Skocz do zawartości

Konsola PONG


atlantis86

Pomocna odpowiedź

Cześć,

nie potrzebujesz zabytkowych GAL'i bo jest wiele implementacji 8-bitowych CPU wykonanych na jednym (niezbyt dużym układzie FPGA). Możesz je zaimplementować za pomocą darmowych narzędzi do syntezy FPGA (Xilinx'a czy Intela). Zobacz np. te linki dla MOS 6502:

http://www.aholme.co.uk/6502/Main.htm

http://ladybug.xs4all.nl/arlet/fpga/6502/

http://forum.6502.org/viewtopic.php?t=1673

Istnieje mnóstwo implementacji innych 8-mio bitowców (np, Z-80 czy Intel 8080). Jedną z takich implementacji opisałem w poście na tym forum:

Możesz też w ramach treningu ulepszyć tego bardzo prostego "PONGA" zaimplementowanego na zestawie  FPGA Elbert v2 (tego z kursu FPGA) na rorbocie:

Pozdrawiam

 

Edytowano przez FlyingDutch
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

9 minut temu, FlyingDutch napisał:

nie potrzebujesz zabytkowych GAL'i bo jest wiele implementacji 8-bitowych CPU wykonanych na jednym (niezbyt dużym układzie FPGA). Możesz je zaimplementować za pomocą darmowych narzędzi do syntezy FPGA (Xilinx'a czy Intela).

FPGA != RETRO

Dlatego pojawiają się repliki Cobry1 itp. Ponadto mowa była o 68k a to chyba nie jest 8-bit, nawet gdy mowa o 68008 . Pierwsze 68k były 16/32-bit, od 68020 32-bit.

Edytowano przez InspektorGadzet
Link do komentarza
Share on other sites

13 godzin temu, InspektorGadzet napisał:

Pierwsze 68k były 16/32-bit

Konkretnie: 68000 miał szesnastobitową szynę danych, ale wewnętrznie był 32-bitowy.

Dlatego właśnie w okresie różnych embarg i ograniczeń można było bez problemu ściągnąć do Polski zakupioną w RFN Amigę - embargo dotyczyło komputerów 16-bitowych, a Amisia była 32 🙂

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)
Dnia 22.07.2019 o 08:31, ethanak napisał:

Konkretnie: 68000 miał szesnastobitową szynę danych, ale wewnętrznie był 32-bitowy.

Ciekawostką był też 68008, stosowany m.in. w komputerze Sinclair QL. Ten miał ośmiobitową szynę danych, przez co łatwiej można było zastosować w nim standardowe pamięci, projektowane w myślą o systemach ośmiobitowych. Pewnie to od niego zacznę swoją zabawę z 68k. 😉

Edytowano przez atlantis86
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

1 godzinę temu, atlantis86 napisał:

Ciekawostką był też 68008,

Wspominałem już o nim

Gdy porównuję konstrukcje z tego samego okresu (lata 80-90) Motorolli i Intela, to jak teraz porównywać ARM z AVR. Niepojęte, jak tak beznadziejny 80286 i kolejne podbiły świat skoro były technologicznie w tyle za 68k. Podobnie Windows, najpierw popularny 3.11 w formie nakładki na DOS - zero multitaskingu. Win95, reklamowany jako pierwszy, prawdziwy system z multitaskiengiem. Dwa kłamstwa w jednym zdaniu, nie pierwszy, bo Unix był wcześniej i nie prawdziwy, bo system "prosił" task o zwolnienie czasu CPU albo o zwolnienie zasobów. To nie był multitasking tylko wielozadaniowość. Nadal pseudo multitasking działa kulawo w Windzie i multitaskingiem nazwać tego nie można. Wiem co piszę, bo pracowałem zarówno z Windą jak i Uniksem na MAC, Amidze, często używam Linux. Winda to badziewie którego niestety muszę używać.

Gdy będziesz budował system na 68k, nie zapomnij o możliwości zakładania 15 pułapek. Jedną warto zostawić aby umożliwić przechodzenie z trybu użytkownika do nadzorcy chyba, że będzie pracował tylko w trybie nadzorcy. 68000 68010 odkładają na stos różne ramki w stanach wyjątkowych, dopiero chyba od 68020 są one zawsze takie same. W kodach, źródłowych które umieściłem kilkanaście postów wcześniej, różne wielkości ramek są obsłużone. Powinny tam być też kody prawdziwego multitaskingu, o które się opierałem robiąc multitasking dla Z-80.

Edytowano przez InspektorGadzet
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.