Skocz do zawartości
Granat

Sprawdzenie poprawności schematu LM338

Pomocna odpowiedź

Witam,

czy mógłby ktoś ocenić czy dobrze dobrałem wartości kondensatorów i rezystorów do stabilizatora lm338? Zasilanie układu to akumulator żelowy 12V. Trochę dziwny ogólnie ten zasilacz ale takiego właśnie potrzebuję .

Pozdrawiam.

EDIT : Ceramiczne nie uF tylko nF 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dobrze dobrałeś ale do czego? Stabilizator tego typu przyjmie praktycznie każdą kombinację oporników więc o co chodzi? Teraz masz zakres regulacji od 1.2V do prawie 30V.

Trochę bez sensu taki zakres przy wejściu z akumulatora 12V, ale przecież działać będzie tylko wykorzystasz niecałą połowę potencjometru. Tak dobierz wartość R3 by mieć zakres 1.2-10V. Więcej i tak nie dostaniesz.

Nie widzę tu nic dziwnego, no może oprócz zupełnie niepotrzebnych gigantycznych pojemności. Skąd wziąłeś takie wartości? Na obu wyjściach wystarczy Ci po 10uF a na wejściu wspólny 10-100uF.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ok, dzięki kolego 🙂 Kondensatory muszę jeszcze przemyśleć bo trochę prądożerny układ będzie to zasilać .

Dzięki za pomoc i pozdrawiam 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Kondensatory nie zwiększają wydajności prądowej DC. Zmniejszają impedancję źródła dla składowych wyższych częstotliwości ale tak wielkie pojemności niczego nie wniosą, bo sam stabilizator jest od nich szybszy. Sensowne odpowiedzi częstotliwościowe mają kondensatory o mniejszych pojemnościach i tylko takie jest sens stosować na wyjściach. Wszystkie wolniejsze zapotrzebowania i tak "zasypie" stabilizator a kazanie mu naładowania 1000uF od 0V zaraz po włączeniu zasilania jest jawnym zwieraniem akumulatora. Na krótko, ale zawsze.

Mniej jest ważne ile prądu pobiera Twój układ tylko to, w jaki sposób to robi. Możesz zdradzić co to będzie? Wtedy Twoje pytanie o "dobrze dobrane" elementy ma sens.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Coś chyba jednak nie dobry ten schemacik, bo po podłączeniu lm7805 przez parę minut podawał 5v na wyjściu tak jak powinien a później nagle coś się stało i podawał 10 v. Zmieniłem stabilizator na nowy i znów to samo. Nie podłączałem żadnego odbiornika oprócz tych diod przy stabilizatorach. No przy lm7805 raczej się nie pomyliłem bo zawsze stosuje takie podłączenie ale czy złe podłączenie lm338 mogłoby mieć wpływ na drugi stabilizator?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nie, nie mógł. Chyba, że w rzeczywistości układ jest inny niż schemat. Jeśli jak twierdzisz nie pomyliłeś się w montażu, to musisz coś więcej opisać. Inaczej nie zgadniemy. To wygląda na odpięcie masy od 7805.

Skąd zasilałeś wejście? Transformator? Akumulator? Jakie? Jakie napięcie DC było na wejściu? Mierzyłeś to cały czas? Czy coś się grzało? Czy 10V jest permanentne? Jak długie są druty? Zdjęcie?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Napięcie wejściowe podawane z akumulatora żelowego 12V. Jedyne co się różni to wartości kondensatorów (dałem trochę mniejsze). Po tym jak napięcie się zmieniło szukałem jakichś zwarć na płytce ale nic nie zauważyłem. Jak dało 10V to pozniej juz nie wrocilo do 5, nawet rosło do 11,5V. Odpięcie od masy.. hm masz na myśli nawet chwilowe?

[ Dodano: 21-10-2013, 18:09 ]

5V miało być wyjściem na logikę robota czujniki itp, a lm338 miał dawać 8v na zasilanie 4 silników.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

7805 jest zabezpieczony nadprądowo i termicznie. Jeżeli go przegrzałeś - wtedy napięcie wyjściowe spadnie ale po ostygnięciu wróci. Jeżeli zrobiłeś zwarcie - to samo. Sam z siebie przy zasilaniu 12V nie daje 10V. Musiałeś mu zrobić jakąś przykrość. Nie wiem, odpięcie masy spowodowałoby, że stabilizator nie byłby zasilany a być może istnieje w takim stanie przejście we-wy przez jakąs diodę lub dwie i wtedy to 10V jakoś się tłumaczy. Nikt takich rzeczy normalnie nie robi więc i producent 7805 nie podaje co się stanie, gdy podłączysz tylko In i Out. Upewnij się też, że nie podłączyłeś go odwrotnie. Wtedy nie będzie działał ale pomiar napięcia mógłby dać jakieś okolice 5V i złudzenie, że jest OK.

Szukaj uszkodzenia w układzie, np sprawdź napięcie między masą całości a środkową nóżką 7805 gdy masz już te 10V na wyjściu - oczywiście normalnie musi tam być 0V.

Schemat jest prosty jak drut, takie rzeczy działają na świecie w milionach egzemplarzy. I nie wymieniaj scalaków, tylko dojdź co jest nie tak na jednym.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ok , dzięki kolego za pomoc , jak już znajdę przyczynę dam znać co to było 🙂 Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem jeszcze raz płytkę i nie wiem , jak teraz coś się popsuję to już nie mam pojęcia od czego to może być . Może ktoś też zerknąć okiem ?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zamiast znaleźć prawdziwą przyczynę robiłeś drugą płytkę?

Acha, nowy most się zawalił, nikt nie wie dlaczego ale co tam, zbudujemy kolejny, może ten wytrzyma więcej.

Po co Ci w ogóle płytka do takiego prostego układu? Przecież jeśli będziesz chciał pobierać jakieś sensowne prądy, to każdy ze stabilizatorów powinien dostać porządny radiator. Tutaj nic takiego nie widzę. Na 7805 przy różnicy napięć 12-5=7V i prądzie 1A wydzieli się 7W ciepła. To nagrzeje go do 120°C w jakieś 10 sekund i wyłączy termicznie. Jak chcesz tego używać?

Trzeba było całą konstrukcję oprzeć mechanicznie właśnie na dużym, żeberkowanym radiatorze. Nie ma rady, fizyka jest bezlitosna. Do niego przykręcić oba scalaki, 338 przez przekłądkę izolacyjną bo nie ma masy na śrubce, a do nich wszystkie oporniki i co mniejsze kondensatory. Te duże, jeśli już się na nie uparłeś mogły być dołączone na kablach i razem zapakowane w jakąś obudowę z dużymi otworami wentylacyjnymi.

Teraz wyszedł potworek z jakimiś niedorobionymi ścieżkami (niektóre jak widzę poprowadziłeś pod metalowymi częściami scalaków!), bez żadnej możliwości chłodzenia stabilizatorów a całość jest dziwnie skomplikowana i pokrętna jak na tak prosty schemat. Np. wytłumacz proszę czym się kierowałeś umieszczając elementy wyznaczające napięcie wyjściowe LM338 jak najdalej od tego układu? Dlaczego ścieżka wyjściowa z tego scalaka oplata całą płytkę? Mógłbym tak jeszcze długo. Czy w ogóle próbowałeś to jakoś optymalizować czy jak się położyło tak zostało? Nie widziałem poprzedniej płytki ale jeśli ta jest poprawiona, to tamta... szkoda gadać 🙁

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Wiem dobrze że te stabilizatory będą się grzały i inaczej przemyślałem sprawę chłodzenia, dwa osobne radiatorki a nie jeden duży. Po drugie nie będę prowadził tych czerwonych ścieżek tylko jakieś małe złączki żeby tylko połączyć poligon masy. A całość rozmieszczona jest tak ze względów montażowych, musiałem niestety dostosować to do innych wymiarów. Prosiłem tylko o sprawdzenie poprawności połączeń a nie pomoc w zbudowaniu konstrukcji płytki.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

To chyba jakiś żart. Od sprawdzania poprawności połączeń ze schematem, czyli od najgłupszej roboty przy projektowaniu PCB jest program którego używasz. Jeżeli każesz nam to robić za niego (i za siebie), wyraźnie sobie robisz jaja. To właśnie cała reszta składa się na dobry projekt i tam masz się wykazać myśleniem. Zgodność ścieżek ze schematem musi być robiona automatycznie i jest warunkiem koniecznym do dalszej analizy jakościowej płytki. To trochę tak, jakbyś wysyłał z pytaniem "dlaczego nie działa" program, który nie kompiluje się z powodu błędów syntaktycznych.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dobra widać po prostu nie potrafie powiedzieć o co mi chodzi. Czyli nie powinno być problemów z działaniem tak?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Granat, pytałeś o uwagi do płytki. Wypisałem Ci kilka pytań. Nie przyjąłeś ich jakby nie istniały za to teraz pytasz czy to zadziała. Już pierwszy Twój schemat powinien był działać. Jeśli tak nie było, problem widocznie nie leży w schemacie tylko w czymś czego nie widzimy. A widzimy tylko to, co nam tu podsyłasz. Raz był schemat, teraz nowy i płytka. Nie wiem, może nie umiesz lutować, może robisz jakieś głupie błędy w montażu - tego przecież nie zgadnę. Mogę uchronić Cię tylko przed tymi błędami, których źródła tu zobaczę. A teraz widzę nową płytkę.

Moim zdaniem radiatory jakie jesteś w stanie zmieścić pod leżącymi stabilizatorami będą miały ze 20°C/W a to przy 7W daje 140°C wzrostu temperatury. Usmażysz te scalaki. LM będzie miał jeszcze gorzej, bo możesz mu ustawić jeszcze niższe napięcie a wbudowane ograniczenie prądu jest wyższe - masakra. Wyobrażasz sobie 2V na wyjściu i 5A prądu? To 50W ciepła, będzie parzył zanim zdążysz wyłączyć.

Płytka jest do poprawki, bo jednak te elementy da się lepiej ułożyć i wtedy prościej połączyć. Chcesz błogosławieństwa? Ode mnie go nie dostaniesz.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...