Skocz do zawartości
OutSideR2k11

LineFollower sprawdzenie schematu

Pomocna odpowiedź

witam wszystkich, obecnie zajmuje sie stworzeniem wlasnego LineFollowera i tutaj mam 2 prosby do Was drodzy urzytkownicy

1. czy moglby ktos rzucic okiem na schemat i sprawdzic czy wsio jest dobrze polaczone ?

2. chcialbym dolaczyc do ukladu zasilania z aku dodatkowo fotogniwo doladowujace w miedzy czasie akumulatorek tylko nie wiem zbytnio jak i czy da rady dobrac odpowiednio mniejszych wymiarow fotoogniwo:/ aku zelowy 12V 1,3 mA

LineFollower schemat.pdf

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Czyżby to była praca inżynierska?:>

Ad1.

Moim zdaniem masz źle podłączone CNY70 albo ja poprostu nie widze jak one mają działac. Co wiecej nie wiem.

Ad2.

Osobiście mi się wydaję ze fotoogniwo to zbędna rzecz w LF. Nie wyciągniesz z nich jakoś dużo energii, a jest to dodatkowa masa oraz komplikuje uklad. Jeśli chodzi o akumulator to 1.3mA to mam rozumiec pomyłka ?:> Natomiast http://sklep.avt.pl/p/pl/4823671/akumulator+zelowy+12v+1-3ah.html taki akumulator jest według mnie zdecydowanie za ciężki (0.6Kg) i nieporęczny.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Do tego co powiedział gohandi dodam to, że na schemacie masz włącznik (między aku i stabilizatorem) ... chwilowy. Po za tym diodę led sygnalizującą zasilanie lepiej dać za stabilizatorem. Masz też kilka diod które są podpięte między vcc (+5, +12) a gnd, czyli świecić się będą cały czas. Rezystorki do Ledów 470ohm przy 12v to trochę mało.

Odnośnie akumulatora, aktualnie królują li-pol o pojemnościach poniżej 500mAh. Ogniwo słoneczne dużo nie da. A akumulator żelowy nie nadaje się do rozładowywania pełnego i pełnego ładowania, lepiej sprawuje się doładowywany.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

LED7 w zasilaczu daj za stabilizatorem - jeśli to zwykły LED, to się spali przy tym rezystorze i napięciu 12V (policz sobie prąd). Chociaż już jednego masz, który pełni taką samą funkcję (mowa o LED5). W takim razie po co Ci LED7?

Podłączenie CNY70 to pomyłka, popatrz jak to jest zrobione w innych robotach na forum. A jak już poprawisz - czy sygnały zwracane przez transoptory nie przekroczą wartości ~2,5V (budowany Vref Atmegi8)? Pamiętaj, żeby ustawić odpowiednio rejestr (albo po prostu zewrzyj sobie Aref z Vcc - na jedno wyjdzie).

LED w złączu KANDA zostaw wiszący "w powietrzu".

LED6 - ta sama sytuacja co w zasilaczu (LED7). Z resztą, te dwie diody paliłyby się równocześnie 😉

Równolegle do silników polecam dać kondensatory 100n (można je też przylutować na zaciskach silnika).

Moim zdaniem żelowiec 1,3Ah do takiego robota to przesada, aczkolwiek jeśli się uparłeś to trudno 🙂 O ile silniki mają wystarczający moment obr. żeby ruszyć z miejsca i jednocześnie na tyle mały pobór prądu, żeby nie spalić mostka.

@up: częściowo ubiegnięty 🙂

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Drogi outsiderku:D:D

czujniki masz źle podłączone ( nie zwróciłem uwagi wcześniej na to;PP ). Z wyjścia A ciagniesz R=220 i podłączasz do 5V. Z wyjścia C masz R i diode szeregowo i to idzie do wejścia sterującego na atmedze..

Ta cewka nie jest Ci potrzebna

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

rybazmarsa88, jeśli mówisz o dławiku przy uC, to właśnie dobrze, że tam się znajduje 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

dziekuje za trafne sugestie, poprawie wsio jutro, a tak docelowo uklad bedzie podzielony na 3 PCB - jedna z zasilaniem, druga glowna, a trzecia same czujniki. LED 7 chcialbym zeby sygnalizowal mi ze na plytce zasilania jest napiecie z aku/baterii, a wlacznik chcialem dac bezposrednio za zrodlem zasilania w wiadomej sprawie zebym mogl tego robocika wlaczyc i wylaczyc, co dalej...plytki bd laczyl na goldpinach, i tak napewno glowna PCB bd posiadala 2 godlpiny z zasilaniem 5V i 12/9V ? i tu chcialem 2 diody ktore bd mi sygnalizowaly obecnosc tegoz napiecia w ukladzie czyli jak bd napiecie to maja swiecic caly czas mowa tu o LED 5 i 8. tylko co z zasilaniem glownym ? co radzicie zamiast tego ciezkiego zelowca ? nie wiem zbytnio co wybrac ;/

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Oddzielanie zasilania nie ma IMO zbytniego sensu. Upchniesz to wszystko na jednej płytce. Czujniki oddzielnie są dobrym pomysłem.

Do zasilania najlepiej akku LiPo; baterie nieekonomiczne, a NiMH/NiCd(o zgrozo) za ciężkie i efekt pamięci. Ewentualnie można spróbować LiIon, ale też do lekkich nie należą.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

naelektryzowany, oczywiscie trafna sugestia chodzilo mi o pushbutton znaczy wlacz/wylacz a nie przycisk chwilowy

serwa dam takie jako silniczki kol:

Serwo 9gram HXT900 od rctronik_pl

natomiast jakie aku to dalej nie wiem ;/ ok li-po, rozumiem ze wersja 7.4V

moze byc cos takiego np ?

AKUMULATOR CANON BP-208 DC-10 850MAH 7.4V *5I od RamYania

__________

Komentarz dodany przez: Sabre

_allegro

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
a po co właściwie mu to w tym układzie?

Polecam zapoznać się z notą katalogową Atmegi ;]

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nawyk zapoznałem się🙂 i np. ja w swoim schemacie nie mam dławika i jakoś nikt mi na to nie zwrócił uwagi:>

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Bo to nie jest jakiś rażący brak, w dodatku nie jestem pewien, ale chyba M8 miała kilka błędów konstrukcyjnych, w tym zwarcie pomiędzy AVcc i Vcc (niech ktoś mnie poprawi jeśli się mylę). Dławik to kilka groszy, od biedy można wlutować zworkę, ale mówiąc krótko - poprawia działanie ADC. Swoją drogą nie bez przyczyny wycofali M8 z produkcji, może warto przerzucić się na Mega88? Różnice dla przeciętnego zjadacza chleba są kosmetyczne, a układ jest nowszy i pozbawiony błędów poczciwej M8.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

nom warto pomyśleć nad tym.. no ja zobaczę.. chociaz uważam że schemat mam na tyle prosty, że powinna wystarczyć A8:)

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Bo to nie jest jakiś rażący brak, w dodatku nie jestem pewien, ale chyba M8 miała kilka błędów konstrukcyjnych, w tym zwarcie pomiędzy AVcc i Vcc (niech ktoś mnie poprawi jeśli się mylę)

Więc poprawiam, w starej m8 faktycznie był taki błąd, ale już w wersji A miało to zostać zlikwidowane. Ja bym nie ufał takim błędom, bo na przykład potrzebujesz więcej pamięci i wsadzasz m88 zamiast m8 i już może nie działać

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...