Skocz do zawartości

NUCLEO-L031K6, HAL, RTC, time.h i dziwne przesunięcie czasu

atlantis86

Pomocna odpowiedź

Od niedawna eksperymentuję z układami STM32 przy wykorzystaniu bibliotek HAL, narzędzia STM32CubeMX oraz środowiska AtollicSTUDIO. Nie znaczy to jednak, że nie mam doświadczenia z mikrokontrolerami - od kilku lat hobbystycznie programuję AVR-y i PIC32, zdarzało mi się także zajmować m.in. starszymi układami z rodziny 8051. Przejście na rodzinę STM32 wydawało mi się początkowo łatwe i bezbolesne, jednak teraz natknąłem się na dziwnego i mocno specyficznego buga, którego przyczyny nie jestem w stanie namierzyć.

Przechodząc do meritum:

Przeportowałem arduinową bibliotekę do obsługi modułów DCF77. Przepisałem ją w C, usunąłem nawiązania do bibliotek Arduino, zastępując je funkcjami standardowej biblioteki C, usunąłem też kilka błędów. Wygląda na to, że biblioteka działa - to znaczy przy dobrych warunkach propagacyjnych (szczególnie wieczorem) odbiera wiarygodnie wyglądające timestampy.

Ponieważ bity parzystości używane przez DCF77 nie są dostatecznym zabezpieczeniem, biblioteka używa kilka sposobów sprawdzania poprawności odebranego czasu. Między innymi porównuje go z czasem systemowym. W oryginale była do tego używana jakaś biblioteka Arduino, ja użyłem time.h. Wiązało się to z koniecznością zdefiniowania własnej wersji funkcji time(), zwracającej czas systemowy z RTC w formie timestampa:

time_t time (time_t * timer) {
	RTC_TimeTypeDef timeStruct;
	RTC_DateTypeDef dateStruct;
	struct tm dstTime;
	HAL_RTC_GetTime(&hrtc, &timeStruct, RTC_FORMAT_BIN);
	HAL_RTC_GetDate(&hrtc, &dateStruct, RTC_FORMAT_BIN);
	dstTime.tm_hour = timeStruct.Hours;
	dstTime.tm_min = timeStruct.Minutes;
	dstTime.tm_sec = timeStruct.Seconds;
	dstTime.tm_year = dateStruct.Year + 100;
	dstTime.tm_mon = dateStruct.Month - 1;
	dstTime.tm_mday = dateStruct.Date;
	return mktime(&dstTime);
}