Skocz do zawartości

Oświetlenie do modelu HONDA CBR1100XX SUPER BLACKBIRD


Pomocna odpowiedź

Dnia 6.07.2022 o 19:47, ethanak napisał:

Do zmniejszania sobie napięcia stosuje się regulatory napięcia wszelkiej maści (LDO, przetwornice).

Kolega @ethanak napisał, że można użyć LDO tylko nie napisał co to takiego jest.
Wpisałem więc w "popularny sklep internetowy" tekst "LDO 5V" i znalazłem stabilizator liniowy LM2931,
a przy okazji okazało się, że LDO to znaczy Low DropOut 😀

Zakupiłem więc kilka stabilizatorów LM2931AZ-5 (5V) w obudowie TO-92 (a przy okazji poznałem kolejną tajną nazwę).
Czekając na przesyłkę w specyfikacji wyczytałem, że ten cały dropout jest faktycznie niski ponieważ w przedziale od 0.05V do 0.30V.

Zabrałem się więc do eksperymentów, a na początek porównałem sobie ten nowy stabilizator z tym z kursów Forbot'a LM7805 (5V).
Przy zasilaniu z baterii 9V oba stabilizatory dają faktycznie idealne napięcie 5V.
20220708_223456.thumb.jpg.3a763cb20299e70927bdbc0a85373f72.jpg20220708_223510.thumb.jpg.dcdf27fb2bac249f44d34fecb4057377.jpg
20220708_223611.thumb.jpg.a2ddc676f30e2c89c5179da25338b456.jpg20220708_223645.thumb.jpg.259afb1fb76e65e11fe64a0bd9c300a3.jpg

Jednak ja chcę zasilać mój model z dwóch baterii 3V ukrytych pod siedzeniem, które mają razem nominalnie 6V.
Tutaj okazuje się, że LM7805 jednak nie działa jak należy (zapewne z powodu swojego minimalnego dropout'u 2V).
20220708_223830.thumb.jpg.481b8b13b05936780ee65924d4f8d974.jpg20220708_223848.thumb.jpg.b16acca1b2130d70abc5d58b484f97b0.jpg
20220708_223935.thumb.jpg.ebc1145078a89825d65789fcf45c9fac.jpg20220708_224047.thumb.jpg.b0112a6482193debf652b1d8c9721336.jpg

 

Skoro stabilizator LM2931AZ dział jak należy, to mogłem przejść do dalszej części eksperymentów.

 

Zrobiłem pomiary mojego układu testowego z wymyślonym wcześniej zasilaniem składającym się z trzech diod 1N4148.
Tak jak się spodziewałem w tym przypadku napięcie na ATtiny25 nie jest stabilne i ciągle się zmienia podczas pracy (minimalnie ale jednak).
Najwyższe zużycie pądu jakie zaobserwowałem to było nieco ponad 9mA.
20220708_225002_01.thumb.gif.d881b42042691f2a02b3858c25c4efac.gif20220708_225330_01.thumb.gif.ce0ac944e9c33ef8d4753b2c063306a4.gif

Po przerobieniu mojego układu testowego na korzystanie z zasilania LM2931AZ okazało się iż wyniki są inne w obu mierzonych aspektach.
Dzięki stabilizatorowi zasilanie na ATtiny25 jest ciągle idealnie 5V (no tak faktycznie to zmienia się od 5.01V do 5.02V).
Za to maksymalne zużycie prądu jakie zaobserwowałem niestety wzrosło do ponad 15mA (to jest wzrost o prawie 70%).
20220708_224802_01.thumb.gif.0e16eb3790498893477c85aeba15fcd8.gif20220708_225653_01.thumb.gif.e01d5dfa2385e92fed83fadf13080609.gif

 

Z wcześniej robionych kursów Forbot'a zrozumiałem, że układy scalone lubią mieć jednak stabilne zasilanie.
Tak sobie więc wykombinowałem, że to powinno być jednak warte poświecenia tych kilku dodatkowych mA.
Docelowo ilość diod w całym modelu będzie większa niż w układzie testowym, wiec ta różnica 6mA nie powinna być tak znacząca.

 

Na razie to tyle z moich eksperymentów. Odezwę się znowu jak wymyślę coś nowego.

 

ps. Do testów użyłem kondensatora 220uF, a w specyfikacji LM2931 jest, że powinno być 100uF.
Mam nadzieję, że to nie "zepsuło" moich testów oraz wniosków.
Kupię sobie kilka kondensatorów 100uF i ewentualnie powtórzę testy.

 

Link do komentarza
Share on other sites

7 godzin temu, ModelAXE napisał:

Kolega @ethanak napisał, że można użyć LDO tylko nie napisał co to takiego jest.

A kolega pisał o modelu motocykla ale nie napisał co to motocykl 😉

Poza tym: próby uzyskania stabilnego napięcia 5V z baterii9 6V za pomocą LDO to taki trochę średni pomysł - nawet jeśli użyjesz jakichś stosunkowo drogich układów o dropoucie rzędu 0.1V i niewielkim prądzie zerowym (a tego w parametrach pewnie nie sprawdzałeś) to i tak za chwilę napięcie spadnie do tego stopnia, że biedny regulator nie będzie miał czego regulować.

Patrzę sobie na to co mi leży na stole i widzę takie coś. Fakt - używałem dotychczas tylko wersji 3.3V (pięciowoltową dosłali mi przez pomyłkę), ale sprawdza się całkiem nieźle. Może by wywalić te wszystkie diody i stabilizatory, i użyć czegoś takiego?

A tak przy okazji - nie zmieści się tam jakiś akumulatorek LiPo zamiast baterii?

Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)

Dotarłem już z pomysłami do przetwornic DC-DC Step-Up/Step-Down tylko rozmiary mnie niestety trzymają.

Model motocykla w skali 1:12 ma na tyle mało miejsca, że nie upchnę czegoś tak wielkiego, a nie szukałem jeszcze, czy są jakieś mniejsze przetwornice.
Nad akumulatorkiem LiPo też już myślałem, ale z tego co wstępnie patrzyłem rozmiary są zupełnie poza dostępnym miejscem w tej skali.

 

Ten projekt motocykla to nie jest jednak koniec moich pomysłów.

Aktualnie mam w planie trzy inne projekty, które powinny zmieścić zarówno akumulatorek jak i przetwornicę.
To będzie jednak dość odległa przyszłość, ale na zachętę mogę podać iż myślę o takich trzech modelach:

Enzo Ferrari w skali 1:12
image.thumb.png.43c51b7e42015fae10015cc40e73fa1c.png

Harley-Davidson FLSTFB w skali 1:6
image.thumb.png.17fdea17d7633dd7381a0ef1a349a2db.png

HONDA CRF1000L w skali 1:6
image.thumb.png.8b3fe596227bfe2f1812ef3450728fab.png

 

Wracając jednak do stanu obecnego muszę zdecydować, czy użyć zestawu diod, czy stabilizatora.
Martwi mnie jednak odpowiedź @ethanak, z której zrozumiałem iż po pewnym czasie regulator zacznie bardziej szkodzić niż pomagać.

2 godziny temu, ethanak napisał:

to i tak za chwilę napięcie spadnie do tego stopnia, że biedny regulator nie będzie miał czego regulować

Może jednak pomysł z diodami będzie lepszy?
Zużywa mniej prądu, a zmiany napięcia są w sumie do zaakceptowania.
No i jak z czasem będzie spadać napięcie to cały układ powinien ciągle działać (według specyfikacji ATtiny25 do 2.7V a nawet 1.8V).

 

Będę czytał, myślał, kombinował i dam znać co mi wyszło w kolejnym wpisie.

 

Edytowano przez ModelAXE
Link do komentarza
Share on other sites

2 minuty temu, ModelAXE napisał:

zrozumiałem iż po pewnym czasie regulator zacznie bardziej szkodzić niż pomagać.

Po prostu napięcie będzie spadać, spadać, spadać...

To że ATtiny pracuje od jakiegośtam napięcia nie oznacza, że przy każdym będzie pracować tak samo. Przykładowo - watchdog (niezbędny do czasowego uśpienia mikrokontrolera) pracuje na zwykłym generatorze RC i w zależności od napięcia może mieć ponad dwukrotne różnice w częstotliwości (a tym samym w czasach wybudzenia).

Co do rozmiarów... przetwornica o której pisałem jest dość duża, ma ok. 14x19x5mm, ale bywają mniejsze (np. Pololu S7V7F5 - 9x12x3mm, tylko kosmiczna cena).

 

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Bardzo miła niespodzianka proszę kolegi.

1 godzinę temu, ethanak napisał:

bywają mniejsze (np. Pololu S7V7F5 - 9x12x3mm, tylko kosmiczna cena)

Okazuje się, że taka przetwornica jest dołączona do FORBOT - podstawy elektroniki 2 - zestaw elementów, więc już mam jedną sztukę 🤩

 

To jest faktycznie maleństwo, które powinno się już zmieścić w moim modelu.

Zaraz wezmę się do eksperymentów, tylko poczytam ten kawałek kursu aby dowiedzieć się więcej o tym wynalazku 🤩

 

Za to właśnie lubię FORBOT, że tolerujecie takich nowicjuszy jak ja i za każdym razem mogę się czegoś nowego dowiedzieć.
Nie znalazłem tylko żadnego systemu "plusów na profil" lub innej możliwości docenienia najbardziej pomocnych użytkowników forum.

 

Odezwę się wkrótce co mi wyszło z eksperymentów.

 

Link do komentarza
Share on other sites

Zrobiłem testy z przetwornicą Pololu S7V7F5 i wyniki są następujące.

Baterie już nieco osłabły do 6.01V, ale zgodnie z obietnicą producenta napięcie zasilania jest stabilne u mnie 5.13V.
20220709_124434.thumb.jpg.86ee20abc9246cb36a25b83b7b7e1ad1.jpg20220709_124502.thumb.jpg.6d8a6110643ace8104542c249d81ec7a.jpg

Zużycie prądu w zależności od ilości świecących diod wacha się od 5.24mA do maksymalnie 14.86mA.
20220709_124546_01.thumb.gif.4e5ff09fbe41403c56c056a35a89d60d.gif

 

Wychodzi na to iż mam już trzy możliwości wyboru zasilania mojego modelu.

Przetwornica wydaj się być najbardziej rozsądna, ponieważ podobno będzie również "podciągać" napięcie kiedy baterie zostaną już rozładowane.
Tylko faktycznie cena w porównaniu do diod i stabilizatora jest jakby nieco wygórowana.

 

Fajnie, że jest tyle możliwości. Odezwę się wkrótce jak będę miał coś nowego do napisania.

 

Link do komentarza
Share on other sites

Nie wystarczy jedna taka przetwornica? Nie wiem, jak to będzie prezentowane, ale też możnaby cienkie druciki lakierowane (drut nawojowy) przeprowadzić i schować tam gdzie nie widać, i też bezpośrednio z zasilacza 5V vel ładowarki do telefonu zasilać.

Edytowano przez matsobdev
Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 3.07.2022 o 17:45, ethanak napisał:

Spróbuj RPi Pico (tego bez wifi) i MicroPythona - cenowo wyjdzie lepiej, a i Python jest nieco prostszy.

A odnosząć się też do przetwornic to taką Pico ma na pokładzie tylko, że zakres napięcia wejściowego 1,8 - 5,5 V, 3,3 na wyjściu. Oryginalne Pico jeśli będzie zbyt długie można... przyciąć. 3 albo 4 wielokrotności odległości między otworami na piny można zyskać (a dokładniej stracić) a i na końcu gniazdo USB wylutować, a później od biedy przylutować kabelek USB do padów na spodzie płytki. A jest też takie maleństwo, jaki i inne.

Edytowano przez matsobdev
Link do komentarza
Share on other sites

1 godzinę temu, matsobdev napisał:

zakres napięcia wejściowego 1,8 - 5,5 V

Czyli odpada.

1 godzinę temu, matsobdev napisał:

Oryginalne Pico jeśli będzie zbyt długie można... przyciąć.

Wiesz... mała przetwornica (niekoniecznie taka za 80 PLN, wystarczy taka za 8 ) i ATtiny SMD z ośmioma nóżkami będzie mniejsze i bez przycinania.

Link do komentarza
Share on other sites

Posunąłem nieco do przodu prace modelarsko-lutownicze.

Zamontowałem główny wyłącznik zasilania, zlutowałem światła stop oraz przednie światła mijana i drogowe.
20220712_225849.thumb.jpg.054bca02d86d7ea94150585e59dc2b10.jpg20220712_225834.thumb.jpg.c2f31e0de5bdfdcf41c972a564a0448a.jpg
20220712_225923.thumb.jpg.5b4b092b2352f3426134b3811fe5519e.jpg20220712_230002.thumb.jpg.44c162e72f25a5ed74bd38cf10f091d7.jpg20220712_230007.thumb.jpg.4a083e4a38d0af13acba4b33f9486552.jpg

Zrobiłem też wstępną wersję schematu całej instalacji.
HONDA-CBR1100XX-01.thumb.png.96c0d781cfc7bcfcc439c3481a62a0b6.png

Wszelkie uwago co do schematu mile widziane.

Odezwę się wkrótce jak będzie coś więcej do pokazania.

 

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.