Skocz do zawartości

Arduino UNO + CNC Shield + DRV8825 + Wantai 42BYGHM809 nie robi...


Kuma

Pomocna odpowiedź

Witam

To mój pierwszy post na tym forum, więc proszę o wyrozumiałość. Mam nadzieje, że dział jest odpowiedni, jeśli nie - proszę o przeniesienie lub informacje gdzie go umieścić.

Problem mam - próbuję stworzyć moją pierwszą maszynkę CNC. Generalnie ma to być mała grawerka laserowa, ale to aktualnie mało istotne, ponieważ do końca projektu jest daleka droga... Nabyłem drogą kupna Arduino Uno, do tego CNC Shield v3 wraz ze sterownikami DRV8825 oraz z silnikami krokowymi 42BYGHM809, takie fajne, 0.9 stopnia na krok. Po wgraniu oprogramowania do UNO przy pomocy Openbuilds Control, program ten komunikuje się z Arduino, wszystko (teoretycznie) działa prawidłowo. Program wysyła G-CODE do Arduino, diody radośnie migają.

Po ustaleniu par przewodów cewek w silniku (BLACK+GREEN, RED+BLUE), zarobiłem wtyczkę (upewniłem się że jest prawidłowo oglądając sprawne konstrukcje na filmach YT z tymi silnikami). Podłączyłem Driver do Shielda, ustawiłem potencjometrem napięcie dla niego zgodnie ze wzorem U=I/2, ustawione jest 0,85V. Silniczki podłączone i NIE DZIAŁA. Silnik ani drgnie. Zasilanie jest 12V 3A z zasilacza laboratoryjnego. Pobór prądu wynosi 0.0A (odczyt z zasilacza). Bezpiecznik na Shield jest sprawny.
Nie mam pomysłu co jest nie tak. Drivery nie wyglądają na spalone, bynajmniej brak śladów uszkodzeń. Teoretycznie wszystko powinno działać... Czy ktoś z szanownych kolegów i koleżanek miał już podobny problem lub wie co sprawdzić, na co zwrócić uwagę, albo co mogło pójść nie tak?

Proszę o wskazówki i o pomoc w rozwiązaniu problemu.

 

Pozdrawiam

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 11.04.2021 o 18:16, Kuma napisał:

 ustawiłem potencjometrem napięcie dla niego zgodnie ze wzorem U=I/2, ustawione jest 0,85V. 

To chyba o prad Ci chodzi...napiecie minimalne dla tych sterownikow to 8v..a potencjometrem na drv ustawiasz prad a nie napiecie..

Link do komentarza
Share on other sites

@farmaceuta Dziękuje za odpowiedź.
Nie, chodzi o napięcie referencyjne, które oblicza się z podanego wzoru U=I/2, co powoduje ograniczenie poboru prądu przez silniki, dzięki czemu nie pracują one na pełnej mocy. W przypadku moich silników które mają Imax=1.7A napięcie ustawione na potencjometrze drivera jest Uref=Imax/2=0.85V. Prawdą jest, że potencjometrem ustawiamy MAX prąd pobieranego przez silnik, jednak wartość odczytywana pomiędzy GND a głowicą potencjometru jest podawana w voltach.
Chyba, że coś pomieszałem... Już nie jestem pewny, więc biorę każdą opcję pod uwagę. 

Napięcie które jest zapodane na zaciski zasilania shielda wynosi 12V, więc minimalne wymaganie na Volty jest spełnione. 

Cytat

Tune the Reference Voltage for DRV8825 Drivers

  • Prepare the Multimeter probes to read the V Ref for the DRV8825 Drivers, attaching one end of the crocodile clips to the end of the positive (+) probe and the other end to the metal of the small cross head screwdriver.
  • Ensure both the Arduino and CNC Shield are powered up appropriately.
  • Place the Negative (-) Black Probe in contact with the Negative Polarity (-) Power Screw Terminal on the CNC Shield.
  • Place the head of the screw-driver, connected to the positive (+) probe in the recess of the tuning potentiometer of the first driver to read the voltage.
  • Turn the crew-driver head to adjust the reading. In the first instance, set the Reference Voltage to 1V (allowing 2A to a driver).
  • After initial tuning it will be possible to reduce the value but DO NOT EXCEED 1V for the Reference Voltage.

 

Link do komentarza
Share on other sites

13 minut temu, Kuma napisał:

@farmaceuta 
Chyba, że coś pomieszałem... Już nie jestem pewny, więc biorę każdą opcję pod uwagę. 

Napięcie które jest zapodane na zaciski zasilania shielda wynosi 12V, więc minimalne wymaganie na Volty jest spełnione. 

 

Spoko spoko...to zapewne ja cos pomieszalem bo juz lata minely od kiedy szkolilem sie o silnikach krokowych na CNCinfo i szczerze to juz guzik wielki pamietam...😉 no a jak jest z osiami?? Podczas zalaczenia maja chociaz "zablokowane" oski??

14 minut temu, Kuma napisał:

 

Edytowano przez farmaceuta
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

27 minut temu, farmaceuta napisał:

Spoko spoko...to zapewne ja cos pomieszalem bo juz lata minely od kiedy szkolilem sie o silnikach krokowych na CNCinfo i szczerze to juz guzik wielki pamietam...😉 no a jak jest z osiami?? Podczas zalaczenia maja chociaz "zablokowane" oski??

Żadnej różnicy nie zauważyłem. Wg mnie luźno się obracają bez względu na to, czy są podłączone czy nie. 
Zamierzyłem sobie teraz z ciekawości co podaje driver na poszczególne cewki. Na jedną podaje 10V a na drugą prawie zero. I wartość się nie zmienia ani nie jest przełączana na drugą cewkę. 10V to trochę za dużo wg noty katalogowej silnika...
Przydałby się ktoś, kto ma działające takie urządzenie, żeby móc sprawdzić sprawność poszczególnych komponentów...

Link do komentarza
Share on other sites

17 minut temu, Kuma napisał:

10V to trochę za dużo wg noty katalogowej silnika...

Generalnie silniki krokowe sa na niskie napiecia..rzedu kilku volt, ale dzialaja zazwyczaj na duzo wyzszych napieciach rzedu kilkudziesieciu..a tylko dlatego moga bo jest tam zastosowany "chopping" (chyba tak sie pisze) czyli prad jest ciagle on/off...czy jakos tak...co do napiecia na cewce to zielonego pojecia nie mam co tam ma byc...masz tam takie piny ja "EN"...tym pinem wlaczasz sterownik..spruboj podac tam napiecie logiki(5v!!)..niepamietam ktory stan uruchamia sterownik...podaj + lub -...i sprawdz czy silnikowi "sztywnieje" os...(😂) jezeli tak to jest ok...

Edytowano przez farmaceuta
Link do komentarza
Share on other sites

12 minut temu, farmaceuta napisał:

masz tam takie piny ja "EN"...tym pinem wlaczasz sterownik..spruboj podac tam napiecie logiki(5v!!)..niepamietam ktory stan uruchamia sterownik...podaj + lub -...i sprawdz czy silnikowi "sztywnieje" os...(😂) jezeli tak to jest ok...

Na pinie EN mam 4.94V względem masy, więc jest stan wysoki, a zasilany jest z arduino. Stan wysoki na tym pinie jest cały czas, bez różnicy czy jestem połączony z Arduino, czy jest "wykonywany" jakiś program czy nie. 
Po chamskim zapodaniu stanu niskiego LOW (co powoduje uruchomienie drivera) na pin EN silnik ożył. I obraca się zgodnie z wykonywanym programem, kierunek obrotu wrzeciona zmienia się zgodnie z tym co podaje komputer. Podejrzewam, że coś jest nie tak z shieldem, bo podmiana Arduino nic nie zmieniła. Ew z oprogramowaniem Arduino, ale nie jestem pewny, przez 2 lata nikt by nie zauważył, że soft nie działa? Hmmm.....

Link do komentarza
Share on other sites

5 minut temu, Kuma napisał:

Ew z oprogramowaniem Arduino, ale nie jestem pewny, przez 2 lata nikt by nie zauważył, że soft nie działa? Hmmm.....

Soft napewno dobry i dopracowany bo duzo ludzi tego uzywa...czyli generalnie kod sie wykonuje tylko ardu nie wlacza silnikow...hmm no to jeszcze przelec to miernikiem czy enable ma polaczenie z ardu...bo stan wysoki na drv jest podpiety domyslnie...moze cos nie styka lub sciezka uszkodzona...

pasuje to naprawic, bo raczej kiepski pomysl dawac niski stan na sztywno bo wtedy krancowki i e-stop nie zadzialaja co moze byc kosztowne..

Edytowano przez farmaceuta
  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Nie zostawię stanu niskiego na sztywno, bo to głupota przecież...
Sprawdziłem, z kołka EN na driverze jest przejście aż na gniazdo do wlutowania dodatkowej listwy kołkowej na płytce z Arduino, więc Shield raczej sprawny.

few moments later

Jest życie. Zmieniłem w konfiguracji sposób aktywacji pinu EN i pomogło. 

Jutro podłączę laser i zobaczę coś wybuchnie 😄

Jestem bardzo wdzięczny za pomoc, za sugestie. Bardzo mi to pomogło. Tematu nie zamykam, bo to nie koniec przygód. Postaram się zebrać wszystko w całość i jakoś to ładnie napisać, może powstanie coś mądrego, co przyda się innym na przyszłość.
 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Udało mi się uruchomić moduł lasera Ortur 20W. PWM podłączyłem pod pin shield Z+, VCC i GND pod zasilanie shielda. Wszystko śmiga jak ta lala.

Zastanawiam się czy nie przerobić starszego zasilacza ATX jako zasiłkę dla tego urządzenia... Mam kilka w garażu, i wolałbym je wykorzystać, a nie kupować kolejnego za worek pieniędzy. Co kolega @farmaceuta myśli o tym pomyśle? Czeka mnie jeszcze zrobienie ramy i decyzja o przekazaniu napędu z silniczków - w grę wchodzą śruby lub pasek... Chyba zdecyduje się na profile V-Slot, jednak do końca jeszcze nie wiem czy nie będzie czegoś lepszego.

Link do komentarza
Share on other sites

13 minut temu, Kuma napisał:

Zastanawiam się czy nie przerobić starszego zasilacza ATX jako zasiłkę dla tego urządzenia... Mam kilka w garażu, i wolałbym je wykorzystać, a nie kupować kolejnego za worek pieniędzy.

Dawno nie mialem takiego zasilacza w rekach, ale z tego co pamietam to nawet najgorsze dziady mialy po 200watt tak wiec raczej pradu Ci nie braknie...tak wiec mysle ze jak najbardziej sie nada...ewentualnie gdyby byly jakies problemy to warto wrzucic pare wiekszych kondensatorow na wyjscie zeby to napiecie bylo bardziej "gladkie"...

 

22 minuty temu, Kuma napisał:

 Czeka mnie jeszcze zrobienie ramy

No tutaj to raczej nie musisz stosowac pol tony materialu bo docelowo ma byc laser wiec opory zadne...choc warto sie zastanowic gdyby kiedys naszlo Cie cos delikatnie grawerowac jakims mini wrzecionem..

 

25 minut temu, Kuma napisał:

 i decyzja o przekazaniu napędu z silniczków - w grę wchodzą śruby lub pasek...

Jak laser to mi sie wydaje ze paski lepsze rozwiazanie...duzo wieksze predkosci...wiadomo, sruby tez by szybko mogly chodzic bo zero oporow no ale z paskami nie wygraja jesli chodzi o predkosc..a laser 20watt to chyba nie taki slaby i mozna go szybko poganiac...ale musisz sie tez troszke rozeznac w temacie bo szczerze to ja nigdy nie zbudowalem cnc ani nie pracowalem na tym...(ubolewam od lat nad tym faktem!!!😢) tyle co mi w glowie zostalo odrobine informacji z kilku lat sledzenia wszystkiego ze slowem "cnc"...echhh😕

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 15.04.2021 o 21:47, farmaceuta napisał:

Dawno nie mialem takiego zasilacza w rekach, ale z tego co pamietam to nawet najgorsze dziady mialy po 200watt tak wiec raczej pradu Ci nie braknie...tak wiec mysle ze jak najbardziej sie nada...ewentualnie gdyby byly jakies problemy to warto wrzucic pare wiekszych kondensatorow na wyjscie zeby to napiecie bylo bardziej "gladkie"...

Kondensatory oraz sztuczne obciążenie, żeby zasilacz mógł pracować z pełna mocą. Zasilaczy ATX mam z 10 w piwnicy (u mnie sprzętu komp. się nie wyrzuca, mam takie wynalazki jak 3DFX v1, pentium 1 czy AMD 486 nawet. Kiedyś oddam to do muzeum hahaha), muszę wybrać któryś, co będzie miał w miarę stabilne napięcia. W robocie zrobię sobie obudowę na to wszystko, tylko trzeba zebrać całość do kupy i rozplanować odpowiednio. Ale to już bardziej kosmetyka.

 

Dnia 15.04.2021 o 21:47, farmaceuta napisał:

No tutaj to raczej nie musisz stosowac pol tony materialu bo docelowo ma byc laser wiec opory zadne...choc warto sie zastanowic gdyby kiedys naszlo Cie cos delikatnie grawerowac jakims mini wrzecionem..

Zastanawiam się nad v-slot tymi podwójnymi na boki gdzie będzie się opierało ramię z laserem, a samo ramię zrobić z tego samego profila. Na łączniki powinny wystarczyć te pojedyncze. Odpowiednie łączniki do tego i powinno być dobrze. Tylko co z podstawą, tj stołem na którym bedzie się kładło materiał do obróbki. Z początku myslałem, że postawie to wszystko na biurku i będzie sobie śmigać, ale jak będę wypalał w papierze wzory, to na bank laser przejdzie na wylot i będzie zniszczony blat. W pro laserach jest kratownica, na której kładzie się materiał. Chyba, że używać starych płyt meblowych i nie martwić się o nic. Co kolega o tym sądzi?

 

Dnia 15.04.2021 o 21:47, farmaceuta napisał:

Jak laser to mi sie wydaje ze paski lepsze rozwiazanie...duzo wieksze predkosci...wiadomo, sruby tez by szybko mogly chodzic bo zero oporow no ale z paskami nie wygraja jesli chodzi o predkosc..a laser 20watt to chyba nie taki slaby i mozna go szybko poganiac...ale musisz sie tez troszke rozeznac w temacie.

Też mi się wydaje że paski będą lepsze. Napęd przekazywany będzie od razu, bo to będzie przekładnia mniej więcej 1:1 w sumie, a przy śrubie, trzeba wziąć pod uwagę luzy na gwintach oraz opory (w zależności od dokładności). Robiłem próbę z wypaleniem na papierze. Biała kartka z drukarki przy mignięciu lasera przy załaczeniu napięcia została przepalona, otwór ok 4mm średnicy. Podejrzewam, że to było na 100% mocy.

BHP - oglądałem okulary do lasera o tej długości.... ceny w polsce to 300zł w górę. Wiem jakie ważne jest bezpieczeństwo oczu, dlatego zastanawiam się pomiędzy okularami lub zamknięciem całości w jakiejś obudowie z małym wizjerem żeby podglądać co się dzieje. Skłaniam się raczej na Wizjer zrobiony oczywiście z odpowiedniego filtra, żeby było bezpiecznie. Mam dzieciaka w domu, i na pewno będzie chciał żeby mu coś tam zrobić, a że dzieci są ciekawskie z natury, to będzie zaglądać do środka. Wiadomo, zdrowie najważniejsze. Odciąg spalin ze środka uważam jako niezbędny element. Wystarczy wentylator 12cm z komputera, może nawet ten mniejszy wystarczy. Za chwile wyjdzie z tego zabawka ze wszystkimi pro rozwiązaniami 😄

Dnia 15.04.2021 o 21:47, farmaceuta napisał:

szczerze to ja nigdy nie zbudowalem cnc ani nie pracowalem na tym...(ubolewam od lat nad tym faktem!!!😢) tyle co mi w glowie zostalo odrobine informacji z kilku lat sledzenia wszystkiego ze slowem "cnc"...echhh😕

Koszty są spore, bo laser to ok 500-600zł, shield + drivery + silniki to niecałe 200zł. profile V-slot i inne jeszcze nie wiem do końca, ale to w zależności od rozmiaru będzie... Ale myślę, że warto sobie zrobić taką maszynę. A co do frezarki, to mam już taka w planie, ale muszę zrobić research pod kątem dobrej trzpieniówki. Myślę, że róznica będzie w elemencie wykonawczym i w grubości profili. 

Link do komentarza
Share on other sites

41 minut temu, Kuma napisał:

 oraz sztuczne obciążenie, żeby zasilacz mógł pracować z pełna mocą. 

Sztuczne obciazenie? A w jakim celu? Szczerze nie slyszalem jeszcze ze tak trzeba...

 

41 minut temu, Kuma napisał:

BHP - oglądałem okulary do lasera o tej długości.... ceny w polsce to 300zł w górę. Wiem jakie ważne jest bezpieczeństwo oczu, dlatego zastanawiam się pomiędzy okularami lub zamknięciem całości w jakiejś obudowie z małym wizjerem żeby podglądać co się dzieje.

No tu to naprawde trzeba to dobrze rozwiazac bo chwila nie uwagi i...daj pan spokoj😕 tutaj nie zaluj kasy...lepiej tanszy laser/silniki/profile etc, a zabezpieczyc sie porzadnie przed zagrozeniem..

 

41 minut temu, Kuma napisał:

Napęd przekazywany będzie od razu, bo to będzie przekładnia mniej więcej 1:1 

To bierz mozliwie najmniejsze kola zebate zeby jak najlepsza rozdzielczosc osiagnac..(pomijam mikrokrok). A predkosc i tak bedzie duza..

 

41 minut temu, Kuma napisał:

 Chyba, że używać starych płyt meblowych i nie martwić się o nic. Co kolega o tym sądzi?

I to bedzie najlepsze rozwiazanie chyba...w sensie ekonomiczne..plyty takie to za grosze chodza..

Profile takie napewno beda, bo to wkoncu typowe do takich zastosowan😉 no ale nie sa takie tanie...generalnie taka maszynke to w calosci mozna wykonac plyt meblowych...no ale to juz zalezy od indywidualnych potrzeb/finansow etc..

A prowadnice??

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 18.04.2021 o 14:17, farmaceuta napisał:

Sztuczne obciazenie? A w jakim celu? Szczerze nie slyszalem jeszcze ze tak trzeba...

 

Zasilacze ATX wymagają obciążenia na linii 5v żeby linia 12v pracowała z max wydajnością. Nie wiem czy wszystkie, ale większość na pewno.

 

Dnia 18.04.2021 o 14:17, farmaceuta napisał:

No tu to naprawde trzeba to dobrze rozwiazac bo chwila nie uwagi i...daj pan spokoj😕 tutaj nie zaluj kasy...lepiej tanszy laser/silniki/profile etc, a zabezpieczyc sie porzadnie przed zagrozeniem..

Dlatego zdecydowałem się na olanie okularków i zrobienie pełnej obudowy z wizjerem wykonanym z odpowiedniego filtra. Trudno, bezpieczeństwo ważniejsze niż "kilka" złotówek w kieszeni. Bez sprawnych oczu, to ja ich nie zarobię... Nie mam potrzeby kupować tańszych elementów - mogę je kupić w późniejszym czasie. Nikt nie mówił, że projekt hobbystyczny musi być wykonany na wczoraj 😉

 

Dnia 18.04.2021 o 14:17, farmaceuta napisał:

To bierz mozliwie najmniejsze kola zebate zeby jak najlepsza rozdzielczosc osiagnac..(pomijam mikrokrok). A predkosc i tak bedzie duza..

Wezme to pod uwagę. Będzie to śmigać aż miło 😄

 

Dnia 18.04.2021 o 14:17, farmaceuta napisał:

I to bedzie najlepsze rozwiazanie chyba...w sensie ekonomiczne..plyty takie to za grosze chodza..

Profile takie napewno beda, bo to wkoncu typowe do takich zastosowan😉 no ale nie sa takie tanie...generalnie taka maszynke to w calosci mozna wykonac plyt meblowych...no ale to juz zalezy od indywidualnych potrzeb/finansow etc..

A prowadnice??

Płyty jeszcze jakies w piwnicy mam, a jak nie, to ludziska wyrzucają meble - można skorzystać z dobrodziejstw wyciepnictwa ;D
Obudowa z płyt? Bardzo dobry pomysł. Do prototypu idealna. Dzięki za świetny pomysł. To ma służyć do wypalania wzorków, a nie jako praca na konkurs ;D
Na Alledrogo są gotowe ramy do zmontowania (ze wszystkimi elementami), nawet jest podana lista elementów a których się składa - jest ściągawka, to można się bawić w kompletowanie pod wymiar. Pole robocze niestety będzie co najmniej 200mm mniejsze od rozmiaru profili, przez co, o polu roboczym 1000x1000 mogę pomarzyć... albo 1300 albo 800. Na początek wezmę jakieś małe pole robocze pod uwagę, którą mogę przecież wykorzystać w przyszłości do frezarki np płytek PCB. 

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.