Skocz do zawartości

Silnik DC + l293d - spadek mocy


TomekT

Pomocna odpowiedź

Witam, po pierwsze przeproszę za założenie nowego tematu ale przeglądałem forum w poszukiwaniu odpowiedzi na moje pytanie i takowej niestety nie uzyskałem. Mój problem jest następujący - posiadam małe silniczki DC wyjęte z zabawek, oryginalnie zasilane 1,5V (prąd około 200mA). W momencie podłączenia ich pod l293d i sterowania PWM przy najwyższym wypełnieniu z napięciem wejściowym 6V ich moc wyraźnie spada (łatwiej je zatrzymać). Pod uwagę brałem zbyt dużą częstotliwość PWM, aczkolwiek żadne ustawienie preskalera nie zmieniało efektu (uC taktowany 8mhz). Co może być przyczyną takiego zachowania, tym bardziej że napięcie podawane na silnik jest dużo większe (nawet odliczając spadek napięcia na mostku)?

Link do komentarza
Share on other sites

Zmierz dokładnie jaki prąd i napięcie dostają silniczki za mostkiem (woltomierz na zaciskach silnika, amperomierz zacisk silnika - nóżka 293). Jakie zasilanie? Miałem ostatnio okazję bawić się podobnymi silniczkami, ale o większej mocy (3V, 2,1A max), sterowane 298, dławiły się przeokropnie na 9V z paluszków, a lipol 2S (około 7,5-8V) dopiero pokazał na co je stać. Ten prąd 200mA to jak kręcą się swobodnie, prawda? Pewnie pod obciążeniem też potrafią pociągnąć solidnie, pewnie 293 też nie daje rady (max 600mA). Zmierz ich prąd zwarciowy (zatrzymaj silnik palcami i podłącz zasilanie).

Link do komentarza
Share on other sites

Faktycznie, dzięki za radę odnośnie dużego prądu, pod obciążeniem przez silnik płynął prąd w granicach tego mostka. Może lepszym pomysłem zamiast wymiany mostka będzie dołożenie przy wyjściu silniczka jakiegoś małego rezystorka żeby ograniczyć ten prąd? Dodam że zasilanie na silniki idzie z 4 paluszków (do tego testowałem już wariant z rozdzieleniem galwanicznym od części zasilającej logikę)

Link do komentarza
Share on other sites

Dużo bardziej "sprawnym" rozwiązaniem jest ogranicznie wypełnienia PWM do wartości przy której średni prąd silnika ma wartość akceptowalną dla mostka. W rezystorze będziesz miał nieuniknione straty na ciepło. Mostek (przynajmniej teoretycznie) takich strat nie ma. W praktyce oczywiście też się grzeje ale przynajmniej jest elementem który musi tu być, opornik - nie. Częstotliwość musi być na tyle duża, by wahania prądu w czasie jednego okresu były możliwie małe. Inaczej źródło zasilania i tak będzie widziało impulsy dużego prądu tylko, że co jakiś czas więc sprawność (również źródła) w czasie trwania tych impulsów będzie marna. Myślę, że kilka kHz wystarczy.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Podejrzewam, że te cztery paluszki też ciężko sapią i tylko dzięki temu nie spaliłeś jeszcze mostka 😉

Jak chcesz zwiększyć prąd mostka to możesz przylutować jeden scalak na drugim. Nie jest to piękne i przy długotrwałym dużym obciążeniu będą się scalaki bardzo grzały, ale jest to ok rozwiązanie na szybko.

Link do komentarza
Share on other sites

To ja mam kolejną wskazówkę. Zmierz napięcie na bateriach bez podłączonego silnika i napięcie na nich gdy silnik zostanie zablokowany. Zdziwisz się na pewno 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Faktycznie, spadek napięcia bardzo duży z 5,8V do prawie 3,5V, a prąd w granicach 500mA (przy zatrzymaniu). Co do górnej granicy PWM będę na pewno kombinował, aczkolwiek czy mógłbym prosić o małą podpowiedź co do wyboru innego mostka, mianowicie czy istnieje ogolnodostępny w stylu l293d tylko też z diodami w środku z większym prądem dopuszczalnym?

Link do komentarza
Share on other sites

Ah no własnie, miałem nadzieję że nie dostanę takiej odpowiedzi 😃 - tego układziku nie ma nawet w hurtowni elektronicznej a nie lubię kupować wysyłkowo. Nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia, może Panowie mi wyjaśnicie - na początku tym silniczkiem sterowałem nie poprzez mostek tylko układ darlingtona (bdx53c) gdzie baza poprzez rezystor 220 omów była podłączona do uC no i sterowanie oczywiscie PWM. Od razu zaznaczę że wg. masy schematów zastosowałem oczywiście diodę schottky na silniku, a napięcie na silnik dałem 3V. Wszystko elegancko działało, tylko że im większe było wypełnienie ( i się szybciej kręcił silnik) to przygasał mi wyświetlacz LCD, który miał zupełnie inne zasilanie (stabilizator l7805). Zasilania dla logiki i silnika połączone masą (w akcie desperacji nawet rozdzielone - sterowanie przez transoptor). Co mogło być przyczyną? (dodam że spędziłem całe dnie na wertowaniu schematów i kondensatorów mi nie brakło:) )

Link do komentarza
Share on other sites

tego układziku nie ma nawet w hurtowni elektronicznej a nie lubię kupować wysyłkowo.

Nie ma się czego obawiać, a koszty przesyłek przyzwoite.

Nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia, może Panowie mi wyjaśnicie ...

Pokaż schemat.

Link do komentarza
Share on other sites

Tak, stabilizator 7805, ale zasilany pewnie z tego samego źródła co silniki? Jeśli tak, to masz odpowiedź. Stabilizator na 5V z 5V nie zrobi 5V, tylko mniej, dopiero od napięcia 5V+dropout (w wypadku 7805 bezpiecznie można uznać 2V) dobrze stabilizuje.

Link do komentarza
Share on other sites

Co do mostków, jako alternatywę do TB6612 mogę polecić nowy moduł z Pololu DRV8833. Ma wprawdzie niższe maksymalne napięcie zasilania, ale pod względem maksymalnych prądów przewyższa TB6612.

Link do komentarza
Share on other sites

mactro, ma te same prądy (nawet TB6612 ma większy krótkotrwały), w dodatku DRV8833 nie ma bezpośredniej możliwości sterowania PWM (wejścia enable).

ED. Zwracam honor co do prądów maksymalnych, nie zajrzałem w DS 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Oto schemat układu o którym mówił Dondu. Przepraszam za rysunek ale to pierwsze starcie z eagle, pominąłem stabilizator napięcia i kondensatory przy nim bo bym siedział nad tym do wieczora:)

Aha, ten cały zestaw dwóch tranzystorów oporników i diody to układ BDX53C

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.