Skocz do zawartości

Prośba o sprawdzenie schematu LF


sosnus

Pomocna odpowiedź

Skończyłem 🙂

Nie uwzględniłem jednej rzeczy. Tam gdzie pisze 3,6 3,7 3,8 jest teraz 5v, ale nie zmieniłem tego bo trochę by to czasu zajęło.

Stabilizator... znalazłem LM2940 5V 1000mA w TO220, dobry?

Zostały mi 4 wolne piny, co można z nimi zrobić?

Link do komentarza
Share on other sites

1) Równolegle do kondensatorów elektrolitycznych/tantalowych (tych przy stabilizatorze) powinny być i ceramiczne 100n.

2) Reset powinien być podciągnięty rezystorem rzędu 4k7-10k

3) Masę powinno się rysować do dołu, zaś Vcc do góry

4) Nie wiem czy wykryjesz coś z tych CNY70. Przy takim napięciu rezystor na diodzie IR ma trochę za dużą wartość.

Co do tego stabilizatora to mam go i nie narzekam 😉 Ale wymaga, aż 1.25V napięcie więcej niż na wyjściu 😕

Link do komentarza
Share on other sites

piotreks-89 ma rację, jedyne co warto dodać, że CNY70 może pociągnąć około 50mA (aczkolwiek to już trochę dużo) - najlepiej wycelować w około 40mA przy maksymalnym napięciu (4.2V?), czyli zakładając 1V spadku (prędzej 1.2V), masz 3V/0.04V= 75R, czyli pasuje 80R. Ew. 100ohm jeśli nie chcesz brać z nich tak blisko maksimum.

PS:

Yyyy, co to za stabilizator? 7805 z +3V na wejściu i +3.6 oraz 3.7V równocześnie na wyjściu?

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Tak, schemat trochę mało czytelny, przynajmniej w niektórych fragmentach. Ten rysunek ma przedstawiać Twoją ideę zrozumiałą na pierwszy (no dobra, trzeci) rzut oka dla osoby która nic o Twoim robocie nie wie. Ale dobra, to jest do poprawienia tak samo jak wartości oporników w bramkach (miało być 22k i kilkadziesiąt omów), diody równolegle do silników a nie do tranzystorów i nie 1N4004 tylko jakieś szybsze bo te to nawet nie zauważą, że coś się stało a już będzie po impulsie. Silniki zasilaj wprost z baterii. Ten potrójny switch na zasilaniu nie budzi zaufania. Jeśli chcesz, zrób jakiś porządny wyłącznik wszystkiego ale wystarczy jeden 2A/24V DC.

Nie zrobiłeś w końcu pomiaru napięcia baterii. To chyba poważne przeoczenie więc jakoś to na schemat trzeba wcisnąć. Widzę trzy możliwości:

- rezygnujesz z jednego czujnika

- przekładasz jeden lub więcej inne wejście

- używasz multipleksera analogowego

Pierwsze - proste i minimalistyczne

Drugie - rezygnujesz z pomiaru analogowego, trochę szkoda.

Trzecie - dodajesz scalak za 2 złote i masz dużo więcej wejść analogowych. Przy 5V można juz używać układów serii 4000, np. 4053 ale ja tu proponuję nowszy 74HC4053 (jest np. w AVT). To potrójny, analogowy multiplekser 6-wejściowy. Do 6 wejść dołączasz swoje czujniki a 3 wyjścia prowadzisz do 3 wejść procesora. Wejścia wyboru łączysz razem i prowadzisz do jakiegoś wolnego wyjścia procesora. Teraz mierzysz przetwornikiem 3 sygnały z czujników, zmieniasz stan wejścia wyboru i mierzysz trzy pozostałe czujniki. Proste i tanie.

Piny TXD i RXD wyprowadź na jakieś złącze razem z masą i zasilaniem 5V. Zapewne wkrótce powiesisz na nim komputer przez przejściówkę na RS232 lub USB do monitorowania stanu programu itp.

Resztę wolnych wyprowadzeń procesora zostaw na punkty kontrolne - posadź jakieś przelotki żebyś mógł coś tam podlutować albo chociaż napięcie zmierzyć.

Oldskull: to taka nowa koncepcja - czytaj uwagi pod schematem 🙂 Jak rozumiem wszystkie te dziwne 3V z hakiem są jednym +5V

Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za wszelkie uwagi 🤣

1Chciałem mieć stabilizator, aby działał na jak najniższym napięciu są jakieś lepsze (i w miarę tanie, rozumiem że 7805 odpada)?

2 Dip switch może nie wytrzymać?

3 Stabilizator i tranzystory mogą być poziomo na pcb biorąc pod uwagę to, że po ich stronie nie ma warstwy miedzi?

4 mosfety teraz są dobrze połączone?

5 Rezystory przy CNY70 mają być słabsze, biorąc pod uwagę zasilanie z 5V?

6 Sprawdzanie napięcia baterii - mogą być to zwykłem goldpiny wlutowane tuż za lipolem?

7 4 wolne piny uC - 2 zajęte na komputer, 2 kolejne-wstawiłem żeńskiego goldpina, zawsze coś będzie można wstawić (chyba że macie lepszą propozycję)

8 reszta wejść uC jest ok?

EDIT:

Link do komentarza
Share on other sites

Odnośnie pomiaru baterii to ja w robocie wykorzystałem https://www.forbot.pl/forum/topics20/dla-poczatkujacych-metody-pomiaru-stanu-baterii-w-robocie-mobilnym-vt3819.htm (sposób z Lm358 i kilkoma drobiazgami) i sprawuje się dobrze. Odrzucenie czujnika, lub ładowania kolejnych układów (multiplexer) do pierwszego robota, który na ten moment już tak bardzo prosty nie jest to moim zdaniem przesada. złącze gold pin z wyprowadzonym obok siebie masą i VCCaku odradzam, sam takie mam i dwa razy omyłkowo zwarłem i były później problemy.

Odnośnie zasilania mimo iż wiem o co chodzi to użycie na schemacie etykiet przy vcc: 3; 3,6; 3,7; 3,8v jest strasznie nieczytelne.

Na elektronikę wystarczy lm1117/5v a dropout jest odpowiednio mały jak na twoje potrzeby

Dip switch elektronikę wytrzyma spokojnie... silniki już niekoniecznie. Daj jeden włącznik zaraz przy złączu aku odcinający je bezpośrednio.

Do piotreks-89

sosnus, właśnie podniósł napięcie... przy 3v3 rezki rzeczywiście sporawe.. prz 5v powinno być ok 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Sosnus, pisałem o pomiarze napięcia baterii przez procesor a nie, że Ty sobie wyprowadzisz dwa piny i kiedyś podłączysz woltomierz. Tak to możesz i na samym kabelku akumulatora zmierzyć. Nie wiem czy czytałeś wcześniejsze porty ale jeszcze wczoraj dyskutowaliśmy o kompensacji obrotów silników podczas rozładowywania, pamiętasz? Sam o to pytałeś. No i padł pomysł: bez stabilizatora ale za to pomiar napięcia. Jeśli wykorzystałeś wszystkie 6 wejść analogowych na czujniki no to teraz brakuje Ci jednego na tę funkcję pomiaru. To nie ma być dwustanowa sygnalizacja na diodce LED, że z akumulatorem jest krucho, tylko analogowy pomiar. Musisz podjąć decyzję, wypisałem trzy możliwości. No i jest jeszcze czwarta - "nie robię tego", ale to marne wyjście. Postaw dzielnik napięcia podpięty do napięcia baterii a jego wyjście dołącz do.. (tu wstaw swój wybór).

Tak, 7805 odpada. A co możesz kupić? Napisz jakie masz opcje do wyboru w swoim sklepie - przecież możemy wymyślić jakiś kosmos a i tak tego akurat tam nie znajdziesz. Stabilizatorów są setki typów.

Tranzystory mogą być poziomo ale dlaczego "po ich stronie" nie ma warstwy miedzi? Przecież i tak mają wielką metalową blachę podłączoną do drenu i żadnych ścieżek tam zrobić nie możesz. Ma być duży miedziany prostokąt z otworem 3.2 na śrubkę - nie masz wyboru.

Pamiętaj o tych diodach przy silnikach! I dawaj kolejną, poprawioną wersję schematu. Spróbuj jednak jakoś go przerysować bo trochę te skosy i poplątane druty bałaganem pachną.

Link do komentarza
Share on other sites

1 Jest dzielnik na ADC0

2 Zostało 5 czujników

3 Stabilizator - może być z tme (mieszkam w tej strefie, że mam 6zł za przesyłkę 🤣 )

4 Zlikwidowałem wszystkie skosy, pozmieniałem trochę ułożenie elementów

5 Diody przy silnikach zmienione

Link do komentarza
Share on other sites

Dobra, coraz bliżej 🙂 Nie kumam jeszcze tego fragmentu przy wyłączniku zasilania. Jeżeli ZAS3 to gniazdo akumulatora, to z +7V zasilasz dzielnik (dobrze) i stabilizator (też dobrze) ale przez wyłącznik puściłeś tylko silniki (?) które w dodatku w rzeczywistości wciąż wiszą na +3V. Niech ten wyłącznik zasila wszystko chyba, że masz jakiś ukryty cel by załączać niezależnie procesor i stopnie mocy.

Druga sprawa to sam dzielnik. Impedancja wejść procesora dla DC jest duża, możesz zrobić dzielnik na 10-20 razy większych opornikach - teraz szkoda na nie prądu. Zasilaj go tak jak silniki po wyłączniku - procesor będzie miał informację o rzeczywistym napięciu zasilającym stopnie końcowe. No i dodaj kondensator 100nF równolegle do dolnego opornika dzielnika. Acha, zastanów się co będzie napięciem referencyjnym podczas pomiarów. Jeżeli Vcc - dzielnik jest OK ale jeśli wbudowane w procesor Vref - to chyba przesadziłeś z napięciem wejściowym. Ech, pewnie Vcc bo wtedy bez przełączania Vref będziesz mógł mierzyć napięcia z czujników.

Przez złącze (taśmę) to czujników przepuszczasz niejawnie masę i zasilanie dwóch dodatkowych diodek LED. O ile puszczanie drugiego zasilania uważam za zbędne i możesz jeden pin zwolnić (nigdy nie wiadomo na co się przyda), to druga masa służąca tylko do zasilania LEDów jest jak najbardziej dobrym pomysłem. Idź za ciosem i dołącz do tej właśnie dodatkowej masy wszystkie LEDy czujników. Niech to będzie masa "prądowa" na której duży prąd LEDów odłoży swój spadek nie psując masy "pomiarowej" czyli tej, na której stoją emitery fototranzystorów. Niech te dwie masy łączą się dopiero na płycie głównej - tak jak jest teraz.

Rozumiem, że podłączenie LEDów i przycisków to czysty przypadek? Jeśli podczas rysowania płytki wyjdzie, że coś jest trudne do poprowadzenia to będziesz zmieniać? Tak tylko pytam.

Skąd ta chęć odseparowania fragmentów szyny +5V? A jeśli już, to może nazwij to +5V_A +5V_B itd bo każdy kolejny czytelnik natykający się na Twój schemat dostaje opadu szczęki.

Poszukam czegoś w TME.

Link do komentarza
Share on other sites

Włącznik daj przed jaimikolwiek elementami. Teraz nawet wyłączony robot pobiera porąd, a podczas podłączania li pola doświadczysz iskrzenia styków, bo te elektrolit chcą się naładować.

Nie chce znowu mieszać, ale moim zdaniem więcej da dodatkowy czujnik niż dynamiczne dostosowywanie wypełnienia względem napięcia aku. Ja bym dał przetwornice, albo został przy ograniczeniu max wypełnienia. Z tego co pamiętam słynny inferno/mefisto też miało podawane napięcie bezpośrednio z aku (wiem, ze tam były silniczki na wyższe napięcie, ale chodzi mi tu o sam fakt, ze to "rozszerzdżanie" sie parametrów nie jest tak bardzo istotne)

Link do komentarza
Share on other sites

Może z jakichś powodów chłopak chce mieć osobne wyłączniki zasilania róznych obwodów, poczekajmy co powie. Oczywiście muszą być tak wstawione, by istniała też możliwość odcięcia wszystkiego.

Nie można mieć ciastka i zjeść ciastka a pomiar napięcia akumulatora uważam za ważny z kilku powodów opisanych wcześniej. Przy tak ograniczonej liczbie wejść analogowych trzeba je dobrze wykorzystać. Dlatego byłem za multiplekserem (wielka mi komplikacja), który skrytykowałeś. Wilk byłby syty i.. wciąż miałbyś ciastko. Jeśli Twoim zdaniem duża liczba czujników jest ważna, rozważmy sposoby jej zwiększenia. To wciąż tylko projekt - zmiany nie kosztują ani złotówki. Naelektryzowany, naprawdę uważasz, że układ "na ten moment już tak bardzo prosty nie jest"?

Link do komentarza
Share on other sites

Po co mi tyle wyłączników? Hmmm... na początku sprawa była prosta, potrójny dip switch i po wszystkim, ale teraz zaczyna się to komplikować, więc można wywalić wszystkie wyłączniki i zrobić jeden. Chciałem mieć możliwość badania czujników i oprogramowania bez pracy silników. To jak? wyrzucić te 3 wyłączniki?

Dzielnik napięcia, zapomniałem zmienić wartości, chciałem dać takie jak w tym linku co podał Naelektryzowany, czyli 4k7 i 3k3

TO co z tymi multiplekserami? Wstawiać?

Link do komentarza
Share on other sites

Sosnus, to przecież Twój projekt. Przedstawiliśmy Ci kilka możliwości. Jeśli Naelektryzowany mówi, że liczba czujników jest ważna, weź to pod uwagę (albo nie). Jeśli chcesz mieć pomiar napięcia - też musisz to jakoś zrobić (albo odpuścić). Masz tylko 6 wejść i to Ty je "rozdajesz". Jeśli czujesz, że nie starcza - wstaw multiplekser. Takie wybory to codzienność. Są LFy z dwoma czujnikami ale niektóre mają ich po kilkanaście - wszystkie jeżdżą po linii. Procesor obsłuży wszystkie opcje: czujniki, pomiary itp. Tym się nie przejmuj. Z punktu widzenia elektrycznego każdy schemat będzie poprawny. Nie chcesz sie ograniczać? Wstaw multiplekser, dołącz mu do wejść 6 czujników a do pozostałych 3 wejść procesora podepnij pomiar napiecia baterii, dorysuj jeszcze czujnik temperatury silników a jedno zostaw wolne - kto wie co jeszcze wpadnie Ci do głowy. To tylko schemat. Mając już zmontowną płytkę powoli będziesz pisał program i sam nie zauważysz kiedy wszystko to zacznie być fajną zabawą i wręcz zabraknie Ci sprzętu do dalszych ekperymentów. Wtedy już podbudowany wiedzą sam zrobisz kolejny projekt.

To jak z rowerem. Pierwszy kupujesz w markecie i zajeżdżasz na podwórku, drugi już w sklepie rowerowym i trenujesz w lasku a każdy następny już składasz sam, bo tylko wtedy będzie dokładnie taki, jakiego potrzebujesz.

Na silniki musi być normalny wyłącznik. Jeśli chcesz mieć (w sumie upierdliwą) możliwość wyłączania poszczególnych bloków, daj im DIPswitcha. Jeśli nie, niech jeden duży włącza wszystko. Zawsze możesz dostawić jescze jeden tranzystor pnp załączający LEDy czujników sygnałem z procesora. Silniki już są sterowane programem, więc podczas pisania innego kodu po prostu możesz ich nie włączać.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.