Skocz do zawartości

Rozwój działu PLD


zaquadnik

Pomocna odpowiedź

Jako, że w dziale PLD jest zastój postanowiłem zrobić mały kurs VHDL. Język ten jest najbardziej popularny w Europie, stąd taki wybór. W tym języku można tworzyć sprzęt nie tylko w oparciu o układy FPGA, które są dość złożone i drogie, ale także tanie układy CPLD. Wprowadziłem nieco was w tajniki tych układów za pomocą wcześniejszego artykułu, zatem nie będę tego powtarzał. Kurs chciałbym zacząć od podstaw elektroniki cyfrowej, umieszczę tylko to, co uważam za niezbędne, reszty zapewne nauczycie się na studiach. Późnym wieczorem postaram się zamieścić pierwszy wykład "Algebra Boole'a", gdyż leży ona u podstaw całej elektroniki cyfrowej. Następnie co nieco o funktorach logicznych i przerzutnikach. W trzecim wykładzie zrobię wprowadzenie do VHDLa, ale nie tak, jak robi się to na uczelniach, ale od razu w praktyce. To tyle w ramach zapowiedzi. Na zachętę zamieszczam kod VHDL interfejsu UART. Nie martwcie się, jeśli będzie dla was zbyt skomplikowany, wszystko po kolei 😉

UART.RAR

Link do komentarza
Share on other sites

Jak obiecałem, tak czynię =] Dzisiejszy wykład poświęcony zostanie podstawowym elementom elektroniki cyfrowej, czyli bramkom logicznym i przerzutnikom. Postaram się omówić temat nieco szerzej niż jest to potrzebne do FPGA, bo a nuż się przyda =]

Zacznijmy od bramek logicznych.

1. Bufor - nie realizuje on żadnej funkcji logicznej, a jedynie powtarza sygnał otrzymany na wejściu. Stosowany właściwie tylko uzyskania odpowiedniej wydajności prądowej fizycznego wyjścia z układu (czyli popularnie zwanej nóżki).

Symbol:

BUF.gif

2. Bramka NOT - jest to po prostu bramka realizująca funkcję negacji.

Symbol:

NOT.gif

3. Bramka AND - jest to bramka realizująca funkcję iloczynu logicznego.

Symbol:

AND.gif

4. Bramka NAND - realizuje funkcję zanegowanego iloczynu logicznego. Taki sam efekt, jeśli chodzi o działanie logiczne układu, osiągnęlibyśmy podłączając na wyjścię bramki AND bramkę NOT.

Symbol:

NAND.gif

5. Bramka OR - realizuje funkcję sumy logicznej.

Symbol:

OR.gif

6. Bramka NOR - realizuje funkcję zanegowanej sumy logicznej.

Symbol:

NOR.gif

7. Bramka XOR - realizuje funkcję alternatywy wyłączającej.

Symbol:

XOR.gif

8. Bramka NXOR - realizuje funkcję zanegowanej alternatywy wyłączającej.

Symbol:

NXOR.gif

Z bramek budujemy układy cyfrowe KOMBINACYJNE, czyli takie, których stan na wyjściu zależy tylko i wyłącznie od stanu na wejściach układu. Innymi słowy, układy kombinacyjne nie posiadają elementów pamiętających.

//dalsza część - wieczorem

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Innymi słowy, układy kombinacyjne nie posiadają elementów pamiętających.

A flip-flopy na bramkach? Pewnie masz rację, ale czy flipflop to nie układ pamiętający?

Pewnie nie nazywa się to już układem kombinacyjnym :]

Link do komentarza
Share on other sites

Jeśli chodzi o flip-flopy, po naszemu przerzutniki, to jest inna bajka. Są one tworzone i projektowane jako układy asynchroniczne, gdzie sygnał zegara jest tylko kolejnym wejściem. Układy asynchroniczne rządzą się swoimi prawami, do czego dojdziemy.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.