Skocz do zawartości

Autonom - line follower szkoleniowy


nif

Pomocna odpowiedź

Witam wszystkich :->

Po dłuższym okresie samego tylko czytania forum, postanowiłem zwrócić się do Was z konkretną sytuacją 😋 .

Jako, że na co dzień pracuję jako programista, zainteresowałem się mikrokontrolerami i ich specyfiką.

Postanowiłem, że nauka połączona z przyjemną praktyką będzie najskuteczniejsza, zatem zdecydowałem się na budowę robota.

Będzie to Line Follower.

Chciałbym aby był zbudowany z modułów. Na chwilę obecną są to moduły:

1. zasilania,
2. mikrokontrolera i jego najbliższego otoczenia,
3. mostka H,
4. czujników linii.

Zebraną dotychczas wiedzę przekułem w schematy i projekty PCB.

Poświęciłem im sporo czasu i myślę, że mogę poddać je Waszej opinii.

1. Zasilanie

Prosta stabilizacja na bazie LM7805.

Źródłem energii będzie LiPol. Na chwilę obecną nie mam konkretnego.

Planuję najpierw uruchomić układ na zasilaczu i w miarę swoich możliwości zmierzyć pobory prądu w różnych konfiguracjach i ustawieniach peryferiów uC.

2. Mikrokontroler

Schemat bardzo typowy. Wyprowadzenia poprowadziłem tak aby móc łatwo łączyć się z innymi modułami.

Nie wiem czy dobrze zrobiłem z VCC2 i VCC3 na PCB. Chciałem mieć tam wyjścia z napięciem, ale nie wiem czy dobrze to poprowadziłem.

Dołożyłem dwa przyciski do późniejszego wykorzystania tak, aby można było połączyć je z masą za pomocą zworek.

3. Mostek H

Wybrałem mostek L293D. Będzie sterował silnikami HL149 z przekładnią 10:1.

Ze wstępnych pomiarów wynika, że mostek powinien wydolić (600mA wg noty).

Co do PCB, ponownie ogarniają mnie wątpliwości. Głównie co do grubości ścieżek między padami mostka.

4. Czyjniki linii

Czujnikami są 4 sztuki 😳 TCRT5000 przesyłające dane o linii poprzez komparator LM339N.

Ze względu na ilość posiadanych sensorów umieściłem je w znacznym oddaleniu (ok. 1,5 cm). Mam obawy, że to za duży rozstrzał. Jak myślicie?