Skocz do zawartości

Obniżanie napięcia z 12V do 3V


ArczerMX

Pomocna odpowiedź

Cześć,
Mam akumulator 12V, z którego będę zasilał silnik pracujący z napięciem 3V. W takim przypadku trzeba obniżyć napięcie, czy wystarczy zmniejszyć natężenie prądu?

Jaki jest najlepszy sposób obniżenia napięcia na silniku, mając na uwadze to, że pobiera on około 10A?

Link do komentarza
Share on other sites

Naprawdę masz silnik 3V/10A? Czy mógłbyś podać jego typ, pokazać zdjęcie - choćby tabliczki znamionowej lub wskazać link do strony producenta lub sprzedawcy? To raczej rzadki przypadek. Czy to jest prąd zatrzymania, normalnej pracy pod obciążeniem czy jeszcze jakiś inny? Chcesz ten silnik po prostu podłączyć i niech się kręci, czy jakoś nim sterować? Kierunkiem obrotów? Prędkością?

A jednym sensownym sposobem zejścia z 12V do 3V przy takich prądach jest przetwornica DCDC.

Link do komentarza
Share on other sites

j

Dane oparłem na swoich obliczeniach.

Silnik zasilany był z trzech cel NiMH (każda 1.2V i 1500mAh), wystarczało to na jakieś dziesięć miniut (1/6h) pracy na stałych obrotach, bez obciążenia.

1,5Ah : 1/6h = 9A

Nie zamierzam regulować obrotów, ma działać na zasadzie włącz/wyłącz.

Link do komentarza
Share on other sites

Twoje obliczenia opierają się na kilku nieprawdziwych założeniach: że napięcie wynosiło 3.6V, że pojemność ogniw 1.5Ah jest właśnie taka i że silnik wyczerpywał ją w 100%.

Zastanów się, gdyby silnik na biegu luzem pobierał 9A (czyli zużywał 30W na bezdurno tj. opory własnych łożysk i komutatora), to a) musiałby być wielkości małego telewizora, b) pod obciążeniem musiałbyś dostarczyć ponad 30A. Wyobrażasz to sobie w tej wielkości zabawce?

Akumulatorki (jaki rozmiar?) mogą być stare lub badziewne od nowości a silnik może zatrzymywać się dużo wcześniej (bo jest przeznaczony np. na 12V) niż one się wyczerpią.

Nie brnij już dalej, weź multimetr i zmierz: napięcie na silniku w czasie pracy oraz prąd rzeczywiście przez niego pobierany. Nie możesz swoich planów opierać na tak słabych podstawach.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Hmmm silnik o takich parametrach to chyba ma napędzać solidne koła - 10A strasznie dużo. Pomimo mojej nikłej wiedzy jako przykład podam, że przykładowo taki silnik może pobierać w stanie tzw. stall current czyli defacto (stan zwarcia przy zatrzymaniu) około 2,5A, dopiero silniki zawodowe jak np ten:

http://www.robot-electronics.co.uk/htm/emg49.htm

pobierają na zwarciu ok 13A.

To co jest u Ciebie na zdjęciu wygląda na mały silniczek modelarski. Tak jak pisał Kolega powyżej: zmierzyć napięcie na silniku podczas pracy nawet na jałowo, zmierzyć prąd i obliczyć wszystko prawidłowo.

TAk jak powyżej do obniżenia napięcia z akumulatora stosuje się zwyczajowo przetwornicę DCDC step down np. taką jak opisałem do zasilania mojego projekciku:

Zasilanie z LiPo

I jeszcze jedno: w linku poniżej dane katalogowe silniczków selenoidowych JOHNSON:

http://www.johnsonelectric.com/en/product-technology/motion/dc-motors/industry-dc-motors?series=low-voltage-dc-motors

Wystarczy poszukać odpowiedniego modelu i już masz odpowiedź jak to zasilić.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.