Skocz do zawartości

Nauka elektroniki na potrzeby robotyki


mck159

Pomocna odpowiedź

Witam,

przeczytałem wszystkie tematy na forum o budowie pierwszego robota itp, byłbym w stanie spokojnie go zbudować, ale dla mnie troche to bez sensu kopiować schematy płytek, nic z tego nie rozumiejąc.

Zastanawiam się jak uczyć się elektroniki, bo rozumiem że sama elektronika bez połączenia z elektroniką nic nie da? Nie rozumiem po co są między zasilaniem a mikroporcesorem te rezystory itp - jednym słowem jestem kompletnie zielony.

Czy możecie mi polecić jak zacząć naukę?

Dodam, że dość długo programuje w C++, więc raczej C nie będzie dla mnie problemem, zreszta pewnie i tak będę używał C++ i jak za dawnych czasów, gdy nie było odpowiednich kompliatorów, będę konwertować kod do zwykłego C, bo brakowało by mi pradygmatu obiektowego. Na mechanice też się znam dość dobrze, jedynie elektronika to moja słaba strona w tym temacie.

Pozdrawiam i z góry dziękuje za każdą pomoc,
Maciek

Link do komentarza
Share on other sites

To kilka podstaw:

Prawo Ohma R=U/I. Stąd np mamy I=U/R. Czyli przy dużym R (np 1k) przez rezystor będzie płynął mały prąd (np 1mA) dla spadku napięcia o 1V. Czyli np. trudno uszkodzić wejście procesora tak zabezpieczone.

Na tej samej podstawie buduje się dzielnik rezystorowy. W ten sposób np. możesz mieć podłączony klawisz. Normalnie masz duży rezystor do napięcia dodatniego (VCC), a klawisz jest łączony przez mały rezystor (o rząd mniejszy) do masy (GND). Normalnie pin mikrokontrolera jest podpięty przez np. 10K do VCC. Jak naciśniesz przycisk to masz dzielnik rezystorowy VCC-10K-pin uc-1K-GND. To powoduje, że zamiast napięcia VCC na pinie jest napięcie 1/11 VCC co procesor odczyta jako stan niski czyli zero.