OutSideR2k11 Napisano Maj 8, 2011 Udostępnij Napisano Maj 8, 2011 witam wszystkich, obecnie zajmuje sie stworzeniem wlasnego LineFollowera i tutaj mam 2 prosby do Was drodzy urzytkownicy 1. czy moglby ktos rzucic okiem na schemat i sprawdzic czy wsio jest dobrze polaczone ? 2. chcialbym dolaczyc do ukladu zasilania z aku dodatkowo fotogniwo doladowujace w miedzy czasie akumulatorek tylko nie wiem zbytnio jak i czy da rady dobrac odpowiednio mniejszych wymiarow fotoogniwo:/ aku zelowy 12V 1,3 mA LineFollower schemat.pdf Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
gohandi Maj 8, 2011 Udostępnij Maj 8, 2011 Witam. Czyżby to była praca inżynierska?:> Ad1. Moim zdaniem masz źle podłączone CNY70 albo ja poprostu nie widze jak one mają działac. Co wiecej nie wiem. Ad2. Osobiście mi się wydaję ze fotoogniwo to zbędna rzecz w LF. Nie wyciągniesz z nich jakoś dużo energii, a jest to dodatkowa masa oraz komplikuje uklad. Jeśli chodzi o akumulator to 1.3mA to mam rozumiec pomyłka ?:> Natomiast http://sklep.avt.pl/p/pl/4823671/akumulator+zelowy+12v+1-3ah.html taki akumulator jest według mnie zdecydowanie za ciężki (0.6Kg) i nieporęczny. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Naelektryzowany Maj 8, 2011 Udostępnij Maj 8, 2011 Do tego co powiedział gohandi dodam to, że na schemacie masz włącznik (między aku i stabilizatorem) ... chwilowy. Po za tym diodę led sygnalizującą zasilanie lepiej dać za stabilizatorem. Masz też kilka diod które są podpięte między vcc (+5, +12) a gnd, czyli świecić się będą cały czas. Rezystorki do Ledów 470ohm przy 12v to trochę mało. Odnośnie akumulatora, aktualnie królują li-pol o pojemnościach poniżej 500mAh. Ogniwo słoneczne dużo nie da. A akumulator żelowy nie nadaje się do rozładowywania pełnego i pełnego ładowania, lepiej sprawuje się doładowywany. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Nawyk Maj 8, 2011 Udostępnij Maj 8, 2011 LED7 w zasilaczu daj za stabilizatorem - jeśli to zwykły LED, to się spali przy tym rezystorze i napięciu 12V (policz sobie prąd). Chociaż już jednego masz, który pełni taką samą funkcję (mowa o LED5). W takim razie po co Ci LED7? Podłączenie CNY70 to pomyłka, popatrz jak to jest zrobione w innych robotach na forum. A jak już poprawisz - czy sygnały zwracane przez transoptory nie przekroczą wartości ~2,5V (budowany Vref Atmegi8)? Pamiętaj, żeby ustawić odpowiednio rejestr (albo po prostu zewrzyj sobie Aref z Vcc - na jedno wyjdzie). LED w złączu KANDA zostaw wiszący "w powietrzu". LED6 - ta sama sytuacja co w zasilaczu (LED7). Z resztą, te dwie diody paliłyby się równocześnie 😉 Równolegle do silników polecam dać kondensatory 100n (można je też przylutować na zaciskach silnika). Moim zdaniem żelowiec 1,3Ah do takiego robota to przesada, aczkolwiek jeśli się uparłeś to trudno 🙂 O ile silniki mają wystarczający moment obr. żeby ruszyć z miejsca i jednocześnie na tyle mały pobór prądu, żeby nie spalić mostka. @up: częściowo ubiegnięty 🙂 1 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
rybazmarsa88 Maj 8, 2011 Udostępnij Maj 8, 2011 Drogi outsiderku:D:D czujniki masz źle podłączone ( nie zwróciłem uwagi wcześniej na to;PP ). Z wyjścia A ciagniesz R=220 i podłączasz do 5V. Z wyjścia C masz R i diode szeregowo i to idzie do wejścia sterującego na atmedze.. Ta cewka nie jest Ci potrzebna Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Bobby Maj 8, 2011 Udostępnij Maj 8, 2011 rybazmarsa88, jeśli mówisz o dławiku przy uC, to właśnie dobrze, że tam się znajduje 😉 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
rybazmarsa88 Maj 8, 2011 Udostępnij Maj 8, 2011 a po co właściwie mu to w tym układzie? Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OutSideR2k11 Maj 8, 2011 Autor tematu Udostępnij Maj 8, 2011 dziekuje za trafne sugestie, poprawie wsio jutro, a tak docelowo uklad bedzie podzielony na 3 PCB - jedna z zasilaniem, druga glowna, a trzecia same czujniki. LED 7 chcialbym zeby sygnalizowal mi ze na plytce zasilania jest napiecie z aku/baterii, a wlacznik chcialem dac bezposrednio za zrodlem zasilania w wiadomej sprawie zebym mogl tego robocika wlaczyc i wylaczyc, co dalej...plytki bd laczyl na goldpinach, i tak napewno glowna PCB bd posiadala 2 godlpiny z zasilaniem 5V i 12/9V ? i tu chcialem 2 diody ktore bd mi sygnalizowaly obecnosc tegoz napiecia w ukladzie czyli jak bd napiecie to maja swiecic caly czas mowa tu o LED 5 i 8. tylko co z zasilaniem glownym ? co radzicie zamiast tego ciezkiego zelowca ? nie wiem zbytnio co wybrac ;/ Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Mihau Maj 8, 2011 Udostępnij Maj 8, 2011 Oddzielanie zasilania nie ma IMO zbytniego sensu. Upchniesz to wszystko na jednej płytce. Czujniki oddzielnie są dobrym pomysłem. Do zasilania najlepiej akku LiPo; baterie nieekonomiczne, a NiMH/NiCd(o zgrozo) za ciężkie i efekt pamięci. Ewentualnie można spróbować LiIon, ale też do lekkich nie należą. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
OutSideR2k11 Maj 8, 2011 Autor tematu Udostępnij Maj 8, 2011 naelektryzowany, oczywiscie trafna sugestia chodzilo mi o pushbutton znaczy wlacz/wylacz a nie przycisk chwilowy serwa dam takie jako silniczki kol: Serwo 9gram HXT900 od rctronik_pl natomiast jakie aku to dalej nie wiem ;/ ok li-po, rozumiem ze wersja 7.4V moze byc cos takiego np ? AKUMULATOR CANON BP-208 DC-10 850MAH 7.4V *5I od RamYania __________ Komentarz dodany przez: Sabre _allegro Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Nawyk Maj 8, 2011 Udostępnij Maj 8, 2011 a po co właściwie mu to w tym układzie? Polecam zapoznać się z notą katalogową Atmegi ;] Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
rybazmarsa88 Maj 9, 2011 Udostępnij Maj 9, 2011 Nawyk zapoznałem się🙂 i np. ja w swoim schemacie nie mam dławika i jakoś nikt mi na to nie zwrócił uwagi:> Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Nawyk Maj 9, 2011 Udostępnij Maj 9, 2011 Bo to nie jest jakiś rażący brak, w dodatku nie jestem pewien, ale chyba M8 miała kilka błędów konstrukcyjnych, w tym zwarcie pomiędzy AVcc i Vcc (niech ktoś mnie poprawi jeśli się mylę). Dławik to kilka groszy, od biedy można wlutować zworkę, ale mówiąc krótko - poprawia działanie ADC. Swoją drogą nie bez przyczyny wycofali M8 z produkcji, może warto przerzucić się na Mega88? Różnice dla przeciętnego zjadacza chleba są kosmetyczne, a układ jest nowszy i pozbawiony błędów poczciwej M8. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
rybazmarsa88 Maj 9, 2011 Udostępnij Maj 9, 2011 nom warto pomyśleć nad tym.. no ja zobaczę.. chociaz uważam że schemat mam na tyle prosty, że powinna wystarczyć A8:) Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
pawel Maj 9, 2011 Udostępnij Maj 9, 2011 Bo to nie jest jakiś rażący brak, w dodatku nie jestem pewien, ale chyba M8 miała kilka błędów konstrukcyjnych, w tym zwarcie pomiędzy AVcc i Vcc (niech ktoś mnie poprawi jeśli się mylę) Więc poprawiam, w starej m8 faktycznie był taki błąd, ale już w wersji A miało to zostać zlikwidowane. Ja bym nie ufał takim błędom, bo na przykład potrzebujesz więcej pamięci i wsadzasz m88 zamiast m8 i już może nie działać Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony
Utwórz konto w ~20 sekund!
Zarejestruj nowe konto, to proste!
Zarejestruj się »Zaloguj się
Posiadasz własne konto? Użyj go!
Zaloguj się »