Skocz do zawartości
MattechPC

Licznik do gier racingowych

Pomocna odpowiedź

W tym projekcie chciałbym opisać krok po kroku proces podłączenia licznika samochodowego od Forda Galaxy do naszego Arduino. 

Potrzebne elementy: 

Zestaw wskaźników od Forda Galaxy posiada 2 wtyczki - czerwoną oraz czarną. Nas w tym projekcie interesuje tylko czerwona wtyczka gdyż znajdują się w niej piny zasilające oraz dostarczające dane do silników krokowych w liczniku.

IMG_20190731_132736.thumb.jpg.502eb81b5394c366b1958d588f7dd63e.jpg

Najpierw zajmijmy się zasilaniem. Do pinu 3 oraz do pinu 4 na liczniku wpinamy 2 przewody i podłączamy je do minusa na naszym zasilaczu a kolejne 2 przewody wpięte w pin 14 oraz w pin 15 podłączamy do +. Jako zasilacz może nam posłużyć zwykły zasilacz komputerowy kub jakikolwiek o napięciu 12V. Dalej zajmijmy się podłączeniem silniczków od wskazówek.

  • obrotomierz - 10 pin
  • prędkościomierz - 27 pin 
  • wskaźnik poziomu paliwa - 21 pin 
  • wskaźnik temperatury cieczy - 23 pin 

(pin 1 jest w lewym dolnym rogu wtyczki)

Następnie przewody te wpinamy w wejścia cyfrowe do Arduino. W moim przypadku obrotomierz wpiąłem w wejście oznaczone 2, prędkościomierz w wejście nr 3, wskaźnik poziomu paliwa 4 a temp. cieczy w wejście 5. Jeżeli po podpięciu zasilania licznik zadziała (wskazówki ustawią się w położeniu 0 oraz włączy się podświetlenie) to możemy przejść do konfiguracji. Pobieramy oprogramowanie SimHub i instalujemy je. Po uruchomieniu programu przechodzimy do zakładki Arduino a następnie klikamy na zakładkę "My hardware". Wybieramy "Single Arduino" i klikamy "Open arduino setup tool". Następnie definiujemy w jakie wejścia wpięliśmy nasze wskaźniki. Wybieramy z jakiego arduino korzystamy (w moim przypadku jest to UNO) oraz wybieramy port komunikacyjny. Gdy wszystko mamy już zrobione klikamy Upload to arduino i czekamy aż program zostanie wgrany na Arduino.

 Definiowanie pinów w Simhubie

IMG_20190731_135231.thumb.jpg.93ca48d80db0b88473a00eb67e218b21.jpg

Jeżeli program wgrał się poprawnie przechodzimy do zakładki "Gauges" i kalibrujemy nasz licznik. Wartości liczbowe są indywidualne dla każdego licznika ale to co musimy ustawić do każdego licznika to MAX Tachometer RPM na 7 (jeżeli zakres na tarczy obrotomierza jest inny to podajemy maksymalną liczbę, jeśli jest to 5 to podajemy 5) oraz tachometer cylinders na 6. Warto zaznaczyć opcję "Always use tachometer full range" jednak jeśli sprawia ona problemy możemy ją wyłączyć. Resztę wartości musimy ustawić tak, żeby wskazówka poprawnie wskazywała położenie min i max. Niestety nie ma uniwersalnych wartości i prędkościomierz u mnie wskazuje poprawnie 240 km/h przy wartości 222 (speedo gauge maximum output) jednak w innym liczniku może być to wartość ciut większa lub mniejsza. Na samym końcu wybieramy grę w którą chcemy zagrać z zakładki "Games". Następnie uruchamiamy naszą grę i cieszymy się rozgrywką z naszym licznikiem. 

Ktoś mi może powiedzieć "Przecież można napisać kod", zgodzę się z tym tylko ja gram od ETS 2 przez Dirt 4 na Forzie kończąc. O wiele łatwiej jest jednym kliknięciem zmienić grę w simhubie niż pisać osobny kod eksportujący dane z telemetrii do Arduino. Jeżeli ktoś potrzebuje tylko licznika do jednej gry to ma to sens jednak w moim przypadku mija się to z celem.

Koszt takiego licznika może zamknąć się w okolicach 50 zł. Możemy wykorzystać klona arduino (klon nano możemy kupić za mniej niż 15zł), a licznik możemy znaleźć na portalach aukcyjnych za ok 20zł. Jest to niedrogi i fajny bajer a na dodatek jest bardzo praktyczny. Poniżej znajdują się zdjęcia i gif pokazujący pracę urządzenia.

IMG_20190731_133622.thumb.jpg.d3bd1241facd566ff96f527588a123e1.jpg IMG_20190731_135146.thumb.jpg.5bc225036f40b191785317bd5d92905d.jpg IMG_20190731_134839.thumb.jpg.75ff4fb93a0706819d5bb42e0470fc5b.jpg

  • Lubię! 2

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Podoba Ci się ten projekt? Zostaw pozytywny komentarz i daj znać autorowi, że zbudował coś fajnego!

Masz uwagi? Napisz kulturalnie co warto zmienić. Doceń pracę autora nad konstrukcją oraz opisem.

@MattechPC, właśnie zaakceptowałem opis. Dziękuję za przedstawienie ciekawego projektu, zachęcam do prezentowania kolejnych DIY oraz aktywności na naszym forum 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

 Z jednej strony fajne, ale wskazania tego są mocno dyskusyjne, licznik pokazuje 50 auto w grze 73, ciekawi mnie czy dało by się to poprawić, poprawnie przeskalować. 

 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

@Mihao nie do końca się zgodzę. Dirt 4 pokazuje prędkość kół a licznik pojazdu. Jeżeli pojazd jest w trakcie driftu to koła mogą kręcić się szybciej niż jedzie sam pojazd a to zjawisko wystąpiło w momencie startu z miejsca 😉 Załączam screena z licznikiem od bmw e36 który ciut zawyża wskazanie poprzez ustawienie 2/3 Hz więcej. A błędne wskazanie które opisujesz jest też wynikiem opóźnienia wywołaniym przez 10 FPS'owe odświeżanie simhuba i w realnym użytkowaniu nie widać tego zjawiska 😉 Nie wiem czy mogę podesłać link do YT z tym filmikiem ale on również zostanie opisany na tym forum 😉 

image.thumb.png.7458a8f1ea45aebab60dea85afdcd24e.png

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Fajne to nawet... ale rozumiem ze calosc dziala tylko z licznikami ktore nie maja obslugi linii CAN ktora w nowszych autach odpowiada za sterowanie wskazaniami predkosci, rpm'ow, poziomu paliwa itd. ?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij, aby zacząć pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...