Skocz do zawartości

Silnik wkrętarki - czyli ktokolwiek widział, ktokolwiek wie


Artizzz

Pomocna odpowiedź

Witam!!

Zakładam temat bo nie znalazłem podobnego istniejącego 😋

Ostatnio zaciekawiło mnie wykorzystanie do napędu pojazdu silników z wkrętarek elektrycznych (nie wkrętaków!).

Mam w planach konstrukcję czterokołowca, który byłby napędzany 4 takimi silnikami, oczywiście z przekładniami (coś jak na Mobocie:P). Pojazd ma być szybki, mocny ale ciężki i dlatego taki wybór.

Moje pytanie brzmi - jak sprzęgać koła pojazdu z takim silnikiem? Orginalnie silnik taki ma przekładnię planetarną redukującą do ok. 400-500 obr/min, z wyprowadzoną osią. Czy montując koło bezpośrednio na osi, ta wytrzyma obciążenia związanie z masą pojazdu? Nie wiem jakie łożyskowania są stosowane.. a konstrukcja będzie ważyć kilka ładnych kg. Ktoś już stosował takie silniki lub wie coś więcej ode mnie? A może jakaś inna wskazówka?

Link do komentarza
Share on other sites

temat podany w powyższym linku wałkowałem przed założeniem tego.. i nie ma tam nic o wytrzymłości takiej przekładni:/ fakt faktem, że w większości zębatki takiej przekładni są z tworzywa. Jednak sądzę, że ich wytrzymałość - nazwijmy to "obrotowa" - jest zupełnie wystarczająca. W końcu sam używam wkrętarki i po kilkuletnim katowaniu przekładnia jest cała. Chodzi mi raczej o wytrzymałość napędu na siły boczne, ścinające wał przekładni (jeśli można tak to nazwać).

Tak jak pisałem wyżej - myślę nad bezpośrednim umocowaniu koła na osi przekładni i nie wiem czy ona wytrzyma obciążenie pojazdu (ładnych kilkanaście kg).

A co do silników od hulajnog to nie jest mi potrzeba aż tak wielka moc a co za tym idzie pobór prądu :/

Link do komentarza
Share on other sites

Możesz spróbować znaleźć jakieś łożyska kulkowe, tylko ani gdzie, ani za ile Ci nie powiem.

Albo zrobić ślizgowe z 2 rurek PCV, tak aby jedna idealnie wchodziła w drugą.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Łożyska to w sklepie z łożyskami. A panewki ślizgowe z dwóch rurek PCV?! Przecież to będzie miało straszne opory. Poza tym, rurka pcv w środku jest taka pofalowana, co skutecznie uniemożliwiałoby wykorzystanie ich w podanym przez ciebie celu.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie wiedziałem o sklepach z łożyskami 🙂

A odpowiednie nasmarowanie rurek załatwiłoby sprawę 😉

Wydaje mi się, że widziałem kiedyś takie łożysko, no ale może było z innego tworzywa.

Link do komentarza
Share on other sites

Moje pytanie brzmi - jak sprzęgać koła pojazdu z takim silnikiem?

Za pomocą sprzęgła.

http://www.akcesoria.cnc.info.pl/przeglad_sprzegla.htm

A w jakim celu to sprzęgło?

Wkrętarki na pewno mają wystarczającą moc na taki pojazd. Pamiętam jak mając 5-6lat (czyli ważąc pewnie te 20kg) jeździłem rowerkiem napędzanym jedną wkrętarką 14,4v. Także 4 wkrętarki spokojnie sobie poradzą. Co do sił bocznych to dodałbym łożysko ślizgowe na oś z silnika do koła(można dostać na allegro), żeby zwiększyć trwałość.

Link do komentarza
Share on other sites

Najlepiej ułożyskować koła na łożyskach tocznych, bo mają małe opory ruchu i są dobre do pracy pod dużym obciążeniem i z dużymi prędkościami. Łożyskowanie ślizgowe będzie miało znacznie większe opory, znacznie szybciej będzie się zużywać, poza tym takie łożyskowanie musi mieć luz, żeby mogło działać. Ceny łożysk tocznych to kilka złotych za sztukę (2 - 5 zł mniej więcej, w zależności od rodzaju i wielkości). Są dostępne np. tu: http://www.akcesoria.cnc.info.pl/lozyska_kulkowe_a_przeglad.htm

Dzięki temu obciążenia wynikające z ciężaru pojazdu będą przenoszone przez te łożyska na jakąś "ramę nośną", a nie na wałek wychodzący z przekładni. Łożyska w przekładni nie są przewidziane do przenoszenia dużych sił poprzecznych i osiowych.

Koła zębate (bo tak się je nazywa) z tworzywa wiadomo, że będą miały mniejszą wytrzymałość niż metalowe, ale może dadzą radę. Mogą się jednak zepsuć przy dużych przeciążeniach.

Sprzęgła stosuje się po to, aby połączyć dwa wałki. Mogą się one dzięki temu obracać, gdy np. nie są idealnie współosiowe. Sprzęgła z wkładkami podatnymi redukują drgania i zwiększają żywotność silnika i przekładni. Sprzęgła mieszkowe mogą przenosić napęd gdy wałki są pod pewnym kątem do siebie, są sztywne na skręcanie ale podatne na zginanie.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeżeli chodzi o silniczki można śmiało wykorzystać. Użyj oryginalnych przekładni planetarnych- większą moc. Łożyska można dostać w sklepie z częściami AEG. Jeżeli rozmiar jest za duży należy szukać mikro łożyska. Najszybciej znajdziesz w sklepach modelarskich. Sprzągla również.

Link do komentarza
Share on other sites

Sorki za późną odpowiedź🙂

Barman, właśnie mniej więcej o taką odpowiedź mi chodziło. Myśałem już przed założeniem tematu o osadzeniu osi w łożyskach (po dwa na oś). Ostatnio jednak wpadło mi w łapy łożysko liniowe z kołnierzem i moje myśli skłaniają się do wykorzystania właśnie tego elementu 🙂 Jest ono dość szerokie więc siły boczne będą skutecznie przez nie przenoszone - przynajmniej tak mi się wydaje:P co o tym sądzicie?

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.