Skocz do zawartości

Powiększenie warsztatu (stacja lutwonica + drukarka + topnik + cyna)


nyancat18

Pomocna odpowiedź

Cześć, Od jakiegoś czasu zajmuję się elektroniką i też od nie dawna robotyką, do tej pory używałem lutownicy kolbowej na 230 v firmy lux a układy(wyłącznie THT) wykonywałem na uniwersalnych płytkach drukowanych . Od jakiegoś czasu stało się to jednak uciążliwe i pomyślałem o kupieniu stacji lutowniczej oraz zaczęciu wykonywania płytek drukowanych metodą termo transferu .

Jako, że jestem młody i nie zajmuję się tym profesjonalnie celuję coś w taniego, najprawdopodobniej wybiorę stacje zhaoxin 936, ma ona wiele dobrych opinii, a wy co o niej sądzicie ? Na stronie jakiegoś sklepu wyczytałem, że jest do niej 30 różnych grotów , ja znalazłem do niej tylko takie : czy ktoś wie gdzie można dostać wszystkie rodzaje do niej ? Czy pasują do niej groty dedykowane do innych stacji ? Jeśli tak to które najlepsze ? Podobno grot T-I daję rade co do THT ale chciałbym też zacząć korzystać z SMD więc jaki grot do niego byłby dobry ? Podobno do SMD dobry jest grot typu "minifala" Można taki dostać do tej stacji ?Jaki topnik do SMD byście polecali ? Widziałem pozytywne opinie o RF800 co o tym sądzicie ? Jaką cynę i o jakiej grubości byście polecali ?

Chciałbym także zacząć wytwarzać płytki drukowane i na początku spróbowałbym w punkcie ksero (Co o tym sądzicie ? Jakie płytki wychodzą ?) Potem chciałbym kupić własną laserówkę, przeczytałem na forbot, że Samsung ML1675 jest całkiem spoko . Zamienniki do niej po 60 zł mają według opisu wydajność po około 2000 stron co starczyło by mi na bardzo długo więc chyba z ceną nie było by tak źle . Jeszcze co do drukarki, czy te zamienniki normalnie działają czy trzeba jakoś przerabiać drukarkę?

Z góry dziękuje i Pozdrawiam .

Link do komentarza
Share on other sites

Ja mam Polską elwik RT-24 i mogę polecić. Z 10 lat już ja mam. Fakt że trochę droższa.

Chciałbym także zacząć wytwarzać płytki drukowane i na początku spróbowałbym w punkcie ksero

U mnie na ksero pani nie potrafi robić płytek.

A z ciekawości co ty chcesz kserować?

Do termotransferu porządny wydruk laserowy jest potrzebny. Ksero wydruku z atramentówki chcesz robić czy co.

Jeszcze co do drukarki, czy te zamienniki normalnie działają

Co to jest zamiennik drukarki Samsung ML1675?

Link do komentarza
Share on other sites

Co do termotransferu w niektórych tutorial jego dotyczących psiało wydrukować na drukarce laserowej na papierze kredowym lub w punkcie ksero . W jednym była nawet instrukcja żeby wydrukować na atramentówce w domu a potem zanieść do punktu ksero i poprosić o kopie 1:1 na papierze kredowym . Co do zamienników to chodzi o tonery .

Link do komentarza
Share on other sites

Podobno grot T-I daję rade co do THT ale chciałbym też zacząć korzystać z SMD więc jaki grot do niego byłby dobry ? Podobno do SMD dobry jest grot typu "minifala" Można taki dostać do tej stacji ?Jaki topnik do SMD byście polecali ?
Nie ma co robić zagadnienia z byle powodu;)

do lutowania przewlekańców i SMD najlepiej nadaje się grot cienki i lekko spłaszczony na końcu. Lutuję takim od zawsze i jest ok. Nigdy żadnych problemów nie ma. wg mnie posiadanie kilku(nastu) rodzajów grotów to przerost formy nad treścią. Zwykłym cienkim lekko spłaszczonym na końcu da się lutować bez problemu SMD 0603, czy tqfp100. Kwestia wprawy.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Zanim nie kupiłem laserówki też drukowałem na atramentówce i kserowałem. Jednak ścieżki 16mils to raczej absolutne minimum. Miałem zaprzyjaźnione ksero i zwiększenie kontrastu i ilości tonera na stronę nie było problemem, dlatego wychodziło zazwyczaj dobrze.

Ja posiadam laserówkę HP laserjet 2200, nie tylko do pcb się nadaje, świetnie i tanio drukuje dokumenty i to nawet w dupleksie, a "zamienniki" to koszt kilkunastu zł za paczkę, która starcza wg. producenta na ponad 6 tys. stron. 😋

Stacja lutownicza. Konkretnie nie doradzę, bo nie śledzę zbytnio tematu. Ważne, aby miała kontrolę temperatury i kilka wariacji grotów. Sam używam coś a'la minifala i jest super.

Cyna jak 99% ludzi używam najpopularniejszego ołowianego Cynela 1mm do przewleków + 0.56mm do smd i tyle.

RF800 nieee... Jakoś działa, tak "jakoś", ale według mnie jakoś trochę za słabo. Jeśli nie chcesz wydawać kilkudziesięciu zł na fluxa, który jest naprawdę dobry. Proponuję zrobić topnik na IPA + Kalafonia. SSOP'y na tym i z minifalą można lutować bez dotykania każdej nóżki z osobna. Zaletą takiego topnika jest też to, że nie wcina miedzi jak tanie topniki aktywne i łatwo się czyści czymkolwiek na bazie alkoholu.

Link do komentarza
Share on other sites

RF800 jest bardzo rzadki, nie ma w nim prawie topnika, sam rozpuszczalnik. Najlepsza z tanich będzie zwykła kalafonia.

Z droższych mogę polecić AiM NC254. Kładę na nim wszystko co możliwe, łącznie z BGA, jak narazie lepszego nie znalazłem.

Link do komentarza
Share on other sites

do lutowania przewlekańców i SMD najlepiej nadaje się grot cienki i lekko spłaszczony na końcu.
Co do tego grota jako, że nie jestem pewny tych oznaczeń grotów co podałem mógłby ktoś powiedzieć który z tego zdjęcia : jest cienki i lekko spłaszczony ? Z góry dziękuje .

__________

Komentarz dodany przez: Bobby

Link do komentarza
Share on other sites

Ja używam TI bądź T-SI (bardzo podobne) i są ok. Do wylutowywania ciężkich elementów bardzo dobry jest TK bądź inny zakończony płaską krawędzią - tak samo będzie niezły do cynowania. Do cynowania ogólnie dobry jest każdy grot o duzej powierzchni końcówki. Groty o długich, cienkich końcach są kiepskie (dużo gorzej przewodzą ciepło, ale mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie trzeba np. upchnąć jakiś element SMD pomiędzy dwoma wysokimi elementami (czyli tylko przy naprawach bądź doborze elementów, bo normalnie niskie elementy lutuje się najpierw.

Link do komentarza
Share on other sites

W serwisie używamy RMA11, do tego zwykły, "defaultowy" grot i nie ma żadnego problemu z SMD. Pamiętaj tylko, żeby nie żałować fluxa, lepiej za dużo niż za mało 🙂 Zaopatrz się też w plecionkę i polutujesz z tym wszystko (oczywiście, poza większymi obudowami BGA, ale tutaj tylko podczerwień albo hotair). Minifala jest ok, przydaje się jak trzeba polutować dużą ilość procków w rastrze 0,5mm, ale do domowego warsztatu moim zdaniem szkoda kasy. Lepiej spożytkujesz te pieniądze wydając je właśnie na dobry flux w żelu. Polecam kupić w aptece strzykawkę i igłę np. 0,5mm, igłę ostrożnie przeciąć w połowie, żeby się nie spłaszczyła, a do strzykawki "wycisnąć" zawartość opakowania RMA11. Pożyteczne, wygodne i tanie 🙂 Jeśli igła Ci czasem zaschnie - co się zdarza przy sporadycznym użytkowaniu - to wystarczy na parę sekund dotknąć ją lutownicą przy wylocie.

Link do komentarza
Share on other sites

W serwisie używamy RMA11
RMA11 ? Nie widzę tego nigdzie w internecie, widziałem tylko RMA-223 który też wygląda fajnie (filmik z jego użycia :
) Mam jednak pytanie czym różni się np ten RMA-223(Topnik Pasta Flux RMA-223-TPF UV AMTECH 10ml BGA sprzedający "SERWISOWE") http://allegro.pl/topnik-pasta-flux-rma-223-tpf-uv-amtech-10ml-bga-i3081489123.html od tego (Topnik flux Amtech RMA-223 10cm3 sprzedający "duczka") http://allegro.pl/topnik-flux-amtech-rma-223-10cm3-i3113822734.html Różnią się czymś oprócz opakowaniem ? W obydwu przypadkach piszę, że to topnik w żelu a ten w strzykawce jest droższy jakieś 14 zł .

__________

Komentarz dodany przez: Bobby

_allegro

Link do komentarza
Share on other sites

Igły można kupić (są krótsze i tępe, poza tym się nie różnią od medycznych), ale medyczne są tańsze 😉

Nawet topnik CT-62B (jeden z najtańszych) dobrze się sprawdza, aczkolwiek RF800 też jest sympatyczny - tylko potwornie śmierdzi.

Tak samo polecam używać taniej strzykawki do pasty termoprzewodzącej - wygoda ogromna, a człowiek brudzi się sporadycznie przy napełnianiu.

Jeśli chodzi o laserówkę - niestety, ale możesz ją łatwo zarżnąć jeśli sobie dobrze nie radzi z papierem kredowym (najtańsze Brother zawijają grubszy papier kredowy, nie wiem jak ten Samsung). Z drugiej strony i tak będzie to wychodzić taniej niż zamawianie płytek (aczkolwiek jakość też będzie gorsza).

Stacja Zhaoxin jest całkiem niezła, ale... mam wrażenie, że niektórzy sprzedawcy podmieniają grot, albo też w wersji bez wyświetlacza producent daje znacznie gorszy grot. Inna sprawa, że i tak warto od razu kupić zapasowy grot i mieć spokój na długi czas - a jak stary się zepsuje, zostawić go sobie do "brudnych" prac jak np. przetapianie hot glue itp.

Link do komentarza
Share on other sites

RMA11 ? Nie widzę tego nigdzie w internecie, widziałem tylko RMA-223

Sorry, miałem na myśli RMA7 🙂 Nie dam sobie głowy uciąć, ale moim zdaniem RMA-223 to RMA-223, niezależnie od tego jaka firma przyklei swoją karteczkę... Jeśli przy fluxach jesteśmy, to polecam jeszcze takie pisaki z dozownikiem - są super na pady od procków albo przy cynowaniu ścieżek. Nawet złącza (goldpin) ładnie się lutuje po uprzednim "maźnięciu" takim pisakiem 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Co do tego RMA, to jakiś czas temu go testowaliśmy. Raczej większych różnic w stosunku do aima nie ma ale śmierdzi okropnie. Aim ma chemiczny zapach, rma bardziej "organiczny", coś w stylu "grochówki dnia poprzedniego" 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.