Skocz do zawartości
mattman12

[Sumo] Amigo - worklog

Pomocna odpowiedź

Hey

Druk wygląda b.ładnie ale mam drobne podpowiedzi. Nie trzeba przeciągać ścieżki między pinami Atmegi, można ją dać po obrzeżu za LED-ami. To się lepiej wytrawi a przy lutowaniu jest mniejsze niebezpieczeństwo zalania ścieżek cyną. Dałeś 7-dem LED-ów pod jednym, wspólnym R. Gdy włączy się tylko jeden, będzie świecił b.jasno, wszystkie będą świecić ciemniej. Dałbym każdemu w szereg osobny R SMD, wymiary płytki zostaną te same.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Musisz wydrukować normalnie. Strone bottom drukuje się bez odbicia a top z odbiciem, jednak twoje top to bottom wiec drukujesz normalnie.

Noo i wszystko jasne 😅

Druk wygląda b.ładnie

Dzięki 🙂

Nie trzeba przeciągać ścieżki między pinami Atmegi

Której konkretnie? Bo jest ich dużo 😅 Podejrzewam, że chodzi o kawałek masy od AREFa w stronę mostka h

Dałeś 7-dem LED-ów pod jednym, wspólnym R

Racja- nie pomyślałem o tym. Zaraz poprawię.

pozdrawiam

Mateusz

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Najbliższa tuż przy LED-ach.

Jeszcze jedno. Przy oporku widzę napis 40R. Czy to jego wartość ? Bo wczoraj montowałem jednego LED-a blue pod 12V i w zupełności wystarczył mu prąd 200µA, dałem 33k. Wciąż się spotykam, że LED-om daje się max prąd katalogowy a zwłaszcza w urządzeniach zasilanych z accu powinno się eliminować każdy zbędny mA poboru.

Łączenie LED-ów pod wspólny R czasem jest korzystne - świecące sygnalizują zmianą natężenia że jakiś się wy lub włączył.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Najbliższa tuż przy LED-ach.

Poprawiłem- teraz powinno być ok.

Jeszcze jedno. Przy oporku widzę napis 40R. Czy to jego wartość ?

Na początku zakładałem dla każdego LEDa z osobna opornik 250R, żeby prąd nie przekroczył 20mA. Potem postanowiłem zamienić 7 oporników na jeden. Opór zastępczy dla 7 jednakowych 250R połączonych równolegle to R/n czyli 250/7= 35. Dałem 40R, żeby było na okrągło 😃 . Teraz to i tak nie ma znaczenia, bo z powrotem rozdzieliłem ten opornik na siedem. To jaki opór będzie ok? 2,5k?

pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Pisałem, nie zależy Ci na oszczędności prądu ? 7-dem szt z max prądem weźmie go tyle, co serwo czy silniczek. Sterujesz wprost z µC, będzie się grzał. Zupełnie niepotrzebnie, współczesne LED-y świecą b.jasno przy 0,5mA ( wspomnę że można je używać jako próbniki napięcia sieciowego dając w szereg np. 470k i trzymając drugi koniec w ręku ). Dobrze jest dobrać R do konkretnego posiadanego LED-a kierując się oceną wzrokową.

Imo, tu spokojnie wystarczą każdemu 22k.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
( wspomnę że można je używać jako próbniki napięcia sieciowego dając w szereg np. 470k i trzymając drugi koniec w ręku )

Weźmiesz odpowiedzialność za kogoś kto zostanie porażony prądem podczas takich eksperymentów?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nie dawałem żadnych szczegółów o konieczności izolacji ect., nic poza "wspomnę". To teraz wspomnę, że praktycznie tak samo działają fabryczne próbówki z R 1M i neonówką, też jeden koniec dotyka się ręką a jak ew. neonówka zewrze, to do dotykamy do sieci wprost przez R.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Imo, tu spokojnie wystarczą każdemu 22k.

Więc takie tam wsadzę, chyba że będzie za ciemno, to będę wymieniał na jakieś mniejsze. Dzięki za pomoc. W przyszłym tygodniu płytka powinna być gotowa.

pozdrawiam

Mateusz

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ogólnie nieźle, ale spokojnie szło by tą płytkę jeszcze upchnąć niewielkim nakładem sił. Jeżeli to pierwsza płytka to nie ma faktycznie co "rzeźbić" i po prostu zrobić tak jak jest. Ale zauważam pewną niekonsekwencję. Masz kilkakrotnie przeprowadzane ścieżki bardzo ciasno (między padami scalaków, przy ścieżce resetu na ISP), a pozostałe ścieżki masz chyba na 24 milsy zrobione i odstępy też. Gdybyś ograniczył grubość ścieżek (tylko sygnałowych) i odstępów między nimi nieźle by się to wszystko zmniejszyło. Druga niekonsekwencja to zastosowanie wielu elementów SMD i sporych przewlekanych. Czemu wszystkich biernych nie zastosujesz SMD- nie masz dostępu do tych części? no bo niechęć do minimalizacji i problematyczność montażu w takim wypadku wykluczam 🙂

Co do warstwy schematu- zwykły TSOP(np. 1736) potrzebuje paczkowanego sygnału 36kHz (odsyłam do datasheeta). Generowanie zwykłego przebiegu prostokątnego o częstotliwości czujnika przez cały czas "zatka" czujnik i nie będzie żadnej reakcji.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Ogólnie nieźle, ale spokojnie szło by tą płytkę jeszcze upchnąć niewielkim nakładem sił. Jeżeli to pierwsza płytka to nie ma faktycznie co "rzeźbić" i po prostu zrobić tak jak jest. Ale zauważam pewną niekonsekwencję. Masz kilkakrotnie przeprowadzane ścieżki bardzo ciasno (między padami scalaków, przy ścieżce resetu na ISP), a pozostałe ścieżki masz chyba na 24 milsy zrobione i odstępy też. Gdybyś ograniczył grubość ścieżek (tylko sygnałowych) i odstępów między nimi nieźle by się to wszystko zmniejszyło. Druga niekonsekwencja to zastosowanie wielu elementów SMD i sporych przewlekanych. Czemu wszystkich biernych nie zastosujesz SMD- nie masz dostępu do tych części? no bo niechęć do minimalizacji i problematyczność montażu w takim wypadku wykluczam 🙂

Nie mam potrzeby zmniejszania płytki jeszcze bardziej. Takiej wielkości spokojnie zmieści się we wnętrzu robota. Właśnie dlatego wybrałem sumo, a nie minisumo- ma się spory zapas miejsca w środku i można sobie pozwolić na delikatne "rozwleczenie" elementów po płytce. Nie ma po prostu takiego ciśnienia na minimalizowanie wszystkiego co można. Z drugiej strony nie mogę płytki bardziej powiększyć- stąd rezystory SMD. Przewlekane są po prostu za wielkie. Pół biedy, gdybym miał na płytce dwa, czy trzy oporniki- wtedy dałoby się je jakoś upchnąć zgrabnie. Ja niestety mam ich dość sporo, a i tak nie wszystkie na płytkę wepchałem (jeszcze zostały te od diody IR przy CNY70, ale je przylutuję bezpośrednio przy czujniku).

Najgrubsze ścieżki mają 30mils, te między padami ATmegi mają 20. Najcieńsze- "wewnątrz" mostka 12mils. Fakt- mógłbym dać trochę cieńsze sygnałówki, a tak grube zostawić tylko dla masy i zasilania 14V, ale nie chcę przy pierwszej płytce ryzykować podtrawień ścieżek, czy innego ścierwa, które mogłoby ją zniszczyć. Dlatego dałem tak grube.

BTW. Z ciekawości szukałem kondensatorów elektrolitycznych SMD, ale nie znalazłem takich, jak mi trzeba...

Co do warstwy schematu- zwykły TSOP(np. 1736) potrzebuje paczkowanego sygnału 36kHz (odsyłam do datasheeta). Generowanie zwykłego przebiegu prostokątnego o częstotliwości czujnika przez cały czas "zatka" czujnik i nie będzie żadnej reakcji.

Mógłbyś rozwinąć? Nie za bardzo kumam, dlaczego czujnik miałby się zatkać? Przecież diody nadawcze nie będą na nie świeciły bezpośrednio. Jak sygnał odbije się od przeszkody- to czujnik go odbierze, a ja nie- to nie. 💡

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Tu można by znaleźć sporo szczegółów do poprawki ale z praktyki powiem, że o ile podobny druk projektuję w kilka godzin, to często optymalizacja i wprowadzanie ich zajmuje kilka razy więcej. Nie chciałbym peszyć ale podpowiem np: przy silniczku2 zlikwidowałbym przewężenie przestawiając ścieżki w dół, ścieżka na której jest napis ES36 może być prosta, pod µC jest dużo miejsca na oddalenie ścieżek od siebie, tak samo z prawej strony ISP, dwie się dublują.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Porozsuwałem ścieżki w miarę możliwości, bez zwiększania samej płytki. Myślę, że na tym zakończę wszelkie modyfikacje i optymalizacje, chyba że ktoś znajdzie jeszcze jakieś rażące błędy. Jak na pierwszą płytkę i tak jest rewelacyjnie. Pozostaje mi nic innego jak poskładanie tej płytki, całego robota i oby, do zobaczenia w "Naszych sukcesach" 😃 .

Mam nadzieję, że do przyszłego piątku uda mi się wszystko poskładać i na półtoratygodniowym wyjeździe na Słowację będę w spokoju ducha pisał program.

Dzięki wszystkim za pomoc i wyrozumiałość 🙂

Mateusz

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Datasheet TSOP17xy strona 3/8 punkt 2,3 , 5/8

Aby na wyjściu TSOPa pojawiło się "0" musi do niego dotrzeć 10-70 impulsów. Po takiej "paczce" określona przerwa iluś cykli jest konieczna. Jeżeli jej nie będzie, czujnik potraktuje to jako szum/zakłócenie i z powrotem wystawi "1" na wyjściu.

W przypadku toru aktywnego wyskakuje ta właściwość od razu. Chwile poświecić i od razu następuje zatkanie (OUT: przebieg prostokątny np 36kHz ->"1").

W przypadku toru biernego samo odbijanie się światła od przeszkody powoduje przerywanie ciągu impulsów, co powoduje, że do czujnika dochodzi już sygnał przerywany i jest ok, niby działa. Problem się pojawia przy zmniejszaniu odległości/zmienianiu faktury przeszkody na gładszą/jaśniejszą. Od takich materiałów światło się lepiej odbija, sygnał jest mniej urywany i więcej go dociera do czujnika z powrotem co objawia się tym,że czujnik coraz częściej się zatyka i w końcu nie reaguje na przeszkodę (a my siedzimy godzinami i się zastanawiamy czemu czujnik "działa jak chce").

Oczywistym rozwiązaniem jest tutaj zastosowanie sterowania mikroprocesorowego ewentualnie timer 555 + liczniki+bramki.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Oczywistym rozwiązaniem jest tutaj zastosowanie sterowania mikroprocesorowego ewentualnie timer 555 + liczniki+bramki.

W prawym dolnym rogu PCB jest właśnie moduł na scalaku NE555. W kategorii sumo nie ma raczej robotów, o takiej obudowie, która zapewniałaby idealne odbicie generowanej wiązki, więc raczej nie ma się o co martwić. Modułu nie projektowałem sam. Jest on żywcem skopiowany z TEJ stronki. Zobaczymy jak się będzie sprawował...

pozdrawiam

Mateusz

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Gdy poprowadzisz masę ISP od dołu płytki, m/w jak poprzednio, nie będzie potrzebny mostek na samym środku.

Płytkę będziesz robił sam, termotransferem ?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...