Skocz do zawartości
deshipu

Sanitizer do macierzy

Pomocna odpowiedź

Dzisiaj czas na super-zaawansowany projekt, zainspirowany rzeczywistym problem.

Jeśli ktoś z was kiedyś bawił się macierzami LED, to zapewne nieraz podrapał się po głowie widząc jak poszczególne kolumny i wiersze podłączone są do ich nóżek:

m.thumb.png.389eb996207ef47ba2e9d899c41684d0.png

Nie dość, że układ jest dosyć losowy, to jeszcze dostępne diagramy zazwyczaj pokazują go od "złej strony" — to znaczy pokazują numery nóżek i fizyczne rozmieszczenie LED-ów, zamiast pokazać fizyczne rozmieszczenie nóżek i numery wierszy i kolumn. Oczywiście 5 minut z ołówkiem w ręce rozwiązuje problem, ale wciąż łatwo o pomyłkę, szczególnie jak podłącza się to na płytce prototypowej.

Postanowiłem zatem naprawić problem za pomocą techniki. Oto mój sanitizer do macierzy:

IMG_20190704_103150.thumb.jpg.2dda4c9a879b3495b7dc5a45b4202328.jpg

Idea jest prosta: płytka PCB dokładnie wielkości macierzy 2x2cm, która przestawia nóżki w bardziej logiczny układ, obrócony o 90°, żeby nie kolidował z istniejącymi nóżkami. Szybkie, łatwe i skuteczne. Schemat zajął mi chwilkę, bo postawiłem sobie wyzwanie żeby nie było żadnych przelotek:

00f23ed268cb1d1242eadf57af5f6745.thumb.png.5dc460306d7b1875699ca74cf545b124.png 894e0e35a0a8ea637bd7743d11a5c566.thumb.png.9d2f7e4a1c034669cca9583f16ed107f.png

Dodatkowym eksperymentem było zamówienie płytek w JLCPCB z ich panelizacją i v-score. Zatem wysłałem im gerbery jednej płytki i zaznaczyłem, że na każdej płytce 10x10cm ma być ich po 5x5=25 sztuk. Z wyniku jestem bardzo zadowolony, v-score to jednak dużo mniej roboty, niż taby z dziurkami:

IMG_20190704_103138.thumb.jpg.dd35f8adee8e507cf638a2e64cca3d83.jpg

Zastanawiam się teraz czy tego nie wystawić na sprzedaż na Tindie, bo trochę głupio tak same płytki — wysyłka wyjdzie drożej niż sama płytka. Z drugiej strony mógłbym sprzedawać z już przylutowaną macierzą, ale mam ich w szufladzie tylko garść, a nie wiedząc ile się sprzeda nie bardzo wiem ile zamówić. Zastanowię się jeszcze nad tym, być może będę je dorzucał do zamówień jako gratisy.

A, jeszcze jedno, dziurki na goldpiny są "pijane", żeby się dało je wetknąć bez lutowania. Ostatni obrazek z przykładem zastosowania:

IMG_20190704_104909.thumb.jpg.959dd718ec9deb35336bd1934a8ea404.jpg

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Proste a mistrzowskie 🙂 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Sensu projektu nie komentuję, płytki prototypowe i inna kolejność pinów na schemacie i na PCB to problem z jakiegoś innego świata..

Natomiast w przypadku:

22 godziny temu, deshipu napisał:

dziurki na goldpiny są "pijane", żeby się dało je wetknąć bez lutowania

stosuję po prostu otwory o średnicy finalnej 0.9 zamiast standardowej 1.0. Ta delikatna zmiana umożliwia ciasne wtykanie goldpinów, które idealnie wchodzą swoimi krawędziami w metalizację na ścianach otworów. Rozwiązanie sprawdza się nawet w seryjnym testowaniu/programowaniu długich serii płytek, gdzie czasem nie opłaca się na jedną operację lutować złącza żeńskiego a krawędziowe nie wchodzi  grę np. z powodów mechanicznych.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
57 minut temu, marek1707 napisał:

stosuję po prostu otwory o średnicy finalnej 0.9 zamiast standardowej 1.0

Te otwory już mają średnicę 0.9mm, ale to nie wystarcza (szczególnie kiedy zarówno fabryki płytek, jak i goldpinów mają trochę wariancji). Może do podłączenia JTAG-a na chwilę zadziała, jak dociśniesz palcem. Rozstrzelenie otworów powoduje, że są dociskane przez sprężystość tego kawałka plastiku, który je trzyma razem i w efekcie działa to porównywalnie do sprężynek w żeńskich złączach. Polecam wypróbować.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Czy mi się wydaje, czy piny w macierzy są cieńsze niż normalne goldpiny? Nie chce mi się teraz Ciapka rozbierać i mierzyć...

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, ethanak napisał:

Czy mi się wydaje, czy piny w macierzy są cieńsze niż normalne goldpiny? Nie chce mi się teraz Ciapka rozbierać i mierzyć...

Przeważnie są cieńsze i to sporo 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Tak, są cieńsze i rozstawione co 2.50mm zamiast 2.52mm, bo tak. Co sprawia dodatkowe kłopoty przy używaniu ich z breadboardami i płytkami prototypowymi. Ten problem mój adapter przy okazji także rozwiązuje.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

 

35 minut temu, deshipu napisał:

Może do podłączenia JTAG-a na chwilę zadziała, jak dociśniesz palcem

Mam wrażenie, że to kwestia indywidualnych preferencji. "Moje" 0.9mm nie daje żadnych luzów a piny wchodzą z wyczuwalnym oporem ewidentnie nacinając metalizację co daje rewelacyjne połączenie. Oczywiście jest szansa, że gdzieś gdzie pracujesz milimetr jest definiowany inaczej niż na polskiej ziemi 😉, ale podejrzewam, że różnice mogą się brać z tego czy przy zamawianiu PCB podajesz średnice narzędzi/wierteł czy średnice otworów finalnych (po metalizacji). To może robić 0.05-0.1mm na docelowej płytce a w tym przypadku to być albo nie być.

Otwory rozstrzelone jak bramki w slalomie wyglądają efektownie i na pewno działają jak już się uda, ale wyobraź sobie testbed czyli podstawę/głowicę testera na produkcji. Wystają z niej solidne kołki prowadzące (konieczne aby płytka weszła osiowo na wszelkie złącza i nie krzywiła szpilek "lądujących" na padach testowych), mnóstwo sprężynujących szpilek, kilka złącz i właśnie header do tego feralnego, nieobsadzonego złącza programatora.To nie zadziała nawet raz bez podglądania płytki od spodu, a próba powtórzenia tego kilkaset razy przez niewykwalifikowanego pracownika to będzie czysta porażka. No ale racja, to trochę inne zastosowanie niż ręczne wetknięcie kilku pinów w "pijane" dziurki.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dlatego właśnie pytałem - bo o ile problem z układem nóg uważam za mało istotny (najlepszy byłby niezależny od tego, którą stroną się wsadzi matrycę), o tyle możliwość bezproblemowego wetknięcia tego czegoś w płytkę prototypową to plus.

@marek1707 - grupa docelowa dla tego ustrojstwa to początkujący amatorzy, i dla nich trzeba zrobić troszkę inaczej - co IMHO tu akurat wyszło. A chybione projekty już widywałem (choćby adapter do ESP-12 który co prawda w płytkę prototypową wetkniesz, ale już żadnego drucika nie wsadzisz).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Dnia 5.07.2019 o 14:39, ethanak napisał:

grupa docelowa dla tego ustrojstwa to początkujący amatorzy, i dla nich trzeba zrobić troszkę inaczej - co IMHO tu akurat wyszło.

czyli zgodnie z zasadą "amatorzy amatorom" jak w modelowym ustroju, który można śmiało określić nawet tak:

Dnia 5.07.2019 o 14:55, deshipu napisał:

lud zadecyduje czy ma to sens głosując mamoną, jak w prawdziwej demokracji kapitalistycznej

LOL

W innym celu się tu jednak wkleiłem a mianowicie widząc, że @deshipu od dłuższego czasu buszuje w matrycach to może doradzi gdzie kupić parędziesiąt sztuk tak żeby nie przepłacić trzykrotnie. Wspominałeś coś o sprzedaży, podaj cenę to się może dogadamy. Trzeba mi z tego zrobić niewielki baner reklamowy.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...