Skocz do zawartości

Slini BLDC kolejność uzwojen i czujniki Halla


slawek7

Pomocna odpowiedź

Doprowadzasz zasilanie do wszystkich czujników. Jeden kanał oscyloskopu podłączasz do któregoś uzwojenia a drugi do czujnika Halla. Zakręcasz silnik palcami i szukasz takiego czujnika, który będzie w fazie z napięciem dostawanym z tego uzwojenia. Jeśłi znalazłeś uzwojenie w którym narastanie i opadanie back-EMF jest w fazie z cujnikiem, ale odwrócone o 180°, odwracasz sposób podłączenia sondy oscyloskopu. Potem to samo raz jeszcze i dla pewności to samo z trzecim. Gdy już to masz sparowane, na koniec sprawdzasz kolejność uzwojeń/czujników przez sprawdzenie ich sekwencji w czasie. Podłączasz jeden kanał do jednego uzwojenia a drugi do drugiego i patrzysz, które z nich jest wcześniejsze. To samo z trzecim względem pierwszego lub drugiego.

W sumie muisz dojść do takiego rysunku:

https://www.researchgate.net/figure/Back-EMF-voltage-waveforms-and-Hall-Effect-position-sensors-of-BLDC-generator-with_fig9_284929985

Te trapeziki to oczywiście sygnał z uzwojenia a te niższe prostokąty (skala pionowa nie jest tu zachowana) to sygnał cyfrowy z zasilanego i sprawnego czujnika Halla.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Ale rozumiem że sygnał oscyloskopu do uzwojenia, a masa do stworzonego punktu zerowego na z trzech rezystorów połączonych w gwiazdę?

A druga sprawa, próbowałem w końcu odpalić ten mój silnik. ponieważ nie wiedziałem jak są połączone fazy uzwojeń (tj kolejność) i czujników halla, to zrobiłem taki numer że zasiliłem uzwojenia silnika zgodnie z 6 krokową kolejnością komutacji i odczytałem stan czujników halla. Co ciekawe ta sekwencja i stany czujników były zgodne z tablą zamieszczoną s scalonym kontrolerze silnika BLDC typu MC33035. Wg opisu w tej dokumentacji danemu odczytowi z czujników halla odpowiadają  stany sterujące tranzystorami mocy dla uzwojeń silnika.

Niestety ku mojemu zdziwieniu silnik nie ruszył, tylko stał w stabilnej pozycji. Więc pomyślałem że przesunę komutację o jeden do przodu, czyli mając pozycję wirnika zasilanie uzwojeń powinno byc krok do przodu. i co ciekawe silnik ruszył.

Pytania w wobec tego są takie: Dlaczego w żadnej nocie, czy to tej MC33035, czy AVR czy Microchipa nie jest wspomniane że pozycja wirnika jest jakby krok do tyły w stosunku do zasilania faz. W sumie to logiczne, bo za każdym razem pole od uzwojenia stojana powinno ciągnąć wirnik. I drugie, dlaczego w notach jest takich jak wspomniana MC33035 tabela dekodowania pozycji czujników nie wskazuje kolejnej sekwencji zasilania uzwojeń tylko bieżącą?

 

Czy ja w ogóle dobrze myślę, że sterowanie silnikiem odbywa się tak że powinno sie zasilać kolejny krok w stosunku do wskazywanego?

mc333035.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Sorry za wykopnie trupa ale temat jest ciekawy a szukanie po omacku właściwej kombinacji trochę męczące.

Marek fajnie to opisałeś ale to  mi pasuje do silnika połączonego w gwiazdę z przewodem neutralnym. A co w przypadku trójkąta? gdzie ten oscyloskop podłączyć?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Są w chinach takie testery diodowe. Na YT są filmiki z tego. Tylko żeby sam silnik  indukował jakieś napięcie to trzeba nim kręcić szybko i diody tak szybko mrugają że i tak nie widać czy się pokrywają z czujnikami.

Oscyloskop faktycznie by to wyłapał.

No nic. Pewnie pozostaje nadal metoda prób i błędów.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.