Skocz do zawartości

2 potencjometry do serwomechanizmu arduino


piter161

Pomocna odpowiedź

Jasne, że 12V to tylko takie hasło. Może być i 14 w czasie ładowania, ale i 10V lub mniej po długim postoju w zimie. A w chwili odpalania silnika to i 6-7V się zdarza. Chodzi o to, by elementy wykonawcze (silnik siłownika w szczególności) zasilać wprost z dostępnego napięcia. Wszelkie konwersje napięć na szynach dużych prądów są trudne i kosztowne. Dlatego moim zdaniem schemat zasilania powinien być jak najprostszy: wprost z instalacji samochodowej napędzasz mostek silnika. Żadnych konwersji po drodze, żadnego obniżania czy podwyższania napięć. To samo +12V puszczasz do małej, ale odpornej przetwornicy zbudowanej na czymś co wytrzymuje ponad 30V. To może być równie dobrze stabilizator liniowy bo z niego będzie zasilane tylko Arduino. Jego wewnętrzny scalak (1117) wytrzymuje co prawda nawet i 15V na wejściu, ale to wciąż za mało na samochód. Napisałem o 12V, bo to bezpieczna granica. Tak więc z zapaskudzonej i niestabilnej szyny zasilania samochodu robisz czymś np. 9V i to wpuszczasz na Arduino. Koniec.

W tym schemacie potrzebujesz jedynie małego i niskoprądowego modułu do zasilenia komputerka, a do testów na biurku to nawet i to nie. Po prostu wpuszczasz 12V z zasilacza lub akumulatora do Arduino, to samo na mostek silnikowy i wszystko działa.

Zakładając, że Arduino wraz z diodkami LED nie pobierze więcej jak 100mA możesz sprawę zasilania z instalacji samochodowej uprościć do dużej diody Zenera, choć lepszy będzie nawet najtańszy stabilizator typu LM317. Uzupełniasz go o dwa oporniki ustalające napięcie wyjściowe na ok. 8-9V i masz źródło odporne na ponad 30V na wejściu - w sam raz do samochodu. Nie musisz nawet niczego wymyślać, gotowe moduły nie są drogie:

http://electropark.pl/moduly-zasilania/4407-modul-zasilacza-regulowanego-lm317t-1-2-37v.html

Pozostaje jeszcze tylko siłownik, jego silnik i w zależności od tego wybór mostka.

Narysuj i pokaż schemat blokowy tej konstrukcji z naniesionymi obwodami zasilania i najważniejszych sygnałów sterujących. Nie chodzi o szczegóły i numery złącz, ale o ideę. Będziemy wiedzieć czy się rozumiemy.

--------------

EDIT: Przekaźniki (muszą być 2 sztuki) też wchodzą w grę, choć tracisz wtedy możliwość płynnej regulacji prędkości. Być może dobrym (i tanim) rozwiązaniem jest układ mieszany: przekaźnik do zmiany kierunku obrotów i jeden tranzystor do regulacji prędkości. Nie musisz wtedy budować lub kupować modułu wysokoprądowego mostka, z polutowaniem jednego tranzystora na pewno sobie poradzisz a przekaźnik to zawsze jakiś tam wala się po szufladach.

Link do komentarza
Share on other sites

Nazwałem go mieszanym bo masz jednocześnie tranzystor do regulacji prądu (za pomocą PWM z procesora) i przekaźnik do zmiany kierunku obrotów. Na pewno można coś znaleźć, bo układ jest prosty i stary jak cała elektronika. Nie licząc 555, idea jest taka jak tutaj:

http://www.circuitstoday.com/dc-motor-controller

Oczywiście u Ciebie byłby tranzystor MOSFET, a zamiast przełącznika S1 przekaźnik z identycznym układem styków DPDT. To on "odwraca" polaryzację silnika. Algorytm jest taki, że procesor najpierw ustala kierunek obrotów przez włączenie lub wyłączenie przekaźnika (potrzebny dodatkowy, mały tranzystor i jedno wyjście procesora) a dopiero po jakichś 20ms, gdy położenie przekaźnika na pewno już się ustali załączasz PWM. Proste 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.