Skocz do zawartości

Konsola PONG


atlantis86

Pomocna odpowiedź

Cześć,

nie potrzebujesz zabytkowych GAL'i bo jest wiele implementacji 8-bitowych CPU wykonanych na jednym (niezbyt dużym układzie FPGA). Możesz je zaimplementować za pomocą darmowych narzędzi do syntezy FPGA (Xilinx'a czy Intela). Zobacz np. te linki dla MOS 6502:

http://www.aholme.co.uk/6502/Main.htm

http://ladybug.xs4all.nl/arlet/fpga/6502/

http://forum.6502.org/viewtopic.php?t=1673

Istnieje mnóstwo implementacji innych 8-mio bitowców (np, Z-80 czy Intel 8080). Jedną z takich implementacji opisałem w poście na tym forum:

Możesz też w ramach treningu ulepszyć tego bardzo prostego "PONGA" zaimplementowanego na zestawie  FPGA Elbert v2 (tego z kursu FPGA) na rorbocie:

Pozdrawiam

 

Edytowano przez FlyingDutch
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

9 minut temu, FlyingDutch napisał:

nie potrzebujesz zabytkowych GAL'i bo jest wiele implementacji 8-bitowych CPU wykonanych na jednym (niezbyt dużym układzie FPGA). Możesz je zaimplementować za pomocą darmowych narzędzi do syntezy FPGA (Xilinx'a czy Intela).

FPGA != RETRO

Dlatego pojawiają się repliki Cobry1 itp. Ponadto mowa była o 68k a to chyba nie jest 8-bit, nawet gdy mowa o 68008 . Pierwsze 68k były 16/32-bit, od 68020 32-bit.

Edytowano przez InspektorGadzet
Link do komentarza
Share on other sites

13 godzin temu, InspektorGadzet napisał:

Pierwsze 68k były 16/32-bit

Konkretnie: 68000 miał szesnastobitową szynę danych, ale wewnętrznie był 32-bitowy.

Dlatego właśnie w okresie różnych embarg i ograniczeń można było bez problemu ściągnąć do Polski zakupioną w RFN Amigę - embargo dotyczyło komputerów 16-bitowych, a Amisia była 32 🙂

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

(edytowany)
Dnia 22.07.2019 o 08:31, ethanak napisał:

Konkretnie: 68000 miał szesnastobitową szynę danych, ale wewnętrznie był 32-bitowy.

Ciekawostką był też 68008, stosowany m.in. w komputerze Sinclair QL. Ten miał ośmiobitową szynę danych, przez co łatwiej można było zastosować w nim standardowe pamięci, projektowane w myślą o systemach ośmiobitowych. Pewnie to od niego zacznę swoją zabawę z 68k. 😉

Edytowano przez atlantis86
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

1 godzinę temu, atlantis86 napisał:

Ciekawostką był też 68008,

Wspominałem już o nim

Gdy porównuję konstrukcje z tego samego okresu (lata 80-90) Motorolli i Intela, to jak teraz porównywać ARM z AVR. Niepojęte, jak tak beznadziejny 80286 i kolejne podbiły świat skoro były technologicznie w tyle za 68k. Podobnie Windows, najpierw popularny 3.11 w formie nakładki na DOS - zero multitaskingu. Win95, reklamowany jako pierwszy, prawdziwy system z multitaskiengiem. Dwa kłamstwa w jednym zdaniu, nie pierwszy, bo Unix był wcześniej i nie prawdziwy, bo system "prosił" task o zwolnienie czasu CPU albo o zwolnienie zasobów. To nie był multitasking tylko wielozadaniowość. Nadal pseudo multitasking działa kulawo w Windzie i multitaskingiem nazwać tego nie można. Wiem co piszę, bo pracowałem zarówno z Windą jak i Uniksem na MAC, Amidze, często używam Linux. Winda to badziewie którego niestety muszę używać.

Gdy będziesz budował system na 68k, nie zapomnij o możliwości zakładania 15 pułapek. Jedną warto zostawić aby umożliwić przechodzenie z trybu użytkownika do nadzorcy chyba, że będzie pracował tylko w trybie nadzorcy. 68000 68010 odkładają na stos różne ramki w stanach wyjątkowych, dopiero chyba od 68020 są one zawsze takie same. W kodach, źródłowych które umieściłem kilkanaście postów wcześniej, różne wielkości ramek są obsłużone. Powinny tam być też kody prawdziwego multitaskingu, o które się opierałem robiąc multitasking dla Z-80.

Edytowano przez InspektorGadzet
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.