Skocz do zawartości

Wiertła do metalu


H1M4W4R1

Pomocna odpowiedź

56 minut temu, ethanak napisał:

Hm... aluminium to metal, żeliwo też, stal narzędziowa podobno też...

W czym wiercisz, czym wiercisz (wiertarka), jaka średnica, jakie obroty, czym smarujesz?

Materiał: S235, SS304, SS316 i od święta miękkie 

Średnica zwykle do 13mm, obroty 80-200, smarowane olejem do gwintowania/wiercenia (firmy nie pamiętam).

Wiertarka słupowa 500W z przekładnią pasową, ale pewnie wymienię jej silnik na jakieś 2.2kW.

 

Link do komentarza
Share on other sites

No to do miękkich raczej wiertła do aluminium i wysokie obroty. Tytanowe się absolutnie nie nadają.

Wiertarkę masz mniej więcej taką jak moja (pewnie lepszą, bo moja to Parkside ze spożywczego, gorszych chyba nie ma). Ze stalą problemów nigdy nie miałem nawet na najtańszych wiertłach, ale powyżej 10 raczej nie potrzebowałem...

 

 

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

4 godziny temu, ethanak napisał:

Wiertarkę masz mniej więcej taką jak moja (pewnie lepszą, bo moja to Parkside ze spożywczego, gorszych chyba nie ma).

Dokładnie ten sam model z gibającym się stołem, tylko trochę przerobiona (bo oryginalna przekładnia to jest tak dobra, że normalnie bym wolał chyba łańcuch).

Próbuję upolować jakąś PRL'owską pod wiertła fi50, ale szybko schodzą... Niby ta wiertarka wierci stal, ale wiertła trzeba wymieniać zdecydowanie za często.

Link do komentarza
Share on other sites

5 minut temu, H1M4W4R1 napisał:

Próbuję upolować jakąś PRL'owską pod wiertła fi50

do takich rzeczy to już lepiej w tokarkę zainwestować, tylko jak ją w bloku trzymać? 😛

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

6 minut temu, _LM_ napisał:

do takich rzeczy to już lepiej w tokarkę zainwestować, tylko jak ją w bloku trzymać? 😛

Mam swoje sposoby 😛 Poza tym tokarką tak łatwo nie wywiercę dziury w kawałku blachy o grubości 20mm, a wiertarką już tak. Tokarka też jest w planach, ale ceny powalają... 20-35k za coś sensownego to minimum...

Link do komentarza
Share on other sites

8 godzin temu, H1M4W4R1 napisał:

Próbuję upolować jakąś PRL'owską

Marzenie 🙂 Mieliśmy taką kiedyś w firmie (za czasów PRL-u), produkcji ZDZ, dało się wiercić jedynką i dwudziestką... Pane, to se ne vrati 😞

Link do komentarza
Share on other sites

Dodaj: stare ruskie wiertło, nie wiem czy współczesne są tak samo dobre. No i wtedy kupowało się takie rzeczy bezpośrednio (ruski ryneczek miałem po drodze z roboty do domu), dzisiaj byłoby chyba trochę trudniej.

Link do komentarza
Share on other sites

Wiertło wiertłem, ale parametry wiercenia też musisz odpowiednio dobrać do wiertla i materiału. Najlepiej mieć wiertarkę z falownikiem, wtedy obroty można sobie dobrać odpowiednie bez gibania się z paskami, a lewe i prawe obroty tez się przydają. Choćby do gwintowania maszynowego, czy wykręcania urwanych śrub. (lewe wiertla).

Wiertarka z PRLU, hoo.. to dziś takie same marzenie jak w 1993 roku mieć PC-ta z Pentium 100. Dla wybranych koneserów. Ale można upolować, na targu staroci, tylko pewnie będzie za szalone pieniądze i do remontu. Ale jako baza, na pewno zamiata wszystko z marketów.

Edytowano przez BlackJack
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Większość tanich wierteł słabo nadaje się do użytku. Szczególnie do wiercenia w metalu. W przypadku aluminium i jego stopów (radiatory) dużą poprawę daje stosowanie jako chłodziwa nie oleju, ale spirytusu. Tak, spirytusu! Wystarczy spirytus techniczny - skażony. Znacznie lepiej sprawuje się on jako chłodziwo i środek smarujący w przypadku przypadku aluminium niż olej techniczny. Spirytus zalecany jest również podczas gwintowania otworów w aluminium.

W przypadku dużych średnicy otworów warto stopniować wiertła, wiercąc pierwszy otwór małym wiertłem i stopniowo rozwiercając go większymi wiertłami do wymaganej średnicy. Może zdarzyć się, że otwór nie będzie okrągły, tylko będzie miał zarys "trójkątny", owalny, itp. Może się też zdarzyć, że otwór będzie miał większą średnicę niż wiertło. Przyczyną tego może być źle naostrzone wiertło. Mianowicie krawędzie skrawające wiertła na wskutek ostrzenia nie będą symetryczne, będą miały różne długości. Powoduje to przesunięcie tzw. ścinku (wierzchołek wiertła) z wzdłużnej osi symetrii w bok i wiertło wówczas ma "bicie" promieniowe. Powoduje to najczęściej niezamierzone zwiększenie średnicy otworu i zniekształcenie kształtu otworu.

Lepsze rezultaty w wierceniu zapewnia używanie wiertarki ze statywem i mocowanie wierconego przedmiotu w imadle. Innym rozwiązaniem jest też wiercenie otworu o mniejszej średnicy i rozwiercanie go do wymaganej średnicy rozwiertakiem.

Edytowano przez Christophorus
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

17 minut temu, Christophorus napisał:

Lepsze rezultaty w wierceniu zapewnia używania wiertarki ze statywem

Chcesz przez to powiedzieć, że wiertarka ze statywem jest lepsza niż wiertarka kolumnowa?

Link do komentarza
Share on other sites

Mnie wiertarka ze statywem kojarzy się z małą wiertarką zamocowaną w statywie, którą możemy postawić np. na blacie stołu warsztatowego. Rozwiązanie to chyba jest najtańsze w warunkach domowych. Natomiast wiertarka kolumnowa (kadłubowa) kojarzy mi się ze znacznie większą wiertarką, której korpus odlewany jest z żeliwa i posadowioną na posadzce. Można jeszcze wyodrębnić wiertarkę kolumnową "coś" pośredniego pomiędzy wiertarką zamocowaną na statywie i dużą wiertarką kolumnową (kadłubową). Kolejny rodzaj wiertarek to duże wiertarki promieniowe. Zdarza się, że pojęcia te są mylone.

Co do samych statywów do wiertarki to z ich jakością jest różnie. Można je kupić już za kilkadziesiąt złotych jak i za kilkaset. Podobnie z wiertarkami kolumnowymi. Można kupić nową markową wiertarkę kolumnową jak i używaną i wyeksploatowaną.

Sama wiertarka kolumnowa lub ze statywem też nie gwarantuje dobrze wywierconego otworu jeśli wiertło będzie tępe, źle naostrzone, źle dobierzemy parametry wiercenia czy też nie zamocujemy wierconego przedmiotu w imadle.

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.