Skocz do zawartości

SCARA Matlab - program symulacyjny


lukpep

Pomocna odpowiedź

Podoba Ci się ten projekt? Zostaw pozytywny komentarz i daj znać autorowi, że zbudował coś fajnego!

Masz uwagi? Napisz kulturalnie co warto zmienić. Doceń pracę autora nad konstrukcją oraz opisem.

Bardzo fajny projekt. Od paru dni nazwa tematu była widoczna na forum, ale nie można było zobaczyć posta, a strasznie mnie intrygował. Jednak matlab to jest potężna maszyna i można w niej zrobić praktycznie wszystko. Szczególnie na uwagę zasługuje estetyka co w matlabie wcale nie jest tak proste. Realizacja w tym środowisku animacji również może przysporzyć wiele problemów o czym miałem okazję się przekonać na studiach.

Poza tym gratuluję, że udało Ci się na nim zarobić. Mało kto myśli o tym, żeby swoje prace z laborek/projektów wykorzystać w celach zarobkowych. Zwykle na myśl jak sobie na nich zszargaliśmy nerwy wolimy zaliczyć i zapomnieć 😃 Samemu kiedyś robiłem symulator robota SCARA tylko, że w javie. Program wyglądał tak:

i byłem z niego bardzo dumny. Chwaliłem się nim praktycznie każdemu ale w życiu bym nie pomyślał, że można by go ulepszyć i wykorzystać komercyjnie.

Oczywiście stawiam piwo!

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

hej, ciesze sie ze sie podoba 🙂

Post faktycznie pare dni wisial bo zapomnialem o dodaniu zdjecia.

Co do samego programu to nie korzystalem z zadnego toolboxa, calsc grafiki zrobiona jest za pomoca 2 funkcji - jednej odpowiedzialnej na tworze prostopadloscianu o zadanych parametrach, a drugiej tworzacej walec.

Link do komentarza
Share on other sites

Bardzo fajny projekt:)

Dopracowany.

Ja mam tylko jedno pytanko - skoro nawet sprzedawałeś ten program, to jak rozwiązałeś problem z legalnością? Bo chyba nie kupiłeś licencji Matlaba;-)

Jedna z możliwości, które ja znam i nad którymi się w razie zaistnienia takiej sytuacji zastanawiałem, to skorzystanie ze stanowiska na uczelni, na którym jest Matlab w wersji komercyjnej.

Mnie przed publikowaniem czegoś z Matlaba powstrzymywał fakt, że nie mam dostępu do żadnej komercyjnej wersji.

Jednak okazało się też, że teoretycznie można na uczelnianej (tak jak wcześniej pisałem) komercyjnej wersji napisać taki program i wtedy wszystko jest legalnie i zgodnie z wszystkim.

Ciekawi mnie, jak Ty rozwiązałeś ten problem?

Może są jakieś inne możliwości, chętnie bym się o takich dowiedział.

Link do komentarza
Share on other sites

Stonka,

wielkiego interesu to nie rozkrecam - ot kilka osob zza granicy potrzebowalo 'pomocy' w swoich projektach na uczelnie i udzielilem im jej za oplata. Uznajmy ze placili za wiedze moja a skad oni mieli matlaba zeby ja przelac na "kod" to juz inna sprawa 😉

Ktos tam na priw prosil o kod funkcji rysujacych:

function deska(wysokosc,szerokosc, dlugosc, uklad, kolor)

   % punkty podstawowe
   punkty=[-szerokosc/2 0 0
           +szerokosc/2 0 0
           -szerokosc/2 dlugosc 0
           +szerokosc/2 dlugosc 0
           -szerokosc/2 0 wysokosc
           +szerokosc/2 0 wysokosc
           -szerokosc/2 dlugosc wysokosc
           +szerokosc/2 dlugosc wysokosc];

   %krecimy punktami
   temp = ones(size(punkty,1),4);
   temp(:,1:3) = punkty;
   temp = uklad * temp';
   temp = temp';
   punkty = temp(:,1:3);

   % generujemy plaszczyzny
   plaszczyzny=[1 2 4 3
                5 6 8 7
                1 2 6 5
                1 3 7 5
                2 4 8 6
                3 4 8 7];

   % i kolory 
   kolory=[kolor
           kolor
           kolor
           kolor
           kolor
           kolor];

   %malujemy
   patch('Vertices',punkty,'Faces',plaszczyzny,'FaceVertexCData',kolory,'FaceColor','flat','EdgeColor',[0 0 0])

end
function walec(wysokosc,srednica,dokladnosc,uklad,kolor)

   r=srednica/2;       %promien walca
   n=(dokladnosc*2)+1; %ilosc punktow na podstawach
   t = 0:pi/dokladnosc:2*pi;  

   %punkty podstawowe
   punktydol=[r*sin(t)' r*cos(t)' zeros(size(t,2),1)];
   punktygora=[r*sin(t)' r*cos(t)' zeros(size(t,2),1)+wysokosc];
   punkty=[punktydol;punktygora];

   %krecimy punktami
   temp = ones(size(punkty,1),4);
   temp(:,1:3) = punkty;
   temp = uklad * temp';
   temp = temp';
   punkty = temp(:,1:3);

   %generujemy plaszczyzny i kolory boczne
   a=1:1:n;
   b=2:1:n;
   b=[b 1];
   c=n+1:1:2*n;
   d=n+2:1:2*n;
   d=[d n+1];
   plaszczyzny=[a' b' d' c'];
   kolory_p = [ones(n,1)*kolor(1) ones(n,1)*kolor(2) ones(n,1)*kolor(3)];

   %plaszczyzny i kolory dekli
   d_plaszczyzny=[1:n;n+1:2*n]; 
   kolory_d=[kolor;kolor];

   %malujemy!
   patch('Vertices',punkty,'Faces',d_plaszczyzny,'FaceVertexCData',kolory_d,'FaceColor','flat','EdgeColor',[0 0 0 ])
   patch('Vertices',punkty,'Faces',plaszczyzny,'FaceVertexCData',kolory_p,'FaceColor','flat','EdgeColor',[0 0 0])

end

obie funkcje przyjmuja uklad w postaci macierzy jednorodnej 4x4 wedle ktorego sie orientuja i pozycjonuja w przestrzeni rysowane bryly.

Link do komentarza
Share on other sites

Nider,

Zadne nie sa "fajne" - na kazdym kierunku sa zapchaj dziury, idiotyczne przedmioty, glupi prowadzacy itp... rozni sie tylko stezenie tychze 😉

Prawda tez taka ze uczelnia sobie a zycie sobie... polecam wybrac cos chociaz w miare zblizonego do Twoich zainteresowan oraz rozwijac sie samodzielnie. Ale o sprawach (idiotyzmow) uczelnianych to moglbym pisac elaboraty na cale strony a tu nie miejsce na to 😉

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Witam Kolegów.

Ja mój symulator manipulatora typu SCARA napisałem w Delphi. W moim przypadku nie jest to tylko symulacja, ponieważ program steruje rzeczywistym manipulatorem w oparciu o język g-code. W przyszłości postaram się opisać cały projekt, a na razie zamieszczam program wraz z plikiem z g-kodem.

Pozdrawiam

... postanowienie zostało wypełnione, zapraszam do oglądania/pytania/komentowania:

SCARA.ZIP

  • Lubię! 2
Link do komentarza
Share on other sites

Hej,
bardzo mi się Twoja animacja podoba. Mógłbym zapytać czym (jaką funkcją) rysujesz trajektorię w przestrzeni, plot3? Czy przy każdej klatce robisz czyszczenie i rysowanie od nowa czy inaczej?

Pozdrawiam

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.