Skocz do zawartości

Problem mostek H


soban

Pomocna odpowiedź

Witam wszystkich poraz kolejny.

Zacząłem zajmować się mostkami H ponieważ dalej próbuję skonstruować jakiegoś sensownego robota. Tak więc wziąłem moją atmegę 8 którą zaprezentowałem w innym poście i podłączyłem L293D zgodnie z tym co opisał jeden z użytkowników w poście konkursowym o serwomechanizmach (2 razy). Niestety kiszka 😋 nie działa. Zastosowałem już napięcie 5V oraz 5,5V niestety na wyjściu (silnika) w L293D zanotowałem napięcie około 0.5V niewiem dlaczego myślę że jest coś z kodem nie tak albo nie wiem zobaczcie sami i powiedzcie co uważacie na ten temat niżej zdjęcie i kod 😉

  • $regfile = "m8def.dat"
  • $crystal = 1000000
  • 'Konfiguracja PWM'a:
  • Config Timer1 = Pwm , Pwm = 8 , Prescale = 1 , Compare A Pwm = Clear Down , Compare B Pwm = Clear Down
  • Config Portd = Output
  • Silnik_a Alias Portd.0
  • Silnik_b Alias Portd.1
  • PWM1A = 200 'Ustawienie PWM w zakresie 0-255 (regulacja prędkości)
  • Do
  • 'Obrót w jedną stronę
  • Set Silnik_a
  • Reset Silnik_b
  • wait 3
  • 'Obrót w stronę przeciwną
  • Reset Silnik_a
  • Set Silnik_b
  • wait 3
  • 'Stop
  • Reset Silnik_a
  • Reset Silnik_b
  • wait 3
  • Loop
  • End

i zdjęcie :

Za pomoc bardzo dziękuje 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Sprawdziłem jeszcze raz na płytce stykowej i wszystko działa (inaczej nie wrzuciłbym tego do artykułu). Sprawdź połączenia i zgodność taktowania z fuse bitami. Pamiętaj o tych 100nF ceramicznych na schemacie. Możesz je wlutować między VCC i GND z dwóch stron atmegi (ale i bez tego ma prawo działać).

PS ile prądu pobierają te Twoje silniki przy napięciu 5V? Pamiętaj o ograniczeniach L293D (600mA na kanał)

Link do komentarza
Share on other sites

Zacznij od sprawdzenia napięcia na poszczególnych wejściach L293D.

1.Zasilanie to oczywiście >=5V zarówno od strony elektroniki cyfrowej jak i zasilania silników.

2.Wejścia normalne powinny mieć 0V lub 5V (zależnie od trybu).

3.Wejścia PWM będą miały napięcie proporcjonalne do wypełnienia (zakładając, że masz PWM w zakresie 100+Hz

Zgadza się wszystko z datasheetem/stanem jaki chciałeś ustawić?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Ja bym po kolei sprawdził co nie działa, najpierw wrzucił prosty program ustawiający na stałe obroty np. w lewo, na wejście enable ustawił stale stan wysoki, jakby silnik się nie kręcił to zmierzyć miernikiem napięcia, wtedy wiadomo, czy chodzi o połączenia czy o program.

Link do komentarza
Share on other sites

Ok Przepraszam okazało się że sprzedali mi rozpiżdziony mostek (-7zeta) 😋 kupiłem pod wieczór nowy sprawdziłem ponownie na płytce stykowej i działa jak powinno.

mam teraz takie pytanie według tego postu wynika że powinno być tak że silnik jedzie raz w jedną a raz w drugą stronę. Według miernika pokazuje mi jednak że napięcie jeste około 4,85 chwile trzyma 0 czyli według mojego rozumowania kręci się dajmy w prawo po czym staje i tak cały czas. To nie rozumiem zbytnio

Link do komentarza
Share on other sites

Jeżeli na jednym wyjściu na silnik masz napięcie ~4V to na drugim będzie 0.

W momencie gdy na tym pierwszym pojawia się 0, to na drugim będzie 4V

Zmienia się po prostu polaryzacja na wyjściach. Raz jedno jest 0, a drugie wyjściem z potencjałem +, a później odwrotnie.

Link do komentarza
Share on other sites

według tego postu wynika że powinno być tak że silnik jedzie raz w jedną a raz w drugą stronę

Są trzy sekwencje - 3 sekundy obrotów w jedną stronę, 3 sekundy w przeciwną i 3 sekundy "stopu". Jest jeszcze kwestia pomiarów - czy mierzysz po prostu napięcie na wyprowadzeniach silnika, czy każde wyprowadzenie względem GND mostka? W tym przypadku sensowniejsza jest pierwsza opcja 🙂 Przez 3 sekundy będziesz miał niezerowe napięcie, kolejne 3 sekundy to to samo napięcie, tylko odwrotna polaryzacja, następnie 3 sekundy 0V i cały cykl się zapętla.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

No ja patrze tylko na to jedno wyjście po lewej stronie i sprawdzając miernikiem mam przez 3sec te 4,7V przez 3sec 0 i znowu 4,7 i tak wkółko a nie powinno być tak że polaryzacja powinna się zmienić a więc 4,7V - 0V - -4,7V - 0... itp itd? tak że dajmy prawo stop lewo stop ?

Link do komentarza
Share on other sites

Doprecyzuj na których nóżkach mierzysz, od tego wszystko zależy. I jak będziesz mierzył względem masy, to na pewno nie wyjdzie Ci nigdy - 4.7 V w takim układzie. Chyba, że masz na myśli mierzenie naięcia między wejściem 1 i 2 mostka, wtedy masz 4,7, 0, -4,7 itd.

Link do komentarza
Share on other sites

Na wyjściach silnika to jest bodajże 3 i 6 nóżka czyli 1Y i 2Y i mierzone napięcie jest nstępujące

4,7V

0V

4,7V

0V

a na moje oko powinno być

4,7V

0V

-4,7V

0V

Link do komentarza
Share on other sites

Jak na mój gust, jeżeli napięcie mierzone jest na wyjściach 1Y, 2Y, a do atmegi wgrany jest taki kod jak podałeś:

$regfile = "m8def.dat"
$crystal = 1000000
'Konfiguracja PWM'a:
Config Timer1 = Pwm , Pwm = 8 , Prescale = 1 , Compare A Pwm = Clear Down , Compare B Pwm = Clear Down
Config Portd = Output
Silnik_a Alias Portd.0
Silnik_b Alias Portd.1
PWM1A = 200 'Ustawienie PWM w zakresie 0-255 (regulacja prędkości)
Do
'Obrót w jedną stronę
Set Silnik_a
Reset Silnik_b
wait 3
'Obrót w stronę przeciwną
Reset Silnik_a
Set Silnik_b
wait 3
'Stop
Reset Silnik_a
Reset Silnik_b
wait 3
Loop
End 

to wskazania powinny być następujące:

4,7V

-4,7V

0

ewentualnie

-4,7V

4,7V

0

Link do komentarza
Share on other sites

Na jedno wychodzi ale miernik nie pokazuje mi takiego czegoś więc nie wiem... 😖

Sprawdziłem dokładnie czas i wyszły 3 sekundy dla wartości 0V i 6sec dla 4,7V

Link do komentarza
Share on other sites

Najprościej podłącz silnik i sprawdź czy kręci się w obie strony zgodnie z algorytmem, napięcia powinny być tak jak kolega wyżej pisze, ale jak zobaczysz silnik to nie będzie problemu z interpretacją pomiaru, gdzie co przykładasz.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.