Skocz do zawartości

Licznik do gier racingowych


MattechPC

Pomocna odpowiedź

W tym projekcie chciałbym opisać krok po kroku proces podłączenia licznika samochodowego od Forda Galaxy do naszego Arduino. 

Potrzebne elementy: 

Zestaw wskaźników od Forda Galaxy posiada 2 wtyczki - czerwoną oraz czarną. Nas w tym projekcie interesuje tylko czerwona wtyczka gdyż znajdują się w niej piny zasilające oraz dostarczające dane do silników krokowych w liczniku.

IMG_20190731_132736.thumb.jpg.502eb81b5394c366b1958d588f7dd63e.jpg

Najpierw zajmijmy się zasilaniem. Do pinu 3 oraz do pinu 4 na liczniku wpinamy 2 przewody i podłączamy je do minusa na naszym zasilaczu a kolejne 2 przewody wpięte w pin 14 oraz w pin 15 podłączamy do +. Jako zasilacz może nam posłużyć zwykły zasilacz komputerowy kub jakikolwiek o napięciu 12V. Dalej zajmijmy się podłączeniem silniczków od wskazówek.

  • obrotomierz - 10 pin
  • prędkościomierz - 27 pin 
  • wskaźnik poziomu paliwa - 21 pin 
  • wskaźnik temperatury cieczy - 23 pin 

(pin 1 jest w lewym dolnym rogu wtyczki)

Następnie przewody te wpinamy w wejścia cyfrowe do Arduino. W moim przypadku obrotomierz wpiąłem w wejście oznaczone 2, prędkościomierz w wejście nr 3, wskaźnik poziomu paliwa 4 a temp. cieczy w wejście 5. Jeżeli po podpięciu zasilania licznik zadziała (wskazówki ustawią się w położeniu 0 oraz włączy się podświetlenie) to możemy przejść do konfiguracji. Pobieramy oprogramowanie SimHub i instalujemy je. Po uruchomieniu programu przechodzimy do zakładki Arduino a następnie klikamy na zakładkę "My hardware". Wybieramy "Single Arduino" i klikamy "Open arduino setup tool". Następnie definiujemy w jakie wejścia wpięliśmy nasze wskaźniki. Wybieramy z jakiego arduino korzystamy (w moim przypadku jest to UNO) oraz wybieramy port komunikacyjny. Gdy wszystko mamy już zrobione klikamy Upload to arduino i czekamy aż program zostanie wgrany na Arduino.

 Definiowanie pinów w Simhubie

IMG_20190731_135231.thumb.jpg.93ca48d80db0b88473a00eb67e218b21.jpg

Jeżeli program wgrał się poprawnie przechodzimy do zakładki "Gauges" i kalibrujemy nasz licznik. Wartości liczbowe są indywidualne dla każdego licznika ale to co musimy ustawić do każdego licznika to MAX Tachometer RPM na 7 (jeżeli zakres na tarczy obrotomierza jest inny to podajemy maksymalną liczbę, jeśli jest to 5 to podajemy 5) oraz tachometer cylinders na 6. Warto zaznaczyć opcję "Always use tachometer full range" jednak jeśli sprawia ona problemy możemy ją wyłączyć. Resztę wartości musimy ustawić tak, żeby wskazówka poprawnie wskazywała położenie min i max. Niestety nie ma uniwersalnych wartości i prędkościomierz u mnie wskazuje poprawnie 240 km/h przy wartości 222 (speedo gauge maximum output) jednak w innym liczniku może być to wartość ciut większa lub mniejsza. Na samym końcu wybieramy grę w którą chcemy zagrać z zakładki "Games". Następnie uruchamiamy naszą grę i cieszymy się rozgrywką z naszym licznikiem. 

Ktoś mi może powiedzieć "Przecież można napisać kod", zgodzę się z tym tylko ja gram od ETS 2 przez Dirt 4 na Forzie kończąc. O wiele łatwiej jest jednym kliknięciem zmienić grę w simhubie niż pisać osobny kod eksportujący dane z telemetrii do Arduino. Jeżeli ktoś potrzebuje tylko licznika do jednej gry to ma to sens jednak w moim przypadku mija się to z celem.

Koszt takiego licznika może zamknąć się w okolicach 50 zł. Możemy wykorzystać klona arduino (klon nano możemy kupić za mniej niż 15zł), a licznik możemy znaleźć na portalach aukcyjnych za ok 20zł. Jest to niedrogi i fajny bajer a na dodatek jest bardzo praktyczny. Poniżej znajdują się zdjęcia i gif pokazujący pracę urządzenia.

IMG_20190731_133622.thumb.jpg.d3bd1241facd566ff96f527588a123e1.jpg IMG_20190731_135146.thumb.jpg.5bc225036f40b191785317bd5d92905d.jpg IMG_20190731_134839.thumb.jpg.75ff4fb93a0706819d5bb42e0470fc5b.jpg

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Podoba Ci się ten projekt? Zostaw pozytywny komentarz i daj znać autorowi, że zbudował coś fajnego!

Masz uwagi? Napisz kulturalnie co warto zmienić. Doceń pracę autora nad konstrukcją oraz opisem.

 Z jednej strony fajne, ale wskazania tego są mocno dyskusyjne, licznik pokazuje 50 auto w grze 73, ciekawi mnie czy dało by się to poprawić, poprawnie przeskalować. 

 

Link do komentarza
Share on other sites

@Mihao nie do końca się zgodzę. Dirt 4 pokazuje prędkość kół a licznik pojazdu. Jeżeli pojazd jest w trakcie driftu to koła mogą kręcić się szybciej niż jedzie sam pojazd a to zjawisko wystąpiło w momencie startu z miejsca 😉 Załączam screena z licznikiem od bmw e36 który ciut zawyża wskazanie poprzez ustawienie 2/3 Hz więcej. A błędne wskazanie które opisujesz jest też wynikiem opóźnienia wywołaniym przez 10 FPS'owe odświeżanie simhuba i w realnym użytkowaniu nie widać tego zjawiska 😉 Nie wiem czy mogę podesłać link do YT z tym filmikiem ale on również zostanie opisany na tym forum 😉 

image.thumb.png.7458a8f1ea45aebab60dea85afdcd24e.png

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Fajne to nawet... ale rozumiem ze calosc dziala tylko z licznikami ktore nie maja obslugi linii CAN ktora w nowszych autach odpowiada za sterowanie wskazaniami predkosci, rpm'ow, poziomu paliwa itd. ?

Link do komentarza
Share on other sites

Niestety nie znam sposobu na "przemycenie" aplikacji simhub do konsoli. Z tego co wiem jakoś niby się da po sieci wysyłać dane na komputer który ma zainstalowanego simhuba i wtedy przez komputer zadządzać licznikiem ale jak to zrović to cóż - to już nie moja bajka 😅

Link do komentarza
Share on other sites

Jedynym warunkiem to brak sterowania po szynie CAN, prywatnie mam licznik od BMW E36 (poradnik wrzuciłem na YT) oraz od E39 (w trakcie realizacji materiału). Wiem też, że niektórzy podłączają liczniki od starych Fordów a nawet i VW lupo 🙂 

Link do komentarza
Share on other sites

@GameBoy23HQ musisz znależć pinout tego licznika i tu ci pomoge i dam ci link https://www.dropbox.com/s/vx50nzm250gm8rv/Audi_A4_wymiana_licznika_95_na_00(1).doc?dl=0 musisz określić czy masz nowsze czy starsze kostki i na tej podstawie podłączyć do arduino przez wybrane przez ciebie porty następnie w SIMHUB wszystko poustawiać jak w tutorialu u góry i odpalić gre przez SIMHUB-A

oczywiście wszystko bedzie dzizałać jesli licznik nie będzie posiadał magistrali CAN

Link do komentarza
Share on other sites

Z tego co kojarzę Sharan oraz A4 mają takie same wtyczki więc proces podłączenia będzie identyczny. Obecnie posiadam prawie w pełni działający prototyp licznika od A3 jednak mam problem ze wskazówką poziomu paliwa - nie mogę jej ustabilizować i "lata" sobie od pełnego do pustego baku. Pinout znalazłem tutaj - A3 pinout. Dodatkowo trzeba dodać od siebie parę linijek kodu do "obsługi czujnika ciśnienia oleju" aby uniknąć wyświetlania błędu zbyt niskiego ciśnienia oraz podłączyć kilka przewodów do masy by usunąć usterki ABS / poduszek / zużytych klocków hamulcowych. Poradnik jest w trakcie realizacji i jeśli czas pozwoli to niedługo ukaże się na YT 🙂 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

@MattechPC tylko że a4 ma kilka wtyczek a sharan tylko jedna(czerwoną).

Jeśli podłączam mój licznikz sharana to załącza sie podświetlenie i kilka kontrolek. 

to nie działa nic /sprawdzam w SIMHUB i też nic wskazówki sie nie ruszają i to samo w grze ktorą odpalam rzez SIMHUBA 

 

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.