładowarkę do portu USB lub power banka zapala sie czerwona dioda. Jak podpinam pod nia baterie to dioda nie gaśnie jak powinna w momencie rozpoczęcia ładowania. Delikatne poruszanie bateria tez nic nie zmienia. Poproszę dziś ojca żeby mi sprawdził ta baterie jego przyrządami ale przypuszczam ze nic z tego nie będzie 🙁 Ciężka sprawa bo nie wiem co teraz powiedzieć Chinczykom. Wygląda na to ze uśmierciłem baterie ale dron miał tez wady zanim wsadziłem w niego feralna ładowarkę od Cheersona.

Mam jeszcze pytanie odnośnie projektu Arduino i sterownika silników DRV8835.

Znalazlem taki schemat:

http://5volt-junkie.net/wp-content/uploads/2014/10/DRV8835-Arduino-Steckbrett.png

Chodzi mi konkretnie o zabieg z pinem MODE (na płytce sterownika ostatni na dole po lewej stronie). O ile rozumiem ten obwód to facet podaje stala wartosc. Czy pominiecie tego obwodu oznacza automatycznie ze będzie przyjmowal od domyślną wartość i mimo to funkcjonował? Jaka jest zasadnicza roznica miedzy tymi dwoma trybami pracy? Czy tutaj chodzi o płynność z jaka pracować będą silniki lub tez podejścia z jakim należy oprogramować taki układ?

http://botland.com.pl/sterowniki-silnikow-dc/851-drv8835-dwukanalowy-sterownik-silnikow-modul.html

Link do komentarza
Share on other sites

Witam ponownie 🙂

Walczyłem jakiś czas ze sterownikiem DRV8835 ale niestety robot ani drgnął.

Jakkolwiek wcześniej wszystko mi się udawało tak tutaj stanąłem w miejscu.

Czy ktoś z szanownych forumowiczów mógłby ocenić jak zlutowane są styki?

Jak wspominałem w poprzednich postach robił to mój ojciec. Na oko wydaje się, ze wszystko jest poprawnie ale mimo wszystko wolałbym wykluczyć opcje, że piny są źle zlutowane.

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

__________

Komentarz dodany przez: Treker

Link do komentarza
Share on other sites

Zaznaczyłem na tych zdjęciach które piny wydają się podejrzane. Możliwe że kontakt elektryczny na tych pinach - ciężko stwierdzić bez lepszych zdjęć. Przyjrzyj się tym pinom.

__________

Komentarz dodany przez: Treker

Sprawdziłem, oba pliki wgrały się na serwer bez problemu. Jeśli w przyszłości pojawią się podobne problemy, to daj znać na PW - sprawdzimy, gdzie jest problem.

Link do komentarza
Share on other sites

W miedzyczasie zamowilem 2 inne sterowniki silnikow. Robot ruszyl do przodu po zostosowaniu DRV8833, ktory udalo mi sie nawet samodzielnie zlutowac 🙂

Mam jeszcze jedno pytanie. Kilka postow wyzej wspominalem o chinski nano dronie.

Jeden z nich jest juz niechodliwy i zastanawiam sie czy nie probowac rozebrac go na czesci.

Daloby sie z niego wyciagnac plytke z zyroskopem, wifi oraz kamere 0,3mpx.

Czy jest w ogole sens sie w to bawic majac nadzieje, ze niektore z jego elementow mozna podpiac pod Arduino?

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.