matnik Napisano Marzec 28, 2010 Udostępnij Napisano Marzec 28, 2010 Mam w miarę proste pytanie. Mam dwa silniczki DC, których chciałbym użyć do napędzania robota. Wałek wystający z silniczka ma fi ok. 1mm, zaś mój wał napędowy w przekładni ma fi ok. 3mm. Czym je połączyć? Próbowałem klejem, ale tylko zepsułem sobie silniczek, a dalej nie trzymało. Możecie mi coś poradzić? Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Nawyk Marzec 29, 2010 Udostępnij Marzec 29, 2010 Może tzw. termokurczka? Taka plastikowa rurka, która po podgrzaniu się kurczy - można dostać chyba w każdym sklepie elektrycznym/elektronicznym, czasami nawet w motoryzacyjnym. Ucinasz kawałek, wkładasz z jednej strony oś silnika, z drugiej inną oś, trzymasz równo i ogrzewasz zapalniczką. Przy przenoszeniu większych momentów trzeba raczej pomyśleć o odpowiednim sprzęgle (choć nie wiem czy są dla tak małych średnic). Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
rasta Marzec 29, 2010 Udostępnij Marzec 29, 2010 Rurka fi3 z nawierconymi otworami dla 3-4 śrubek z obu stron? Ale to robota dla zegarmistrza chyba :] Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Mati02 Marzec 29, 2010 Udostępnij Marzec 29, 2010 Wycinasz z grubej plexi(z 6mm) dwa kwadraciki. Sklejasz je ze sobą kropelką. Jak wyschnie, to z jednej strony wiercisz na środku kwadracika otwór wiertłem o średnicy 3 mm, a z drugiej strony robisz to samo tylko wiertłem 1 mm. Powstanie tulejka, nakładasz na silnik z jednej strony, a na wał z drugiej. 😃 Wyjdzie dobrze, tylko ważne żebyś otwory wiercił idealnie prostopadle 😅 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
Xweldog Marzec 29, 2010 Udostępnij Marzec 29, 2010 Np. tak, jak radzi Mati02 ale wiercisz od razu jednym wiertłem 1mm na wylot. Z tym może być trochę problemu gdyż - zwłaszcza przy zbyt dużych obrotach - wiertło będzie topić plastyk i się zakleszczy. Trzeba wiercić na b.małych ale będzie dobre prowadzenie dla prostopadłego otworu pod 3mm. Zamiast sklejanych prostokącików czy tp. użyłbym pręta Φ ok. 5mm, nie koniecznie plastykowego. Jeżeli posiadasz jakieś różne detale z demontażu ect, taki łącznik można zrobić z dwu tulejek: jedną z otworem 1mm o Φ zew. 3mm wsadzić w drugą z otworem 3mm. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
matnik Marzec 29, 2010 Autor tematu Udostępnij Marzec 29, 2010 Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Bardzo podoba mi się pomysł kurczącej się rurki, najpierw wypróbuję to. Co do metody Mati02'ego, mam jedno pytanie. Jeżeli założę taką ręczną tulejkę 1mm na wałek 1mm, to czy przy dużych obrotach wałek nie "wyrobi" wnętrza takiej tulejki i nie będzie tarcia? W sensie, że wałek zacznie się kręcić w środku tulejki nie poruszając nią samą... Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Luko Marzec 29, 2010 Udostępnij Marzec 29, 2010 matnik, z założenia wykonanie takiej tulei (nazwijmy ja redukcyjna), o wymiarach dopasowanych do średnicy wału jest bez sensu. W maszynach przemysłowych jest stosowane takie połączenie, tylko że jest tu pasowanie na wcisk, czyli średnica wału jest większa od średnicy otworu. Konkretne normy EN/PN regulują takie pasowanie w zależności od średnicy wału. Stosowane jest to w celu zwiększenia tarcia pomiędzy tuleja a wałem, dzięki czemu może takie połączenie przenieść większe obciążenia (moment). W warunkach domowych wykonanie otworu osiowego o średnicy 0,90 - 0,95 mm dla takiego pasowania będzie raczej nie wykonalne. To tyle odnośnie sposobów połączenia wałów z mojej strony. Podsumowując, połączenie musi być na wcisk i to bardzo duży wcisk 😃, inaczej będzie pupa. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
MaRo88PL Marzec 29, 2010 Udostępnij Marzec 29, 2010 Uzupełniając wypowiedź Luko - w przemyśle ewentualnie takie elementy dopasowywane są termicznie. Jak wiemy pod wpływem temperatury zmienia się objętość materiałów. W maszynach można spotkać łączenia wykonane po przez schłodzenie wału i ogrzanie tulei, przez co wał się nieco skurczy, a tuleja rozszerzy. Potem oba elementy są łączone, a gdy wrócą do normalnych temperatur bardzo ciężko je rozdzielić. Niestety i ten sposób jest dość trudny do zastosowania w domowych warunkach. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Mati02 Marzec 30, 2010 Udostępnij Marzec 30, 2010 Ja dodatkowo do środka otworu dodałem niewielką ilość kropelki, ale taką, żeby nie powodowała trudności w poruszaniu wału. Powstała między wałem a ściankami otworu zakrzeplina z kleju. Jest to amatorszczyzna, ale tej tulei żaden silniczek z CD Romu, walkmana czy innego złomu nie będzie w stanie zniszczyć, także do robota mobilnego powinno takie rozwiązanie wystarczyć(moim zdaniem). Jeżeli nie masz dostępu do tony gratów typu drukarka czy magnetowid, skąd mógłbyś wziąć części, albo profesjonalnych obrabiarek, to zostają takie proste i niezbyt dokładne rozwiązania, albo serwa... 😉 Można rzucić okiem na takie połączenie: https://www.forbot.pl/forum/upload_img/obrazki/IMG_4bb20bfb38ec96900.jpg A tu napęd zrealizowany z takimi połączeniami: https://www.forbot.pl/forum/upload_img/obrazki/IMG_4bb20de78b2e68640.jpg Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony
Utwórz konto w ~20 sekund!
Zarejestruj nowe konto, to proste!
Zarejestruj się »Zaloguj się
Posiadasz własne konto? Użyj go!
Zaloguj się »