Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
ArczerMX

Obniżanie napięcia z 12V do 3V

Pomocna odpowiedź

Cześć,
Mam akumulator 12V, z którego będę zasilał silnik pracujący z napięciem 3V. W takim przypadku trzeba obniżyć napięcie, czy wystarczy zmniejszyć natężenie prądu?

Jaki jest najlepszy sposób obniżenia napięcia na silniku, mając na uwadze to, że pobiera on około 10A?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Naprawdę masz silnik 3V/10A? Czy mógłbyś podać jego typ, pokazać zdjęcie - choćby tabliczki znamionowej lub wskazać link do strony producenta lub sprzedawcy? To raczej rzadki przypadek. Czy to jest prąd zatrzymania, normalnej pracy pod obciążeniem czy jeszcze jakiś inny? Chcesz ten silnik po prostu podłączyć i niech się kręci, czy jakoś nim sterować? Kierunkiem obrotów? Prędkością?

A jednym sensownym sposobem zejścia z 12V do 3V przy takich prądach jest przetwornica DCDC.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

j

Dane oparłem na swoich obliczeniach.

Silnik zasilany był z trzech cel NiMH (każda 1.2V i 1500mAh), wystarczało to na jakieś dziesięć miniut (1/6h) pracy na stałych obrotach, bez obciążenia.

1,5Ah : 1/6h = 9A

Nie zamierzam regulować obrotów, ma działać na zasadzie włącz/wyłącz.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Twoje obliczenia opierają się na kilku nieprawdziwych założeniach: że napięcie wynosiło 3.6V, że pojemność ogniw 1.5Ah jest właśnie taka i że silnik wyczerpywał ją w 100%.

Zastanów się, gdyby silnik na biegu luzem pobierał 9A (czyli zużywał 30W na bezdurno tj. opory własnych łożysk i komutatora), to a) musiałby być wielkości małego telewizora, b) pod obciążeniem musiałbyś dostarczyć ponad 30A. Wyobrażasz to sobie w tej wielkości zabawce?

Akumulatorki (jaki rozmiar?) mogą być stare lub badziewne od nowości a silnik może zatrzymywać się dużo wcześniej (bo jest przeznaczony np. na 12V) niż one się wyczerpią.

Nie brnij już dalej, weź multimetr i zmierz: napięcie na silniku w czasie pracy oraz prąd rzeczywiście przez niego pobierany. Nie możesz swoich planów opierać na tak słabych podstawach.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Hmmm silnik o takich parametrach to chyba ma napędzać solidne koła - 10A strasznie dużo. Pomimo mojej nikłej wiedzy jako przykład podam, że przykładowo taki silnik może pobierać w stanie tzw. stall current czyli defacto (stan zwarcia przy zatrzymaniu) około 2,5A, dopiero silniki zawodowe jak np ten:

http://www.robot-electronics.co.uk/htm/emg49.htm

pobierają na zwarciu ok 13A.

To co jest u Ciebie na zdjęciu wygląda na mały silniczek modelarski. Tak jak pisał Kolega powyżej: zmierzyć napięcie na silniku podczas pracy nawet na jałowo, zmierzyć prąd i obliczyć wszystko prawidłowo.

TAk jak powyżej do obniżenia napięcia z akumulatora stosuje się zwyczajowo przetwornicę DCDC step down np. taką jak opisałem do zasilania mojego projekciku:

Zasilanie z LiPo

I jeszcze jedno: w linku poniżej dane katalogowe silniczków selenoidowych JOHNSON:

http://www.johnsonelectric.com/en/product-technology/motion/dc-motors/industry-dc-motors?series=low-voltage-dc-motors

Wystarczy poszukać odpowiedniego modelu i już masz odpowiedź jak to zasilić.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...