Skocz do zawartości

[Kurs] Turbinki - napędy tunelowe w robotyce. Część 1 - napędy oraz regulatory.


Treker

Pomocna odpowiedź

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Ok, więc przewinęło się w tym topic'u trochę herezji, którą jako świeżo upieczony student inżynierii lotniczej, czuję się zobligowany poprawić. Otóż:

Przede wszystkim to o czym już rozmawialiśmy tylko w drugą stronę - dmuchanie w podłogę nie zmniejsza masy LFa, zmniejszy tylko nacisk i stracimy przyczepność. Dociśnięcie również na prostej pozwala na większe przyśpieszenia.

O ile z drugim wnioskiem mogę się zgodzić o tyle pierwszy jest do bani. Odkryliśmy to przypadkiem podczas pracy nad naszym LF'em. Jeśli będziemy dmuchali pod robota w odpowiednich warunkach też zostanie przyssany do podłoża(powstanie coś na kształt dyszy) - sztuczka ta często wykorzystywana na pokazach z fizyki.

Po drugie włączając/wyłączając turbinę nie zmieniamy masy! - masa a nacisk na koła to nie to samo. Masa to nie tylko to co odczuwamy jako przyciąganie ziemskie. Jest ona także tak jakby akumulatorem energii (Ek=1/2mv^2, Ep=mgh, odczuwamy to jako bezwladność). Nie wnikając zbytnio w teorię - aby zmienić trajektorię ruchu trzeba włożyć siłę proporcjonalną do masy(łatwiej odbić piłkę do nogi niż lekarską). Czyli mniejsza masa -> robot bardziej zwrotny.

Jednak z drugiej strony mniejsza masa -> mniejszy nacisk kół na podłoże -> mniejsza przyczepność(robot się ślizga). Stąd "przyciskamy" robota do podłoża - mamy duża zwrotność i przyczepność.

Link do komentarza
Share on other sites

Nie nazwałbym pominięcia jakiegoś zjawiska występującego, w jak sam powiedziałeś "ściśle określonych warunkach" herezją 😉 Choć przyznaję że nie pomyślałem nawet o tym zjawisku.

Ze sprawą nacisk a masa to wyjaśnia to prawie każdy a i tak znajda sie tacy co pomieszaja 😋

Link do komentarza
Share on other sites

Nie nazwałbym pominięcia jakiegoś zjawiska występującego, w jak sam powiedziałeś "ściśle określonych warunkach" herezją 😉

Ściśle określone warunki nie są aż tak straszne - LF musi być nisko zawieszony. Nie chcę zgrywać eksperta gdyż zwyczajnie nie badałem tego zjawiska a moja wiedza z aerodynamiki nie jest aż tak porażająca. Fajnie by było aby ktoś to dokładnie sprawdził.

Faktem jest że jest to aintuicyjne i na pierwszy rzut oka wydaje się niemożliwe.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.