wsowa Napisano Październik 6, 2010 Udostępnij Napisano Październik 6, 2010 Zacząłem dzisiaj testować siłę serw, które niedawno kupiłem. Konfiguracja: - serwo Tower Pro MG-995 - 6kg odważnik zamocowany do orczyka (ramię ok 1.3cm) - zasilanie: zasilacz uniwersalny max 2A, przez stabilizator napięcia 78T05 (5V, max 3A) - PWM sprzętowy z atmegi 8. Co zauważyłem: Jeżeli PWM jest stały, tzn serwo utrzymuje stałą pozycję, to z powodzeniem utrzymuje 6kg na ramieniu orczyka. Pobierając przy tym w porywach 0.25A. Ale jeżeli PWM się zmienia tak, żeby serwo obracało orczykiem powoli w tą i z powrotem, to odważnik natychmiast ściąga orczyk do dołu i serwo już go nie podniesie. A więc serwo jest znacznie silniejszy kiedy stoi niż kiedy chce się ruszyć Wynika z tego, że podawany nominalny moment siły serwa dotyczy momentu jaki należy użyć aby wychylić oś serwa z pozycji wskazywanej przez sygnał PWM i w której oś się znajduje. Jeżeli oś serwa jest w ruchu moment siły potrzebny do jego wychylenia jest znacznie mniejszy. Wydaje mi się, że dzieje się tak dla tego, że w momencie kiedy oś znajduje się w pożądanym położeniu, na mostku H w serwie włączany jest hamulec (zwarcie biegunów silnika) i dla tego serwo trzyma. Jeżeli serwo zechce się ruszyć (np. z powodu zmiany PWM), wówczas hamulec jest zwalniany, żeby móc kręcić i ciężar ściąga orczyk serwa w dół. Pytania: 1. Czy jest to normalne zachowania dla serw i czy jest to normalne dla tego konkretnego modelu (tj. czy przypadkiem moje serwa nie są uszkodzone)? 2. Zakładając, że teoria ze hamowaniem przez zwarcie biegunów silnika jest poprawna: skoro hamowanie daje taki opór, że serwo utrzymuje odważnik, to kręcenie silnikiem w przeciwną stronę powinno dać jeszcze większy opór osi. Jeżeli tak, to w takim razie problemem jest wadliwie działająca/zaprojektowana elektronika w serwie, tak? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
sobal44 Październik 6, 2010 Udostępnij Październik 6, 2010 mam te same serwa w hexapodzie, nie mam z nimi wiekszych problemów. też zauważyłem że powolna zmiana wypełnienia skutkuje brakiem momentu na wale. Natomiast szybsze zmiany (powiedzmy o kilka stopni wychylenia oryczka) nie mają wpływu na spadak momentu, bez problemu podnosi 15kg/cm. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
mactro Październik 7, 2010 Udostępnij Październik 7, 2010 Może to być spowodowane tym, że żeby nie przestrzelić zadanego położenia przy małym uchybie, serwo nie pracuje z pełnym momentem. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
pierzchan Październik 7, 2010 Udostępnij Październik 7, 2010 Wydaje mi się, że dzieje się tak dla tego, że w momencie kiedy oś znajduje się w pożądanym położeniu, na mostku H w serwie włączany jest hamulec (zwarcie biegunów silnika) i dla tego serwo trzyma. Jeżeli serwo zechce się ruszyć (np. z powodu zmiany PWM), wówczas hamulec jest zwalniany, żeby móc kręcić i ciężar ściąga orczyk serwa w dół. Pytania: 2. Zakładając, że teoria ze hamowaniem przez zwarcie biegunów silnika jest poprawna: skoro hamowanie daje taki opór, że serwo utrzymuje odważnik, to kręcenie silnikiem w przeciwną stronę powinno dać jeszcze większy opór osi. Jeżeli tak, to w takim razie problemem jest wadliwie działająca/zaprojektowana elektronika w serwie, tak? Teoria ta raczej nie jest poprawna, bo hamowanie elektrodynamiczne polegające na zwarciu styków silnika działa tylko w czasie gdy wirnik jeszcze się obraca. W uzwojeniach wirnika umieszczonych w polu magnetycznym generowany jest prąd (silnik pracuje jako prądnica), z powodu zwarcia styków prąd ten jest też przyczyną powstawania pola magnetycznego na wirniku, które to przeciwstawia się polu z magnesów stałych, czego efektem jest znaczny spadek prędkości kątowej wirnika. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
wsowa Październik 7, 2010 Autor tematu Udostępnij Październik 7, 2010 Dokładniej zachowanie jest takie, że jeżeli serwo obraca się powoli w lewo, a ja je na siłę pcham ręką w prawo, to w pewnym momencie, serwo leci do skrajnie prawego położenia (czyli tam gdzie pcham je ręką) po czym próbuje powrócić do położenia wskazywanego przez PWM. Jeżeli serwo stoi to problemu nie ma i nie ma mocnych żeby nim ruszyć. Miał ktoś taki problem? Próbowałem na dwóch z pięciu serw MG995 jakie kupiłem i na obu jest ten sam problem. pierzchan, słuszna uwaga. Zgadzam się z Tobą. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
riddyk Październik 7, 2010 Udostępnij Październik 7, 2010 Dane znamionowe producenta nie podają przy jakich parametrach są przeprowadzane. Moim zdaniem sytuacja jest normalna dla serw przy których urzywa się obciazenia maksymalnego. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
wsowa Październik 7, 2010 Autor tematu Udostępnij Październik 7, 2010 sobal44, W takim razie kupiłem nie sprawne serwa. U mnie nie jest w stanie podnieść 3kg na 1.3cm ramieniu. Ciągnie prąd 0.6A i nie podnosi ani nie opuszcza, ale słychać, że próbuje. Czyżby wyjaśniła się niska cena (35zł za sztukę)? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Zuk Październik 8, 2010 Udostępnij Październik 8, 2010 Serwa sterowane są regulatorem typu P Im jest większy uchyb między pozycją docelową a aktualną tym większe napięcie podawane jest na silnik za pomocą wewnętrznego mostka H Idea sterowania prędkością polega na osiąganiu wartości pośrednich między pozycją aktualną a pozycją docelową. W takim przypadku dla małych prędkości istnieje dużo kroków pośrednich. Czyli silnik jest sterowany dużo niższym napięciem niż napięcie zasilania serwa. W serwach modelarskich nie ma żadnych hamulców Nawet w serwach Hiteca - a już kilka takich miałem okazję rozbierać 😉 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Październik 8, 2010 Udostępnij Październik 8, 2010 Zuk, podejrzewam, że z tym hamulcem nie chodziło o dodatkową część, tylko o zwykłe zwarcie pinów silnika, co jest równoznaczne z hamowaniem (przetstuj to sobie, weź silnik i zakręc nim, potem zewrzyj piny i zakręć znowu - opór będzie większy). Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
wsowa Październik 9, 2010 Autor tematu Udostępnij Październik 9, 2010 Dokładnie tak. Mowa o hamowaniu elektrodynamicznym, jakie opisywał wyżej pierzchan, a nie o hamowanie mechaniczne. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!