Skocz do zawartości

Sterowanie silnika DC 24V


Marek777

Pomocna odpowiedź

Ja bym ich raczej nie stosował - na górne gałęzie i tak potrzebujesz jakieś P, a lepiej żeby były komplementarne z dolnymi (czyli o zbliżonych parametrach). Obawiam się, że ze znalezieniem takowych może być kłopot (chociaż nie sprawdzałem). Generalnie one się wydają fajne jako pojedynczy klucz, bo mają w środku logikę, która ogranicza prąd maksymalny, temperaturę i kontroluje napięcie. Stawiając taki kombajn w dolnych gałęziach i zwykłe P u góry, będą się marnować - sam będziesz musiał zadbać o P, a te mają zwykle jeszcze gorsze parametry, więc szybciej posypią się one, niż N na dole. Ponadto, używając ich w konfiguracji mostka będziesz musiał jeszcze zadbać o czasy martwe - czyli zadbać o to, żeby na raz nie otwrzył się N i P z jednego półmostka.

Czyli możesz je zastosować, ale to trochę nieekonomiczne i dodatkowo i tak musisz kupić jeszcze P.

EDIT: No chyba, że chcesz zasilać silnik z napięcia niższego, niż sterowanie kluczy - wtedy możesz użyć czterech takich, jak to producent nazywa, "omnifetów".

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Jakbyś tak przyłożył się do chłodzenia, to 2A pociągnie nawet i poczciwy L298. Przy tym prądzie może na mostku spaść nawet i 5V (typowo 4.5) więc moc strat w ciepło będzie ok 10W. Żeby nie przeginać mógłbyś wykorzystać oba kanały równolegle na jeden silnik i wtedy nawet 3A prądu ciągłego jest w zasięgu. Połączenie równoległe kanałów niczego nie zmieni w wydzielanym cieple (bo tranzystory bipolarne to nie oporniki i spadek napięcia mniejszy nie będzie), ale zmniejszy obciążenia prądowe i termiczne samej struktury. Sam scalak kosztuje ok 10zł:

http://www.tme.eu/pl/details/l298n/drivery-silnikowe-i-pwm/l298n#

do tego odpowiedni radiator i kawałek płytki montażowej.

Na tym układzie jest pełno gotowych "sheldów" itp wynalazków:

http://electropark.pl/401-moduly-sterowniki-silnikow

więc na pewno cos dla siebie znajdziesz.

Jeśli nie masz miejsca na radiator albo nie przechodzi Ci przez gardło strata 10W na każdym silniku, będziesz musiał zapłacić więcej za coś lepszego.

EDIT: Przy odrobinie zachodu mógłbyś te swoje VND wykorzystać. Kupujesz driver który umie sterować górnymi tranzystorami powyżej górnej szyny zasilania (np. HIP4081 lub któryś z asortymentu IRF) i mostek na 4 tranzystorach NMOS gotowy. Bez drivera też się da, choć trzeba nadziubać kilka małych tranzystorków - może wyjdzie nawet taniej, ale nie polecam.

Link do komentarza
Share on other sites

@marek1707 możesz coś więcej napisać na temat tego sposobu z Twojego EDIT-a ?

PS

Czy jeśli w L298 lu L293 nastąpi uszkodzenie (np przez zwarcie w silniku) to może napięcie 24V przedostać się przez linię sterującą (5V) do uC ?

Link do komentarza
Share on other sites

Napisałem o kilku rzeczach. Każda z nich jest tematem na osobny artykuł a ja nie bardzo wiem czym jesteś zainteresowany. O driverach Intersila albo o tych z IRF możesz poczytać w ich danych katalogowych - to żadna filozofia. Dzięki osobnej przetwornicy z pompą ładunkową (HIP) lub specjalnie podłączonym kondensatorom (pierwszy z brzegu: IR2011) dysponują one napięciem trochę wyższym niż zasilanie silnika i umożliwiają zbudowanie mostka z 4 takich samych tranzystorów N-MOSFET bez uciekania się do P-MOSów.

Jeżeli rozumiesz co chcesz zrobić to i z tranzystorków sam coś takiego zbudujesz, ale jak powiedziałem odradzam.

Nie wiemy jak jest zrobiona struktura L298 więc trudno powiedzieć możliwych i prawdopodobnych uszkodzeniach. Generalnie tak, jest to możliwe, choć szanse są małe.

EDIT: Jeśli bardzo boisz się takiego zdarzenia, bez problemu możesz zrobić odpowiednie zabezpieczenia linii portów procesora.

Link do komentarza
Share on other sites

Kolega może też na górne mosfety użyć analogiczny układ, ale High-side. Np. IPS6041.

Albo też zrobić dowolny układ i załączać mu masę za pomocą tego układu, który ma - zapewni to ochronę przed zwarciem.

Zależy też co kolega chce chronić - elektronikę, silnik czy akumulator.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.