malyboa Napisano Listopad 25, 2016 Udostępnij Napisano Listopad 25, 2016 Witam serdecznie , mam taki problem . planuje powtorzyc cos na miare tego projektu : http://www.atlantiksolar.ethz.ch gdzie to model bedzie zasilany z baterii ktora ladowalaby sie energia sloneczna . niemniejjednak nim zacznie sie budowa modelu i jakiekolwiek przymiarki potrzebowalbym wstepnie wiedziec , jaka ilosc paneli slonecznych bede potrzebowal , zeby naladowac baterie , oraz w jaki sposob "przetrwac" noc ... zastanawiam sie czy jestescie w stanie moi drodzy pomoc mi w dotarciu do tych informacji . czyli pomoc obliczyc ilosc paneli ich wielkosc , dobrac cala elektronike do tego . Pozdrawiam Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Listopad 25, 2016 Udostępnij Listopad 25, 2016 To proste: musisz zacząć od przeczytania książki o aerodynamice, bo płatowiec - jego konstrukcja i osiągi będzie tu kluczowy. Musisz umieć policzyć rzecz tutaj najważniejszą: ile mocy potrzebujesz do utrzymania platformy w locie poziomym. A to zależy od mnóstwa czynników: od prędkości, profili skrzydeł, oporów każdego elementu, masy itd. Jeżeli wyznaczysz wykres tzw. doskonałości aerodynamicznej statku, będziesz znał optymalną prędkość przy której dana, ta konkretnie konstrukcja ma najlepszą sprawność aerodynamiczną. Do tego dobierzesz śmigło i jego napęd a potem musisz już tylko zapewnić dostarczenie tej mocy do silnika plus nadwyżka związana z pracą systemów elektronicznych: komputerów pokładowych, telemetrii, zdalnego sterowania, zarządzania energią itd. Na wstępie możesz założyć, że do utrzymania lotu poziomego typowego, niewyczynowego motoszybowca o rozpiętości ok. 1.8m wystarcza moc ok. 50W. Powierzchnia nośna skrzydeł takiego latacza to ok. 15-20dm² czyli powiedzmy 0.2m². Słońce daje w Polsce, w południe w lato ok. 1100W/m². Przy sprawności ogniw np. 12% dostaniesz z tego 120W a z powierzchni 0.2m² już tylko 24W. Będziesz musiał zaprojektować zupełnie inne skrzydła i położyć na nich supersprawne, drogie i elastyczne baterie słoneczne. Potrzebujesz przecież z 60-70W mocy na wszystko, nie licząc przecież ładowania akumulatorów na noc. Postaraj się naprawdę bardzo a za kilka lat badań i doświadczeń (dawaj znać jak idzie) na pewno zobaczymy Twój pojazd w powietrzu 🙂 Czy to jakoś Ci otwiera oczy? Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Sabre Listopad 25, 2016 Udostępnij Listopad 25, 2016 malyboa, obejrzyj te filmy: i kolejne z tego kanału dotyczące takiego modelu. Może uzmysłowisz sobie jaki to ciężki temat. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
malyboa Listopad 25, 2016 Autor tematu Udostępnij Listopad 25, 2016 Marek dziekuje bardzo pieknie to opisales . zrszta drugiemu koledze za linki rowniez , juz je widzialem . ja nie mowie ze dzis trzeba to zbudowac . Nie mowie ze rozpietosc skrzydel to mialaby byc 1.8m bo rzeczywiscie sprawa wydaje sie byc przegrana. niemniejjednak . Mysle ze powolutku w takim temacie warto cos porobic. Skoro wiemy ze to jest mozliwe Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
marek1707 Listopad 25, 2016 Udostępnij Listopad 25, 2016 "Nie mowie ze rozpietosc skrzydel to mialaby byc 1.8m bo rzeczywiscie sprawa wydaje sie byc przegrana" Nie bardzo rozumiem co miałeś na myśli, ale moim zdaniem powinna być dużo większa niż te 1.8m - to akurat przykład jednego z moich motoszybowców. Im mniejsze wymiary skrzydeł tym latacz gorzej sobie radzi, bo spada liczba Reynoldsa (gruba książka!) i zmieniają się charaktery opływów. Jeżeli chcesz zbudować sprawną platformę latającą to musi być jak największa, lekka, mieć duże wydłużenie skrzydeł (szybowce - jeszcze grubsza książka), bardzo niskie opory szkodliwe czyli dobrze dopracowane szczegóły aerodynamiczne (przejście skrzydeł w kadłub, winglety?, chowane podwozie, usterzenie, brak wystających antenek itp), mieć duże, wolnoobrotowe śmigło, bardzo sprawny napęd, najlepsze dostępne ogniwa słoneczne, bardzo sprawne przetwornice DCDC z obowiązkowym MPPT (kolejna książka..), jak największą gęstość energii w akumulatorach licząc na gram i na cm³ (hm, to już trzecia cegła?), bardzo sprawny falownik silnika BLDC (czwarta pozycja na półce) i sam silnik zoptymalizowany konstrukcyjnie do założonych obrotów śmigła. Wtedy pozostanie już tylko wstępnie naładować akumulatory, poczekać na słoneczny, letni dzień i.. latać do upadłego. Czy mogę zadać niedyskretne pytanie jak poszła budowa robota jeżdżącego po bieżni czy niszczarki sterowanej Arduino? Może jakiś inny zrealizowany, własny projekt? Bo mam nieodparte wrażenie, że rozmawiam z przedszkolakiem... Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
malyboa Listopad 25, 2016 Autor tematu Udostępnij Listopad 25, 2016 Dziekuje CI bardzo za twoje wyczerpujace wypowiedzi . Teraz widze jak daleko jestem od takiego pomyslu . Projekt mojej niszczarki to inny temat ktory ostatecznie zostal porzucony gdyz okazal sie totalnie nieoplacalny . Niemniejjednak nauczylem sie przy nim bardzo duzo . Temat mozna zamknac gdyz zostalem juz uziemiony ostatecznie . Nie bede wiecej tu pytal o nic. Dziekuje Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Listopad 25, 2016 Udostępnij Listopad 25, 2016 Dużo, ale widocznie niewystarczająco by zamiast lecieć do komputera, zadawać dziecinne pytania i rozpalać w sobie słomiany ogień dorosnąć i poświęcić jedno-dwa popołudnia na przypomnienie sobie paru faktów z fizyki, przeczytanie kilku artykułów i/lub wypożyczenie pierwszej z brzegu książki z lokalnej biblioteki. Wiesz, to taki dom z książkami i często miejscem do ich czytania. Nomen omen - uziemiony... trafne. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Lukaszm Listopad 25, 2016 Udostępnij Listopad 25, 2016 z lokalnej biblioteki. Wiesz, to taki dom z książkami i często miejscem do ich czytania. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Tavoc Luty 26, 2017 Udostępnij Luty 26, 2017 Złośliwości złośliwościami, ale możecie wrzucić jakiś spis sprawdzonej literatury z podstawowymi informacjami na ten temat? Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
deshipu Luty 26, 2017 Udostępnij Luty 26, 2017 Na przykład "Podstawy Fizyki" Halliday, Resnick, Walker. Trochę cegła, ale pokrywa mniej więcej poziom podstawówki i część liceum (z czasów "starej starej matury"). Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Elvis Luty 26, 2017 Udostępnij Luty 26, 2017 Fakt, że "rzeźnik na wakacjach" to lektura obowiązkowa na pierwszym roku studiów 🙂 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Luty 27, 2017 Udostępnij Luty 27, 2017 "..na ten temat" Na który temat? Bo aerodynamika od ogniw słonecznych leży tak daleko jak silniki BLDC od akumulatorów. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony
Utwórz konto w ~20 sekund!
Zarejestruj nowe konto, to proste!
Zarejestruj się »Zaloguj się
Posiadasz własne konto? Użyj go!
Zaloguj się »