Skocz do zawartości

[Inne] - RoMek - worklog


Pomocna odpowiedź

Płytka mostka:

"Płyta główna":

Przepraszam za jakość zdjęć, ale aparat nie mój. Za jakość lutów również, ale starą lutolą ciężko u mnie o coś lepszego 😳

Link do komentarza
Share on other sites

Nie ma za co przepraszać 🙂

Ale by móc cokolwiek szukać, powinieneś porządnie wyczyścić płytkę z kalafonii np. denaturatem.

Dopiero wtedy załącz zdjęcia.

EDIT:

Jeżeli masz w aparacie jakąś korekcję barw oświetlenia (bieli) to pokombinuj by zdjęcia nie były takie czerwono-żółte, lecz naturalne.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Już bardziej doczyścić tych płytek nie mogę. Poprawiłem ciut zdjęcia. W międzyczasie posprawdzałem jeszcze raz podłączenia wszystkich pinów procesora. Wszystko kontaktuje, nie ma zwarć.

Link do komentarza
Share on other sites

rezolut po czyszczeniu denaturatem widać charakterystyczny biały nalot. Dlatego ja nie czyszczę tym środkiem. Lepiej użyć spirytusu rektyfikowanego (ale przy nim czasami także zostaje mało widoczny nalot) 😉

Link do komentarza
Share on other sites

A pies drapał czyszczenie. Problem resetowania mnie męczy. Jeśli udałoby się go rozwiązać, mógłbym wylizać nawet te płytki.

Póki co zabieram się za testy dwóch sharpów.

Link do komentarza
Share on other sites

Z nowego nieostrego zdjęcia (3 od lewej w pierwszym rzędzie) można wnioskować, że masz "zimne luty" np. pin 9 sterownika silników. Bez porządnego wyczyszczenia płytki i porządnych ostrych zdjęć trudno będzie sprawdzić Twój projekt.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeszcze raz przeciągnąłem wszystkie luty.

Żadnych zmian. Układ startuje normalnie tylko do Vin = ~7,3V. Zauważyłem, że gdy silniki wystartują na obniżonym napięciu, podkręcenie Vin w czasie ich pracy nawet do 10V nie wpływa negatywnie na pracę. Dopiero gdy staną, gdy program powinien przejść do następnego ich startu, następuje reset i potem już stałe resety.

Nie znając się w ogóle podejrzewam albo uszkodzony stabilizator, albo może niewłaściwe diody. Czy SR260 są aby właściwe?

Link do komentarza
Share on other sites

Maławe coś te kondy na zasilaniu masz. Daj przed stabi co najmniej 100µF, za nim również możesz nieco zwiększyć. Najlepiej by było możliwie blisko mostka dać jakąś taką małą "armatę" low-ESR >470µF. Zmierz jeszcze przy takim zasilaniu jakie masz jak bardzo siada napięcie przy silniku zatrzymanym (chwyć koła łapami i daj pwm max). Mniej więcej do tej wartości siada napięcie przy startowaniu silnika od 0 od razu do max PWM. Silnik w momencie startu pobiera prąd jak w zatrzymaniu, ale krótko - niestety jest to wystarczająco dużo na reset µC, duże kondensatory mogą pomóc zniwelować ten problem.

EDIT. Wiesz, że przez te rezystory na sense 298 będzie płynąć cały prąd jednego kanału? Te mikrusy 0,125W strzelą 😉

Załóżmy, że przez te R będzie płynął prąd 2A (max wartość dla 1 kanału), opornik pomiarowy 1Ω:

P=RI^2

P=1[Ω]*2[A]^2

P=4[W]

To jest moc wytracona na jednym rezystorze 😉

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

😖 Tracę nadzieję. Wstawienie przed stabilizator 220uF jeszcze gorzej wpływa na układ. Resety pojawiają się już ok. 6V

Zmierzyłem prąd płynący przez rezystor sense - ok 240-260mA w szczycie (po zatrzymaniu silnika na max PWM) ok. 600mA. I nic nie wybucha. 😖

Link do komentarza
Share on other sites

Moim zdaniem masz problemy z PCB, zimnymi lutami, itp. Doprowadź je do porządku i dopiero zacznij testować cały układ począwszy od pracy bez silników, zwiększając stopniowo obciążenie, a dopiero na końcu włączając silniki.

Porządek + systematyczne działanie musi przynieść rozwiązanie problemu.

Luźna myśli:

- może odwrotnie zamontowałeś regulator napięcia? - wiem szalona, ale bywało na forach 🙂

- może przekrój przewodów z aku jest zbyt mały?

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

rezolut, chodziło mi o zmierzenie napięcia na bateriach (akumulatorach?) w momencie, gdy jeden silnik (oraz oba) jest całkowicie zatrzymany ręką. Czym dokładnie to zasilasz?

Link do komentarza
Share on other sites

Zmierzone było na 6V z zasilacza stabilizowanego.

Po wielu próbach i wielu godzinach walki.... nadal jestem w punkcie 0 😃

No... może 0,5.

Wiem, że stabilizator jest dobry i to nie jego wina. Wiem, że nie mam zimnych lutów i wszystkie połączenia są na 120% OK.

Podłączyłem teraz platformę pod zasilacz ustawiony na 9V. Steruję juz nie PWM a 0/1 na pinach. Wylutowałem wszystkie kondensaroty i stabilizator, podpiąłem go na kablach, dałem mu na stronę out 100uF i platforma kręci!! Były jeszcze jakieś małe zacięcia, ale póki co jest OK.

Na zdjęciu uP widać przerwaną ścieżkę resetu do opornika. Opornik też źle podlutowany. To była pośrednia przyczyna błedów. Po drugie, zakłócenia. Układ na 16Mhz nie wyrabiał - nie wiem z jakiego powodu. Teraz przestawiłem go na wewn. 1Mhz.

Teraz wyjścia enable. Póki co od 10min platforma działa na enable->gnd. Przełączam na 1om i... nie czuć nawet by rezystor zaczął się grzać.

Teraz pytanie: czy stabilizator aktualnie oddalony od układu na kablach ~10cm (z 100uF na nogach out-gnd), po wpięciu w układ może siać zakłóceniami destabilizującymi uP na wyższych częstotliwościach taktowania?

Link do komentarza
Share on other sites

Na zdjęciu uP widać przerwaną ścieżkę resetu do opornika. Opornik też źle podlutowany. To była pośrednia przyczyna błedów.

No widzisz, jednak warto posłuchać rady i umyć PCB 🙂

Sprawdzaj PCB miernikiem przed montażem.

Wylutowałem wszystkie kondensaroty ...

Czyli zdemontowałeś opony zimowe w swoim aucie i wyruszyłeś na szwedzkie drogi leśne w styczniu, a jednocześnie dziwisz się że:

przyczyna ... Po drugie, zakłócenia. Układ na 16Mhz nie wyrabiał - nie wiem z jakiego powodu.
Teraz pytanie: czy stabilizator aktualnie oddalony od układu na kablach ~10cm (z 100uF na nogach out-gnd), po wpięciu w układ może siać zakłóceniami destabilizującymi uP na wyższych częstotliwościach taktowania?

W uproszczeniu - kondensator 100uF nie służy do eliminowania zakłóceń, a jedynie jako magazyn energii.

Albo działasz zgodnie z datasheetami mikrokontrolera i regulatora napięcia oraz fizyką, albo daj sobie spokój z elektroniką.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.