TomekT Napisano Kwiecień 1, 2012 Udostępnij Napisano Kwiecień 1, 2012 Witam, po pierwsze przeproszę za założenie nowego tematu ale przeglądałem forum w poszukiwaniu odpowiedzi na moje pytanie i takowej niestety nie uzyskałem. Mój problem jest następujący - posiadam małe silniczki DC wyjęte z zabawek, oryginalnie zasilane 1,5V (prąd około 200mA). W momencie podłączenia ich pod l293d i sterowania PWM przy najwyższym wypełnieniu z napięciem wejściowym 6V ich moc wyraźnie spada (łatwiej je zatrzymać). Pod uwagę brałem zbyt dużą częstotliwość PWM, aczkolwiek żadne ustawienie preskalera nie zmieniało efektu (uC taktowany 8mhz). Co może być przyczyną takiego zachowania, tym bardziej że napięcie podawane na silnik jest dużo większe (nawet odliczając spadek napięcia na mostku)? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Kwiecień 1, 2012 Udostępnij Kwiecień 1, 2012 Zmierz dokładnie jaki prąd i napięcie dostają silniczki za mostkiem (woltomierz na zaciskach silnika, amperomierz zacisk silnika - nóżka 293). Jakie zasilanie? Miałem ostatnio okazję bawić się podobnymi silniczkami, ale o większej mocy (3V, 2,1A max), sterowane 298, dławiły się przeokropnie na 9V z paluszków, a lipol 2S (około 7,5-8V) dopiero pokazał na co je stać. Ten prąd 200mA to jak kręcą się swobodnie, prawda? Pewnie pod obciążeniem też potrafią pociągnąć solidnie, pewnie 293 też nie daje rady (max 600mA). Zmierz ich prąd zwarciowy (zatrzymaj silnik palcami i podłącz zasilanie). Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
TomekT Kwiecień 2, 2012 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Faktycznie, dzięki za radę odnośnie dużego prądu, pod obciążeniem przez silnik płynął prąd w granicach tego mostka. Może lepszym pomysłem zamiast wymiany mostka będzie dołożenie przy wyjściu silniczka jakiegoś małego rezystorka żeby ograniczyć ten prąd? Dodam że zasilanie na silniki idzie z 4 paluszków (do tego testowałem już wariant z rozdzieleniem galwanicznym od części zasilającej logikę) Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Dużo bardziej "sprawnym" rozwiązaniem jest ogranicznie wypełnienia PWM do wartości przy której średni prąd silnika ma wartość akceptowalną dla mostka. W rezystorze będziesz miał nieuniknione straty na ciepło. Mostek (przynajmniej teoretycznie) takich strat nie ma. W praktyce oczywiście też się grzeje ale przynajmniej jest elementem który musi tu być, opornik - nie. Częstotliwość musi być na tyle duża, by wahania prądu w czasie jednego okresu były możliwie małe. Inaczej źródło zasilania i tak będzie widziało impulsy dużego prądu tylko, że co jakiś czas więc sprawność (również źródła) w czasie trwania tych impulsów będzie marna. Myślę, że kilka kHz wystarczy. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
MirekCz Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Podejrzewam, że te cztery paluszki też ciężko sapią i tylko dzięki temu nie spaliłeś jeszcze mostka 😉 Jak chcesz zwiększyć prąd mostka to możesz przylutować jeden scalak na drugim. Nie jest to piękne i przy długotrwałym dużym obciążeniu będą się scalaki bardzo grzały, ale jest to ok rozwiązanie na szybko. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 To ja mam kolejną wskazówkę. Zmierz napięcie na bateriach bez podłączonego silnika i napięcie na nich gdy silnik zostanie zablokowany. Zdziwisz się na pewno 😉 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
TomekT Kwiecień 2, 2012 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Faktycznie, spadek napięcia bardzo duży z 5,8V do prawie 3,5V, a prąd w granicach 500mA (przy zatrzymaniu). Co do górnej granicy PWM będę na pewno kombinował, aczkolwiek czy mógłbym prosić o małą podpowiedź co do wyboru innego mostka, mianowicie czy istnieje ogolnodostępny w stylu l293d tylko też z diodami w środku z większym prądem dopuszczalnym? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Polecałbym moduł z TB6612 - około 25-30zł. 293 ani 298 nie będzie działał dobrze z takim zasilaniem jakie masz - min 4,5V. TB powinien pochodzić. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
TomekT Kwiecień 2, 2012 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Ah no własnie, miałem nadzieję że nie dostanę takiej odpowiedzi 😃 - tego układziku nie ma nawet w hurtowni elektronicznej a nie lubię kupować wysyłkowo. Nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia, może Panowie mi wyjaśnicie - na początku tym silniczkiem sterowałem nie poprzez mostek tylko układ darlingtona (bdx53c) gdzie baza poprzez rezystor 220 omów była podłączona do uC no i sterowanie oczywiscie PWM. Od razu zaznaczę że wg. masy schematów zastosowałem oczywiście diodę schottky na silniku, a napięcie na silnik dałem 3V. Wszystko elegancko działało, tylko że im większe było wypełnienie ( i się szybciej kręcił silnik) to przygasał mi wyświetlacz LCD, który miał zupełnie inne zasilanie (stabilizator l7805). Zasilania dla logiki i silnika połączone masą (w akcie desperacji nawet rozdzielone - sterowanie przez transoptor). Co mogło być przyczyną? (dodam że spędziłem całe dnie na wertowaniu schematów i kondensatorów mi nie brakło:) ) Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
dondu Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 tego układziku nie ma nawet w hurtowni elektronicznej a nie lubię kupować wysyłkowo. Nie ma się czego obawiać, a koszty przesyłek przyzwoite. Nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia, może Panowie mi wyjaśnicie ... Pokaż schemat. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Tak, stabilizator 7805, ale zasilany pewnie z tego samego źródła co silniki? Jeśli tak, to masz odpowiedź. Stabilizator na 5V z 5V nie zrobi 5V, tylko mniej, dopiero od napięcia 5V+dropout (w wypadku 7805 bezpiecznie można uznać 2V) dobrze stabilizuje. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
mactro Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Co do mostków, jako alternatywę do TB6612 mogę polecić nowy moduł z Pololu DRV8833. Ma wprawdzie niższe maksymalne napięcie zasilania, ale pod względem maksymalnych prądów przewyższa TB6612. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 mactro, ma te same prądy (nawet TB6612 ma większy krótkotrwały), w dodatku DRV8833 nie ma bezpośredniej możliwości sterowania PWM (wejścia enable). ED. Zwracam honor co do prądów maksymalnych, nie zajrzałem w DS 😉 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
MirekCz Kwiecień 2, 2012 Udostępnij Kwiecień 2, 2012 ehh a ja znalazłem tydzień temu ten scalak i myślałem, że będę miał moduł z nim jako pierwszy 🙂 :-) 🙂 No nic, może innym razem 🙂 Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
TomekT Kwiecień 2, 2012 Autor tematu Udostępnij Kwiecień 2, 2012 Oto schemat układu o którym mówił Dondu. Przepraszam za rysunek ale to pierwsze starcie z eagle, pominąłem stabilizator napięcia i kondensatory przy nim bo bym siedział nad tym do wieczora:) Aha, ten cały zestaw dwóch tranzystorów oporników i diody to układ BDX53C Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!